Český startup Fireball získal už 20 milionů. Na mobilní Dračí doupě sází Purpose Ventures i tvůrce Beat Saberu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jan-roose3

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Před rokem uspěli na Kickstarteru, získali první miliony od zvučných investorů a ani letos český herní startup Fireball nezpomaluje. Pětadvacetiletý designér Jan Roose hlásí, že na svou mobilní verzi světově populární hry na hrdiny Dungeons & Dragons, která byla předlohou v Česku známého Dračího doupěte, získal další miliony korun a zároveň už hru testují první tisícovky hráčů.

Kdo někdy hrál Dračí doupě, tak ví, že jde o stolní klasiku, k níž potřebujete jen pár propriet, ale také znalost rozsáhlých pravidel, abyste se mohli do fantasy hry na hrdiny naplno ponořit. Jelikož se navíc často jedná o hru na dlouhé hodiny, což sám moc dobře zná i Jan Roose, tak se rozhodl, že zkusí propojit velkou herní klasiku s moderními technologiemi, aby udělal hraní více flexibilní.

„Lidé už padesát let hrají Dungeons & Dragons, protože je to hra nekonečných možností. Můžete v ní udělat naprosto cokoli. Zažíváte tak s přáteli úžasná dobrodružství, která jsou pokaždé jiná. Hra je sociální a učí lidi pracovat v týmu. My koncept zjednodušujeme a přinášíme jako první do mobilních zařízení,“ vysvětluje zakladatel Fireballu Jan Roose.

Mobilní Dungeons & Dragons přitom poutá pozornost hned od začátku. Startup Fireball založil mladý designér v roce 2019, loni se mu podařilo zaujmout širokou hráčskou veřejnost na Kickstarteru, kde vybral zhruba 1,6 milionu korun, a navíc jeho vizi věří také investoři. Na začátku do firmy poslali několik milionů korun Jiří Hlavenka a spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý, následně přihodili další a nyní se k nim přidávají nová jména.

fireball-app-11

Foto: Fireball

Mobilní aplikace Fireball pro hraní Dungeons & Dragons

Jako další ze svých cílů si Fireball vyhlídl nový tuzemský fond Purpose Ventures, za nímž stojí společně s kolegy z Pale Fire Capital David Šiška. Moderní téma oslovilo také Jána Ilavského, spolutvůrce herního hitu Beat Saber, který ovládl virtuální realitu a prodalo se ho už přes 4 miliony kusů. Společně v novém investičním kole do mladého projektu vkládají přes 10 milionů korun.

Pokud sečteme i předchozí investice, nabral Fireball už celkem 20 milionů. „Jsme nadšení, že projekt oslovil i Davida Šišku a Jána Ilavského. Jejich zkušenosti nám pomáhají posouvat Fireball dál,“ komentuje příjem dalšího kapitálu Jan Roose. I díky zmíněným investicím se posouvá také vývoj samotné mobilní aplikace, která prochází úspěšným alpha testováním.

Právě v alpha verzi si již Fireball vyzkoušelo tři tisíce testerů, primárně ze Spojených států, a šéf firmy hlásí, že mají nadšené reakce. „Je to naprosto nový koncept v mobilním gamingu. Šli jsme neprobádanou cestou a spoustu se naučili,“ přiznává Jan Roose, jenž chce díky nové investici přidat do aplikace další funkce a rozšířit ji mezi komunitu hráčů Dungeons & Dragons v západních zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Některé investice se řeší dlouho a na některé stačí jen pár minut. Fireball je druhý případ. Stačilo mi vidět tým, pár čísel a produkt, a hned bylo jasné, že takto zajímavý projekt musím podpořit. Podobných her na mobilních zařízeních je extrémně málo a to je určitě škoda. Věřím, že si Fireball najde velké množství věrných hráčů, kteří v něm zažijí úžasná dobrodružství,“ je přesvědčen Ján Ilavský.

Velké naděje vkládá do tuzemského herního projektu také David Šiška, pro jehož fond Purpose Ventures jde po sázce na startup Accomango a další tuzemskou firmu Encubate již o třetí investici v krátkém čase. Smysl ve Fireballu vidí Šiška především v tom, že i v mobilním světě dokáže hraní Dungeons & Dragons posilovat společenské vazby.

„D&D není o hraní proti sobě nebo ‚zabíjením času‘ klikáním na padající kostky. Fireball je pro nás o pro-social gamingu, hráči hrají spolu a poutavou formou řeší problémy, podporuje se jejich imaginace a zároveň i duševní zdraví. Oslovila nás ambice maximálně zjednodušit a zpřístupnit hraní Dungeons & Dragons masám,“ popisuje David Šiška.

fireball-roose-1

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

V současnosti vyvíjí mobilní „Dračák“, jak se Dračímu doupěti a podobným hrám často říká, deset lidí, kteří mají zkušenosti z firem jako Bohemia Interactive, Qusion, Fitify či SpaceKnow. Sám Roose působil v poslední zmiňované a také v DataBreakers nebo DayTripu, kde se jako ve Fireballu věnoval tvorbě uživatelských rozhraní. Nyní hledá další kolegy, a to i proto, že chce pracovat na vývoji umělé inteligence.

Prozatím si ve Fireballu hrají s tím, že by umělá inteligence mohla radit takzvanému Pánovi jeskyně, v angličtině Dungeon Masterovi, který je klíčovou součástí celé hry, jelikož ji řídí. Výhledově by pak mohla tuto roli zastoupit umělá inteligence úplně, pokud by dokázala celé dobrodružství vygenerovat sama, ale tak daleko zatím tuzemští vývojáři nejsou.

Tvůrci startupu Cleany rozjíždí novou firmu. Jako Simpleto chtějí hotelům a provozovatelům Airbnb čistit pokoje

Peter BrejčákPeter Brejčák

miroslav-purtik-hanus-zvolsky-martin-holcek

Foto: Simpleto

Spoluzakladatelé Simpleto Miroslav Purtík, Hanuš Zvolský a Martin Holček

0Zobrazit komentáře

Česko-slovenské podnikatelské duo Hanuš Zvolský a Martin Holček od roku 2018 se svým startupem Cleany mění trh s čistírnami. V této snaze je miliony korun podpořil i hvězdný investor Jiří Hlavenka a před půl rokem expandovali na Slovensko. Teď svůj byznys rozšiřují ještě více – spolu s Miroslavem Purtíkem vytvořili samostatný spin-off Simpleto, s nímž chtějí hotelům a provozovatelům krátkodobých pronájmů jako Airbnb pomoct udržovat čisté pokoje.

Simpleto se opírá o myšlenku, že nejistota v době trvání pandemie nutí provozovatele krátkodobých pronájmů šetřit a hledat flexibilnější typy vztahů s dodavateli. Zároveň se ale hotely i provozovatelé Airbnb začínají připravovat na postupný návrat turistů a boj o jejich přízeň.

Právě skloubení těchto požadavků nabízí Simpleto, jež chce provozovatelům krátkodobých pronájmů vyřešit starosti o jeden z klíčových aspektů spokojenosti, a to čistotu. Konkrétně pak online zajistí profesionální praní prádla i jeho pronájem, další služby jako úklid a zásobování plánuje nabídnout během letní sezony.

„Turistů bude míň a bude tak o ně daleko větší boj. U Airbnb byla čistota vždy na prvním místě, na její kvalitu totiž připadá nejvíc stížností a špatných hodnocení, nyní je však kvůli obavám z koronaviru ještě důležitější,“ myslí si Jiří Krejčí, místopředseda Česká asociace pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí.

miroslav-purtik

Foto: Simpleto

Spoluzakladatel a šéf Simpleto Miroslav Purtík

Jak Krejčí doplňuje, aktuální situace nutí tento sektor diverzifikovat příjmy a například rozdělovat byty na různé délky pronájmů podle situace – například když nepřichází hosté přes Airbnb, nabídnou byt studentům na střednědobý pronájem. To se ostatně minimálně v Praze děje ve velkém, byty Airbnb v hlavním městě zůstaly prázdné a mnohem více se pronajímají domácím.

Provozovatelé, kteří byty nebo pokoje přes podobné platformy na krátkodobé pronájmy nabízí dál, aktuálně podle Miroslava Purtíka ze Simpleta primárně řeší náklady na provoz a flexibilitu nákupu, jež přitom probíhá stále hlavně přes e-mail a telefon.

„Trh se službami pro správu hotelů a Airbnb je roztříštěný a překvapivě málo digitalizovaný, proto jsme vyvinuli platformu Simpleto. Začínáme s praním prádla a jeho pronájmem, protože je to nejčastěji outsourcovaná služba, dodavatelé i provozovatelé přitom v dnešní době hledají flexibilnější alternativy,“ říká Purtík z pozice ředitele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Simpleto tak nabízí profesionální praní a mandlování veškerého prádla, ručníků a osušek, ale také oblečení hostů. Ložní prádlo navíc pronajímá i na dobu jednoho roku s různou výší měsíčních poplatků v závislosti na sezóně.

Objednávat služby je možné jednorázově nebo pravidelně a také pro každý apartmán zvlášť. Platforma funguje od začátku května zatím jen v Praze, kde ji podle Purtíka využívají první zákazníci – do konce letošního roku by mělo dojít k rozšíření do Brna a Bratislavy.

Kromě toho Simpleto vyvíjí vlastní aplikaci, která nabídne přehled a možnost rezervovat jednotlivé služby, což by mělo pomoct automatizovat a snížit administrativu. „Poptávka je velká, proto aplikaci spouštíme co nejdřív. Již nyní ale pracujeme na propojení s Airbnb a nejpopulárnějšími systémy na správu nemovitostí PMS, ať je Simpleto v blízké budoucnosti místo, kde provozovatelé mají kompletní přehled o prádle, úklidu i zásobách,“ doplňuje Purtík.

miroslav-purtik-hanus-zvolsky-martin-holcek

Foto: Simpleto

Spoluzakladatelé Simpleto Miroslav Purtík, Hanuš Zvolský a Martin Holček

Samotnému Cleany se přitom podle vyjádření pro CzechCrunch daří. Zprostředkoval vyčištění přes 30 tisíc kusů oblečení a textilií od více než pěti tisíc zákazníků a v loňském roce zaznamenal růst o několik stovek procent, konkrétní tržby nebo zisk však nesděluje. Pochvaluje si přitom i expanzi na Slovensko, kde začal digitalizovat trh čistíren a prádelen před půl rokem v Bratislavě.

„V Bratislavě se nám daří nadále růst i díky tomu, že jsou nyní rozvolněné opatření a skončil lockdown. Největší nárůst poptávky pozorujeme u bytového textilu v rámci jarního úklidu. Velmi kladné ohlasy máme také na naší lokalizovanou videokampaň. Z toho důvodu plánujeme spustit službu Simpleto i zde,“ říká Hanuš Zvolský, ředitel Cleany.

Vznik nové firmy jako spin-off z jiného startupu není v českém prostředí úplně běžné, poslední rok však přinesl několik podobných případů jako. Jedním z nich je nástroj Choice digitalizující gastronomii, jež vznikl v cestovatelském startupu Davinci TS, další je pak rychle rostoucí brněnský Smartlook, který roky fungoval pod firmou Smartsupp.

Cleany.cz

Jsme čistírna a prádelna s dopravou, která šetří váš čas.