Český elektrický letoun Zuri vylepšil aerodynamiku i kabinu. Chce stihnout nástup sítě heliportů

Tuzemský projekt Michala Illicha směle konkuruje velkým společnostem. Podnikatel věří, že malá letadla mohou fungovat podobně jako taxíky.

Iva BrejlováIva Brejlová

zuri

Vizualizace: Zuri

Letoun Zuri upravil konstrukci

0Zobrazit komentáře

Stačí mu pár centimetrů nebo třeba i metr, víc než pět to ale nebude. A přeci je to důkaz, že vysoké cíle jsou tu na místě. Když v létě na letišti ve Zbraslavicích získal stroj Zuri trochu volnosti – zatím s kontrolou dvou lan – nemusel nijak vysoko, aby se dokázalo, že systémy, které tu pět let vyvíjejí, mají správnou trajektorii. Český letoun s kolmým startem se zase o něco více přiblížil trhu. Teď odborníci přidali změny v konstrukci, které zmenšují odpor vzduchu a pomáhají aerodynamice.

Prostor je tu zásadní. Letadlo musí být tak malé, aby jej unesl jeho hybridní pohon, tedy elektromotory a turbína s generátorem. A přitom aby dokázalo vzlétat a přistávat kolmo, tedy bez rozjezdu, a zároveň dolétlo proklamovaných 700 kilometrů daleko. Navíc je potřeba nechat ho tak velké, aby se do něj vešli čtyři lidé i pilot. A případně tu byl dostatečný prostor pro náklad.

Projekt Michala Illicha na takzvané VTOL letadlo (tedy stroj s kolmým vzletem i přistáním) tak v posledních měsících spočíval mimo jiné i v testování, kolik se toho do něj vejde a jak by tu měl být uspořádaný prostor. Je to něco, co nejde dost dobře zjistit v grafických programech ani ve virtuální realitě. Tvůrčí tým se potřeboval do letadla v reálné velikosti posadit na opravdové sedačky.

Tak si je vyřezali z kartonu. Stejně jako celé tělo stroje, vrtule, které se zvládnou točit, část ovládaní i maketu ovládacího panelu. Je to první reálný model kabiny – byť papírový. „Má to proti modelování na počítači několik výhod. Například sem můžeme pozvat piloty a probrat s nimi rozměry kokpitu, umístění ovladačů, východů a dalších věcí,“ říká Jakub Polesný, designér Zuri. Teď se sem podařilo nacpat o sedadlo víc než v předchozí verzi a víc místa najít i pro náklad ve variantě stroje určené právě pro jeho převážení.

Český letoun už několik konstrukcí menších modelů a testů na nich má. Při těch si konstruktéři zkoušeli, jak je možné zachovat geometrii, tuhost či tahy motorů. Jednou má tento stroj přepravit až pět osob na vzdálenost sedmi set kilometrů, při tom by měl dosáhnout rychlosti až 300 kilometrů za hodinu.  

Teď je jasné mimo jiné to, že ať půjde o základní nebo dražší verzi letadla, budou za pilotem lidé sedět ve dvou řadách po dvou. Tak je to prý nejkomfortnější. Z vnějšku se letadlo nejvíc změnilo vzadu, ocasní plocha získala tvar písmene „V“.

Taková konstrukční změna umožní použití větších vrtulí a zvětšení vzdálenosti mezi jimi a zemí, sníží odpor vzduchu a pomůže i s dalšími aerodynamickými vlastnostmi letounu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zuri je první český stroj s kolmým startem i přistáním. Loni nechal tým poprvé velký prototyp vystoupat do vzduchu. I tehdy stačily řádově metry na to, aby stroj dokázal ověřit simulace, správnost předchozích výpočtů či vhodnou tuhost konstrukce. Letadlo během testu bylo schopné nasbírat cenná data, ze kterých konstruktéři zjišťují, kolik toho vydrží baterky a co by měli případně změnit na kontrolním systému.

Letoun s kolmým startem, který nepotřebuje dlouhé dráhy, je nejen Illichovým velkým snem. Podle některých by se v budoucnu mohly takové stroje stát důležitou součástí dopravy. „Očekáváme, že za deset let budou u měst malé heliporty přesně pro takové typy letadel,“ říká Illich. Ke konci loňska projekt získal od investorů 33 milionů korun, což by mu mělo zajistit vývoj i na příští rok. Celkem pak už do projektu putovalo skoro 70 milionů.

Zuri není jediné, které vidí budoucnost osobní dopravy v letadlech, jež budou mít u sídel vlastní přistávací plochy. Konkurenční vývoj podobných strojů ale probíhá především v garážích velkých společností nebo s jejich podporou, svá vzdušná taxi vyvíjí Boeing i Airbus.

Illich ale věří, že jeho plán nezůstává pozadu. „Jsme jedna z mála společností, která testuje na velkém prototypu. Spousta konkurence ve VTOL používá jen zmenšené modely,“ říká.

zuri

Vizualizace: Zuri

Jednou by malá letadla mohla fungovat jako vzdušné taxíky

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Vzhůru do země vycházejícího slunce. Japonsko se po dvou letech otevírá turistům

Dva roky koronavirové izolace dnešním dnem v Japonsku končí. Země po oznámení z minulého týdne otevřela 11. října hranice – bez víz a dalších omezení.

manuel-cosentino

Foto: Manuel Cosentino

Japonsko 11. října zrušilo nutnost víz pro cestující, kteří do země přijíždějí na vlastní pěst

0Zobrazit komentáře

S příchodem pandemie koronaviru se plošně zavíraly hranice států po celém světě, s vlnou očkování a postupným polevováním síly nového viru se však turistický ruch začal pozvolna obnovovat. Nikoliv v Japonsku. Země, kterou v roce 2019 navštívilo rekordních 31,8 milionu turistů, zcela zavřela své hranice a zavedla jedny z nejpřísnějších hraničních kontrol na světě. Dnes 11. října japonská agentura Kjódó uvedla, že ostrovní stát ruší omezení počtu návštěvníků i požadavek na to, aby přijeli s turistickou skupinou, informuje list The Guardian.

Současný japonský premiér Fumio Kišida spoléhá na to, že cestovní ruch pomůže oživit ekonomiku a získat určité výhody z poklesu kurzu jenu na 24leté minimum. Minulý týden uvedl, že vláda usiluje o to, aby turisté v zemi za rok utratili pět bilionů jenů, přibližně tedy 866 miliard Kč. Tento cíl však může být příliš ambiciózní pro odvětví ochromená pandemií.

Rozmach cestovního ruchu totiž čelí překážce v podobě nedostatku pracovníků v pohostinství i přetrvávajících obav z nemoci covid-19. Téměř 73 procent hotelů v celé zemi uvedlo, že jim v srpnu chyběli stálí zaměstnanci, což je nárůst oproti zhruba 27 procentům před rokem, uvádí společnost pro průzkum trhu Teikoku Databank.

zhipeng-ya

Foto: Zhipeng Ya

Turisté budou muset stále dodržovat opatření, jako je nošení respirátorů

Odborníci ale předpovídají, že návrat turistů do Japonska bude pozvolný – v zemi totiž stále přetrvávají poměrně přísné protipandemické restrikce, které mohou některé návštěvníky odradit. Ekonom Takahide Kiuči ve zprávě výzkumného ústavu Nomura uvedl, že výdaje zahraničních návštěvníků dosáhnou do roku 2023 pouze 2,1 bilionu jenů a do roku 2025 nepřekročí úroveň před pandemií.

V japonské společnosti totiž trvají obavy, zdali budou návštěvníci ze zahraničí dodržovat opatření, na která už si ve svých domácích zemích odvykli. Patří mezi ně nošení respirátorů, kontroly bezinfekčnosti a omezení hlasitého mluvení na místech, kde se koncentruje více lidí.

Kontroly při příletu na japonská letiště byly během pandemie velmi přísné a obavy z nových variant viru zde stále přetrvávají. V pátek vláda schválila změnu hotelových předpisů tak, aby provozovatelé mohli v době epidemie odmítnout hosty, kteří nedodržují opatření.

Podle letecké společnosti Japan Airlines ale došlo od oznámení, že se hranice otevřou, ke ztrojnásobení počtu zakoupených letenek do Japonska. Přesto se spíše předpokládá, že k úplnému obnovení poptávky dojde až kolem roku 2025.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Japonsko se turistům částečně otevřelo již v červnu, kdy ho mohli začít navštěvovat turisté ve skupinách v doprovodu průvodců. Tento požadavek byl později zmírněn, aby zahrnoval i zájezdy s vlastním průvodcem. Letos zatím přijelo do Japonska jen něco málo přes půl milionu návštěvníků.

Není přitom jedinou asijskou zemí, která se snaží opět rozvířit turistický ruch. Své hranice otevřel také Hong Kong, jehož vláda minulý měsíc oznámila, že po lidech přicházejících do města nebude požadovat ani karanténu v hotelu ani negativní test na covid před nástupem do letadla. Rada pro cestovní ruch v Hong Kongu navíc plánuje rozdat půl milionu letenek, aby turismus v roce 2023 podpořila.

Letenky rada zakoupila již v roce 2020 od leteckých společností Hong Kong Airlines, Hong Kong Express a Cathay Pacific v rámci vládního podpůrného balíčku určeného pro letecký sektor. Rada další podrobnosti ohledně toho, jakým způsobem bude letenky rozdávat, teprve oznámí – kampaň plánuje zahájit na začátku roku 2023 a cílit bude převážně na země jihovýchodní Asie.

Každou neděli vám naservírujeme nejdůležitější zprávy týdne.

marie-bliss

Přečtěte si takéVyrostla na pláži, dnes v Česku vyrábí oceňované šperky z mušlíJejí rodiče emigrovali do Austrálie, ona vyrostla na pláži. Dnes v Česku vyrábí oceňované šperky z mušlí

Newsletter Weekly | Poslední vydání

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre