Český startup Choice vyrostl do nástroje pro chytré restaurace. Využívá jej už 13 tisíc podniků

Startup zakladatele Alexe Ilyashe výrazně rozšířil svůj produkt. Po loňské investici se mu daří dobývat Polsko i Pobaltské země.

Peter BrejčákPeter Brejčák

6g4a0051-min

Foto: Choice

Alex Ilyash, zakladatel startupu Choice

0Zobrazit komentáře

Během pandemie začal český startup Choice nabízet restauracím digitální menu, které si návštěvníci mohli zobrazit po načtení QR kódu. S postupem let svůj záběr ale rozšířil a drtivá většina byznysu startupu nyní souvisí s jídlem, které si zákazníci berou s sebou nebo objednávají přes rozvoz. Tím oslovuje stále více podniků také v zahraničí – vlastní kanceláře aktuálně provozuje již v pěti zemích.

„Naše vize se posunula a jednoduše řečeno nabízíme chytré nástroje pro moderní restaurace, které jim pomáhají šetřit náklady a přinést nové zákazníky,“ přibližuje pro CzechCrunch zakladatel Choice Alex Ilyash. Jak doplňuje, aktuálně jsou nejpoužívanějšími produkty vlastní weby pro objednání jídla s sebou a rozvoz, rezervační systém, QR platby a objednání ke stolu. Novinkou je pak takzvaný Collection Point, který podnikům umožňuje na jedno místo integrovat a spravovat všechny doručovací služby jako Bolt, Wolt či Foodora (donedávna Dáme jídlo).

„Restaurace v posledních letech zjistily, kolik mohou vydělat právě na rozvozech. Provize na roznáškových platformách přitom dosahují třicet procent, což je adekvátní částka, pokud jde o nového zákazníka. Když se jedná o štamgasta, který má daný podnik rád a objednává z něj pravidelně, více se mu vyplatí vlastní rozvoz, kdy takovou provizi neplatí. Podniku tak dokážeme ušetřit téměř padesát tisíc korun měsíčně na provizích,“ vysvětluje Ilyash.

Právě z tohoto důvodu se Choice integroval i se službami jako Wolt Drive, kde si externí firmy mohou objednat expresní rozvoz balíčků i jídel. „Pokud má restaurace vlastní roznášky, ze sedmdesáti až osmdesáti procent půjde v Česku o naše řešení,“ usmívá se devětadvacetiletý zakladatel Choice, který předtím budoval mimo jiné startup Davinci TS pro skupinové ubytování. A dříve vydělal na prodeji vlastní cestovní kanceláře.

czech-team-min

Foto: Choice

Část českého týmu startupu Choice

Primárním cílem Choice je tak pomoct restauracím zvýšit podíl přímých objednávek. „Každá restaurace má zákazníky, kteří ji mají rádi, na objednávky nepotřebují zákazníka. Vytvoří si vlastní kanál na prodej s hezkým vizuálem, rozvoz si mohou řešit sami nebo pomoci partnerů. A navíc začnou získávat data, což mohou využít například ve věrnostních programech a lepším cílení,“ doplňuje Ilyash.

Restaurace na takové řešení slyší, o to znatelněji prý v aktuální době, kdy lidé více šetří a ony tak hledají způsoby, jak navyšovat příjmy. Choice aktuálně registruje přes třináct tisíc podniků, ovšem s tím, že aktuálně nemusí být aktivní. Od loňského dubna pak zákazníci na platformě udělali přes jeden milion objednávek o celkové hodnotě téměř půl miliardy korun a menu restaurací bylo zobrazeno sedmdesát milionkrát.

To vše se podepisuje i na byznysu firmy, která již překonala metu 100 tisíc dolarů (2,1 milionu korun) opakujících se měsíčních tržeb (MRR), což je dvakrát více než začátkem letošního roku. „Máme zdravý byznys model, do konce roku se již dostaneme na break-even, a to i bez toho, abychom zpomalili růst,“ říká Ilyash, jehož startup částkou 37 milionů korun loni podpořila skupina fondů Presto Ventures, Reflex Capital, J&T Ventures, Purple Ventures a britský Seedcamp.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi české klienty Choice patří například Modrý zub, Las Adelitas, Manifesto nebo Fatfuck, Česko pak tvoří asi šedesát procent byznysu startupu. Platící zákazníky má v celkem dvaceti zemích, přímé obchodní zastoupení ale buduje v pěti – kromě domácího Česka také na Ukrajině, v Estonsku, Lotyšsku a Polsku.

„Osobně se v Polsku hodně angažuji,“ přibližuje Ilyash s tím, že ho před expanzí na tento trh lidé varovali, protože je hodně náročný. „Já jsem ale tvrdohlavý,“ směje se a dodává, že aktuálně se již Choice na tamním trhu daří a vybudoval tam tým o patnácti lidech. Plány jsou ovšem větší.

„Naší vizí je stát se jedničkou v regionu střední a východní Evropy. Cílíme na trhy, kde působí Wolt a Bolt, jsme totiž jejich partnery a máme na ně integrace. Akorát se na každém trhu, kde působíme, musíme stát jedničkou nebo dvojkou, jinak to nedává byznysový smysl,“ uzavírá Ilyash.

Český plán na lepší léčbu Alzheimera má investici. A partnera, který do medicíny vkládá stamiliony

Umělá inteligence od Neurona Lab ještě produkt veřejně na trhu nemá, i tak získala strategického investora. Spolu chtějí rychleji k lékařům.

Iva BrejlováIva Brejlová

neurona-lab

Foto: Neurona Lab

David Navrátil a Jan Pavlík, zakladatelé Neurona Lab

0Zobrazit komentáře

Umí využít toho, že mají bohaté zkušenosti jak s medicínou, tak s technologiemi. A oboje se snaží přetavit v silný systém o několika projektech, ve kterém mimo jiné umělá inteligence pomáhá s nemocemi, jako je Alzheimer. David Navrátil a Jan Pavlík je představili pod hlavičkou Neurona Lab před několika měsíci. A teď hlásí, že našli strategického investora: Aurora Perpetual, který patří do biomedicínské skupiny Michala Zahradníčka. Spolu prý zvládnou projekty na trh dostat rychleji.

Plány obou stran tohoto obchodu jsou velkolepé. Zatímco David Navrátil a Jan Pavlík hodlají o roky dříve odhalit Alzheimera, Michal Zahradníček stojí za skupinou Primecell i za silným medicínským inkubátorem 4MEDi, v souvislosti s kterým uvedl, že má na investice připravenou až miliardu korun.

Kolik přesně do Neurona Lab nyní posílá, ani jedna ze stran říct nechce. Jen lehce ji přibližují tím, když vysvětlují, že jde o investici „významnou“. Podle obchodního rejstříku získal Zahradníček prostřednictvím Aurory v projektu deset procent, společná snaha pak prý může dosáhnout toho, že první produkt Neurony se na trh dostane napřesrok.

Pro Zahradníčka jde o první zásadní investici do oblasti umělé inteligence v medicíně. Doposud se soustředil především na vlastní výzkum a technologický transfer léčiv nebo třeba tkáňové a orgánové inženýrství či genovou manipulaci. Ostatně dříve zmiňoval, že biomedicínu vidí jako obor, ve kterém by Česko mohlo uspět podobně jako v IT.

Před patnácti lety jsme předpovídali konvergenci IT a biologie v oblasti medicínských technologií jako next big thing, zjednodušeně řečeno průnik křemíkového a uhlíkového mozku,“ říká nyní s tím, že teď nastala správná doba akumulované know-how kapitalizovat.

primecell6

Foto: PrimeCell

Podnikatel Michal Zahradníček, vlastník skupiny PrimeCell

„Týmu Neurona Lab poskytneme naši expertizu, zkušenosti v transferu medicínských technologií a infrastrukturu tak, aby mohl produkt co nejrychleji dostat k pacientům a výrobcům umožnil léčit maximum pacientů. Neurona má skvělý výzkum a tým a klíčové předpoklady úspěšně dokončit vývoj AI produktu,“ myslí si.

„Z Michalova vstupu do Neurona Lab máme velkou radost a věříme, že nám pomůže významně urychlit uvedení prvního produktu na trh,“ dodává Navrátil, zakladatel Neurona Lab.

Promluvte si s telefonem

Neurona Lab zastřešuje tři projekty, které cílí na rozličné části léčby: Neurona VOX, Neurona PET a Neurona ARIA. První se schovává v telefonu a poskytuje lidem zpětnou vazbu, kdy jen přes „rozhovor“ s přístrojem získají informaci vedoucí k odpovědi, jestli u nich nehrozí rozvoj právě třeba Alzheimera. Jeho prvotní známky se totiž projevují jinou intonací, opakováním slov, zadrháváním v mluvě či nelogičností vět.

Neurona PET a Neurona ARIA jsou určeny pro použití lékaři v nemocnicích a testují se v Motole. Firma spolupracuje s 2. LF UK a GE HealthCare, ostatní instituce mají přibývat. Programy pracují se snímky ze specializovaných přístrojů. Také u nich se umělá inteligence a chytré algoritmy učí hledat nemoci ve chvíli, kdy je lidé – v tomto případě lékaři – ještě nevidí.

„Cílem je pomoci lékařům jak při diagnostice, tak během bezpečné léčby Alzheimerovy nemoci, jednoho z nejrozšířenějších neurodegenerativních onemocnění dnešní doby,“ popisuje Pavlík, šéf Neurona Lab.

neurona

Foto: Neurona

Projekty Neurona nechávají umělou inteligenci hledat změny na mozku

Demencí trpí celosvětově přibližně padesát pět milionů lidí, z toho šedesát až sedmdesát procent tvoří Alzheimerova nemoc. V Česku se jedná zhruba o 150 tisíc pacientů – a také tady, stejně jako ve všech vyspělých zemích, počet strmě roste. Tvůrci Neurony očekávají, že péči o tolik lidí systém v současné podobě stíhat nebude.

„Takto obrovský nárůst objemu pacientů se bez deep learningu a umělé inteligence, zpracovávající miliony snímků za rok, nedá obsloužit, neboť by vyžadoval nerealistické zvýšení počtu lékařů, aby šlo časově zvládnout posuzování snímků všech pacientů. V opačném případě budou lékaři buď zcela zavaleni posuzováním snímků, nebo prostě budou léčit jen zlomek pacientů,“ myslí si.

S tím má pomoct právě technologie Neurona ARIA, která má umožnit rychlou a přesnou detekci komplikací biologické léčby Alzheimerovy nemoci. Rozpozná zobrazovací abnormality související s amyloidem, tedy bílkovinou, která se tvoří v mozku lidí s demencí, ukládá se i do stěny cév a pomůže lékařům v rozhodování, kdy nasazenou léčbu upravit, zastavit, přerušit nebo v ní pokračovat.

Přitom v mozku lidí se změny související s nemocí můžou začít objevovat už patnáct až dvacet let před tím, než se onemocnění plně projeví, popisují odborníci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jan Pavlík v různých pozicích farmaceutického průmyslu působí přes dvacet let, zaměřuje se na onkologii, neurologii, vlastní poradenskou společnost a založil a vede AlzheimerChain, organizaci, která technologie na zhodnocování stavu neurologických pacientů používá, učí je s nimi pracovat a zároveň shromažďuje data o prevenci i vývoji Alzheimerovy nemoci.

David Navrátil je technologický inovátor, který má z minulosti s umělou inteligencí zkušenosti mimo jiné jako investor ve firmě Quantasoft, která se vedle ní zabývá biometrií a počítačovým viděním. Založil Aireen, umělou inteligenci, která pohledem do lidských očí umí najít prvotní známky přidružených komplikací civilizačních chorob.

Teď chtějí s Aurora Perpetual a se zkušenostmi její dceřiné biomedicínské společnosti Primecell co nejlépe zvládnout technologický transfer Neurony a uvést první produkt co nejrychleji na světový trh.

Primecell během posledních patnácti let vytvořil nejrozsáhlejší infrastrukturu pro transfer medicínských technologií v regionu CEE, s aktivy přes 1,5 miliardy korun. Infrastrukturu tvoří nejen biomedicínský inkubátor 4MEDi v Ostravě, ale také stovky specialistů v řadě lékařských oborů. V portfoliu má dvacet výzkumných projektů, dosud především specializovaných na biomedicínu.

„Biomedicína je něco, v čem by Česko mohlo uspět podobně jako v IT. Zároveň to je obor, kterého se česká investiční scéna trochu bojí. Trvá to někdy dlouho, je to náročné, nedá se to škálovat tak snadno jako počítačové programy. Ale může to zachraňovat životy. A potenciálně se v tom točí mnohem větší peníze,“ vysvětloval pro CzechCrunch Zahradníček.