Chytré výdejní boxy se nenápadně rozšířily po Česku, obsadily Slovensko a vyrostly o 1 500 procent

Designové výdejní skříně jsou jen částí služeb, se kterými startup Blocks zaujal klienty. Loni díky tomu finančně vystřelil.

Iva BrejlováIva Brejlová

blocks-regular

Foto: Blocks

Výdejní skříně Blocks

0Zobrazit komentáře

Ta nejviditelnější část jejich byznysu jsou výdejní skříně. Ale ve skutečnosti se profilují jako technologický startup a hladké boxy jsou podle nich jen špička ledovce. Česká společnost Blocks s nimi nabízí možnost uložit balíček, předat zboží nebo třeba vyměnit si důležité dokumenty mezi zaměstnanci firmy. Takový obchodní model zaujal: za loňský rok firma hlásí tržby ve výši 15 milionů korun.

Toto číslo znamená meziroční růst o 1 500 procent. Tedy finančně zlomový rok pro firmu, která začala působit v roce 2019. „Loňský rok byl pro nás výjimečný v mnoha ohledech. Růst tržeb, řada nových partnerů, bezprecedentní počet instalací i vývoj nových funkcí a služeb. To vše nám dává velkou energii do budoucna,“ hlásí Bartoloměj Holubář, spoluzakladatel a ředitel společnosti.

Před třemi roky se tyto výdejní skříně začaly usazovat v kancelářských budovách, u firem Deloitte, O2 nebo UniCredit Bank. Za první rok samoobslužnými skříněmi prošlo přes deset tisíc zásilek. Aktuálně jich takový počet odbaví měsíčně. A klientů, u nichž se usídlily, mají několik desítek. Přibyly mimo jiné Penta, Passerinvest Group, CPI nebo Kiwi.com. Skříně a technologie Blocks využívá i Pilulka, která ostatně do startupu také investovala.

Společnost primárně upevňuje pozici v rezidenčních budovách, případně těch, které kombinují kancelářské a rezidenční prostory, říká Holubář. Jako zajímavá místa se projevila i ta retailová, typicky v obchodních centrech. Blocks se nicméně začínají objevovat i v klasických rezidenčních projektech. „Tam je to trochu na déle. Klienty už máme dlouho domluvené. Ale řešení jsme zatím směřovali pro projekty v přípravě, tedy ty, které se teď teprve doručují a půjdou k prodeji,“ vysvětluje Holubář.

Bartoloměj Holubář

Foto: Blocks

Bartoloměj Holubář, zakladatel Blocks

Pětadvacetiletý Holubář založil Blocks s Alexem Studničkou. Začínali v jednadvaceti letech a postupně si Holubář vzal na starosti obchod a produkt, Studnička pak především vývoj. Tým Blocks teď čítá deset lidí, kteří se starají o tisíce schránek v Česku. K tomu se firma loni dostala na Slovensko, kde obsadila další desítky míst.

„Vlivem růstu e-commerce a digitalizace budov nám roste poptávka v nejrůznějších odvětvích. Zejména v prostředí budov, kde máme díky řadě instalací velké zkušenosti a tím i zvyšující se poptávku,“ věří Alex Studnička, spoluzakladatel a technický šéf Blocks. Ještě letos by pak Holubář chtěl Blocks vidět v Německu.

V takovém případě nemá ani tolik záležet na tom, jestli se v zemi budou objevovat konkrétně boxy vyrobené v tuzemsku. „Nechceme vozit vzduch. Vozit po světě nějakou skříň není byznysově tak škálovatelné. Je to bedna, kterou můžete vytvořit kdekoliv na světě. Někdo ji dělá míň hezkou, někdo víc, ale to zajímavé je software. Budujeme platformu, kterou je možné postavit nad hardware a pomocí ní obsluhovat i jakýkoliv box třetích stran,“ říká Holubář.

Do Německa totiž firma hodlá vyvážet především technologii. To znamená systém, který stojí schovaný za funkcemi samostatných výdejních boxů: aplikace, možnost propojení na e-shopy, aplikace určené pro správu a fungování nemovitostí i projekty třetích stran, jako jsou různé nástroje pro produktivitu či komunikaci mezi zaměstnanci, jako jsou třeba Slack, Microsoft Azure nebo Asana.

blocks_admin

Foto: Blocks

Blocks jsou prý hlavně softwarový projekt

Ve společnosti Kiwi.com tak například budou brzy zaměstnanci přebírat právě v Blocks třeba nový notebook, který si zařídili prostřednictvím jedné z takových aplikací. Bez nutnosti potkávat se s dalšími pracovníky a dohadovat konkrétní dobu předání.

Blocks také umí například upozornit uživatele, na kterého ve skříni čeká balíček, pokud jen jde kolem. Na mobilu mu jako notifikace vyskočí sdělení, že je právě v blízkosti boxu, ve kterém na něj čeká zásilka. Jindy můžou lidé využít toho, že při ukládání balíčku zvolí na svém telefonu příjemce jednoduše z adresáře firemní aplikace. A to, že jde o softwarové řešení, zároveň znamená, že je možné novinky zařadit i do „starších“ boxů.

„Navíc máme poměrně zajímavé další klienty – mezinárodní firmy, které mají zázemí v Praze, nicméně s nimi se můžeme na další trhy rozšiřovat taky,“ říká Holubář. Právě partnerství s firmami, kde se Blocks objevují, jim umožňuje orientovat se spíš na uživatele než na přepravní služby, kurýry nebo e-shopy.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina