Český bagetový byznys je dál ziskový. Crocodille a Bageterie Boulevard opět utržily přes miliardu

Bagetové království Petra Cichoně se v roce 2020 vrátilo do černých čísel a zůstalo v nich i v roce 2021, byť se zisk o několik milionů snížil.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bbdriverudna

Foto: Bageterie Boulevard

Restaurace Bageterie Boulevard s BB Drive v Rudné u Prahy

0Zobrazit komentáře

S balenou bagetou značky Crocodille se setkal patrně každý, kdo se někdy zastavoval pro občerstvení na benzinové pumpě. Jiní si zase zajdou na křupavou bagetu do řetězce rychlého občerstvení Bageterie Boulevard. Ne každý ovšem ví, že jde o ryze český byznys, který začal budovat už v roce 1991 Petr Cichoň. Během tří dekád postavil největšího výrobce a distributora balených baget a sendvičů ve střední Evropě, jehož tržby se i v roce 2021 stejně jako v předchozích čtyřech letech přehouply přes miliardu korun. Druhý rok za sebou skončilo jeho království také v černých číslech.

Na veřejnosti se devětačtyřicetiletý Petr Cichoň prakticky neobjevuje a drží se v ústraní. O jeho byznysu tak nejvíce říkají pravidelně zveřejňované účetní závěrky. Ta poslední, shrnující předchozí rok 2021, ukazuje, že společnost Crocodille v tržbách o několik desítek milionů korun znovu překonala miliardu korun. Stejně jako v roce 2020 zůstala i v roce 2021 v kolonce čistého zisku černá čísla, meziročně se však snížil o více než polovinu na 12,8 milionu korun.

„Prodej výrobků společnosti Crocodille byl v roce 2021 ovlivněn jako v předchozím roce pandemií a opatřeními proti jejímu šíření. V této souvislosti došlo k poklesu poptávky po chlazených bagetách oproti období před pandemií a vzhledem k uzavření restaurací k poklesu tržeb v provozovnách Bageterie Boulevard,“ stojí ve výroční zprávě společnosti Crocodille. Pod ní spadá jak síť Bageterie Boulevard, tak i několik poboček konceptu 360pizza, v němž si zákazník pizzu sestaví dle svých chutí a během 360 vteřin ji má mít připravenou k odběru. První byla otevřena v roce 2018 a aktuálně v Praze fungují čtyři.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Síť Bageterie Boulevard se loni rozrostla o několik nových restaurací a aktuálně jich má přes padesát v Česku, tři na Slovensku a také jednu v německých Drážďanech. Propad tržeb stejně jako v prvním pandemickém roce také loni firma podle svých slov částečně kompenzovala například konceptem BB Domů, což je dovoz baget až domů, nebo rozšířením portfolia chlazených výrobků. Stále populárnější má být také služba BB Box, v rámci níž si lze objednat čerstvé bagety online a buď si je vyzvednout na prodejně, nebo si je taktéž nechat dovézt. Jelikož jde o větší boxy, využívají ji zejména firmy.

„Stejně jako na tuzemském trhu byla i situace v zahraničí ovlivněna situací v souvislosti s pandemií. Expanze na zahraniční trhy byla tedy z tohoto důvodu omezena. V roce 2021 společnost zavřela svou organizační složku v Polsku,“ stojí ve výroční zprávě.

Na doplňující dotazy CzechCrunche o tom, jak se Crocodille daří, zástupci společnosti nereagovali. Největší část byznysu i nadále představují bagety a další produkty, jež vznikají v jednom z nejmodernějších lahůdkářských provozů v Evropě v Žiželicích nad Cidlinou. Vytvoří se v něm až 22 tisíc kusů výrobků za hodinu. Bageterie Boulevard má také dál pokračovat v budování poboček, v nichž si lze objednat a vyzvednout objednávku přímo z auta.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Dokonce i Chelsea byla levnější. Phoenix z NBA se prodal za druhou nejvyšší částku sportovní historie

Londýnské fotbalisty překonal po celku NFL i tým z NBA za 90 miliard korun. Ale prodej Manchesteru United nebo Liverpoolu bude možná ještě dražší.

Michal MančařMichal Mančař

Chelsea byla nejdražší jen chvilku. Přeskočil ji tým z NFL, teď i Phoenix z NBA

0Zobrazit komentáře

Ještě v červnu byla nejdražším sportovním klubem planety fotbalová Chelsea z anglické Premier League. Její rekord však vydržel jen pár týdnů. V létě hodnotu transakce, jež v přepočtu na dolary činila zhruba tři miliardy, významně překonali američtí fotbalisté Denver Broncos z NFL s částkou 4,65 miliardy dolarů. Nyní se ve Spojených státech zrodil další gigantický sportovní deal. Na rekord Broncos sice prodej Phoenix Suns z basketbalové NBA spolu s ženským týmem Mercury nemá, ale zařadí se hned za ně a před Chelsea.

Americký miliardář Mat Ishbia kupuje Phoenix Suns za čtyři miliardy dolarů, tedy zhruba 90 miliard korun. Tím vytvoří nový rekord zámořské basketbalové soutěže, který dosud patřil prodeji Brooklyn Nets z roku 2019. Za ty tehdy zaplatil 2,35 miliardy dolarů Joseph Tsai, spoluzakladatel asijského internetového obra Alibaba. Nový rekordman Ishbia zbohatl na hypotékách a stojí v čele společnosti United Wholesale Mortgage, největšího poskytovatele hypotečních úvěrů ve Spojených státech.

Phoenix a ženský celek Mercury byly k mání od letošního září, kdy vedení ligy zveřejnilo závěry vyšetřování jeho dosavadního majitele Roberta Sarvera. To prokázalo dřívější nařčení z rasismu, obtěžování i nevhodného chování vůči zaměstnancům a vedlo k pokutě deseti milionů dolarů a ročnímu zákazu činnosti. Finanční a realitní magnát výsledky šetření nerozporoval a veřejně se za své chování omluvil, chuť dále provozovat basketbalový celek však pod tlakem sportovní veřejnosti ztratil.

Sarver byl majitelem Suns od roku 2004, kdy ho mimochodem koupil za tehdejší rekord 400 milionů dolarů. Nový vlastník arizonského klubu v posledních letech aktivně vyhledával příležitost proniknout do vrcholového sportu, kromě týmu NBA se Ishbia zajímal o dostupnost celků v NFL. Basketbal nad americkým fotbalem nakonec zvítězil možná i kvůli jeho vlastní sportovní kariéře. Coby hráč Michiganské státní univerzity pomohl v roce 2000 své alma mater vybojovat titul v nejvyšší celoamerické univerzitní soutěži.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Basketbal je důležitou součástí mého života, a to už od střední školy i následně na univerzitě, kde jsem měl tu čest hrát pod koučem Tomem Izzem,“ cituje Ishbiu stanice ESPN s odkazem na trenéra školního výběru, jenž byl v roce 2016 uveden do basketbalové síně slávy. Ishbia dokonce basketbalový program univerzity podpořil darem ve výši 32 milionů dolarů. Na rozdíl od většiny evropských zemí jsou vysokoškolské sporty ve Spojených státech nesmírně prestižní a často jsou vstupenkou do profesionálních lig.

Navzdory rekordní cenovce nepatří Suns na palubovkách NBA k historicky úspěšným týmům. Sice za ně válel i legendární Charles Barkley, ale na triumf v nejsledovanější basketbalové lize světa od svého založení v roce 1968 stále čekají. Loni se nicméně po deseti sezonách bez účasti v play-off probojovali až do finále NBA, kde nestačili na Milwaukee. Letos vyhráli svou divizi (NBA tvoří dvě konference po třech divizích, vítězové konferenční vyřazovací části se utkají o titul), ale vypadli už ve druhém kole play-off.

Prodej Phoenixu za čtyři miliardy dolarů se nicméně bez ohledu na sportovní formu zařadí na druhou příčku nejdražších nákupů sportovních klubů. Špička tohoto seznamu se přitom výrazně zamíchala během pouhého půl roku. V květnu patřila první pozice v úvodu zmiňované Chelsea, kterou ruský oligarcha Roman Abramovič prodal americkému konsorciu investorů vedenému Toddem Boehlym a společností Clearlake Capital za 2,5 miliardy liber, v tehdejším kurzu přibližně 3,1 miliardy dolarů.

chelseafc

Přečtěte si takéNejdražší nákup sportovního klubu je hotov. Abramovič prodal ChelseaNejdražší nákup sportovního klubu v historii je hotov. Abramovič prodal fotbalovou Chelsea

V srpnu pak tento prodej o jeden a půl miliardy dolarů překonal nákup Denver Broncos z NFL. Financovali jej primárně členové pohádkově bohaté rodiny Walton-Pennerů, jež založila giganticky výnosný řetězec supermarketů Walmart. Do skupiny nových vlastníků se ale dostali i někdejší americká ministryně zahraničí Condoleeza Riceová a britský pilot Formule 1 Lewis Hamilton.

Další potenciální rekordy se nicméně opět blíží. A znovu by mohly vrátit miliardové prvenství do anglické Premier League. Abramovičův prodej Chelsea byl odsunutý na pomyslnou bronzovou příčku, ještě vyšší částky se ale skloňují v případě dalších slavných celků Manchesteru United a Liverpoolu, jež jsou oba na prodej. Rodina Glazerových, která vlastní prvně jmenovaný klub, ho v listopadu oficiálně nabídla zájemcům. Taktéž američtí vlastníci Liverpoolu nejsou sice tak přímočaří, ale i oni zmínili, že jsou otevřeni nabídkám.