Český herní trh hlásí další exit. Božena Řežáb a spol. prodávají Gamee za více než 130 milionů korun

Filip HouskaFilip Houska

rezabov

Foto: Gamee

Božena Řežáb

0Zobrazit komentáře

Na tuzemském herním trhu došlo k dalšímu exitu. Poté, co byl v listopadu minulého roku prodán veleúspěšný VR titul Beat Saber Facebooku, nyní do zahraničí míří webová a mobilní herní platforma Gamee, za kterou stojí Božena Řežáb. Ujímá se jí hongkongská videoherní firma Animoca Brands.

Oficiálně o tom informovala samotná Božena Řežáb na svém LinkedInu, kde mimo jiné zmínila své nadšení z cesty, kterou si Gamee za pět let existence na trhu prošlo. Na platformě je k dispozici přes 80 různých herních titulů, k nimž má přístup dohromady více než 13 milionů registrovaných uživatelů.

„Měli jsme možnost na našich hrách spolupracovat se světově nejzářivějšími značkami a stále nemůžu uvěřit tomu, že jsme vytvořili tituly s NASA, anglickým fotbalovým klubem Manchester City nebo Guinnessovou knihou rekordů,“ zmiňuje Řežáb, která studio spoluzaložila.

gamee2

Foto: Gamee

Platforma Gamee

Společnost Animoca Brands vyvíjí hry pro velké franšízy jako Mattel, MasterChef, Snoopy, Power Rangers, Garfield nebo F1, a přestože Božena Řežáb neprozradila výši celé transakce, podle tiskové zprávy Animoca Brands (aktualizováno) se mělo jednat o akvizici okolo 5 milionů eur, tedy zhruba 133 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nejde ovšem o klasickou transakci v hotovosti – 4 miliony eur má být v akciích kupujícího a 1 milion bude ve formě tzv. earn-outu v hotovosti nebo akciích, které jsou vypláceny za splněné obchodní výsledky. Co se další budoucnosti Gamee týče, nový majitel bude chtít službu použít coby platformu pro vydávání her v prohlížečích a na sociálních sítích.

Právě browserové hry zažívají postupné znovuzrození, a to především díky kvalitně nabízených titulů, které jsou na násobně vyšší úrovni než před 10 až 15 lety. Odhaduje se, že trh s prohlížečovými hrami má do konce tohoto roku vyrůst na hodnotu přesahující 38 miliard dolarů.

gamee

Foto: Gamee

Tým Gamee

A protože Gamee za uplynulých pět let zaznamenalo přes 4 miliardy odehraných her a generuje přes 1,3 milionu měsíčně aktivních hráčů, může pod novým vedením tomuto trendu výrazně pomoci. I z toho důvodu, že by se na platformě měla objevit další nová značka – legendární Atari.

Gamee za více než 5 let své existence nabralo na investicích přes 100 milionů korun. První investice přišla na startu v roce 2015, kdy do Gamee vložil úvodních 500 tisíc dolarů Jan Řežáb, který stál u zrodu startupu Socialbakers a nyní vede Time is Ltd. V seed kole poté Gamee dostalo další 2 miliony eur od Credo Ventures nebo Initial Capital, dalších 50 tisíc dolarů v rámci akcelerátoru Google Launchpad a 1,5 milionu eur předloni jako konvertibilní půjčku.

České hry lákají svět

Gamee a ani zmíněná akvizice Beat Saberu Facebookem nejsou jedinými případy úspěšných exitů v českém herním rybníčku. V únoru loňského roku například THQ Nordic vzalo pod svá křídlo studio Warhorse Studios stojící za fenoménem Kingdom Come: Deliverance a do zahraničních rukou se dostala také Geewa, kterou koupil americký obr AppLovin. O tomto obchodu promluvil přímo zakladatel Geewy Miloš Endrle v našem podcastu.

Pražské Manifesto opět rozváží jídlo. Uber Eats nahradilo Dáme jídlo a zkombinuje více podniků do jedné objednávky

Peter BrejčákPeter Brejčák

manifesto-smichov-minInsider

Foto: Alex Shoots Buildings

Gastronomický pop-up Manifesto na pražském Smíchově

0Zobrazit komentáře

Služba pro rozvoz jídla Uber Eats před měsícem v Česku ukončila svůj provoz. Populární Manifesto Market tak přišel o partnera, se kterým lidem dokázal doručovat jídlo z různých restaurací v rámci jedné objednávky. Jelikož šlo o poměrně unikátní službu, chtělo ji Manifesto zachovat, a tak se na stejné spolupráci domluvilo s konkurenční službou Dáme jídlo. Nově navíc bude možné objednávat z Florence i Smíchova.

Letošní pátek 13. března byl opravdu černým dnem pro celou tuzemskou gastronomickou scénu – vláda ten den svým nařízením v reakci na pandemii koronaviru zavřela vnitřní provozovny restaurací. Velká většina z nich se tak v podstatě ze dne na den ocitla bez příjmů. Podobně černé momenty tehdy zažíval gastronomický pop-up projekt Manifesto, který chtěl v ten samý den po zimní přestávce otevírat jarní a letní sezonu.

Zakladatel a CEO Manifesta Martin Barry ale neztratil hlavu a rozhodl se využít největší výhodu svého open-air tržiště – možnost vybírat si jídlo a kombinovat menu z mnoha restaurací – do online světa. A právě kvůli období, kdy se mnoho lidí přesunulo na práci z domova, dostal tento projekt nejvyšší prioritu.

„Lidé si na Manifestu kromě samotného prostředí nejvíce cení možnosti vybírat si z mnoha restaurací, kombinovat menu z různých koutů světa, a když se jich sejde u stolu více, každý najde něco, na co má chuť,“ přibližuje Barry motivaci k rozběhu nového online projektu.

manifesto-smichov3-martin-barry-min

Foto: Manifesto

Martin Barry, zakladatel Manifesta

„Totéž jsme chtěli dostat online. Stejnou možnost volby, stejné pohodlí dostat to vše najednou jedním klikem až domů. Bez kompromisů a bez násobků ceny za doručení jen proto, že každý chce jíst něco jiného. Původně jsme na tuhle revoluci měli časový plán šest měsíců, ale zvládli to spustit za šest dní,“ pokračuje krajinářský architekt z New Yorku, který žije v Praze a vedle Manifesta stojí za projektem reSITE.

V druhé polovině března tak Manifesto spustilo možnost doručení jídel z několika restaurací v rámci jedné objednávky. Ve spolupráci s Uber Eats si zákazníci v začátcích mohli vybrat z pěti restaurací z tržiště na Florenci, postupně jejich počet narostl na čtrnáct.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Experiment, jestli budou mít o takové objednávání zákazníci zájem, se v praxi osvědčil. Během pilotního provozu se ukázalo, že čím více porcí lidé objednávají, tím více restaurací mají tendenci kombinovat. Firma tak získala cenná data z doby, kdy byl online prodej nebo prodej s sebou jedinou možností, jak vůbec zůstat aktivní.

„Ten zdánlivě malý detail – článek navíc, jenž zkompletuje nabídku z různých kuchyní do jedné tašky – představuje pro zákazníka velkou výhodu a volnost a přináší efektivitu v logistice doručení. Je to ojedinělé v celé Evropě. O ‚bundled delivery‘ nikoli s jídlem, ale s retailem, se pokusil Amazon v Německu na konci roku 2019 pro prémiové klienty. Jiný funkční případ než Manifesto nám není znám,“ uvádí pro CzechCrunch Radka Ondráčková z Manifesta.

manifesto-market-florenc

Foto: Manifesto

Manifesto Market na Florenci

Začátkem května ale přišla zásadní zpráva – globální vedení Uberu se rozhodlo svou divizi pro rozvoz jídla v Česku a na několika dalších trzích ukončit. Manifesto tak muselo hledat nového partnera pro rozvoz jídla, kterým se stalo původem tuzemské Dáme jídlo, které dnes patří do velké německé skupiny Delivery Hero.

Na rozdíl od spolupráce s Uber Eats jsou již při objednávání zákazníkům k dispozici restaurace z obou lokalit Manifesta, tedy z Florence i ze Smíchova, kde se gastronomická oáza otevřela před rokem. Dohromady jde celkem o sedmnáct různých provozoven.

daktela-2

Přečtěte si takéŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Daktela sází na AIŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Česká Daktela sází na spojení umělé inteligence a lidí

„Dlouhodobě pracujeme na tom, abychom zákazníkům šetřili drahocenný čas a nabídli jim co nejpestřejší paletu pokrmů, kuchyní a tím pádem i chutí. Spolupráce s Manifestem nám do tohoto konceptu dokonale zapadá,“ doplňuje ke spolupráci výkonný ředitel Dáme jídlo Filip Fingl.

Zajímavostí je, že během loňského roku bylo možné objednávat jídlo ze spolupracujících restaurací v Manifestu pomocí aplikace Wolt, tehdy však ještě nefungoval model kombinování jednotlivých provozoven do jedné objednávky. Teď už Manifesto exkluzivně spolupracuje s Dáme jídlo.