Chtěl spojit práci se zábavou. Nyní Peter Fabor staví mikrodomky a coworkingy po celém světě
Peter Fabor zakladatel projektů Surf Office, Epic Monday, Nomad Landing a Surfpreneurs
Surfování a podnikání má mnoho společného. Začátky bývají dost těžké, můžete si při nich i pořádně natlouct, ale v momentě, kdy chytnete dobrou vlnu a postavíte se na vlastní nohy, čeká vás pořádná jízda. Své o tom ví i Peter Fabor, který spojil své podnikání s vášní pro surfování a z možnosti pracovat a přitom si užívat tohoto sportu udělal úspěšný byznys.
Peter Fabor je rodákem z Bratislavy, který jeden čas působil i v Silicon Valley. Tak jako velká část jiných podnikavců, kteří se rozhodli splnit si podnikatelské sny právě na tomto místě, se i Fabor se svým tehdejším projektem usídlil v domě, který on sám nazývá jako „hacker house“.
V něm podle jeho slov panovala absolutní neorganizovanost, ve které Peter Fabor, na rozdíl od jiných, našel zalíbení. „Ten koncept se mi celkově velmi líbil a přemýšlel jsem, jak ho posunut dál z pohledu hospitality a zasadit jej na zajímavá místa jako pláž nebo hory,“ popisuje Fabor své pocity z bydlení v Kalifornii.
Prostředí, které skutečně v mnohém připomínalo nemovitost Erlicha Bachmana ze seriálu Silicon Valley, jej přivedlo k myšlence vytvořit místo, v němž by mohli zájemci pracovat v atmosféře, která by byla daleko méně škrobená než v klasické kanceláři.
Původně si za své klienty zvolil osoby ze surfařské komunity, kterým chtěl nabídnout možnost pracovat na dálku z místa, kde mohou kdykoliv zavřít počítač, nanést vosk a vrhnout se do vln. Tak se před šesti lety zrodil projekt Surf Office, coliving-coworking projekt pro digitální nomády, ve kterém mělo surfování svou nezastupitelnou roli.
První místo, kam mohli zájemci odjet a vychutnat si několik týdnů v jiném pracovním prostředí, vzniklo na Kanárských ostrovech v těsné blízkosti moře. Zde jim bylo k dispozici příjemné pracovní prostředí, kvalitní ubytování a slunce nad hlavou.
Surf Office se začal postupně rozrůstat a přibývaly další a další destinace. Časem se však ukázalo, že pro zákazníky není surfing na prvním místě. „Nyní už surfing není v Surf Office důležitý. To jsme ale na začátku nevěděli. Název se lidem líbí, tak jsme ho neměnili,“ vysvětluje Peter Fabor.
Když se práce stane zábavou
Původní koncept projektu Surf Office se skutečně proměnil. Přibližně před třemi lety se začal víc soustředit na služby podnikům, které chtějí dopřát svým zaměstnancům změnu pracovního prostředí, a hlavně je spojit dohromady. Surf Office totiž dnes využívají hlavně společnosti, jejichž zaměstnanci pracují na dálku z celého světa, nebo společnosti, které mají své pobočky roztroušené po Státech a Evropě.
Tyto firmy chtějí, aby se jejich zaměstnanci alespoň jednou za rok setkali, a to na místě, kde budou mít dostatečné zázemí pro práci i zábavu. Na takovém místě se totiž mohou zaměstnanci věnovat strategickému plánování, hackathonům či workshopům, ale mohou zároveň pracovat i na vzájemných vztazích skrze teambuildingy a užívat si zábavy.
Surf Office zajistí ubytování, aktivity nebo třeba zabookuje restaurace. Program, především ten pracovní, je však čistě v režii klienta, Surf Office s ním pouze pomáhá, ale organizačně do něj nijak nezasahuje.
Nejpopulárnější je Lisabon
„Jednou za rok se chtějí všichni setkat, tak proč to neudělat někde na pláži v Portugalsku místo nudného hotelu někde v New Yorku, Londýně nebo San Francisku. A ještě na tom ušetří,“ říká s úsměvem Peter Fabor.
Každé z míst musí projít přísnými kritérii výběru. Většinou se jedná o místa, jež někdo doporučí a lidé z Faborova užšího týmu, který momentálně tvoří přibližně šest osob, je následně dobře prozkoumají. Lokalita musí nabízet kvalitní ubytování, prostory pro coworking, zajímavé teambuildingové aktivity a nesmí být vzdálené od letiště více než jednu hodinu jízdy autem.
Surf Office má momentálně ve stálé nabídce 16 takových destinací rozesetých po Evropě a Spojených státech. Dalších dvacet je aktuálně v režimu testování. Mezi nabízenými destinacemi je mimo již zmíněných Kanárských ostrovů například Mallorca, Malaga, Jersey, Kalifornie, Madeira, Ericeira, ale také Barcelona, Madrid či Praha.
A která místa jsou ta nejpopulárnější? „Nejpopulárnější je Lisabon, teď se nám více rozbíhá Santa Cruz (Kalifornie), Mallorca, Ericeira (Portugalsko) a Valencie,“ popisuje ty nejoblíbenější Surf Office pointy Fabor.
MEWS shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsMožná vám na mysli vyvstala otázka, zda prostředí nabízející tolik zábavy nenarušuje pracovní morálku zaměstnanců. Peter Fabor však kroutí hlavou ve znamení nesouhlasu a říká: „Firmy, které takové eventy neorganizují, si často myslí, že zaměstnanci se tam jen baví a surfují. Realita je přesně opačná. Průměrný retreat trvá přibližně pět dní a většina firem organizuje maximálně jednu až dvě teambuildingové aktivity (každá trvá cca 2 hodiny).“
Jinak se obvykle většinu času pracuje, brainstormuje a když je hotovo, jde se večer na společnou večeři. „Je to extrémně produktivní a z hlediska zaměstnavatele perfektní investice,“ je přesvědčen Fabor.
Že se dá být produktivní i na místech prosycených sluncem a mořskou solí, dokazuje sám Fabor, který si v době vzniku tohoto článku vychutnával vlny jižního Portugalska. Pokud zrovna nesurfuje, věnuje se svému nejnovějšímu projektu, který opět pracuje s myšlenkou umožnit lidem práci z míst, které nepřipomínají kancelářskou kóji ani v nejmenším.
I pondělky mohou být epické
Fabor využil svých poznatků a kontaktů, které získal díky projektům Surf Office a Nomad Landing, tedy platformě, která shromažďuje přibližně 24 tisíc digitálních nomádů. Ti se pro něj stali základem k vytvoření nového colivingového, potažmo coworkingového konceptu, který umožňuje pracovat a žít na pečlivě vybraných místech v srdci přírody.
„Kdysi byl kvalitní internet mimo velká města problém. To se ale rychle mění. Mnoho lidí, včetně mě, pracují remote a chtějí změnit prostředí z home office nebo kanceláře na pláž, hory, farmu, venkov. Technologie to umožňují, chybí ale infrastruktura,“ popisuje své zkušenosti Fabor, které opět přetavil v byznys.
„Začal jsem zkoumat různé alternativy ubytování, jak jsou kontejnery, tiny houses a další, a přišli mi strašně předražené. Zjistil jsem, že všechny firmy, které takové ubytování vyrábí, se soustředí na jejich prodej. Mně přijde mnohem zajímavější jejich pronájem. Je však zapotřebí nebýt závislý na Airbnb a Booking.com,“ doplňuje vášnivý slovenský cestovatel.
Tak vznikl projekt Epic Monday, jehož jméno se snaží poukázat na to, že pokud děláte to, co milujete, na místě, kde je vám dobře, můžete se po víkendu do práce i těšit. Základní myšlenkou projektu je vybudovat v atraktivní lokalitě zázemí pro klienty, kteří chtějí pracovat na místě, kde si po zaklapnutí notebooku mohou okamžitě začít užívat krás okolní přírody.
Jen ty nejlepší lokality
Lokalita proto opět musí splňovat několik základních kritérií. Mezi ně patří rozloha větší jak jeden tisíc metrů čtverečních, dojezdová vzdálenost na nejbližší letiště automobilem musí být maximálně jednu hodinu, pozemek se musí nacházet v srdci přírody, nejlépe na farmě, ve vinicích, horách, lesích či plážích a musí k němu být zavedena přípojka vody a elektřiny.
Zajímavé na tomto projektu je, že pokud jste vy sami majitelem pozemku, který tato kritéria splňuje, můžete se s Epic Monday zkontaktovat a zahájit spolupráci.
„Momentálně nás majitelé pozemků oslovují sami. Máme několik silných Surf Office partnerů v Portugalsku a Španělsku, kteří provozují remote vily nebo hotely. Epic Monday je pro ně zajímavý produkt na zvýšení kapacity. Ty oslovujeme my,“ vysvětluje způsob hledání dobrých lokalit Fabor.
Každá budova, která na pozemku vyroste, je minimalistickým dřevěným domkem, nabízející vše potřebné pro produktivní pracovní den i co největší relax. Nechybí pracovní stůl, postel, kuchyňka, koupelna a terasa, dům je zateplený a má i vlastní vytápění.
Domky jsou na pozemek přiváženy již zkompletované, a tak je stačí jen umístit na příslušné místo, připojit k sítím a může se v nich začít bydlet. Pozemek by měl být natolik velký, aby na něm bylo možné postavit třeba i více jak deset domků, a přitom měli všichni obyvatelé co největší soukromí.
Pro majitele pozemku nabízí Epic Monday možnost většího podílu na ziscích, pokud se rozhodnou pro spolufinancování domků nebo pokud budou na daném místě zajišťovat provoz, tedy zařídí úklid příjem hostů a podobně. Druhou variantu však chce Epic Monday umožnit pouze partnerům, kteří na pozemku již provozují byznys s ubytováním.
Epic Monday je čerstvý projekt, který se prozatím pomalu rozbíhá. Jeho monetizace bude probíhat jako u klasických turistických apartmánů, ovšem s tím rozdílem, že bude návratnost investice několikanásobně rychlejší. Projekt je prozatím financován Surf Office, který se obešel bez jakékoliv externí investice a Fabor s ním plánuje v příštích letech výraznou expanzi. Monetizační model Surf Office funguje na základě provizí od partnerů, kterým pomáhá od závislosti na Airbnb či Bookingu.