Český carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky
V centru Prahy a jeho okolí můžete už několik týdnů potkávat malá žlutá autíčka, která mají trochu krabicový design a připomínají golfové vozítko. Jde o vozidla z elektrického carsharingu Revolt, který je unikátní nejen díky tomu, jak auta vypadají. Revolt nabral prvních několik tisíc uživatelů a z Prahy 1 a 2 se nyní rozšiřuje do širšího centra. Navíc přidává také elektrické motorky.
Pavel Kuchta je sice z Ostravy, ale v Praze je dnes skoro jako doma. Když během vysokoškolských studií v Číně narazil na malá elektrická vozítka, která se z tamních továren valí po tisících, dostal nápad, že by je mohl přivézt do Česka. Nakonec v Praze spustil carsharing, který je unikátní v několika ohledech.
Jednak má kompletně elektrickou flotilu a navíc nejde o tradiční auta. Vozidla Revoltu jsou spíše takovým hybridem a celkovou koncepcí mají mnohem blíže k jiným dopravním prostředkům, které se dnes ve světě v rámci městské mobility používají – ať už to jsou elektrická kola, mopedy nebo i třeba koloběžky, které nyní Pražané díky americkému startupu Lime taktéž poznávají.
Půjčit si auto od Revoltu je totiž úplně stejně snadné jako půjčení koloběžky Lime nebo růžových kol od Rekol. Rozdíl je jen v tom, že se musíte dopředu zaregistrovat, aby vám byl ověřen řidičský průkaz a vaše totožnost. Jinak už ale jen přijdete ke žlutému autíčku a přes mobilní aplikaci ho odemknete, nepotřebujete žádné klíče ani karty, které používají ve světě jiné městské carsharingy. Klíč najdete až uvnitř pro nastartování.
Zábava z jízdy
Žlutá barva a krabicový design revoltích aut jednak zaručí, že se za nimi každý otočí, ale klíčové jsou hlavně kompaktní rozměry. Díky nim zaparkujete prakticky kdekoliv, v pruhu podélného parkování dokonce kolmo k chodníku, což se v přeplněné Praze často hodí. Vnitřek vozu je sice kvůli tomu lehce stísněný, obzvlášť pro vyššího řidiče, ale na krátké popojíždění po Praze to stačí. Ostatně na nic jiného ani Revolt není určen.
Přesné rozměry žlutého elektrovozu jsou 2,2 na 1,3 na 1,6 metru a bez problémů uveze dva lidi a do kufru ještě můžete strčit příruční zavazadlo. Maximální rychlost je až 80 kilometrů v hodině a vzhledem k tomu, že jde o elektroauto s automatem, má i celkem slušný odpich. Jízda pak může trochu připomínat nějakou zábavní atrakci, ale CEO Revoltu Pavel Kuchta nepopírá, že i právě to má být jedním ze zážitků, když se rozhodnete cestovat žlutým vozem.
Důležité pro něj nyní je především to, že se lidem nová forma přepravy líbí a začínají ji stále více používat. Dosud Revolt fungoval s dvaceti auty pouze v Praze 1 a Praze 2 a během prvních týdnů nabral prvních pár tisíc uživatelů. Denně proběhne kolem 80 výpůjček a uživatelé budou moci nyní operovat v mnohem větší oblasti.
„Daří se nám nad očekávání, lidem se naše auta líbí. Máme stále více zápůjček i nových registrací. Zároveň jdeme cestou, že nasloucháme našim uživatelům a snažíme se podle toho celou službu vylepšovat,“ říká pro CzechCrunch Kuchta. Vedle úprav v aplikaci a vozidlech má na mysli i právě rozšíření do Holešovic, Karlína, Žižkova, Bubenče, části Dejvic a na Vyšehrad a Smíchov. Půjčit a zase vrátit auto Revolt bude nyní možné i v těchto oblastech.
Prozatím se nicméně nebude zvětšovat velikost flotily, takže žlutých elektrovozítek zůstane v ulicích dvacet. Revolt ale nově začíná testovat také malé elektromotorky, o které je prý zájem. Elektrická motorka má dojezd 80 kilometrů, jede maximálně 45 kilometrů v hodině a stačí vám řidičský průkaz skupiny B. Jedná se totiž o automat a patří do stejné kategorie jako moped.
Čtyři koruny za minutu
„Motorky si v Praze hravě poradí s kolonou, a proto věříme, že nyní budeme schopni mnohem lépe uspokojit potřeby našich uživatelů, kteří se mohou rozhodnout, jaké vozidlo využít podle dané situace či počasí,“ doplňuje CTO Revoltu Martin Matoušek. V zimě se sice zřejmě motorky tolik neužijí, ale Revolt chce otestovat, zda vůbec dávají smysl. Podle toho by pak v příštím roce do Prahy přivezl další auta a případně i motorky.
U Revoltu je pochopitelně jako u každé podobné služby důležitá cena. Ta je nastavená vcelku agresivně na 4 koruny za každou minutu výpůjčky, aby Revolt vycházel cenově zhruba mezi MHD a taxíkem. V ceně mají uživatelé palivo, pojištění a také parkování v modrých zónách, kde mohou stát elektromobily za roční stokorunový poplatek městu zdarma (ten hradí Revolt).
Palivem je tu pochopitelně myšlena energie vycházející z baterie, kterou má Revolt taktéž vcelku unikátně vyřešenou. Na rozdíl od běžných elektroaut totiž není nutné připojovat Revolt do zásuvky. Baterie je vyměnitelná a jakmile se projede, technici ji přímo v provozu vymění. Parkování a řízení celého carsharingu je pak jednodušší, než když by se musela auta pořád připojovat u nabíjecích stanic.