Těžký rok a propad e-commerce trhu nezachránily ani silné Vánoce. České e-shopy utržily 185 miliard

Celkový obrat českého e-commerce trhu loni meziročně o šest procent poklesl. Nejlepší výsledky přinesl konec roku, zbytek byl v propadu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nakupy

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Zákazníci v e-shopech začali více nakupovat až o Vánocích

0Zobrazit komentáře

Další těžký rok mají za sebou české e-shopy. Jejich dosavadní výsledkový vrchol v souhrnných číslech přišel v pandemickém roce 2021. Následující dva roky byl celý trh v poklesu včetně roku 2023, který nezachránila ani silná vánoční sezóna, během níž se e-commerce segment po mnoha měsících propadu vrátil k mírnému růstu. Česká e-commerce nakonec zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun, což představuje pokles o šest procent oproti tomu předešlému. V roce 2022, kdy obrat činil 197 miliard, byl meziroční pokles o dvanáct procent. Vyplývá to z nově publikovaných dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Data Heureky a APEK naznačují, že se česká e-commerce začíná po dlouhé době útlumu oživovat. Zejména velcí hráči prý již potvrzují, že se situace pozvolna obrací. Většina loňského roku se totiž nesla v duchu trvajícího poklesu. Až konec roku přinesl v rámci posledního, tradičně nejsilnějšího kvartálu růst ve výši dvou procent.

Za první tři měsíce loňského roku trh propadl o třináct procent, kdy se nedařilo ani dříve oblíbeným povánočním výprodejům. „Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil poklesem o osm procent,“ ohlíží se David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Silný byl tehdy zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. „Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět poklesem o jedenáct procent. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,“ všímá si Chmelař.

S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok,“ dodává muž, který do čela Heureky nastoupil loni na podzim poté, co ukončil své asijské dobrodružství se startupem iPrice. V roli šéfa Chmelař vystřídal Tomáše Bravermana, který odešel po deseti letech.

Také v roce 2023 pokračovala na e-shopovém trhu mírná konsolidace, která vyústila v to, že počet internetových obchodů v Česku meziročně klesl z 50 100 na 49 900. E-shopy se obecně potýkaly s vysokou inflací, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet.

„Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již naši e-commerce čeká návrat k růstu,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Významnou událostí loňského roku byl vstup nových zahraničních hráčů. Nejvíce bylo vidět polské Allegro, které tu začalo loni po akvizici e-shopů Mall.cz a CZC.cz masivně propagovat své tržiště na adrese Allegro.cz a mezi zákazníky si rychle získalo i díky agresivní cenové politice oblibu. Se svým tržištěm, na němž prodávají produkty i další obchodníci, proráží také Kaufland.

„Online trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ dodává Vetyška.

Příchod Allegra rozvířil delší dobu stojaté vody českého e-commerce trhu, kterému i nadále neohroženě vládne Alza. Ta s polským konkurentem loni na podzim zahájila přestřelku a sázela mimo jiné na to, že značky Mall.cz a CZC.cz v rámci rozvoje vlastního tržiště Allegra v Česku dlouhodobě oslabí. Soud nakonec Alze zakázal lákat na reklamace zboží z konkurenčních e-shopů, nicméně boj o zákazníky bude přetrvávat i nadále.

Byznys mimo domácí Polsko, tedy hlavně ten v Česku, je pro Allegro nadále vysoce ztrátový. Na výsledky Alzy za předchozí dva roky se čeká. Naposledy firma publikovala výsledky za rok 2021, v němž utržila 46 miliard korun. Bezpečně tak patří na první příčku mezi největšími e-shopy v Česku.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym