Dělal pro Kellnera a před prodejem čistil Mall. Teď jde Jan Hanuš dobýt Evropu s topenáři z Woltairu

Osmačtyřicetiletý manažer a milovník downhillových sjezdů má někdejšímu Topíte.cz pomoct vyrůst do obratu v desítkách miliard korun.

jan-hanus

Foto: Mall Group

Zkušený manažer Jan Hanuš

Na pořádnou expanzi potřebujeme pořádného manažera, řekl si zakladatel topenářského startupu Woltair Daniel Helcl a povolal Jana Hanuše. Muže, který strávil posledních pět let v různých službách pro finanční skupinu PPF, naposledy jako šéf a vrchní byznysový uklízeč ve skupině Mall Group, než ji koupil polský konkurent. Dříve dělal i pro Kostelecké uzeniny Andreje Babiše a sám dva startupy rozjel: jeden propojuje amatérské adrenalinové sportovce, druhý prodává trička s originálními potisky.

Jan Hanuš na sebe upozornil nepříliš dlouhou, ale v jednom ohledu mimořádnou etapou své kariéry: právě když byl poslední rok a půl generálním ředitelem Mall Group, kterou před pár měsíci koupila polská skupina Allegro. Mall byl dlouhodobě ztrátová společnost, ale před prodejem Polákům se s Hanušem v čele pochlubil, že se podařilo jeho hospodaření překlopit do plusu.

Jak velkého? Při tržbách 20 miliard byl zisk EBITDA před daněmi a odpisy 10 milionů korun. To ale bylo loni a před prodejem Allegru, kdy se uklízelo a optimalizovalo, jak jen to šlo. Letos už se Mall opět propadl do půlmiliardového minusu.

O Janu Hanušovi od chvíle, kdy Mall Group převzalo Allegro, nebylo moc slyšet a dalo se odtušit, že jeho dny v podniku, pod nějž v Česku spadají e-shopy CZC.cz a Mall.cz nebo přepravní služba Wedo, jsou sečtené. V dresu finanční skupiny PPF, která byla v Mallu jedním z podílníků vedle EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče a Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, strávil dosud pět let.

Teď ale zamířil mimo impérium rodiny Kellnerových a do řádově menší firmy. Ovšem nikoli menší ambicemi, protože zakladatel energetického startupu Woltair, dříve známého jako Topíte.cz, Daniel Helcl letos cílí na miliardové tržby a v dohledné době by chtěl jít ještě podstatně výš. Z nynějších 160 zaměstnanců chce jít na stovky. Kromě Polska chystá vstup do Německa a Itálie a další globální rozkročení. A v tržbách se chce posunout na hranici 10 až 20 miliard korun.

„Změna vedení je v nejvyšším zájmu firmy a jsem si jistý, že je u Honzy ve správných rukou. Osobně zůstávám ve Woltairu na pozici Group Head of Procurement a budu se věnovat oblasti, ve které mám dvacetileté zkušenosti. Vždy jsem věděl, že sám jsem hlavně podnikatel a budovatel, který se soustředí na počáteční fázi vývoje firmy,“ řekl Helcl, který Woltair založil v roce 2018 se dvěma kolegy Karlem Náprstkem a Jiřím Švédou v reakci na to, jak nekvalitně fungoval trh topenářských služeb.

helcl-topite

Foto: Topíte.cz

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair (dříve Topíte.cz)

K topenářských službám postupně ale začali přidávat další byznysové nohy a od loňska nabízejí také instalace solárních panelů. Helcl a spol. o sobě dnes nejčastěji hovoří jako o startupu, který „digitalizuje přístupy k energetickým řešením pro domácnosti“. Na svou vizi se jim podařilo nalákat opravdu zvučná investorská jména, Woltair už od nich vybral přes 100 milionů korun a jsou mezi nimi fondy Kaya VC, Presto Ventures, Inven Capital polostátního koncernu ČEZ nebo polský Movens Capital.

„Woltair mě už od začátku zaujal jako firma se skvělým nápadem a obrovským potenciálem, který je přímo spjat se současnou finanční a energetickou situací ve světě. Mým cílem tedy bude především využít sladěný tým a setrvačnost firmy a posunout vše do globálnějšího měřítka,“ dodal Jan Hanuš ke svému přestupu. V minulosti kromě Mallu vedl mezinárodní firmy Kostelecké uzeniny či Telenor Hungary.

woltair

Přečtěte si takéDůležitá investice, změna názvu i čtyřnásobný růst. Český startup Woltair digitalizuje topenářství a hlásí úspěšný rok

Woltair nicméně není jeho jediná post-mallová aktivita, alespoň podle jeho profilu na profesní síti LinkedIn. Spoluzaložil coby vášnivý cyklista a downhillový jezdec mezinárodní platformu Dudelo, která propojuje amatérské sportovce na cestách s těmi, kteří jsou doma, aby si mohli vzájemně pomáhat, radit, půjčovat vybavení či se za poplatek provázet. A ještě před nástupem do Mallu spustil internetový obchod s originálními potisky a slogany na tričkách Rebelsheep.com.

S těmi se ostatně on sám nechával fotit na firemní snímky. Když se stal ředitelem Mallu, oficiální fotografie ho zachytila s černým tričkem a nápisem CEO – Conquer Every Obstacle (CEO – Pokoř každou překážku). Na svém profilu na LinkedInu má zase tričko s mottem One Day or Day One? You Decide (Jeden den, nebo den jedna? Je to na tobě).

Luboš Kreč

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.

Baví mě technologie, byznys, společenské dění, startupy, knížky, auta... prostě novinář. Zformovaly mě Hospodářské noviny, prošel jsem i Forbesem.