Český Hlídač shopů sleduje, jak e-shopy manipulují se slevami. Klamavé praktiky stále nezmizely, hlásí

Peter BrejčákPeter Brejčák

hlidac-shopu

Foto: CzechCrunch

Hlídač shopů hlídá, zda české e-shopy uměle nenavyšují slevy

0Zobrazit komentáře

Poslední víkend proběhl jeden z největších nákupních svátků Black Friday. Nejen české e-shopy už během týdnů předtím propagují slevy a snaží se podpořit chuť zákazníků nakupovat a zásobit se dárky na Vánoce. Dlouhodobým problémem tuzemské e-commerce však byla propagace nereálných či klamavých slev, proto se trojice startupů Apify, Keboola a TopMonks rozhodla vytvořit nástroj Hlídač shopů s cílem přinést do cenotvorby obchodníků více transparentnosti.

Od roku 2017 tak neziskový projekt monitoruje ceny, za které české e-shopy prodávají své produkty a jestli slevy uváděné nejen během Black Friday odpovídají realitě. Zatímco loni Hlídač shopů sledoval přibližně třicet vybraných obchodů, v letošním roce došlo k rozšíření na celkem čtyřiašedesát, často přitom jde o různé jazykové mutace tuzemských e-shopů v zahraničí.

Jak na tom obchodníci aktuálně jsou? „České e-shopy se mění. Alza a CZC jsou průkopníky v transparentním počítání slev dle nové směrnice EU – slevu vypočítávají z nejnižších cen, za které se zboží skutečně prodávalo třicet dní před akcí,“ komentuje Jakub Balada, spoluzakladatel rychle rostoucího datového startupu Apify, který se objevil i v našem žebříčku startupů, jež se vyplatí sledovat.

Ostatně Alza i CZC s týmem Hlídače shopů přímo oficiálně spolupracují. Data dobrovolně sám posílá také Mall, který však zatím nemá na všech produktech nasazený výpočet slev podle zmiňované směrnice. Zákazníci si mohou slevy ohlídat přímo na webu Hlídače nebo ve formě rozšíření do prohlížeče.

jakub-balada-min

Foto: Apify

Spoluzakladatel datového startupu Apify Jakub Balada

„Některé klamavé praktiky z českého prostředí nezmizely. Našly se případy, kdy prodejci pod záminkou Black Friday prodávali konkrétní produkty dráž než kdykoliv dříve během roku,“ pokračuje Balada a ve své analýze zmiňuje několik příkladů, kdy e-shopy deklarovaly klamavé slevy.

Mezi obecně nejčastější praktiky, které e-shopy dělají, patří navyšování přeškrtnuté ceny nebo případně zdražování produktů natolik, že i po deklarované slevě stojí produkt více. Jako konkrétní případy Hlídač shopů zmiňuje TSBohemia.cz, kdy u sady nádobí během Black Friday ukazoval slevu 43 %, produkt však v kampani stál více, než za kolik se prodával většinu období od července 2020 do října 2021.

„Na druhou stranu jsme u některých produktů v akci Black Friday od TSBohemia.cz zaregistrovali uvádění reálných slev. Bohužel nemůžeme vypočítat průměr reálných slev z důvodu nedostatku dat. Monitoring cen nám totiž kvůli blokaci na straně TSBohemia.cz delší dobu neběžel,“ doplňuje Balada.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Problémové se ukázaly i ceny na dalších e-shopech, například Benu.cz průměrně deklaroval slevu 22 %, reálná však byla 5 %. Velký rozdíl (31 % průměrná deklarovaná sleva a 8 % reálná sleva) Hlídač shopů zaznamenal také u Lékárna.cz. Největší rozdíl je však u prodejce Okay.cz s průměrnou deklarovanou slevou 30 % a průměrnou reálnou slevou jedno procento. Největší slevy je naopak možné vidět v samostatném dashboardu.

„Kouzlení“ s cenami, na které Hlídač shopů narazil poprvé, pak přineslo Notino. „Black Friday v podání Notino.cz vypadá férově — kupón na 20% slevu (respektive 30% či 40%, podle značky) na vybrané produkty. Méně férové už je zdražení těsně před Black Friday prakticky o hodnotu daného kupónu a pro jistotu ještě zvednutí přeškrtnuté ceny,“ popisuje Balada.

Nová legislativa i rating e-shopů

„Naším cílem je pomoci e-shopům udělat ten nepříjemný krok z uvádění umělých 80% slev do reálných 20%. Věříme, že to zákazníci ocení. Současně budeme rádi konzultovat a kontrolovat metodiku výpočtu reálných slev s jednotlivými e-shopy, jak již to pro některé děláme. Z vlastní zkušenosti víme, že dodržet pravidla evropské novely není tak jednoduché, jak se zdá,“ říká Balada.

Letošní Black Friday je posledním, kdy ještě není účinná nová evropská směrnice o ochraně spotřebitele, která e-shopům od května příštího roku nařizuje, aby již uváděnou slevu nepočítaly z maloobchodních cen, ale z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávaly minimálně třicet dní před slevovou akcí. Podle dat Hlídače jsou na tuto změnu již plně nachystány obchody Alza a CZC, které se již při letošním Black Friday držely pravidel této směrnice.

lubos-malik-jan-lastuvka-lemonero-min-regular

Přečtěte si takéPo Mallu spouští půjčování peněz e-shopům přes Lemonero také AlzaPo Mallu spouští spolupráci s českým Lemonero také Alza. E-shopům na tržišti umožní půjčit si milion korun

„Už nejjednodušší případ jednorázového zlevnění otevírá otázku, po jak dlouhou dobu je možné uvádět slevu. Dále může nastat několik složitějších případů typu více zlevnění v krátké době, dynamický pricing měnící cenu o minimální částku každý den a podobně. Z tohoto důvodu se stále může lišit výpočet reálné slevy mezi e-shopem a Hlídačem shopů,“ popisuje Balada s tím, že aktuální novinkou v Hlídači je zároveň rating e-shopů, který bude sledovat, jak internetové obchody mění svůj přístup k problematice.

„Pro nás je důležité, aby e-shop transparentně deklaroval, jak slevy počítá, a snažil se v maximální míře sladit s novou směrnicí EU. Za to od nás dostává rating tří hvězdiček ze tří,“ dodává Balada. Naopak jednou hvězdičkou jsou označené e-shopy, u kterých není zjevná snaha o uvádění reálných slev a Hlídač nachází až příliš mnoho problematických produktů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po Mallu spouští spolupráci s českým Lemonero také Alza. E-shopům na tržišti umožní půjčit si milion korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

lubos-malik-jan-lastuvka-lemonero-min-regular

Foto: Lemonero

Luboš Malík a Jan Laštůvka, zakladatelé startupu Lemonero

0Zobrazit komentáře

Největší tuzemský e-shop Alza, podobně jako i další hráči na trhu, otevřela svoji platformu prodejcům třetích stran v rámci portálu Alza Marketplace. Spolupracujícím obchodníkům nyní nabídne nový doplněk pro financování s názvem Financing, který poskytuje díky spojení sil s tuzemským fintechovým startupem Lemonero.

E-shopy hledající financování tak mohou na několik kliknutí získat investiční kapitál do výše jednoho milionu korun, podle Lemonera dokonce už do deseti minut. Platforma na vyhodnocení schválení či neschválení úvěru využívá umělou inteligenci a data, která stanoví konečnou nabídku. Postačovat na to mají jen běžně dostupné dokumenty.

„E-commerce je nesmírně dynamický obor a dostupnost růstových peněz je pro úspěch obchodníka klíčová. Banky ale pro začínající e-shopy nemají adekvátní produkty. Pro vyřízení půjčky požadují osobní návštěvu pobočky a předložení mnoha dokumentů včetně účetních závěrek, které jim mladé e-shopy přirozeně dát ještě nemohou,“ říká Jan Laštůvka, šéf Lemonera.

Startup před dvěma lety společně s Laštůvkou zakládal Luboš Malík s cílem digitalizovat financování evropské e-commerce. Loni je v tomto cíli podpořila Komerční banka, nedávno získal ocenění jako nejlepší digitální platforma regionu pro Digital Lending a letos už Lemonero počítá s profinancováním úvěrů ve výši 250 milionů korun s plánem příští rok přesáhnout hranici jedné miliardy.

lastuvka

Foto: Lemonero

Jan Laštůvka, spoluzakladatel a šéf českého startupu Lemonero

Podle interního průzkumu fintechu externí zdroj financování hledají dvě třetiny e-shopů na trhu, jen čtyřicet procent z nich přitom dosáhne na potřebnou výši. Navíc čtyři z pěti obchodníků mají problém s rychlostí vyřízení úvěru. Lemonero svým klientům nabízí takzvanou embedded formu financování, kdy je financování nabízené externím poskytovatelem pod značkou partnera.

Úroková sazba je na platformě stanovená na 0,99 procenta měsíčně, výši přeplatku si žádající e-shop určuje sám. Splácení půjčky si může rozložit do tří, šesti nebo dvanácti měsíců, průměrná výše úvěru se pohybuje kolem 300 tisíc korun.

„Ve spolupráci s Lemonerem můžeme podpořit růst partnerů zapojených do Alza Marketplace. Naše platforma jim průměrně zvyšuje obrat o téměř třetinu, proto vítáme, že nyní mohou s pomocí externích financí růst ještě rychleji, a to včetně možnosti rozšíření produktového portfolia nebo tvorby dostatečných zásob,“ komentuje novinku Tomáš Urban, ředitel Alza Marketplace.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ještě v letošní sezóně čekáme, že službu poptají a využijí stovky e-shopařů prodávajících na Alza Marketplace. Poptávka po financování je právě v návaznosti na sezónu enormní. V delším horizontu pak počítáme se zapojením dalších, vyšších stovek e-shopařů. S tím, že lze počítat i s velkou retencí, jelikož v průměru u nás klienti využívají financování téměř třikrát ročně a míra opakovaných úvěrů je velmi vysoká,“ doplňuje pro CzechCrunch Laštůvka.

Startup v posledním roce uzavřel partnerství i s e-commerce hráči jako Shoptet, Eshop-rychle nebo UPgates, od dubna Lemonero ve stejném modelu jako s Alzou spolupracuje s konkurenčním hráčem Mall Group, která se nedávno za 23 miliard korun prodala do rukou polského Allegra. Tato transakce podle vyjádření startupu na probíhající spolupráci vliv nemá, konkrétní počet e-shopů či objem celkového obchodování však odmítl komentovat.

Velký potenciál pak fintech vidí v zahraničí, už v první polovině příštího roku plánuje svoje služby rozšířit také na Slovensko, do Polska a Německa, z tohoto důvodu i v tuzemsku vyhledává spolupráci s mezinárodně působícími partnery. Jestli však expanze Lemonera záleží právě na Alze či Mall Group, ale Lemonero nechce komentovat. „Veškerá jednání se zahraničními partnery jsou aktuálně důvěrná,“ dodává Laštůvka.