Český carsharing Revolt nabral první tisíce uživatelů a rozšiřuje se po Praze. Nově má i elektromotorky

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

revolt-praha

Foto: Revolt

Elektrické autíčko Revolt

0Zobrazit komentáře

V centru Prahy a jeho okolí můžete už několik týdnů potkávat malá žlutá autíčka, která mají trochu krabicový design a připomínají golfové vozítko. Jde o vozidla z elektrického carsharingu Revolt, který je unikátní nejen díky tomu, jak auta vypadají. Revolt nabral prvních několik tisíc uživatelů a z Prahy 1 a 2 se nyní rozšiřuje do širšího centra. Navíc přidává také elektrické motorky.

Pavel Kuchta je sice z Ostravy, ale v Praze je dnes skoro jako doma. Když během vysokoškolských studií v Číně narazil na malá elektrická vozítka, která se z tamních továren valí po tisících, dostal nápad, že by je mohl přivézt do Česka. Nakonec v Praze spustil carsharing, který je unikátní v několika ohledech.

Jednak má kompletně elektrickou flotilu a navíc nejde o tradiční auta. Vozidla Revoltu jsou spíše takovým hybridem a celkovou koncepcí mají mnohem blíže k jiným dopravním prostředkům, které se dnes ve světě v rámci městské mobility používají – ať už to jsou elektrická kola, mopedy nebo i třeba koloběžky, které nyní Pražané díky americkému startupu Lime taktéž poznávají.

revolt-carsharing

Foto: Revolt

Elektrické autíčko Revolt

Půjčit si auto od Revoltu je totiž úplně stejně snadné jako půjčení koloběžky Lime nebo růžových kol od Rekol. Rozdíl je jen v tom, že se musíte dopředu zaregistrovat, aby vám byl ověřen řidičský průkaz a vaše totožnost. Jinak už ale jen přijdete ke žlutému autíčku a přes mobilní aplikaci ho odemknete, nepotřebujete žádné klíče ani karty, které používají ve světě jiné městské carsharingy. Klíč najdete až uvnitř pro nastartování.

Zábava z jízdy

Žlutá barva a krabicový design revoltích aut jednak zaručí, že se za nimi každý otočí, ale klíčové jsou hlavně kompaktní rozměry. Díky nim zaparkujete prakticky kdekoliv, v pruhu podélného parkování dokonce kolmo k chodníku, což se v přeplněné Praze často hodí. Vnitřek vozu je sice kvůli tomu lehce stísněný, obzvlášť pro vyššího řidiče, ale na krátké popojíždění po Praze to stačí. Ostatně na nic jiného ani Revolt není určen.

Přesné rozměry žlutého elektrovozu jsou 2,2 na 1,3 na 1,6 metru a bez problémů uveze dva lidi a do kufru ještě můžete strčit příruční zavazadlo. Maximální rychlost je až 80 kilometrů v hodině a vzhledem k tomu, že jde o elektroauto s automatem, má i celkem slušný odpich. Jízda pak může trochu připomínat nějakou zábavní atrakci, ale CEO Revoltu Pavel Kuchta nepopírá, že i právě to má být jedním ze zážitků, když se rozhodnete cestovat žlutým vozem.

revolt-pavel-kuchta-martin-matousek

Foto: Revolt

Martin Matoušek (CTO) a Pavel Kuchta (CEO) z Revoltu

Důležité pro něj nyní je především to, že se lidem nová forma přepravy líbí a začínají ji stále více používat. Dosud Revolt fungoval s dvaceti auty pouze v Praze 1 a Praze 2 a během prvních týdnů nabral prvních pár tisíc uživatelů. Denně proběhne kolem 80 výpůjček a uživatelé budou moci nyní operovat v mnohem větší oblasti.

„Daří se nám nad očekávání, lidem se naše auta líbí. Máme stále více zápůjček i nových registrací. Zároveň jdeme cestou, že nasloucháme našim uživatelům a snažíme se podle toho celou službu vylepšovat,“ říká pro CzechCrunch Kuchta. Vedle úprav v aplikaci a vozidlech má na mysli i právě rozšíření do Holešovic, Karlína, Žižkova, Bubenče, části Dejvic a na Vyšehrad a Smíchov. Půjčit a zase vrátit auto Revolt bude nyní možné i v těchto oblastech.

tomas-cupr-rohlik2

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz rozjel spolupráci s lékárnami BENU. Léky doručí do dvou hodinOnline supermarket Rohlik.cz rozjel spolupráci s lékárnami BENU. Léky doručí do dvou hodin

Prozatím se nicméně nebude zvětšovat velikost flotily, takže žlutých elektrovozítek zůstane v ulicích dvacet. Revolt ale nově začíná testovat také malé elektromotorky, o které je prý zájem. Elektrická motorka má dojezd 80 kilometrů, jede maximálně 45 kilometrů v hodině a stačí vám řidičský průkaz skupiny B. Jedná se totiž o automat a patří do stejné kategorie jako moped.

retro rebel 4

Foto: Revolt

Elektromotorka Revolt

Čtyři koruny za minutu

„Motorky si v Praze hravě poradí s kolonou, a proto věříme, že nyní budeme schopni mnohem lépe uspokojit potřeby našich uživatelů, kteří se mohou rozhodnout, jaké vozidlo využít podle dané situace či počasí,“ doplňuje CTO Revoltu Martin Matoušek. V zimě se sice zřejmě motorky tolik neužijí, ale Revolt chce otestovat, zda vůbec dávají smysl. Podle toho by pak v příštím roce do Prahy přivezl další auta a případně i motorky.

U Revoltu je pochopitelně jako u každé podobné služby důležitá cena. Ta je nastavená vcelku agresivně na 4 koruny za každou minutu výpůjčky, aby Revolt vycházel cenově zhruba mezi MHD a taxíkem. V ceně mají uživatelé palivo, pojištění a také parkování v modrých zónách, kde mohou stát elektromobily za roční stokorunový poplatek městu zdarma (ten hradí Revolt).

Palivem je tu pochopitelně myšlena energie vycházející z baterie, kterou má Revolt taktéž vcelku unikátně vyřešenou. Na rozdíl od běžných elektroaut totiž není nutné připojovat Revolt do zásuvky. Baterie je vyměnitelná a jakmile se projede, technici ji přímo v provozu vymění. Parkování a řízení celého carsharingu je pak jednodušší, než když by se musela auta pořád připojovat u nabíjecích stanic.

revolt-praha2

Foto: Revolt

S Revoltem můžete parkovat na štorc a v modré zóně

Online supermarket Rohlik.cz rozjel spolupráci s lékárnami BENU. Léky doručí do dvou hodin

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-cupr-rohlik2

Tomáš Čupr, zakladatel a šéf Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Největší internetový supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra rozšiřuje svůj sortiment a od října nabízí zákazníkům kromě běžného nákupu potravin také možnost nechat si domů dovézt volně prodejné léky. Umožňuje mu to spolupráce s lékárenským řetězcem BENU, který dosud provozoval vlastní e-shop. Nově mohou zákazníci z jeho sortimentu vybírat i na Rohlik.cz.

E-shop s potravinami slibuje, že jsou jeho kurýři schopní objednané léky z BENU dovézt už do dvou hodin od objednání. To už sice nyní mohl zákazník udělat přímo v e-shopu Benu.cz, ale díky jeho napojení na Rohlik.cz si může k lékům přihodit například ovoce nebo jakékoliv další potraviny.

„Stačí, když si zákazník léky objedná prostřednictvím e-shopu lékárny na internetové stránce Rohlik.cz/lekarna a nechá si je dovézt společně se svým nákupem. Vše mu dorazí už do 120 minut od objednání. Tato kombinace služeb supermarketu a lékárny je Evropě unikátem,“ říká k novince Tomáš Čupr, zakladatel společnosti Rohlik.cz, která nabízí také drogerii a potřeby pro domácnost.

rohlik-benu-lekarna

Lékárna BENU na Rohlik.cz

Na Rohlik.cz, kde se nově mohou zákazníci snadno přepnout do lékárny a zpět, přičemž vždy přidávají zboží do jednoho společného košíku, je k objednání zhruba 1 100 nejprodávanějších položek z lékáren BENU (v následujících měsících by to měl být trojnásobek). Jde zejména o léky na akutní potíže, jako jsou nachlazení, rýma, chřipka, bolest krku či alergie, které potřebují pacienti řešit ihned. Opět platí, že minimální objednávka činí 500 korun.

Nová lékárna v sousedství

„Neustále hledáme cesty, jak zákazníkům usnadnit a zpříjemnit nakupování. Jsme rádi, že jim můžeme nabídnout komfortní doručení volně prodejných léků a dalších produktů rovnou ke dveřím a poskytnout jim úlevu od zdravotních potíží v tak krátkém čase,“ říká Sebastian Ring, generální ředitel českého BENU. Jeho firma kvůli unikátní spolupráci otevřela novou lékárnu, která je cíleně hned vedle největšího skladu Rohlik.cz v pražské Liboci.

uniqway21

Přečtěte si takéŠkoda Auto spustila nový studentský carsharing Uniqway, který vyvinuli sami studentiŠkoda Auto spustila nový studentský carsharing Uniqway, který vyvinuli sami studenti

Veškeré zboží se zde skladuje podle příslušných právních předpisů, při zachování teplotního řetězce a dalších předepsaných podmínek kladených na zásilkový výdej léčiv. Objednávku vyskladní farmaceutický asistent a zabalí ji přímo v lékárně. Teprve poté zásilku přebírají kurýři z Rohlik.cz. Sortiment lékárny BENU se tak nijak nemíchá s dalším nákupem.

rohlik.cz-benu-lekarna2

BENU postavilo svoji lékárnu hned vedle pražského skladu Rohlik.cz

„Léky nebylo možné začlenit do našeho automatizovaného skladu, musí mít svoji vlastní péči a režim. Jsme rádi, že nemocní zákazníci mohou využít unikátnosti Rohlíku. Doručit potraviny s léky do dvou hodin s přesností na 15 minut zatím nikdo neumí,“ dodal Tomáš Čupr, který si od spolupráce slibuje v příštím roce zvýšení tržeb o zhruba 150 milionů korun. Vzhledem k tomu, že lékárna je zatím napojena jen na pražský sklad, léky nebude možné objednat v Brně a Olomouci, kde Rohlik.cz nově funguje. Ale pokud se provoz osvědčí, plánuje lékárenskou nabídku rozšířit i pro východní města.

Konkurenční boj pokračuje

BENU má po České republice 218 kamenných lékáren, ale zároveň provozuje i vlastní e-shop. Spolupráce s Rohlik.cz by ale jeho pozici neměla ohrozit, protože na Benu.cz najdou zákazníci aktuálně zhruba patnáctkrát širší sortiment. Internetový obchod má navíc BENU úzce napojený na následnou návštěvu kamenné pobočky, kdy si lidé léky osobně vyzvedávají nebo přicházejí na konzultaci.

Naopak konkurenční boj přiostřuje mezi hráči na poli internetových supermarketů. V posledních týdnech spolu svádí souboj zejména právě Rohlik.cz a konkurenční Košík.cz patřící do skupiny Mall Group. Prakticky každý týden představují oba e-shopy nějakou novinku a snaží se lákat nové zákazníky.Rohlik.cz začal upozorňovat na nevhodná éčka, brojí proti jednorázovým plastům a co je z jeho pohledu nejdůležitější, konečně se letos dostal do zisku a v roce 2018 cílí na obrat přes 2,5 miliardy korun. Zároveň musel čelit již několikátému útoku hackerů.

kosik.cz-flotila

Rozvozová flotila Košík.cz

Konkurenční Košík.cz se ovšem nechce nechat zahanbit. Po vzoru internetového supermarketu Tomáše Čupra, ze kterého v posledních měsících získal několik klíčových zaměstnanců, skončí s prodejem vajec z klecových chovů, začal exkluzivně nabízet italské produkty Wine Food a také připravil speciální nabídku pro seniory a handicapované uživatele.

Rohlik.cz na to nicméně okamžitě zareagoval s tím, že již má podobnou službu několik let v provozu a v reakci na aktivitu konkurenta ji rozšířil tak, že je prý jeho nabídka pro seniory opět bezkonkurenční. Co je ale prozatím ve srovnání obou kohoutů nejzásadnější z byznysového pohledu – zatímco Rohlik.cz se po čtyřech letech překlopil do zisku, Košík na svůj break-even stále čeká.