Českomoravská se na rok zavře. Vrátí se na mistrovství světa v krasobruslení v nové podobě

Stanice metra Českomoravská projde rekonstrukcí za skoro jednu miliardu korun. Kromě nové podoby bude také bezbariérová.

Eliška NováEliška Nová

navrh-bez-nazvu-3

Foto: DPP

Českomoravská v novém

0Zobrazit komentáře

Na letošní hokejové mistrovství světa zavítalo do pražské O2 areny přes půl milionů lidí. Většina přijela metrem. V roce 2026 se má na stejném místě uskutečnit mistrovství světa v krasobruslení. A právě mezi tyto dva sportovní svátky se dopravní podnik rozhodl umístit rekonstrukci stanice metra Českomoravská. Odstartuje už na konci října, od ledna se zastávka uzavře.

Dopravní podnik postupně revitalizuje jednotlivé stanice metra, naposledy prošla rekonstrukcí ta na náměstí Jiřího z Poděbrad. V případě Českomoravské však nejde jen o obnovu toho, což už tu je, změní se celá její podoba. Důvodem jsou především průsaky vody, které poškozují keramiku v metru. Ta kvůli tomu mění svoje vlastnosti a ve finále přestává fungovat celý nosný systém.

Před dvěma lety proto dopravní podnik uspořádal soutěž na novou podobu Českomoravské. V ní uspěl designér Maxim Velčovský společně s architektonickým studiem Edit. Poptávka byla po skle, které patří k motivům, jež se na lince B opakují. Duo sem navrhlo skleněné desky se speciálním rastrem, který má v sobě ukryté bublinky.

Ty znázorňují vzduch proudící metrem. Sklo navíc vítězové soutěže kombinují se smaltem, který je typický pro některé navazující stanice. Uspěli mimo jiné i proto, že šli na Českomoravské cestou evoluce, nikoli revoluce, téměř doslovně například Velčovský a Edit zachovávají formát obložení ve stanici.

Celková proměna vyjde na více než 953 milionů korun. Trvat mí 516 dní, to znamená skoro jeden a půl roku a uzavřená nebude stanice po celou dobu. V říjnu se začne teprve s přípravnými pracemi, což znamená, že budou odstraněny přístřešky mezi vestibulem a autobusovým terminálem. Od listopadu se pak uzavře jeden výstup – ten, který vede k O2 areně. Pro cestující se celá stanice uzavře v lednu 2025 a vlaky tudy budou projíždět asi rok. Kompletně by měla být rekonstrukce hotová v létě 2026.

Kromě sanace průsaků a výměny kabelů, vzduchotechniky a osvětlení se tu dopravní podnik chystá vyměnit stropní desky, eskalátory a právě obklady. Vestibul stanice pak dostane také nové podhledy a zařadí se mezi bezbariérové. „K výstavbě výtahů dojde v rámci druhé etapy,“ říká k tomu pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.

Počítá se s tím, že stavba se bude koordinovat s výstavbou na povrchu, společnost Kaprain tu plánuje kancelářský komplex. Zatímco rekonstrukce stanice už je vysoutěžená, tendr na stavbu výtahů teprve proběhne. Ty by se měly instalovat už za běžného provozu, kdy se uzavře pouze část prostoru, vlaky už tu ale budou moci normálně zastavit.

Stanice v pražské Libni je v provozu od roku 1990 a tvoří ji bílé, glazované dlaždice, jež jsou v kontrastu k vínové barvě použité v názvu zastávky. Zároveň má ale Českomoravská složitý geologický kontext, ke kterému se přičítá agresivní složení spodních vod.

„Přestože bychom za jiné situace asi podpořili odvážnější výtvarné i technologické řešení, případně se přimlouvali za precizní navrácení do původního stavu, v dané situaci je vítězný návrh optimálním kompromisem mezi historií místa, jeho kontextem a novým přístupem k věci,“ komentoval rekonstrukci umělec Vladimir 518, který usedl v porotě soutěže na novou podobu stanice.

Dopravní podnik se zároveň chystá na modernizaci dalších zastávek. Na řadě je Flora na lince A. Na tu vyhlásila městská společnost výběrové řízení.