Český bikesharing Rekola představil své první elektrokolo. V Praze jich začne jezdit 70

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rekola-elektrokolo-ondrej-fryc-min

Ondřej Fryc na elektrokole od Rekol

0Zobrazit komentáře

Až se kolem vás někdo prožene na sdíleném růžovém kole a přijde vám, že tolik nešlape, bude se patrně jednat o nové elektrické kolo, které tuzemský bikesharing Rekola vysílá do pražských ulic. Po šesti letech, kdy Rekola nabízela kola, koloběžky nebo skateboardy, přichází také očekávaná elektrifikace jejich kolového parku. Městské elektrokolo od Rekol nicméně na první pohled prakticky ani nerozeznáte od klasického růžového, jen má v sobě ukrytý pomocný motorek a v rámu baterku.

Prvních 70 elektrokol budou moci od 17. června využít uživatelé v Praze, ale Rekola je chystají představit možná ještě letos i v dalších městech. Český bikesharing má dnes téměř 200 tisíc registrovaných uživatelů a jezdí také v Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci, Ostravě, Frýdku-Místku a na Kladně. Od loňska poprvé vyrazil také za hranice a funguje ve finském městě Vaasa a v následujících týdnech spustí provoz v Mladé Boleslavi a v Písku.

Nyní však přichází další významný krok kupředu, který je součástí firemní vize udržitelné městské mobility, do níž patří i právě různé elektrifikované dopravní prostředky. Růžová elektrokola, která poprvé oficiálně vyjedou příští týden, se rok vyvíjela v laboratořích Rekol za podpory energetické skupiny innogy a mají přinést do přepravy po městě ještě o něco větší pohodlí.

vit-jezek-rekola

Foto: Rekola

Vítek Ježek, zakladatel a ředitel bikesharingu Rekola

„Ladili jsme každý detail. Chtěli jsme, aby kola byla lehká, zvládala jízdu po kostkách a měla minimální uhlíkovou stopu,“ vysvětluje Vítek Ježek, CEO a zakladatel Rekol, jehož tým si tak své městské kolo vyvinul přesně podle svých představ a především s hlavním zadáním – aby zůstala jednoduchost. Při vypůjčení elektrifikovaného rekola tak na uživatele čeká prakticky totožná zkušenost, jako když si půjčuje klasické kolo, jen s tím rozdílem, že jakmile šlápne do pedálů, ucítí pomoc přidaného elektromotoru, který je zabudovaný ve středu kola.

Středový motor o síle 250 W pomáhá při šlapání až do 25 kilometrů v hodině, víc ani vzhledem k legislativě nemůže. Pak už musí cyklista šlapat sám, ale zejména do kopců nebo při rozjedu je pomoc elektromotoru příjemná. Každé růžové elektrokolo má zároveň výměnnou baterii, aby se mohly baterky měnit přímo na ulici. Rekola zatím budou reálný dojezd teprve ověřovat v praxi, ale Vítek Ježek odhaduje, že by měla ujet zhruba 100 kilometrů. Výměna baterie tak bude podle všeho probíhat jednou za pár dní.

caredriver-small

Přečtěte si takéŠkoda Auto DigiLab v Praze spustí mobilní službu CareDriver. Odveze seniory, postižené osoby i dětiŠkoda Auto DigiLab v Praze spustí mobilní službu CareDriver. Odveze seniory, postižené osoby i děti

Na elektrokola chce nyní růžový bikesharing nalákat také další uživatele, které dosud jízda na klasickém kolem mohla odradit. Rekola prý aktuálně využívá každý třetí Pražák mezi 20 až 30 lety a cílem je výhody městské mikromobility poskytnout i třeba starší či zdravotně znevýhodněným. „I proto pro nás bylo důležité, aby byla elektrorekola opravdu lehká – a to se povedlo. Jsem hrdý na kolegy z vývoje, kterým se podařilo přijít s městským elektrokolem, jenž je téměř k nerozeznání podobné od našich klasických kol,“ dodává Ježek.

rekola-elektrokolo-min

Elektrické kolo od bikesharingu Rekola

Vedle podpory od innogy, která byla rovněž finančního rázu, významně pomohl dalšímu rozvoji také investor Ondřej Fryc, který před necelými třemi lety do Rekol vložil desítky milionů korun a nastartoval novou etapu. Investice od Frycova Reflex Capital umožnila nejen expanzi, ale i rozvoj technologií. Vedle elektrokol se tak dnes v Rekolech využívá 3D tisk pro prototypování nových součástek a detailní datová analýza pro vhodný výběr zón.

Se zónami ostatně souvisí i start elektrických kol. Po Praze s nimi bude pohyb neomezený, ale zpočátku je bude možné parkovat a půjčovat jen ve vybraných lokacích, prozatím na celém rezidenčním území Prahy 7, jako je Letná či Holešovice. Do budoucna by se měla zóna dále rozšiřovat.

Půjčení elektrorekola vyjde na 15 korun za nástup a pak 2 koruny za každou ujetou minutu. S předplatným uživatel platí pouze za ujeté minuty. Novým zákazníkům pak nabízí předplatné na 500 minut jízdy innogy, které elektrická růžová kola finančně podporuje. V Praze navíc od dubna jezdí také nový bikesharing Freebike, který do ulic nasadil hned 500 elektrických kol, a tak bude zajímavé sledovat, jakou službu budou zákazníci využívat více.

rekola-elektrokolo-ondrej-fryc-vit-jezek-min

Vítek Ježek, zakladatel Rekol, s investorem Ondřejem Frycem

O kus blíže budoucnosti přepravy. Podívejte se na futuristický design létajícího taxi od Uberu

uberair
0Zobrazit komentáře

Největší alternativní přepravní služba a zároveň jeden z vůbec nejhodnotnějších startupů současnosti, Uber, toho má do budoucna v plánu hodně. Už dávno není startupem, který vznikl v roce 2009 pouze pro sdílené jízdy automobilem, ale do přepravy zapojuje také například elektrické koloběžky, kola a v příštích letech chystá spuštění letecké taxislužby s názvem Uber Air.

Kolem té se prozatím točí více spekulací než faktů, ale přeci jen se postupně dozvídáme, jak by mohla létající taxislužba fungovat a dokonce i vypadat. Uber chce totiž různě po světě, počínaje americkými městy, vystavět speciální přistávací dráhy, ze kterých budou moct pasažéři cestovat z bodu A do B za pomocí elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), jež mají připomínat spíše klasické helikoptéry.

První testy by měly proběhnout již v příštím roce, a proto Uber postupně odhaluje další informace a také vizuály, které službu odtajňují. Během včerejší konference Uber Elevate miliardový startup představil nejen množství nových designovových vizualizací přistávacích ploch, ale především další detailní návrh letounu, který by měl již od roku 2023 přepravovat pasažéry. A upřímně, nevypadá vůbec zle.

uberair9

Vnitřek letadla byl vytvořen ve spolupráci se známou společností Safran Cabin, která se na podobné práce soustředí. Dokáže pojmout až čtyři pasažéry ve dvou řadách, v zadní části má místo na zavazadla a celý interiér je prosvětlen ambientním osvětlením v modré barvě. Vypadá jako mix mezi klasickým interiérem helikoptéry, luxusních vozů a futuristického designu vesmírné lodi Dragon od společnosti SpaceX.

Uber k letadlu přistupuje nejen z praktického pohledu, ale také z pohledu budoucí certifikace, kterou bude muset nutně projít ještě před zahájením plného provozu. Přepravní prostředek by tak měl mít množství zabezpečení pro cestující, stejně jako se měl skládat z rozumných materiálů. Letadla jsou samozřejmě určena především pro krátké přelety, například mezi centrem města a letištěm, podobně jako to nabízejí nové startupy například v New Yorku, kde lze z centra Manhattanu přistát během pouhých 5 minut na hlavním letišti JFK.

uberair3

Připojíme-li k tomu všemu fakt, že budou letadla s vertikálním vzletem a přistáním a horizontálním letem elektrická a podle všeho relativně šetrná k životnímu prostředí, neměl by mít Uber v případě úspěšného testování problém dostat je do oběhu. Další skvělou zprávou pro americkou společnost je, že navržený interiér bude možno replikovat v letadlech vyráběných různými společnosti, od Boeingu přes Bell Helicopter až po Jaunt, se kterými Uber oznámil spolupráci.

Pokud se vše podaří, budou se elektrická letadla prohánět celkem běžně ve vzduchu od roku 2023, a to zpočátku v Los Angeles, texaském Dallasu a také nově oznámeném australském Melbourne, které je pro Uber z mnoha pohledů strategickou lokací. V budoucnu se bude v první řadě rozšiřovat právě pokrytí ve Spojených státech a také v Austrálii, kde je k obdobným službám nakloněna i vláda a vhodná je také infrastruktura.

nasa-iss-international-space-station-astronaut

Přečtěte si takéMezinárodní vesmírná stanice se otevře turistům. NASA bude za jednu noc účtovat 800 tisíc korunMezinárodní vesmírná stanice se otevře turistům. NASA bude za jednu noc účtovat 800 tisíc korun

Kromě designu letadel na své konferenci Uber představil také celkem 16 nových designů přistávacích ploch, které mají být různě rozmístěny po partnerských městech. Většinou budou obývat lokace jako vrchní nekryté části parkovacích domů a další ne tak využívané prostory, na jejichž osidlování má Uber spolupracovat jak s městem, tak s developerskými firmami. Nová základna pro vzdušnou městskou dopravu má ještě letos vyrůst také v Singapuru, kam se chystají Volocopter a Skyports.

Návrhy předních architektonických studií samozřejmě již nyní budí dojem a otázkou je, zda se Uberu opravdu podaří udělat z jednotlivých míst podobně futuristické huby, jako můžeme vidět na jednotlivých vizualizacích. Většina z nich by měla být připravena pro rychlé vyzvednutí automobilem, stejně jako k půjčení elektrických koloběžek nebo kol, které Uber již nějakou dobu také nabízí.

corgan

Návrh skyportu Uberu od společnosti CORGAN v texaském Dallasu

Výše zobrazený koncept hubu v texaském Dallasu má mimo těchto výsad k dispozici také množství restaurací, obchod s potravinami, ale třeba i sportovní hřiště nebo coworkingové prostory. Vše tak odpovídá moderním standardům a službám, které často využívají právě ti, jež se místo vlastního auta dopravují alternativními způsoby a sdílená ekonomika jim není cizí.

Některé další návrhy zase operují s výstavbou mohutné zeleně, přesněji veřejných parků, které přistávací plochu a budovu obklopují. Přeci jen, doplnění o park se stromy dokáže částečně absorbovat například hluk, znečištění a také obecně přidá příjemnější pocit z prostředí, které je jinak převážně betonovou džunglí. Podobně na to šli například i architekti v asijském Singapuru, kteří vystavěli novou podobu letiště přímo propojenou s unikátním vnitřím parkem, vodopádem a dokonce i lesem.

Uber má před sebou každopádně obrovské plány, které mohou sice s ohledem na brzké testování a několik let do zahájení provozu, působit trochu odvážně, ale přeci jen jde o společnost, jejíž hodnota po nedávném vstupu na burzu převyšuje 70 miliard dolarů a která má za sebou silné investory. Ti Uberu v minulosti svěřili téměř 25 miliard dolarů.

Podívejte se na další vizuály elektrického letadla a skyportů:

uberair7

Foto: Uber

Futuristické vzdušné taxi Uberu

uberair8
uberair2
uberair5
uberair6
uberair4
pickardchilton

Pickard Chilton a Arup s návrhem Sky Loft pro australské Melbourne.

mithun

Koncept SkyPark od firmy Mithun

humphreyspartners

Koncept The Volary v Dallesu od Humphreys & Partners

bokapowell

Foto: Uber