Český elektrický letoun Zuri vylepšil aerodynamiku i kabinu. Chce stihnout nástup sítě heliportů

Tuzemský projekt Michala Illicha směle konkuruje velkým společnostem. Podnikatel věří, že malá letadla mohou fungovat podobně jako taxíky.

Iva BrejlováIva Brejlová

zuri

Vizualizace: Zuri

Letoun Zuri upravil konstrukci

0Zobrazit komentáře

Stačí mu pár centimetrů nebo třeba i metr, víc než pět to ale nebude. A přeci je to důkaz, že vysoké cíle jsou tu na místě. Když v létě na letišti ve Zbraslavicích získal stroj Zuri trochu volnosti – zatím s kontrolou dvou lan – nemusel nijak vysoko, aby se dokázalo, že systémy, které tu pět let vyvíjejí, mají správnou trajektorii. Český letoun s kolmým startem se zase o něco více přiblížil trhu. Teď odborníci přidali změny v konstrukci, které zmenšují odpor vzduchu a pomáhají aerodynamice.

Prostor je tu zásadní. Letadlo musí být tak malé, aby jej unesl jeho hybridní pohon, tedy elektromotory a turbína s generátorem. A přitom aby dokázalo vzlétat a přistávat kolmo, tedy bez rozjezdu, a zároveň dolétlo proklamovaných 700 kilometrů daleko. Navíc je potřeba nechat ho tak velké, aby se do něj vešli čtyři lidé i pilot. A případně tu byl dostatečný prostor pro náklad.

Projekt Michala Illicha na takzvané VTOL letadlo (tedy stroj s kolmým vzletem i přistáním) tak v posledních měsících spočíval mimo jiné i v testování, kolik se toho do něj vejde a jak by tu měl být uspořádaný prostor. Je to něco, co nejde dost dobře zjistit v grafických programech ani ve virtuální realitě. Tvůrčí tým se potřeboval do letadla v reálné velikosti posadit na opravdové sedačky.

Tak si je vyřezali z kartonu. Stejně jako celé tělo stroje, vrtule, které se zvládnou točit, část ovládaní i maketu ovládacího panelu. Je to první reálný model kabiny – byť papírový. „Má to proti modelování na počítači několik výhod. Například sem můžeme pozvat piloty a probrat s nimi rozměry kokpitu, umístění ovladačů, východů a dalších věcí,“ říká Jakub Polesný, designér Zuri. Teď se sem podařilo nacpat o sedadlo víc než v předchozí verzi a víc místa najít i pro náklad ve variantě stroje určené právě pro jeho převážení.

Český letoun už několik konstrukcí menších modelů a testů na nich má. Při těch si konstruktéři zkoušeli, jak je možné zachovat geometrii, tuhost či tahy motorů. Jednou má tento stroj přepravit až pět osob na vzdálenost sedmi set kilometrů, při tom by měl dosáhnout rychlosti až 300 kilometrů za hodinu.  

Teď je jasné mimo jiné to, že ať půjde o základní nebo dražší verzi letadla, budou za pilotem lidé sedět ve dvou řadách po dvou. Tak je to prý nejkomfortnější. Z vnějšku se letadlo nejvíc změnilo vzadu, ocasní plocha získala tvar písmene „V“.

Taková konstrukční změna umožní použití větších vrtulí a zvětšení vzdálenosti mezi jimi a zemí, sníží odpor vzduchu a pomůže i s dalšími aerodynamickými vlastnostmi letounu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zuri je první český stroj s kolmým startem i přistáním. Loni nechal tým poprvé velký prototyp vystoupat do vzduchu. I tehdy stačily řádově metry na to, aby stroj dokázal ověřit simulace, správnost předchozích výpočtů či vhodnou tuhost konstrukce. Letadlo během testu bylo schopné nasbírat cenná data, ze kterých konstruktéři zjišťují, kolik toho vydrží baterky a co by měli případně změnit na kontrolním systému.

Letoun s kolmým startem, který nepotřebuje dlouhé dráhy, je nejen Illichovým velkým snem. Podle některých by se v budoucnu mohly takové stroje stát důležitou součástí dopravy. „Očekáváme, že za deset let budou u měst malé heliporty přesně pro takové typy letadel,“ říká Illich. Ke konci loňska projekt získal od investorů 33 milionů korun, což by mu mělo zajistit vývoj i na příští rok. Celkem pak už do projektu putovalo skoro 70 milionů.

Zuri není jediné, které vidí budoucnost osobní dopravy v letadlech, jež budou mít u sídel vlastní přistávací plochy. Konkurenční vývoj podobných strojů ale probíhá především v garážích velkých společností nebo s jejich podporou, svá vzdušná taxi vyvíjí Boeing i Airbus.

Illich ale věří, že jeho plán nezůstává pozadu. „Jsme jedna z mála společností, která testuje na velkém prototypu. Spousta konkurence ve VTOL používá jen zmenšené modely,“ říká.

zuri

Vizualizace: Zuri

Jednou by malá letadla mohla fungovat jako vzdušné taxíky

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

České FTMO spojuje amatérské obchodníky a vydělává miliardy. Teď kupuje německého brokera

Akvizicí svým klientům FTMO nabídne vedle simulovaného obchodování i tradiční brokerské služby umožňující operace s vlastními penězi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

otakar-suffner-a-marek-vasicek-min

Foto: FTMO

Zakladatelé FTMO Otakar Šuffner a Marek Vašíček

0Zobrazit komentáře

Začínali jako vedlejší projekt při studiu vysoké školy, který měl problém sehnat investory. Od roku 2017 fungují jako tradingová platforma a v posledních letech se zařadili mezi nejrychleji rostoucí technologické firmy našeho regionu. Loni českému FTMO vyrostly tržby trojnásobně. Přesáhly hranici tří miliard korun, zisk byl 1,7 miliardy. Ani tak ovšem zakladatelé Marek Vašíček a Otakar Šuffner nepolevují. Aby svůj byznys dále rozšířili, oznámili velkou akvizici německé brokerské společnosti JFD Brokers.

V transakci, jejíž výše se pohybovala v blíže nespecifikovaných stovkách milionů korun, FTMO pod svá křídla získává brokera s kyperskými kořeny a pobočkami ve Španělsku i Bulharsku. JFD Brokers nabízí online obchodování akcií, forexu, finančních derivátů a další investiční služby. Firma očekává, že konečné schválení regulátora obdrží v horizontu šesti měsíců.

FTMO dosud fungovalo jako platforma pro tradery, která vytváří novou kategorii obchodování na finančních trzích. Tradeři, kteří přes ni chtějí obchodovat, musí nejdřív projít přísným výběrovým řízením. Následně jim firma poskytne kapitál do výše osmi milionů korun a obchodní demo účty, jež jsou navázané na simulaci reálných trhů, a o výnosy se platforma s obchodníky dělí v poměru do 90 procent, desetinu výnosů si nechává pro sebe.

Od spuštění před osmi lety si platformu v placených i neplacených režimech vyzkoušelo přes 570 tisíc lidí z více než 180 zemí světa. Díky koupi brokera FTMO klientům vedle simulovaného obchodování nabídne také tradiční brokerské služby, jež umožňují obchodovat s vlastními penězi.

ftmo-tym-min

Foto: FTMO

Tým FTMO

„Naším cílem je poskytnout začínajícím i pokročilým traderům zázemí pro sebevzdělání, ale samozřejmě i obchodování. Akvizice JFD Brokers, společnosti s licencí od kyperského regulátora CySEC, znamená, že nyní budeme moci oslovit i o něco konzervativnější investory nebo lidi, kteří chtějí investovat do finančních produktů,“ komentuje Otakar Šuffner z pozice ředitele FTMO.

„I když se FTMO stává jejím stoprocentním vlastníkem, německou značku JFD s desetiletou historií na trhu chceme zachovat. V rámci osmiměsíčního vyjednávání jsme skvěle zužitkovali kontakty, které budujeme několik let, a jeho úspěšné uzavření zároveň vnímáme jako důkaz důvěry ve společné partnerství a v celé FTMO,“ doplňuje Šuffner.

Akvizice umožní FTMO oslovit investory v Německu, Španělsku, Bulharsku, na Kypru i v dalších zemích EU, kteří mají zájem o klasické obchodování a své peníze chtějí investovat do forexu, akcií nebo ETF. Tým FTMO se díky transakci rozšíří ze současných 140 zaměstnanců o dalších 70 z JFD Brokers pracujících napříč Evropou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Počátky FTMO sahají do roku 2013, kdy dnes třiatřicetiletý Šuffner a devětadvacetiletý Vašíček projekt zakládali při studiu pražské Vysoké školy ekonomické ještě pod názvem ZískejÚčet.cz. Přes opakované oslovování potenciálních investorů byli vyjma půl milionu korun, které dostali v začátcích, odkázáni na vlastní financování.

„Když jsme s nápadem platformy pro proprietární obchodování původně přišli, nikdy by nás nenapadlo, co se z projektu stane. Jako vysokoškolským studentům nám investoři nechtěli dát peníze, protože našemu nápadu nevěřili. Dnes můžeme paradoxně říct, že to bylo štěstí v neštěstí,“ vzpomíná Vašíček z pozice technologického ředitele firmy.

„I když šlo samozřejmě o postupný proces, náš nápad fungoval a potřebné peníze na růst jsme generovali sami téměř od začátku. To bylo možné díky dobře fungujícímu byznys modelu a důrazu na kvalitní produkt. Proto v této vizi budeme pokračovat – v tradingu i v dalších aktivitách,“ doplňuje.

FTMO i díky svým dosaženým hospodářským výsledkům i nadále uvažuje nad dalšími akvizicemi, zároveň je vedle vývoje platformy a vzdělávání traderů aktivní například i na poli nemovitostí. V Praze nyní probíhá rekonstrukce jedné z budov, které firma vlastní. Současně s tím FTMO plánuje do budoucna podporu začínajícím startupům.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání