Chování Googlu se nezlepšilo, tvrdí Seznam. Jako náhradu škody proto bude požadovat už 10 miliard korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zima-seznam

Foto: Seznam

Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz

0Zobrazit komentáře

Deset miliard korun. Tolik bude nakonec žádat Seznam po Googlu jako náhradu škody za omezování hospodářské soutěže. Tuzemská internetová jednička vyrukovala s žalobou na globálního konkurenta koncem loňského roku. Tehdy hlásila, že bude žádat 9 miliard korun, ale nakonec v rámci připravované žaloby svůj požadavek ještě o miliardu zvýší. Google totiž podle Seznamu své chování nijak zvlášť nezlepšil.

Zvýšení požadavku na náhradu škody na 10 miliard korun potvrdil pro ČTK místopředseda představenstva Seznamu Pavel Zima s tím, že ho jeho společnost zahrne do chystané žaloby na Google. Česká internetová firma tvrdí, že Google zneužívá své dominantní postavení na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro mobilní zařízení s operačním systémem Android.

Náhradu škody požaduje Seznam na základě rozhodnutí Evropské komise z roku 2018, které potvrdilo, že se Google dopustil porušení předpisů EU na ochranu hospodářské soutěže. Seznamu tak mělo být mimo jiné ztíženo rozšiřování jeho aplikací a služeb na mobilních zařízeních se systémem Android. Na základě odhadu odhadu znalců vypočítal svou újmu mezi roky 2011 až 2018 na 9,072 miliardy korun.

Nyní částku ale Seznam přepočítal a bude chtít ještě miliardu navíc. „Vývoj v roce 2020 ukazuje, že nápravná nařízení nemají ve své aktuální podobě takový vliv na narovnání trhu, v jaký všechny tržní subjekty ještě v roce 2019 doufaly. Je tedy zřejmé, že chování společnosti Google v minulých letech bude mít na trh mnohem větší a dlouhodobější dopady, než se původně očekávalo,“ uvedl pro ČTK Zima.

Už v prosinci místopředseda představenstva Seznamu říkal, že si uvědomuje, že půjde o náročný boj, ale že nevidí jinou cestu, jak se praktikám Googlu postavit. Opírá se o zmíněné rozhodnutí Evropské komise, po němž přišel Google s programem Choice Screen, který měl na Androidu otevřít cestu konkurenčním aplikacím, třeba těm od Seznamu. Podle Zimy to ale v realitě příliš nepomohlo.

„A to i přesto, že služba Vyhledávání Seznam.cz meziročně celkově rostla o šest procent a zatím v programu Choice Screen zaznamenala přibližně 140 000 výběrů. Formálně totiž představené úpravy neotevřely trh dostatečně, na což vedle společnosti Seznam.cz upozorňují i další poskytovatelé alternativních vyhledávacích služeb působících v EU,“ dodal Zima.