Český startup Woltair chce dostat soláry i tepelná čerpadla do celé Evropy. Získal na to 400 milionů
Dát si na střechu fotovoltaiku je pro domácnosti stále atraktivnější. Roste díky tomu i startup Woltair, který získal velkou investici.
Český startup Woltair se chce stát významným hráčem v instalaci energetických řešení do domácností po celé Evropě, ať už jde o fotovoltaiku na střechy, nebo třeba tepelná čerpadla, po nichž je teď obrovská poptávka. Na své nemalé ambice potřebuje ty nejlepší lidi na trhu a také značný kapitál, přičemž oba díly skládačky dokázal Daniel Helcl dát se svými spoluzakladateli v poslední době velmi dobře dohromady. Do vedení získal zkušeného manažera, který dříve působil v PPF či Mall Group, a investoři mu nyní poslali velkou investici, která pomůže byznys Woltairu ještě více nakopnout.
Celkem 16,3 milionu eur, v přepočtu takřka rovných 400 milionů korun, posílají tuzemskému startupu investiční fondy z celého světa. Globální investici v rámci kola označovaného jako Series A vedl kanadský ArcTern Ventures, který se zaměřuje na podporu udržitelného rozvoje. Své peníze přidaly také americká společnost Westly Group a třinečtí Aternus a kola se účastnili rovněž tuzemští investoři z Kaya VC a Inven Capital nebo polští Movens Capital. Celkem už Woltair od investorů získal zhruba půl miliardy korun.
Největší podíl ve firmě si nadále udrželi v Kaya VC (přes 26,29 procenta), následuje investiční divize polostátní energetické skupiny ČEZ Inven Capital (11,93 procenta), spoluzakladatel Daniel Helcl (11,34 procenta), ArcTern Ventures (11,03 procenta) a Westly Group (8,38 procenta). Kolem pěti procent mají ve Woltairu fondy Presto Ventures a Aternus a také další spoluzakladatel Karel Náprstek. Ten jako zkušený topenář založil firmu ještě pod názvem Topíte.cz v roce 2018 společně s kolegou Jiřím Švédou (drží 0,77 procenta) a zmíněným Danielem Helclem, který donedávna působil jako výkonný ředitel. Letos si však za sebe našel náhradu.
Nakopnout velkou evropskou expanzi a postavit pevné základy pro to, aby Woltair dokázal brzy vyrůst v obratu do desítek miliard korun, přišel před pár měsíci Jan Hanuš. Ostřílený osmačtyřicetiletý manažer naposledy pomáhal zachraňovat a prodat e-commerce skupinu Mall Group, předtím pro Petra Kellnera a jeho PPF řídil maďarského operátora Telenor a vedl také Kostelecké uzeniny, kterým pomáhal na nohy. Ve Woltairu má jasnou misi – posunout jeho podnikání do globálnější měřítka. To už přitom zdaleka nejsou jen topenářské služby, s nimiž firma začínala.