Chceme vytvořit gastro síť jako Ambiente, ale čistě rostlinnou, plánují majitelé restaurací Chutnej
Stejně jako mnoho dalších veganských podniků i projekt Chutnej vznikl z potřeby zakladatelů obohatit nabídku rostlinných jídel v Praze. Když první Chutnej burgery z kopřiv a řepy zmizely na Veggie Náplavce Petru Sedláčkovi doslova pod rukama, rozhodl se spolu se dvěma kamarády jít do toho naplno. Dnes má Chutnej dvě pobočky, obrat přes třináct milionů a chystá další růst. Burgery už ovšem nejsou tím hlavním, co přitahuje jeho zákazníky. Čím dál větší náskok získává veganská pizza, kterou v Chutnej umí i v bezlepkové verzi.
Název Chutnej se zrodil původně jako slovní hříčka k indické pochutině čatní neboli chutney, což v minulosti reflektovalo i logo. Poslední písmeno totiž nápadně připomínalo ypsilon. „Měli jsme burgery s chutney, ale spíš to slovo odráží prostě a jednoduše české chutnej. Pro cizince to může být ovšem trochu krkolomné,“ vysvětluje název jeden z majitelů Jiří Lády, který stejně jako zakladatel Petr Sedláček vlastní třetinu firmy. Coby provozní do ní vstoupil v roce 2019, tedy tři roky po založení.
O zbylou třetinu se dělí Tomáš Béza a Matěj Výboch. Zakladatel Béza se aktuálně věnuje jinému projektu a jeho podíl je tak k dispozici pro někoho, kdo by firmu aktivně posouval dál. Výboch je barovým virtuosem se zkušenostmi ze světa výběrové kávy a neúnavným badatelem a technologem fermentování. A fermentace jednou z cest, kterou se chce gastro podnik dál ubírat. „Brzy uvedeme burger z domácího tempehu z adzuki fazolí,“ přibližuje Sedláček.
První prostor s kapacitou třicet míst si s partnery vyhlédl v roce 2017 na Vinohradech kousek od kina Pilotů. V dobách před pandemií mívali často plno, i tak se ale už v té době soustředili dost na rozvozy, které zajišťovali vlastními kurýry. „Chvíli jsme využívali externí služby, ale neměli jsme jistotu toho, jak se jídlo k lidem dostane. Občas kurýři berou ještě zakázky cestou a než doručí tu první, je to doba,“ popisuje Lády důvody, proč raději zainvestovali do vývoje vlastní sítě. Ta dnes funguje skoro po celé Praze.
„Dokonce jsme zavedli možnost rozvozů obědů v REkrabičkách domů i s výměnou plné REkrabičky za prázdnou, v čemž jsme nejspíš jedineční,“ zmiňuje Sedláček. V dobách pandemie se jim rozvážková připravenost vyplatila. „Než se ostatní rozkoukali, trvalo to, zatímco my měli e-shop, který lidé již znali, a rozvážku zdarma. Těstoviny si doma uvaří každý. Zato burger a pizza jsou to, co si spíš nechají dovést,“ říká Lády.
Denní tržby tak po uzavření restaurací ze dne na den vylétly až o šest tisíc, tedy čtyřicet procent. Růstovou křivku, která ročně vystoupá o dva až tři miliony, se tak podařilo udržet, i když bylo zavřeno. Obrat tak loni dělal 13,2 milionů korun. „Před pandemií jsme měli poměr 60 ku 40 ve prospěch rozvozů. Pandemie s tím podstatně zamíchala a teď jsme klidně až na 85 ku 15 pro rozvozy,“ odhaduje Sedláček. Nejvíc přitom táhnou pizzy s nabídkou pro všechny druhy alergiků. A právě na pizzu se specializuje druhý podnik, který otevřeli podnikatelé loni na jaře na Letné.