Český startup Woltair chce dostat soláry i tepelná čerpadla do celé Evropy. Získal na to 400 milionů

Dát si na střechu fotovoltaiku je pro domácnosti stále atraktivnější. Roste díky tomu i startup Woltair, který získal velkou investici.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

helcl-woltair

Foto: Woltair

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair

0Zobrazit komentáře

Český startup Woltair se chce stát významným hráčem v instalaci energetických řešení do domácností po celé Evropě, ať už jde o fotovoltaiku na střechy, nebo třeba tepelná čerpadla, po nichž je teď obrovská poptávka. Na své nemalé ambice potřebuje ty nejlepší lidi na trhu a také značný kapitál, přičemž oba díly skládačky dokázal Daniel Helcl dát se svými spoluzakladateli v poslední době velmi dobře dohromady. Do vedení získal zkušeného manažera, který dříve působil v PPF či Mall Group, a investoři mu nyní poslali velkou investici, která pomůže byznys Woltairu ještě více nakopnout.

Celkem 16,3 milionu eur, v přepočtu takřka rovných 400 milionů korun, posílají tuzemskému startupu investiční fondy z celého světa. Globální investici v rámci kola označovaného jako Series A vedl kanadský ArcTern Ventures, který se zaměřuje na podporu udržitelného rozvoje. Své peníze přidaly také americká společnost Westly Group a třinečtí Aternus a kola se účastnili rovněž tuzemští investoři z Kaya VC a Inven Capital nebo polští Movens Capital. Celkem už Woltair od investorů získal zhruba půl miliardy korun.

Největší podíl ve firmě si nadále udrželi v Kaya VC (přes 26,29 procenta), následuje investiční divize polostátní energetické skupiny ČEZ Inven Capital (11,93 procenta), spoluzakladatel Daniel Helcl (11,34 procenta), ArcTern Ventures (11,03 procenta) a Westly Group (8,38 procenta). Kolem pěti procent mají ve Woltairu fondy Presto Ventures a Aternus a také další spoluzakladatel Karel Náprstek. Ten jako zkušený topenář založil firmu ještě pod názvem Topíte.cz v roce 2018 společně s kolegou Jiřím Švédou (drží 0,77 procenta) a zmíněným Danielem Helclem, který donedávna působil jako výkonný ředitel. Letos si však za sebe našel náhradu.

Nakopnout velkou evropskou expanzi a postavit pevné základy pro to, aby Woltair dokázal brzy vyrůst v obratu do desítek miliard korun, přišel před pár měsíci Jan Hanuš. Ostřílený osmačtyřicetiletý manažer naposledy pomáhal zachraňovat a prodat e-commerce skupinu Mall Group, předtím pro Petra Kellnera a jeho PPF řídil maďarského operátora Telenor a vedl také Kostelecké uzeniny, kterým pomáhal na nohy. Ve Woltairu má jasnou misi – posunout jeho podnikání do globálnější měřítka. To už přitom zdaleka nejsou jen topenářské služby, s nimiž firma začínala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dnes je v Česku Woltair největší firmou se specializací na prodej, instalaci a servis zdrojů tepla a elektrické energie. Loni navíc do své nabídky přidal rovněž velmi žádanou fotovoltaiku a vedle samotné instalace solárů nabízí i třeba profesionální poradenství ohledně dotací, aby umožnil lidem co nejsnazší naskočení na obnovitelné zdroje energie.

„Woltair je motorem, který díky své škálovatelnosti umožňuje významně urychlit cestu k uhlíkově neutrální budoucnosti napříč zeměmi. Pozorujeme, že spotřebitelé požadují produkty, které nejen sníží jejich náklady za energie, ale rovněž umožní žít udržitelným životním stylem,“ vysvětluje Jan Hanuš, který se postavil do role CEO.

Energeticky efektivní vytápění domácností však podle něj stále čelí řadě překážek. „Ty může odstranit komplexní digitální platforma, která všechny části ekosystému propojí a ukáže, že celý proces přechodu na udržitelné zdroje je ve skutečnosti velice snadný. Díky takovým nástrojům jsme o obrovský krok blíže k tomu, aby se obnovitelné zdroje tepla staly standardem ve vytápění budov po celé Evropě,“ doplňuje Hanuš.

Jeho firma teď chce díky nově získanému kapitálu svým zákazníkům poskytnout i financování počátečních nákladů. Dál vyvíjí také nástroje pro techniky a vedle pokračující expanze v Polsku se chce ještě letos podívat do Itálie a Německa.

hanus-woltair

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Hanuš, výkonný ředitel startupu Woltair

Po celé Evropě aktuálně narůstá poptávka zejména po tepelných čerpadlech a fotovoltaických elektrárnách. Ceny plynu a energií obecně letí rychle vzhůru a obnovitelné zdroje se rázem stávají ekonomicky mnohem zajímavějšími, než tomu bylo ještě před pár lety. Podle dat Woltairu tento segment trhu minulý rok zaznamenal 34procentní prodejní nárůst a pokryl čtrnáct procent evropského energetického trhu. Vedle dlouhodobé úspory nákladů je pak motivací k investici do obnovitelných zdrojů také podpora snižování uhlíkové stopy, na což tlačí Evropská unie i další země po celém světě. A slyší na to také investoři.

„Poptávka po cenově dostupných a udržitelných energetických řešeních pro bydlení, jako jsou tepelná čerpadla či fotovoltaické elektrárny, roste rychleji než kdy předtím. Tento segment však potřebuje transparentního digitálního partnera, který by zákazníkům jejich cestu k udržitelnému stylu života usnadnil,“ míní Kristin Aamodtová, partnerka společnosti ArcTern Ventures. Proto se rozhodla investovat do Woltairu, který podle ní dokázal vybudovat vzájemnou důvěru mezi zákazníky a techniky, což je pro další rozvoj a rozšiřování po Evropě důležité.

Najít vhodného prodejce nebo si vůbec jen rezervovat termín instalace fotovoltaiky totiž v dnešní turbulentní době nemusí být vůbec jednoduché. V Polsku se podle Woltairu čeká na instalaci i déle než šest měsíců a na podobné čekací lhůty můžete narazit i v Česku. Pro spotřebitele je navíc mnohdy obtížné vybrat ten správný zdroj, který bude jeho domácnosti nejlépe vyhovovat. Jelikož ale může být podle Daniela Helcla investice do solárů atraktivnější než nákup akcií, staví proto digitální platformu, která usnadňuje nasazování energetických řešení na všech stranách – u dodavatelů i odběratelů.

Každý měsíc vám představíme zásadní investice nejen v českých startupech.

Newsletter Startup | Poslední vydání

Cestovat bez cestovky? To má budoucnost, věří české Worldee. Na svůj záměr teď získalo 27 milionů

Je to něco jako sociální síť pro lidi, kteří se chtějí nechat inspirovat při svých cestách. Olomoucká platforma Worldee našla po světě 70 tisíc uživatelů.

Iva BrejlováIva Brejlová

worldee

Foto: Worldee

Tomáš Zapletal, CEO Worldee, a provozní ředitel projektu Tomáš Nakládal

0Zobrazit komentáře

Jejich cílem je prý lidi „autenticky rozcestovat“. A využít k tomu znalosti i zkušenosti ostatních lidí. Tuzemský projekt Worldee původně začal spíš jako cestovatelský deník, který sice rychle zaujal uživatele, ale o něco pomaleji hledal, kde si vlastně vydělávat. Vypadá to, že v posledním roce se našel. Letos prodal zájezdy za zhruba pět milionů korun, čímž se k němu už potřetí upnula pozornost investorů. Na svoje další plány teď získal necelých 1,1 milionu eur, v přepočtu 27 milionů korun.

Už dřív mu totiž 10,5 milionu poslali Josef a Ondřej Průšovi z Prusa Research a každý za to v projektu získali po deseti procentech. Ještě později mu poskytli dalších deset milionů. A teď se na sumu složili s olomouckou investiční společností Kaiperi, což je zbrusu nové uskupení několika andělských investorů, kteří podle spoluzakladatele Worldee Tomáše Nakládala „vidí obrovský potenciál“. Má jít o zkušené podnikatele, kteří se pohybují hlavně v investicích do finančnictví a developerských projektů.

„Ukázali jsme, že náš nápad s autentickým cestováním  a tržištěm pro cestovatele má své zákazníky – a tím i budoucnost,“ věří Nakládal, který je zároveň obchodním ředitelem projektu. Podle něj má taky startup jasno, kam se chce vydat, a sestavený produktový plán na několik let. „Věříme, že nyní máme v zádech ty správné investory, abychom mohli toto roky neměnné odvětví disruptovat,“ dodává.

worldee-prusa

Foto: Worldee

Ondřej Průša, Tomáš Zapletal, Tomáš Nakládal a Josef Průša se potkávají ve Worldee

S novým rozpočtem teď hodlají najmout seniorní posily, které pomůžou s marketingem i rozvojem. Cílem je kromě toho vytvořit automatizovaný systém pro nákup letenek, a – pro startup tak trochu povinně – dobývat další strategické trhy. Čerstvě poslanými penězi si každý z Průšů navýšil podíl ve společnosti o necelých pět procent, uskupení Kaiperi získalo také necelých pět procent. S obchodem pomohla kancelář Sedláková Legal.

Cestovky jako dinosauři

Úplně první nápad na nějaký typ cestovatelské platformy vznikl v roce 2017, kdy Tomáš Zapletal, nyní druhý ze dvou spoluzakladatelů, postrádal při svém cestování jednoduchý nástroj, který by fungoval jako deník. Do platformy, kterou si v tu chvíli vytvářel hlavně pro sebe, zkombinoval stírací mapy, fotky a Google Mapy. Později si ale uvědomil, že by sem mohl přidat víc. Tak, aby platforma fungovala jako inspirace pro další cestovatele.

Spustili ji s Nakládalem v únoru 2019 a ještě ten samý rok oslavila první tisícovku uživatelů. O rok později jim poslali peníze Průšové. A v prosinci se těšili z deseti tisíc uživatelů. Peníze pomohly k vytvoření dlouho plánované mobilní aplikace, což pomohlo jednoduše k tomu, aby platformu lidé mohli opravdu používat na cestách.

Projekt přežil i pandemický útlum cestování. Teď služba hlásí 70 tisíc uživatelů z celého světa a napočítala 400 tisíc zaznamenaných cestovatelských itinerářů. Kromě takových digitálních deníků jde dnes o tržiště zájezdů, které se může postarat o vše, co se týče samotné cesty. Takže si uživatelé mohou zakoupit jak letenky, tak zajistit ubytování, pojištění, transfery, půjčení auta nebo i přepravu hromadnou dopravou. A přitom cestovat individuálně.

worldee-2

Foto: Worldee

Tomáš Zapletal, spoluzakladatel startupu Worldee

Zapletal věří, že je u vzniku nového trendu. „Jsme přesvědčeni, že lidi už nebaví pořád dokola tentýž zájezd k moři, akorát nemají tolik možností alternativního cestování. Tradiční koncept cestovek je přežitý, mladší generace je již dnes považuje za dinosaury,“ prohlašuje.

Vždy tu někde byli

I s takovým přístupem ne každý dokáže bez obav v neznámém prostředí cestovat, jindy zas lidé ocení doporučení přímo od někoho, kdo dané místo dobře zná. Právě dohození takových průvodců teď Worldee nabízí. Říká jim travel buddies, tedy kamarádi na cesty. V angličtině běžně používaný termín má vyjadřovat hlavně společnost někoho dalšího při cestování, ale v tomto pojetí jde o lidi, kteří na místě žijí, nebo už tu byli a velmi dobře prostředí znají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle Zapletala v online světě byli tito cestovatelští přeborníci vždy, jen rozprostřeni po fórech na sociálních sítích. „My je sjednocujeme pod naší platformou,“ vysvětluje. Má jít o lidi, kteří mají cestování v krvi, chtějí organizovat cesty a provázet lidi, protože je baví posílat svoje tipy a triky dál do světa. Jen o zábavu přesto nejde. Tady prodejem zájezdů můžou vydělávat.

Worldee zmiňuje, že uživatelům dohazuje ověřené průvodce a dobrodruhy. Se všemi si pracovníci projektu volají a teprve pak je pouštějí dál. Zároveň cestovatelé své travel buddies hodnotí. A stejně je to tak i naopak.

Cestovatelští parťáci jsou ale pro projekt důležití ještě z jednoho úhlu pohledu. Je to další prostor, ve kterém může vydělávat i samotná platforma. Worldee má totiž jako tržiště provizi z každé prodané cesty.

Worldee dříve vyvinuté nástroje využívá právě k vybudování tržiště, na kterém je možné si celou cestu i zakoupit. Celkově za dobu svého působení získalo od investorů přes 47 milionů korun. Aktuálně má v týmu 17 lidí.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.