Těžký rok a propad e-commerce trhu nezachránily ani silné Vánoce. České e-shopy utržily 185 miliard

Celkový obrat českého e-commerce trhu loni meziročně o šest procent poklesl. Nejlepší výsledky přinesl konec roku, zbytek byl v propadu.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nakupy

Foto: Midjourney / CzechCrunch

Zákazníci v e-shopech začali více nakupovat až o Vánocích

0Zobrazit komentáře

Další těžký rok mají za sebou české e-shopy. Jejich dosavadní výsledkový vrchol v souhrnných číslech přišel v pandemickém roce 2021. Následující dva roky byl celý trh v poklesu včetně roku 2023, který nezachránila ani silná vánoční sezóna, během níž se e-commerce segment po mnoha měsících propadu vrátil k mírnému růstu. Česká e-commerce nakonec zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun, což představuje pokles o šest procent oproti tomu předešlému. V roce 2022, kdy obrat činil 197 miliard, byl meziroční pokles o dvanáct procent. Vyplývá to z nově publikovaných dat společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Data Heureky a APEK naznačují, že se česká e-commerce začíná po dlouhé době útlumu oživovat. Zejména velcí hráči prý již potvrzují, že se situace pozvolna obrací. Většina loňského roku se totiž nesla v duchu trvajícího poklesu. Až konec roku přinesl v rámci posledního, tradičně nejsilnějšího kvartálu růst ve výši dvou procent.

Za první tři měsíce loňského roku trh propadl o třináct procent, kdy se nedařilo ani dříve oblíbeným povánočním výprodejům. „Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil poklesem o osm procent,“ ohlíží se David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Silný byl tehdy zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. „Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět poklesem o jedenáct procent. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,“ všímá si Chmelař.

S očekáváním jsme vyhlíželi závěr roku, který patří v e-commerce mezi ty vůbec nejsilnější, a skutečně jsme se dočkali nejlepšího výsledku za celý rok,“ dodává muž, který do čela Heureky nastoupil loni na podzim poté, co ukončil své asijské dobrodružství se startupem iPrice. V roli šéfa Chmelař vystřídal Tomáše Bravermana, který odešel po deseti letech.

Také v roce 2023 pokračovala na e-shopovém trhu mírná konsolidace, která vyústila v to, že počet internetových obchodů v Česku meziročně klesl z 50 100 na 49 900. E-shopy se obecně potýkaly s vysokou inflací, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet.

„Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem. Věříme, že nyní již naši e-commerce čeká návrat k růstu,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Významnou událostí loňského roku byl vstup nových zahraničních hráčů. Nejvíce bylo vidět polské Allegro, které tu začalo loni po akvizici e-shopů Mall.cz a CZC.cz masivně propagovat své tržiště na adrese Allegro.cz a mezi zákazníky si rychle získalo i díky agresivní cenové politice oblibu. Se svým tržištěm, na němž prodávají produkty i další obchodníci, proráží také Kaufland.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Online trh se neustále dynamicky vyvíjí. Objevují se na něm noví zahraniční hráči, zákazníci očekávají lepší a lepší služby. Do hry navíc stále více vstupuje umělá inteligence. A také nesmíme zapomínat, že nová generace nakupujících se v řadě aspektů od těch předchozích liší. Rozhodně tak nebude o další výzvy pro naše e-shopy nouze,“ dodává Vetyška.

Příchod Allegra rozvířil delší dobu stojaté vody českého e-commerce trhu, kterému i nadále neohroženě vládne Alza. Ta s polským konkurentem loni na podzim zahájila přestřelku a sázela mimo jiné na to, že značky Mall.cz a CZC.cz v rámci rozvoje vlastního tržiště Allegra v Česku dlouhodobě oslabí. Soud nakonec Alze zakázal lákat na reklamace zboží z konkurenčních e-shopů, nicméně boj o zákazníky bude přetrvávat i nadále.

Byznys mimo domácí Polsko, tedy hlavně ten v Česku, je pro Allegro nadále vysoce ztrátový. Na výsledky Alzy za předchozí dva roky se čeká. Naposledy firma publikovala výsledky za rok 2021, v němž utržila 46 miliard korun. Bezpečně tak patří na první příčku mezi největšími e-shopy v Česku.

Spojení lídrů ve vyhledávání v e-shopech. Slovenský Luigi’s Box kupuje českého konkurenta

Využívají je tisíce e-shopů a společně chtějí posílit pozici na evropském trhu. V transakci dochází i k exitu Presto Ventures a Lighthouse Ventures.

Peter BrejčákPeter Brejčák

gejza-nagy-a-pavel-pinkas-min

Foto: Luigi’s Box

Gejza Nagy z Luigi’s Boxu a Pavel Pinkas z Persoo

0Zobrazit komentáře

Pokud jste nakupovali na Alze či Košíku, v internetových lékárnách Benu či Dr. Max nebo online v Makru a Mountfieldu, setkali jste se s nimi, ani o tom nevíte. Technologie pro personalizované vyhledávání a doporučování produktů jim totiž dodávají slovenský nástroj Luigi’s Box a české Persoo, které dohromady využívají tisíce e-shopů u nás i v zahraničí. Obě firmy na zdejším trhu patří mezi přední hráče a koncem roku uzavřely transakci, v rámci níž Persoo plně přejde pod křídla Luigi’s Box.

Akvizice se pohybuje v blíže nespecifikovaném řádu milionů eur, podle odhadu CzechCrunche mezi sto až dvě stě miliony korun. Část transakce probíhá formou výměny akcií a dochází také k exitu venture kapitálových fondů Presto Ventures a Lighthouse Ventures, které historicky investovaly do Persoo. Další doplňující detaily k financování a transakci společnosti nesdělují.

„Na akvizici jsme pracovali několik měsíců. Tým Persoo se stane naší součástí, čímž získáme další experty v oboru, upevníme pozici v Evropě a budeme pracovat na nových cílech. Co se týče klientské části, změna bude probíhat na pozadí a tak, aby to bylo pro firmy maximálně bezstarostné,“ říká Gejza Nagy, spoluzakladatel a ředitel Luigi’s Boxu.

„Plusem je, že díky produktovým synergiím z toho budou benefitovat i naši zákazníci. Jsem rád, že se Persoo stane součástí Luigi’s Box a v Evropě tak budeme ještě silnějším hráčem,“ doplňuje Pavel Pinkas, spoluzakladatel a ředitel Persoo, jež se stane plnohodnotnou součástí Luigi’s Boxu.

gejza-nagy-a-pavel-pinkas-2-min

Foto: Luigi’s Box

Gejza Nagy z Luigi’s Boxu a Pavel Pinkas z Persoo

Obě společnosti pro e-shopy vyvíjejí personalizované vyhledávání a doporučování produktů, přičemž optimalizaci vyhledávání pomocí umělé inteligence a strojového učení považují za klíčovou. Podle interních statistik prodej přes tuto funkci představuje čtvrtinu celkového obratu e-shopů, v některých segmentech více než polovinu.

Při správném nastavení vyhledávání a doporučování končí podle zkušeností Luigi’s Box jen jednotky procent výsledků bez dokončení nákupu. Naopak u webů, které optimalizaci neřeší, je to v průměru prý deset až dvacet procent. Řešení společnosti Persoo pak klientům zvýšilo konverzní poměr z vyhledávání v průměru o deset až patnáct procent.

Luigi’s Box v roce 2014 zakládala trojice podnikatelů Gejza Nagy, Tomáš Kramár a Michal Barla, přičemž jeho technologii využívá přes 3 500 e-shopů. V roce 2022 se jeho opakující roční příjmy (ARR) pohybovaly na úrovni devadesáti milionů korun, loni to bylo již 140 milionů. Společnost Deloitte jej zařadila do žebříčku Technology Fast 50 jako jednu z nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě. Podle informací, které firma poskytla, generuje pozitivní cashflow a je v mírném zisku – stejně jako Persoo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Persoo je ve srovnání menší firma, předloni dosáhla ARR kolem patnácti milionů korun a v minulém roce pak necelých pětadvaceti milionů. Stejně jako Luigi’s Box vznikla v roce 2014, kdy ji zakládal matematik a odborník na umělou inteligenci Jakub Černý s cílem přinést zákazníkům na internetu zážitek z nakupování srovnatelný s shoppingem v klasickém retailu.

Během let obě firmy na svou palubu získaly investory. Luigi’s Box podpořily slovenský fond Neulogy a také české Leverage. Prvním investorem v Persoo byla konzultační společnost BDO, v roce 2019 její podíl odkoupil zdejší fond Presto Ventures a novým investorem se stal Lighthouse Ventures, který do něj vložil pět milionů korun. V té době se do Persoo jako další spoluzakladatel přidal Pavel Pinkas, jenž později přebral pozici ředitele po Černém.

V rámci současné akvizice dochází k exitu Presto Ventures i Lighthouse Ventures, z Persoo zároveň odchází i Jakub Černý. Neulogy Ventures a Leverage ve společnosti zůstávají nadále, podíl v Luigi’s Boxu získá i část týmu Persoo. „Máme domluvené splacení kupní ceny s prodávajícími, část kupní ceny se dělá výměnou akcií,“ doplňuje Nagy.

clanek-do-specialu

Přečtěte si takéLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v ČeskuLídry znáte, poznejte i ostatní. Žebříček 100 největších e-shopů v Česku

aim-startup-team

Přečtěte si takéPůsobil v Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMOJako datový vědec roky působil v bývalém Avastu, teď tvoří lék proti informačnímu zahlcení i FOMO

„Persoo mělo zajímavou technologii, ale až s příchodem nového ředitele Pavla Pinkase, kterého jsme přivedli, se naplno rozvinul její potenciál. Gratulujeme Pavlovi a týmu pod jeho vedením ke spojení s Luigi’s Box,“ komentuje Michal Zálešák, zakladatel fondu Lighthouse Ventures.

„Do společnosti Luigi’s Box jsme vstoupili v roce 2018. Za tu dobu dokázala sedmdesátkrát navýšit tržby a rozšířit portfolio pravidelně platících zákazníků na stovky e-shopů. Akvizici Persoo vnímáme jako další krok k posílení pozice na trhu ve střední Evropě. V dalších letech očekáváme ještě rychlejší růst, zejména na trzích západní Evropy,“ dodává Matěj Boruta, partner ve fondu Leverage.