Chyběla prý jen morová rána. Jak půlmiliardová Sportega bojovala s existenčními problémy
Český sportovní e-shop peripetie ustál. Zakladatel a dlouholetý šéf Josef Mech přibližuje, jak se mu z nich podařilo dostat.
Zakladatelé Sportegy Martin Došek a Josef Mech
E-shop Sportega znají čeští sportovci, zejména ti, co se věnují hokeji a raketovým disciplínám, velice dobře. Na trhu působí už více než dvacet let, to ovšem neznamená, že se nedopouští chyb. Do velkých problémů se dostal relativně nedávno, v době, kdy se jeho tržby začaly blížit půlmiliardě a obchod, podpořený velkými útratami zákazníků z doby pandemie, se rozhodl vstoupit i do dalších kategorií. V nich se mu ale nedařilo a v kombinaci s postupně se ochlazující poptávkou se dostal do velmi nepříjemné spirály, která ohrozila jeho samotnou existenci. „Chyběla snad jen morová rána,“ ohlíží se zakladatel Josef Mech. Sportega nakonec ale peripetie ustála a Mech, jenž nedávno po dvaceti letech předal řízení firmy dál, pro CzechCrunch popisuje, jakým způsobem se jí to podařilo.
„Na začátku roku 2023 jsme si uvědomili, že nám prostě přestala vycházet čísla. A to extrémně,“ přiznává otevřeně čtyřiačtyřicetiletý Mech, jenž Sportegu zakládal společně s kamarádem Martinem Doškem již v roce 2003. Tehdy ještě pod názvem Sportobchod.cz se jim podařilo vybudovat stamilionový byznys, který aktuálně působí ve dvanácti zemích. Před třemi lety na palubu přibrali také investory z eRockets a Hartenberg Capital, jenž spravuje peníze Andreje Babiše.
Zatímco se e-shopu, podobně jako i celému e-commerce trhu, dlouhodobě dařilo růst – o to víc během pandemie, kdy byly zavřené kamenné obchody –, lidé během roku 2022 začali obecně své nákupy omezovat i kvůli nejistotě související s válkou na Ukrajině, vysoké inflaci či drahým energiím. To se podepsalo i na propadu celého trhu, který klesl dva poslední roky po sobě. A to zasáhlo i Sportegu, zejména v nově otevřených kategoriích.
„Došlo k bodu zlomu, prodej těchto věcí se nám zastavil a skladové zásoby v poměru k tržbám a maržím byly extrémní,“ vypráví Mech. K tomu se začaly přidávat i další problémy související s negativním vývojem kurzu české koruny a eura, nestabilní tým…
„Nešlo o dlouhodobé problémy, které by pomalu bobtnaly, spíš o asi půl roku, kdy se nám nedařilo nejlépe. První tři měsíce roku 2023 byly ale propady velké a to začalo dusit naše finance,“ pokračuje Mech. To už byl moment, kdy si ve firmě uvědomili, že musí začat rychle konat. „Když se problémy hrnou ze všech stran, člověk má tendenci propadat panice. Říkal jsem si ale, že je spíš potřebné se uklidnit, věci si sepsat a říct si, co je nejdůležitější,“ přibližuje.
Kuchařka na krizi
Na prvním místě byly jednoznačně peníze, aby Sportega vůbec dokázala dýchat a byla schopna platit své závazky. „Na chvíli jsme rezignovali na marži. Zboží jsme se potřebovali zbavit rychle,“ popisuje Mech. V tomto kontextu e-shopu pomohlo i to, že se mohl opřít o zázemí svých investorů, kteří krátkodobý výpadek marže dokázali přijmout s vidinou následného růstu.
Mezi další priority patřilo najít možné úspory či rozběh prodejů – a to i zboží, které se neprodávalo dobře, aby si firma uvolnila velké skladové zásoby. Začátkem loňska měl sklad Sportegy velmi nezdravou strukturu, kdy až více než polovina všech zboží byla z kategorií, které se jí nedařily prodávat.
V dubnu tak padlo rozhodnutí, že se tyto zásoby musí snížit za každou cenu. Všechno zboží v e-shopu rozdělili do kategorií – zdravé, které se prodává s běžnou marží, potenciálně rizikové a do třetice pak zásoby, jež se „nehýbou“. U nich pak došlo na zlevňování každých čtrnáct dnů podle prodejů až pod nákupní cenu.
Výsledkem bylo, že na konci srpna již Sportega evidovala o zhruba dvacet milionů korun menší sklad, přitom již částečně měla naskladněno na zimu s mnohem zdravější strukturou. Zároveň dostala pod kontrolu cash flow a platila dodavatelům ve splatnosti. „Tři měsíce jsme krváceli na marži a následně i na provozním zisku, ale stálo to za to,“ pochvaluje si Mech.