Český startup iolevel překládá weby do bezpečnější podoby. Plánuje zrychlit WordPress a zaujal i Microsoft

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

iolevel-founders
0Zobrazit komentáře

Pražský startup iolevel v České republice zatím příliš známý není, ale ve Spojených státech se jeho technologie mezi vývojáři těší obdivu a je považována za potencionálně průlomovou pro budoucnost mnoha webových stránek. O iolevelu tak už psaly největší technologické magazíny a zároveň získal pozornost samotného Microsoftu. Gigant z Redmondu si zakladatele Jakuba Míška a Bena Fisteina několikrát pozval na své konference, aby svůj produkt ukázali světu a především vývojářské komunitě.

Iolevel překládá weby z nejpopulárnějšího programovacího jazyka, to znamená, že PHP kompiluje do rychlejší a bezpečnější platformy Microsoft .NET. Projekt vznikl spojením dvou zcela odlišných univerzitních světů, z nichž pochází oba zakladatelé. Zatímco Jakub Míšek se na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy věnoval právě kompilaci programovacích jazyků, Ben Fistein zase na Vysoké škole ekonomické studoval byznys. Výsledkem je nakonec nejen společná firma iolevel, ale především projekt PeachPie.io.

Původní myšlenka nicméně vznikla už v roce 2002 právě na MatFyzu. Tehdy studenti Ladislav Prošek a Tomáš Matoušek naprogramovali první verzi softwaru Phalanger (PHP language compiler) a dokázali na něm vydělat slušné peníze. V průběhu se k projektu přidal také Jakub Míšek a zatímco Proška s Matouškem později najal Microsoft, Míšek se rozhodl vytvořit druhou generaci Phalangeru, čímž se dostáváme zpět k PeachPie. Ten je od základů přepracovaný a staví na nové platformě od Microsoftu, díky které umí běžet na všech operačních systémech a zařízeních.

iolevel-ben-fistein

Ben Fistein, spoluzakladatel iolevel

PeachPie dnes umí takřka automaticky převádět weby do sady jazyků .NET, které netrpí některými rychlostními a bezpečnostními nedostatky jako PHP. Přitom je to právě jazyk PHP, v němž je naprogramováno téměř 80 procent všech webů, včetně těch největších jako Facebook či Wikipedia. „PHP má mezi programátory poněkud špatnou pověst, ale není náhoda, že drtivá většina webů na něm běží. Je to velice uživatelsky přívětivá platforma s nesmírně pestrým a bohatým ekosystémem,“ popisuje spoluzakladatel iolevelu Jakub Míšek.

Pod křídly Microsoftu

PeachPie.io se skládá z milionů řádků kódu a obsahuje sofistikované analytické algoritmy, které překlad z PHP do .NETu umožňují. Obzvlášť ve Spojených státech se technologie rychle rozšířila, a to jak díky hojné podpoře Microsoftu, tak i vzhledem ke skutečnosti, že její zdrojové kódy jsou pro kohokoliv zdarma dostupné na internetu. Microsoft český startup aktivně podporuje a i proto má dnes PeachPie zhruba 15 tisíc uživatelů.

„Většině z přibližně 15 tisíc uživatelů poskytujeme technologii PeachPie.io zcela zdarma, komerčně se zaměřujeme na firemní klienty, a to primárně ve Spojených státech. Patří mezi ně velcí e-commerce hráči, finanční instituce a dokonce i výrobce medicínské technologie,“ popisuje Ben Fistein. Pro fungování celé platformy je aktuálně důležitých pět velkých amerických klientů, jimž iolevel poskytuje komerční podporu pro nasazení PeachPie – a právě z těchto výnosů pak financuje celý svůj provoz.

peachpie

Dosud nejznámějším produktem, který iolevel díky PeachPie zkompiloval, je WordPress, jenž díky tomu běží čistě na platformě .NET. Podle tvůrců WordPressu je v této nejpopulárnější aplikaci pro vývoj webů napsána téměř třetina celého internetu a jelikož i oni dávají své zdrojové kódy zdarma, český tým ho mohl jednoduše vzít a zkompilovat. Trvalo mu to sice bezmála dva roky, ale výsledný produkt nyní běží na podstatně rychlejší a bezpečnější platformě a navíc na této práci může český tým do budoucna stavět.

„Museli jsme PeachPie naučit, aby software rozuměl všem funkcím a knihovnám, které WordPress používá. Nyní už si programátor může otevřít WordPress a PeachPie, stisknout klávesu F5 a během půl minuty má připravený WordPress na .NETu,“ vysvětluje Jakub Míšek a jeho kolega Fistein dodává: „Na dominanci PHP se podle nás nic nezmění. Pokud ale PeachPie zdokonalíme a rozšíříme o něm povědomí, umožníme do budoucna firmám stavět hybridní aplikace v PHP i .NETu, nebo kompletně migrovat své zastaralé PHP programy na moderní platformu .NET, kterou Microsoft neustále vylepšuje.“

sedlacek

Přečtěte si takéČeši spouští novou sociální síť Poetizer. Má se stát „Instagramem“ pro poeziiČeši spouští novou sociální síť Poetizer. Má se stát „Instagramem“ pro poezii

Bez PeachPie to nejde

Na konec PHP iolevel rozhodně nesází. Tento programovací jazyk je daleko jednodušší a člověk k němu nepotřebuje žádné zvláštní znalosti. Pro většinu je tak logické začít právě u PHP. Když ale svůj web staví firma, která roste a zvětšuje svoji infrastrukturu, postupem času začne narážet na nedostatky a omezení, které PHP má. A pak nastává problém, protože musí celou aplikaci od začátku přepsat, což je velmi nákladné. Nebo může nově vsadit na PeachPie.

„Ve větších firmách nebo finančních a státních institucích nemá PHP šanci kvůli bezpečnosti. Přesně tam je naše role – umožníme i firmám, které chtějí nebo potřebují mít .NET, aby mohly využívat pestrou nabídku knihoven a aplikací ze světa PHP, ovšem přeložených do bezpečné, robustní a rychlé platformy .NET,“ říká Fistein, protože přejít z PHP na .NET jinak než přes PeachPie nejde, respektive je to nesmírně obtížné a neefektivní.

iolevel-jakub-misek

Jakub Míšek, spoluzakladatel iolevel

PeachPie.io je zároveň celosvětově jeden z prvních externích projektů, které Microsoft přijal do své nadace .NET Foundation sloužící k podpoře nadějných a užitečných technologií. Vzhledem k počtu webových stránek napsaných v PHP a skutečnosti, že PeachPie.io je umí podstatně zrychlit, je o iolevel ve vývojářské komunitě velký zájem. Na Githubu si vysloužil přes 1 100 hvězdiček a jako rozšíření do vývojového prostředí Microsoft Visual Studio si ho stáhlo již téměř 15 tisíc uživatelů.

Dvojice Jakub Míšek a Ben Fistein zatím celý projekt financovala z vlastních zdrojů a vše, co vydělala od komerčních partnerů, jak je zmíněno výše, investovala zpět do vývoje. V přípravě již je nicméně seedové kolo, v němž by chtěl iolevel získat první investory. „Jednáme s investory převážně ze zahraničí o případném fundingu, zatím ale chceme vyčkat, jak se ujmou naše první komerční produkty,“ dodává Ben Fistein.

S přispěním Radka Skokana.

Šéfové Porsche: Je skutečně ohromující, co Tesla s elektrickými auty dokázala

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-modelc-semi-models-modelx

Tesla Model 3, Model S, Model X a chystaný nákladní automobil Semi

0Zobrazit komentáře

Synonymem elektromobilky, tedy automobilky, která vyrábí elektrické vozy, je dnes jednoznačně americká Tesla a zřejmě to tak ještě minimálně nějakou dobu zůstane. Elon Musk v posledních letech prokopává elektromobilům cestu na silnice hlava nehlava, až mu málem celá firma zkrachovala, ale rozhodně za to nesklízí jen ovace. Mnoho konkurentů se snaží úspěchy Tesly zlehčovat, často proto, že jim v elektromobilech ujíždí vlak. Výjimkou je německé Porsche.

Stuttgartský výrobce sportovních vozů, který patří do koncernu Volkswagen, nedávno představil novou verzi svého ikonického modelu 911 Carrera, ale jednak na něm není příliš mnoho novinek a hlavně celý automobilový průmysl čeká na úplně jiný model. Porsche ohlásilo svůj první plně elektrický vůz, který má dorazit v příštím roce. Bude se jmenovat Taycan a pro tradiční automobilku to bude znamenat významnou proměnu, které se však zřejmě nebylo možné vyhnout.

V září Porsche oznámilo, že definitivně končí s dieselovými motory, i proto, aby se odstřihlo od neslavné aféry Dieselgate, která v rámci Volkswagenu zasáhla i tuto značku, a budoucnost vidí v elektřině. Do elektrických aut plánuje v následujících čtyřech letech investovat 6 miliard eur, což je více než 150 miliard korun, a tak jsou očekávání vysoká.

porsche-taycan

První plně elektrické Porsche Taycan

Mnozí fanoušci rychlých vozů a zvuku tradičních spalovacích motorů si zatím nedokáží (nejen) Porsche na elektřinu představit, ale šéfové ve Stuttgartu, kde automobilka sídlí, své vizi věří. „Děláme to kvůli emisním limitům,“ přiznal pro deník Los Angeles Times šéf Porsche Oliver Blume, ale druhým dechem dodal, že má jeho firma velkou motivaci. Velký úspěch totiž Porsche slaví v motorsportu, kde se také začíná na elektřinu přecházet, a tak nyní chce tento úspěch přenést z okruhu na běžné silnice.

Mladý divoký kůň

Už dnes je ostatně 60 procent prodaných Panamer v Evropě hybridních, a tak se v Porsche nebojí, že by přechod na elektřinu neměl u běžných spotřebitelů fungovat. „Jakmile lidé začnou elektromobily jezdit, uvědomí si, že je v nich velký potenciál. Akcelerace je dechberoucí, neslyšíte žádný hluk a ukliďnuje vás pocit, že neznečišťujete životní prostředí,“ míní Klaus Zellmer, který řídí Porsche v Severní Americe.

rivian-pickup-electric

Přečtěte si takéStartup Rivian představil elektrický pick-up, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou letStartup Rivian představil elektrický pick-up, který zvládne stovku za 3 vteřiny. Na trh dorazí do dvou let

Oba muži, Oliver Blume i Klaus Zellmer, se nicméně shodují, že i v elektrickém modelu musí řidič poznat, že sedí v Porsche. Jen vám zkrátka pod kapotou nebude dřímat spalovací šestiválec, ale elektromotor, který bude mít 600 koní. Právě tolik má mít první elektrické Porsche zvané Taycan, což v překladu znamená „mladý divoký kůň“. Ambice tradičního německého výrobce, kterého Ferdinand Porsche založil před 87 lety, jsou velké. Taycan má být první z mnoha vozů v rámci elektrické série Mission E.

oliver-blume-porsche

Šéf Porsche Oliver Blume

Inspiraci Porsche pochopitelně čerpá také od lídra elektromobilového průmyslu, americké Tesly, pro kterou – pro některé možná trochu překvapivě – šéfové Porsche nacházejí především slova chvály. „Když se podíváte na to, co Tesla dokázala, na objem jejich produkce a jejich ceny, je to skutečně ohromující,“ neskrýval uznání Zellmer, na jehož severoamerickém trhu bude právě Tesla a zejména její Model S největším soupeřem Taycanu. A do budoucna také například Roadster.

„Pokud tohle dokážete udělat s jednou značkou a prodejní sítí, která nemá žádné dealery a skutečnou obchodní organizaci, je to o to více ohromující,“ dodává Zellmer a naráží mimo jiné na poslední čísla Tesly, které se konečně začalo dařit vyrábět ve větším měřítku nejdostupnější Model 3. I díky tomu se v posledním čtvrtletí automobilka Elona Muska dostala do černých čísel a hodlá v tomto trendu pokračovat.

Jak si proti Tesle povedou tradiční automobilky, které mohou mít mnoho výhod, například co se týče výrobní kapacity svých továren nebo finančních prostředků, ale zároveň proti Tesle mají několikaletou ztrátu ve vývoji, zajímá celý automobilový průmysl. První elektrické vozy tradičních značek by se měly začít objevovat už příští rok včetně Porsche a všichni budou stát proti vozům značky Tesla, jež patří v USA nejen mezi nejprodávanější elektrické vozy, ale například Model 3 už se blíží vrcholu mezi úplně všemi sedany.