Český startup Cleany s investicí od Jiřího Hlavenky mění trh s čistírnami. Má první tisíce zákazníků a míří za hranice

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

Foto: Cleany.cz

Segment prádelen a čistíren nezažívá v posledních měsících jednoduché období. Situace je už několik týdnů na hraně a mnoho prádelen se nachází v existenčních problémech. Udržitelněji fungují zejména podniky dodávající do potravinářského průmyslu, farmacie nebo zdravotnictví, ale jestli někdo naopak v krizi dál roste, je to český startup Cleany, který vznikl před dvěma lety s cílem celý prádelnický trh změnit.

„Prádelny, které byly navázány na cestovní ruch a společenský život, jsou vyčerpány již z prvního kola uzavírek a teď už v podstatě čekají na smrt,“ říká sice prezidentka Asociace prádelen a čistíren Jana Puškáčová, ale tuzemský startup Cleany.cz Hanuše Zvolského a Martina Holčka tím na mysli úplně nemá, funguje totiž jinak než tradiční podniky v oboru. Vlastně s nimi spolupracuje a přivádí jim nové zákazníky.

Mladá služba zákazníkům umožňuje objednat si čištění jakéhokoliv oblečení či textilie online a zároveň si zvolit požadovanou hodinu a místo vyzvednutí, díky spolupráci s firmou Messenger už do devadesáti minut. Uživatelé platformy tak šetří zejména čas, spolupracující prádelny a čistírny pak dostávají klientelu.

Před rokem do Cleany vložil vyšší jednotky milionů korun známý angel investor Jiří Hlavenka výměnou za třicetiprocentní podíl a firma od té doby pokračuje v růstu. Své zákazníky počítá v tisícovkách, meziroční růst letos zaznamenává na úrovni 300 procent a zároveň se před dvěma týdny rozšířila za řeku Moravu až na Slovensko.

hanus-zvolsky-ceo-cleany-cz

Hanuš Zvolský, CEO služby Cleany.cz

Foto: Cleany.cz

„Kamenné čistírny a prádelny mají výjimku a mohou mít otevřeno, aby měl kdo čistit prádlo nemocnicím. Lidé to ale nevědí, tématu se nevěnuje pozornost, a proto ani do těch otevřených mnoho zákazníků nechodí,“ popisuje v rozhovoru pro CzechCrunch obecný stav na trhu Hanuš Zvolský, spoluzakladatel a CEO Cleany.

Současný růst firmy pak třiatřicetiletý podnikatel vysvětluje několika faktory, které však závisí na aktuálně platných vládních nařízeních. Například během léta, kdy neplatila téměř žádná omezení, Cleany rostlo organicky a k výrazným výkyvům v poptávce nedocházelo. Během nejpřísnějších opatření, kdy lidé ve velkém pracují z domova a příliš nikam nechodí, důvodů chodit do čistírny tolik není, ale situace se rychle proměňuje.

„Když jsou zavedena jen některá opatření, lidé mnohem více přemýšlejí, jak naloží se svým časem a jakým aktivitám dají přednost. Rozhodují se, jestli večer před zavřením hospod půjdou s kamarády na pivo, nebo se zastaví v čistírně. Odpověď je jasná, více si váží volného času, takže si i praní vyřeší online,“ říká Zvolský, který Cleany zakládal společně se Slovákem Martinem Holčkem.

Online supermarket i prádelna

Společně přemýšleli nad několika různými byznysy, které by mohli dělat. Uvědomili si však, že s narůstajícím trendem nakupování potravin na internetu může růst také potřeba online čistíren. Lidé totiž často řeší tyto věci najednou, zejména když jdou do nákupních center, a protože online supermarkety již existují, rozhodli se spustit také online prádelnu.

Ze začátku omezovali portfolio jen na kancelářské oblečení, to se však časem ukázalo jako zbytečný limit a aktuálně je na platformě možné objednat čištění téměř všeho druhu – od klasického či outdoorového oblečení přes kůži a kožešiny až po domácí textil nebo koberce. Firma pak zásilku odveze do specializované čistírny.

„Většina lidí vůbec neví, které prádelny nebo čistírny jsou dobré obecně, nebo které jsou vhodné na konkrétní druh textilie dle technologických rozdílů i know-how dané čistírny,“ vysvětluje Zvolský s tím, že některé se například specializují na kůži, zatímco jiné mohou zvládat i velkokapacitní objednávky.

img_2786-min

Zakladatelé Cleany.cz: Hanuš Zvolský (CEO) a Martin Holček (CFO)

Foto: Cleany.cz

Aktuálně Cleany spolupracuje s třinácti čistírnami v Česku a na Slovensku a hledá další partnery, což však není jednoduchý úkol. „Je trochu problém najít čistírny, které by byly schopné pracovat ve standardu, jaký požadujeme,“ přiznává třiatřicetiletý startupista s tím, že málokomu se podaří dodržet požadované faktory.

Kromě kvality jmenuje například potřebné technologie, kapacity, čas, racionální rychlost nebo lokalitu kvůli závozům. Všechny oblasti přitom pětičlenný tým testuje i na vlastním oblečení, aby si uhlídal kvalitu služby pro zákazníky, kteří by se při nedostatečné kvalitě nemuseli vracet. „S kolegy tak máme vždy všechno vyčištěné,“ směje se Zvolský.

martyisdead

Přečtěte si takéHistorický úspěch. #martyisdead od Mall.tv je prvním českým seriálem, který vyhrál televizní cenu Emmy

Mezi zákazníky Cleany.cz patří mimo firemní klientelu (typicky ubytovací firmy, divadla či ambasády) i běžní uživatelé. Většinou se jedná o podobnou cílovku, jako mají internetové supermarkety, tedy lidé z větších měst mezi 25 a 45 lety, kteří fungují online a zároveň si váží svých věcí. A také již zmíněného času.

Do čistíren totiž zpravidla neposílají oblečení nakoupené v tzv. fast fashion řetězcích, naopak za správnou péči o kvalitnější kousky od lepších značek nemají problém zaplatit. Nejenom z těchto důvodů pak Cleany klade důraz na ekologii a udržitelnost.

Snaha o pokrytí českého trhu

Aktuálně své služby platforma nabízí v Praze a okolních městech v téměř celém Středočeském kraji, Plzni, Ostravě, Olomouci a Brně. V plánu je však i rozšíření do dalších lokalit, a pokud vše půjde podle nastaveného scénáře, do poloviny příštího roku chce pokrýt desítku největších tuzemských měst.

Koncem října Cleany navíc poprvé expandovalo do zahraničí, konkrétně na Slovensko, které by do jednoho roku mělo tvořit alespoň třetinu obratu společnosti. „Stejně jako v Česku bylo pro nás v Bratislavě největší výzvou najít pro spolupráci vhodné čistírny, které by splňovaly naše představy,“ popisuje Zvolský s tím, že aktivity firmy se na tamním trhu pomalu rozbíhají.

Do budoucna chce Cleany svou mezinárodní pozici nadále vylepšovat, v plánu je tak expanze do další jedné či dvou nových zemí. Obecně však firma chystá mnoho novinek. „Plánů máme strašně moc. Více, než stihneme přetavit do reality,“ usmívá se Zvolský a tajemně dodává, abychom si na další podrobnosti ještě počkali.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.