Český startup Cleany s investicí od Jiřího Hlavenky mění trh s čistírnami. Má první tisíce zákazníků a míří za hranice

Peter BrejčákPeter Brejčák

cleanycz

Foto: Cleany.cz

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

0Zobrazit komentáře

Segment prádelen a čistíren nezažívá v posledních měsících jednoduché období. Situace je už několik týdnů na hraně a mnoho prádelen se nachází v existenčních problémech. Udržitelněji fungují zejména podniky dodávající do potravinářského průmyslu, farmacie nebo zdravotnictví, ale jestli někdo naopak v krizi dál roste, je to český startup Cleany, který vznikl před dvěma lety s cílem celý prádelnický trh změnit.

„Prádelny, které byly navázány na cestovní ruch a společenský život, jsou vyčerpány již z prvního kola uzavírek a teď už v podstatě čekají na smrt,“ říká sice prezidentka Asociace prádelen a čistíren Jana Puškáčová, ale tuzemský startup Cleany.cz Hanuše Zvolského a Martina Holčka tím na mysli úplně nemá, funguje totiž jinak než tradiční podniky v oboru. Vlastně s nimi spolupracuje a přivádí jim nové zákazníky.

Mladá služba zákazníkům umožňuje objednat si čištění jakéhokoliv oblečení či textilie online a zároveň si zvolit požadovanou hodinu a místo vyzvednutí, díky spolupráci s firmou Messenger už do devadesáti minut. Uživatelé platformy tak šetří zejména čas, spolupracující prádelny a čistírny pak dostávají klientelu.

Před rokem do Cleany vložil vyšší jednotky milionů korun známý angel investor Jiří Hlavenka výměnou za třicetiprocentní podíl a firma od té doby pokračuje v růstu. Své zákazníky počítá v tisícovkách, meziroční růst letos zaznamenává na úrovni 300 procent a zároveň se před dvěma týdny rozšířila za řeku Moravu až na Slovensko.

hanus-zvolsky-ceo-cleany-cz

Foto: Cleany.cz

Hanuš Zvolský, CEO služby Cleany.cz

„Kamenné čistírny a prádelny mají výjimku a mohou mít otevřeno, aby měl kdo čistit prádlo nemocnicím. Lidé to ale nevědí, tématu se nevěnuje pozornost, a proto ani do těch otevřených mnoho zákazníků nechodí,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch obecný stav na trhu Hanuš Zvolský, spoluzakladatel a CEO Cleany.

Současný růst firmy pak třiatřicetiletý podnikatel vysvětluje několika faktory, které však závisí na aktuálně platných vládních nařízeních. Například během léta, kdy neplatila téměř žádná omezení, Cleany rostlo organicky a k výrazným výkyvům v poptávce nedocházelo. Během nejpřísnějších opatření, kdy lidé ve velkém pracují z domova a příliš nikam nechodí, důvodů chodit do čistírny tolik není, ale situace se rychle proměňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když jsou zavedena jen některá opatření, lidé mnohem více přemýšlejí, jak naloží se svým časem a jakým aktivitám dají přednost. Rozhodují se, jestli večer před zavřením hospod půjdou s kamarády na pivo, nebo se zastaví v čistírně. Odpověď je jasná, více si váží volného času, takže si i praní vyřeší online,“ říká Zvolský, který Cleany zakládal společně se Slovákem Martinem Holčkem.

Online supermarket i prádelna

Společně přemýšleli nad několika různými byznysy, které by mohli dělat. Uvědomili si však, že s narůstajícím trendem nakupování potravin na internetu může růst také potřeba online čistíren. Lidé totiž často řeší tyto věci najednou, zejména když jdou do nákupních center, a protože online supermarkety již existují, rozhodli se spustit také online prádelnu.

Ze začátku omezovali portfolio jen na kancelářské oblečení, to se však časem ukázalo jako zbytečný limit a aktuálně je na platformě možné objednat čištění téměř všeho druhu – od klasického či outdoorového oblečení přes kůži a kožešiny až po domácí textil nebo koberce. Firma pak zásilku odveze do specializované čistírny.

„Většina lidí vůbec neví, které prádelny nebo čistírny jsou dobré obecně, nebo které jsou vhodné na konkrétní druh textilie dle technologických rozdílů i know-how dané čistírny,“ vysvětluje Zvolský s tím, že některé se například specializují na kůži, zatímco jiné mohou zvládat i velkokapacitní objednávky.

img_2786-min

Foto: Cleany.cz

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

Aktuálně Cleany spolupracuje s třinácti čistírnami v Česku a na Slovensku a hledá další partnery, což však není jednoduchý úkol. „Je trochu problém najít čistírny, které by byly schopné pracovat ve standardu, jaký požadujeme,“ přiznává třiatřicetiletý startupista s tím, že málokomu se podaří dodržet požadované faktory.

Kromě kvality jmenuje například potřebné technologie, kapacity, čas, racionální rychlost nebo lokalitu kvůli závozům. Všechny oblasti přitom pětičlenný tým testuje i na vlastním oblečení, aby si uhlídal kvalitu služby pro zákazníky, kteří by se při nedostatečné kvalitě nemuseli vracet. „S kolegy tak máme vždy všechno vyčištěné,“ směje se Zvolský.

martyisdead

Přečtěte si takéHistorický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu EmmyHistorický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy

Mezi zákazníky Cleany.cz patří mimo firemní klientelu (typicky ubytovací firmy, divadla či ambasády) i běžní uživatelé. Většinou se jedná o podobnou cílovku, jako mají internetové supermarkety, tedy lidé z větších měst mezi 25 a 45 lety, kteří fungují online a zároveň si váží svých věcí. A také již zmíněného času.

Do čistíren totiž zpravidla neposílají oblečení nakoupené v tzv. fast fashion řetězcích, naopak za správnou péči o kvalitnější kousky od lepších značek nemají problém zaplatit. Nejenom z těchto důvodů pak Cleany klade důraz na ekologii a udržitelnost.

Snaha o pokrytí českého trhu

Aktuálně své služby platforma nabízí v Praze a okolních městech v téměř celém Středočeském kraji, Plzni, Ostravě, Olomouci a Brně. V plánu je však i rozšíření do dalších lokalit, a pokud vše půjde podle nastaveného scénáře, do poloviny příštího roku chce pokrýt desítku největších tuzemských měst.

Koncem října Cleany navíc poprvé expandovalo do zahraničí, konkrétně na Slovensko, které by do jednoho roku mělo tvořit alespoň třetinu obratu společnosti. „Stejně jako v Česku bylo pro nás v Bratislavě největší výzvou najít pro spolupráci vhodné čistírny, které by splňovaly naše představy,“ popisuje Zvolský s tím, že aktivity firmy se na tamním trhu pomalu rozbíhají.

Do budoucna chce Cleany svou mezinárodní pozici nadále vylepšovat, v plánu je tak expanze do další jedné či dvou nových zemí. Obecně však firma chystá mnoho novinek. „Plánů máme strašně moc. Více, než stihneme přetavit do reality,“ usmívá se Zvolský a tajemně dodává, abychom si na další podrobnosti ještě počkali.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.

Češi ze startupu Creal tvoří ve Švýcarsku novou generaci virtuální reality a nabírají dalších 160 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

creal

Foto: Creal

Vizualizace brýlí pro rozšířenou realitu s light-field technologií od startupu Creal

0Zobrazit komentáře

Když se podíváte na prst z několika centimetrů, uvidíte jasný obraz, zatímco všechno v pozadí bude rozmazané. Když pak zrak zaměříte do pozadí, rozmazaný bude právě prst. Tento biologicky přirozený způsob, jakým fungují naše oči, je oříškem pro výrobce brýlí na virtuální realitu. Obraz se jim totiž promítá na dvou plochých obrazovkách, které sice iluzi hloubky vytvořit dokážou, ale samotný obraz pro každé oko zůstává plochý.

Kvůli tomu, že oko nemůže ostřit tak, jak by to dělalo v reálném světě, to u některých uživatelů už po pár desítkách minut s nasazenými brýlemi způsobuje nevolnost, bolest očí nebo celkovou nepohodu. Právě tento problém si před šesti lety uvědomil Tomáš Sluka, který se následně začal věnovat konceptu jeho řešení.

V roce 2016 Sluka odešel z pozice výzkumníka na švýcarské Polytechnické univerzitě v Lausanne a o rok později společně s Tomášem Kubešem a dalšími společníky ze Švýcarska, Ruska a Nizozemí založil startup Creal. Ten vyvinul takzvaný light-field displej, který vytváří plně trojrozměrný obraz s korektní optickou hloubkou, což očím přináší iluzi opravdu reálného světa.

2019-11-07-team-photo

Foto: Creal

Tým švýcarského startupu Creal

Creal teď na podporu dalšího vývoje oznámil uzavření investičního kola ve výši 6,4 milionu švýcarských franků, tedy zhruba 160 milionů korun, valuaci však firma prozrazovat nechce. Celkově ale už od investorů a dalších institucí získala přes 330 milionů korun, poslední investiční kolo přitom proběhlo začátkem letošního roku.

Investiční kolo do firmy přivedlo také nového významného investora Swisscom Ventures, ke kterému se připojili i stávající investoři Investiere, DAA Capital Partners a další soukromé osoby. Cílem investice pro Creal bylo získat dostatek prostředků a času k tomu, aby firma mohla ukázat svou technologii ve velikosti klasických brýlí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Peníze jsme akutně nepotřebovali, takže jsme mohli v klidu vyjednávat,“ popisuje Tomáš Kubeš pro CzechCrunch a dodává, že získaný kapitál Crealu umožní rozšířit tým, a to především o odborníky, které v Lausanne propustila společnost Magic Leap. Ta z důvodu finanční tísně ukončila ve Švýcarsku většinu svých aktivit.

Navzdory mezinárodně složenému týmu probíhá veškerý vývoj technologie právě ve Švýcarsku. „Zvažovali jsme zapojení lidí ve více zemích, ale v současné fázi vývoje je skutečně nezbytná intenzivní komunikace a hlavně výměna součástek. Na každém prototypu se fyzicky svýma rukama podílí velká většina našeho týmu, takže není možné pracovat vzdáleně,“ přibližuje Kubeš.

utu-logo-small-min

Foto: Creal

Cílem startupu Creal je miniaturizovat technologii ze současného testovacího headsetu do malých chytrých brýlí

Minulý rok měl Creal technologii ve formě prototypů na stole, aktuálně ji má k dispozici také ve formě headsetů na hlavě. Pořád však jde o jednotlivé, ručně stavěné prototypy – ovšem s každou generací menší a menší.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„Jsme primárně technologická firma. Naším cílem je nabídnout technologii firmám, které mají zkušenosti s výrobou headsetů pro koncové uživatele. K těmto našim zákazníkům se technologie dostane v roce 2021 a díky nim se pak rozšíří i ke konečným uživatelům,“ říká Kubeš.

„Předpokládám, že profesionálové, kteří pracují s těmi nejlepšími headsety, například od VRgineers, Varja a podobných firem, si budou moci naši technologii vyzkoušet v roce 2022. Bude však ještě nějakou dobu trvat, než se dostane do zařízení pro běžné uživatele,“ zmiňuje Kubeš a zároveň dodává, že s žádnou z těchto firem nejsou domluveni – spíše je uvádí jako příklad.