Aby tiskl každý – ostatně dánská společnost má takové motto už v názvu. EveryonePrint vznikl – jako mnoho jiných mladých firem – u piva, když spolu dva kamarádi diskutovali, proč se svět IT přesunuje do cloudu, ale u kanceláří za zavřenými dveřmi stále zůstávají objemné a nákladné servery, které zajišťují tisk. Od toho rozhovoru nebylo daleko k rozjetí projektu, který umožnil tisknout přímo z cloudu, tedy z virtuálního zásobníku dat. Technologii, pracovníky i klienty teď přebírá brněnský Y Soft.
Nejde o žádný malý startup – EveryonePrint má přes 60 zaměstnanců, centrálu v dánské Kodani a globální působnost. Její produkty jde najít ve více než 120 zemích, kde jsou instalované na více než 45 tisících zařízeních. Kolik za firmu nicméně Y Soft zaplatil, ani jedna ze stran nezveřejnila. Akvizice má být hotová v červenci, protože ji ještě musejí schválit regulační orgány.
V průběhu následujících měsíců pak Y Soft plánuje začlenit EveryonePrint do vlastní organizace. „Akvizice opět potvrzuje stabilní vizi Y Softu a jeho sílu v inovacích a dodávkách,“ věří Václav Muchna, šéf a spoluzakladatel brněnské společnosti. Říká, že firma bude dál globálně podporovat produkty kodaňské firmy. Y Soft má navíc pro cloud celou produktovou rodinu a hodlá ji s EveryonePrintem propojit.
Projekt, ve kterém se EveryonePrint pohybuje, se označuje jako „hybridní cloudová platforma“. Funguje jako alternativa ke stávajícím tiskovým infrastrukturám. Klienti si za přístup do cloudu platí předplatné a mohou pak tisknout dokumenty z něj z libovolného zařízení, například z telefonu. Zároveň získávají data o využití tiskáren a mohou jim na dálku upravovat nastavení.
V této oblasti Y Soft nabízí produkty Y Soft Cloud Series a teď zmiňuje, že akvizice potvrzuje strategii firmy stát se lídrem v oblasti cloudového tisku. „Globální dosah Y Softu pomůže skvěle naplnit misi EveryonePrintu transformovat svět tisku prostřednictvím cloudu,“ dodává Tavs Dalaa, šéf a technické ředitel EveryonePrintu. Teď v Y Softu přebírá právě pozici technického ředitele (CTO) pro oblast Imaging.
Připojit svůj iPhone do auta a na největším displeji uprostřed spouštět všechny oblíbené aplikace, které jste běžně museli ovládat pouze přímo na mobilu? Takovou možnost nabízí již několik let Apple díky svému systému CarPlay. Ve vozech, které ho podporují, si mohou uživatelé pohodlně spouštět třeba navigaci Waze nebo přehrávat hudbu přes Spotify. Na poslední vývojářské konferenci však Apple ukázal, že ovládnout jen jeden displej mu nejspíš stačit nebude – chce do celého auta.
Takzvaný infotainment systém v podání výrobce iPhonů se do budoucna už nemá omezovat jen na jednu obrazovku, ale pokrýt vše, co mu výrobce vozu dovolí. Z hlediska uživatelů iOS to vypadá jako velice zajímavá nabídka. Kdy se jí ale dočkají a jak bude fungovat? Podle české společnosti Kontrolka, která vyvíjí software pro auta, je to otázka let. A velká příležitost pro menší značky.
CarPlay se poprvé objevilo už v roce 2014. Od té doby prošlo mnoha dílčími aktualizacemi, výraznější změnou ale ne. S příchodem iOS 16 tak má dorazit zdaleka největší obměna tohoto systému od jeho původního uvedení. Přístup k aplikacím jako na iOS zůstane, k němu se ovšem má připojit mnoho dalšího.
Apple svůj automobilový software původně představil jako reakci na zabudované infotainmentové systémy, které mnoha řidičům nevyhovují kvůli špatné navigaci či mapovým podkladům, nemožnosti přehrávat hudbu ze streamovacích služeb a podobně. Jak se nyní ukazuje, jeho cíle však sahají podstatně dále.
Nové CarPlay má být schopné využít veškeré zobrazovací plochy v autě a napojit se přímo na jeho ovládací systém. Všechny softwarové prvky díky tomu dostanou jednotný vzhled a dokáží mezi sebou efektivněji spolupracovat. Zároveň to znamená, že skrze CarPlay půjde ovládat prakticky vše od klimatizace až po některé jízdní vlastnosti. Apple ve své prezentaci ukázal například vlastní navigaci mezi tachometry umístěnou tak, že ji má řidič přímo před očima a nemusí vzhlížet od silnice.
Společnost o tom na prezentaci nemluvila, časem by ale celý systém mohl jít ještě mnohem dále. Tim Cook už v roce 2017 pro Bloombergzmínil, že Apple pracuje na softwaru pro autonomní řízení aut. Veřejným tajemstvím je pak také projekt Titan, v rámci něhož má Apple již několik let vyvíjet i plně autonomní vozidlo. Sám tyto snahy nikdy oficiálně nepotvrdil. Nová verze CarPlay nyní ukazuje, jak by takové auto mohlo vypadat uvnitř.
Hudba budoucnosti
Kdy a za jakých podmínek ale bude nové CarPlay dostupné a co by znamenalo pro výrobce automobilů? Apple má takřka jakékoliv bližší detaily poskytnout až koncem příštího roku a většina automobilek na dotazy médií buď odmítla odpovědět, nebo měla pouze vágní komentáře o tom, jak jsou rozšířenému softwaru otevřené.
Už vývoj samotného infotainmentu, nemluvě o komplexnějších systémech pro ovládání vozidla, je nákladný a časově náročný. Jednotlivé značky si ho vyvíjí buď samy pro co nejlepší kompatibilitu s hardwarem, nebo úzce spolupracují s externími firmami. Jednou takovou je i české studio Kontrolka, které dlouhodobě pomáhá navrhovat uživatelská prostředí softwaru pro některé z největších automobilek světa.
„CarPlay může konkurovat nativním systémům, ale ne v horizontu pěti let. Automobily se plánují na pět až osm let dopředu,“ říká pro CzechCrunch zakladatel Kontrolky Ondřej Velebný. V jeho firmě například aktuálně pracují na softwaru pro období mezi lety 2026 až 2036. U CarPlay lze očekávat větší flexibilitu, z několika důvodů se nicméně zdá nepravděpodobné, že by jeho rozšířenou verzi velké značky rychle nasadily nativně. Tedy tak, aby na jejich hardwaru běželo přímo, nikoliv jen jako nástavba, jak je tomu dnes.
Z podobných důvodů – kvůli nutnosti několikaleté úzké spolupráce pro správnou funkčnost – se nové CarPlay skoro jistě neobjeví ani u stávajících aut. Nezávisle na prohlášení Applu, že většina nových vozů je na jeho software připravená, lze hluboké integrace, kterou vyžaduje, zpětně docílit jen těžko. A stejné to bude u automobilek se zavedenými vlastními řešeními.
Šance pro menší výrobce
Zajímavější by nástroj od Applu podle Velebného mohl být pro menší značky. „Pro nové automobilky to může být velká příležitost, jak konkurovat velkým hráčům automobilového trhu,“ říká. Použití CarPlay podle něj může být výrazně levnější vzhledem k ušetřeným nákladům na vývoj vlastního systému. A může koncovým zákazníkům nabídnout dobrou uživatelskou zkušenost. Už proto, že celé auto by se ovládalo skrze prostředí známé z iPhonů a operačního systému iOS.
Foto: Kontrolka
České studio Kontrolka se zakladatelem Ondřejem Velebným (vpravo)
„Pro automobilky může jít o zjednodušení vývoje softwaru, a to díky použití připravených frameworků, komponent a možná i samostatných hardwarových součástek, jako jsou obrazovky včetně čipů,“ popisuje Velebný. Apple zase může na jedné straně rozšířit portfolio svých ekosystémů, na druhé získat zkušenosti a data pro vývoj autonomního řízení a vlastního vozidla.
Ve spojitosti s rozšířením CarPlay a role infotainmentu v moderních vozidlech je důležité zmínit také aspekt bezpečnosti. Ačkoliv systém Applu nabízí přívětivé ovládání, paradoxně tím spolu s širokou paletou funkcí negativně ovlivňuje pozornost věnovanou řízení. Například nezávislá studie zadaná organizací IAM RoadSmart z roku 2020 zjistila, že používání dotykového infotainmentu CarPlay nebo Android Auto prodlužuje reakční dobu řidiče až o polovinu. Více než psaní textových zpráv na telefonu.
Je otázkou, zda by lepší integrace infotainmentu do systému automobilu měla pozitivní, či negativní vliv. Vzhledem k podobě a časovému horizontu uvedení představeného CarPlay je nicméně také možné, že bude víc spoléhat na automatizované chování vozu, ať už jde o bezpečnost, nebo plnou autonomii. Ambice jsou každopádně velké.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.