Český Hlídač shopů sleduje, jak e-shopy manipulují se slevami. Klamavé praktiky stále nezmizely, hlásí
Poslední víkend proběhl jeden z největších nákupních svátků Black Friday. Nejen české e-shopy už během týdnů předtím propagují slevy a snaží se podpořit chuť zákazníků nakupovat a zásobit se dárky na Vánoce. Dlouhodobým problémem tuzemské e-commerce však byla propagace nereálných či klamavých slev, proto se trojice startupů Apify, Keboola a TopMonks rozhodla vytvořit nástroj Hlídač shopů s cílem přinést do cenotvorby obchodníků více transparentnosti.
Od roku 2017 tak neziskový projekt monitoruje ceny, za které české e-shopy prodávají své produkty a jestli slevy uváděné nejen během Black Friday odpovídají realitě. Zatímco loni Hlídač shopů sledoval přibližně třicet vybraných obchodů, v letošním roce došlo k rozšíření na celkem čtyřiašedesát, často přitom jde o různé jazykové mutace tuzemských e-shopů v zahraničí.
Jak na tom obchodníci aktuálně jsou? „České e-shopy se mění. Alza a CZC jsou průkopníky v transparentním počítání slev dle nové směrnice EU – slevu vypočítávají z nejnižších cen, za které se zboží skutečně prodávalo třicet dní před akcí,“ komentuje Jakub Balada, spoluzakladatel rychle rostoucího datového startupu Apify, který se objevil i v našem žebříčku startupů, jež se vyplatí sledovat.
Ostatně Alza i CZC s týmem Hlídače shopů přímo oficiálně spolupracují. Data dobrovolně sám posílá také Mall, který však zatím nemá na všech produktech nasazený výpočet slev podle zmiňované směrnice. Zákazníci si mohou slevy ohlídat přímo na webu Hlídače nebo ve formě rozšíření do prohlížeče.
„Některé klamavé praktiky z českého prostředí nezmizely. Našly se případy, kdy prodejci pod záminkou Black Friday prodávali konkrétní produkty dráž než kdykoliv dříve během roku,“ pokračuje Balada a ve své analýze zmiňuje několik příkladů, kdy e-shopy deklarovaly klamavé slevy.
Mezi obecně nejčastější praktiky, které e-shopy dělají, patří navyšování přeškrtnuté ceny nebo případně zdražování produktů natolik, že i po deklarované slevě stojí produkt více. Jako konkrétní případy Hlídač shopů zmiňuje TSBohemia.cz, kdy u sady nádobí během Black Friday ukazoval slevu 43 %, produkt však v kampani stál více, než za kolik se prodával většinu období od července 2020 do října 2021.
„Na druhou stranu jsme u některých produktů v akci Black Friday od TSBohemia.cz zaregistrovali uvádění reálných slev. Bohužel nemůžeme vypočítat průměr reálných slev z důvodu nedostatku dat. Monitoring cen nám totiž kvůli blokaci na straně TSBohemia.cz delší dobu neběžel,“ doplňuje Balada.