Čínský konkurent Tesly vstoupil na burzu, vybral ale o 20 % méně, než předpokládal

Jiří SvobodaJiří Svoboda

nio4
0Zobrazit komentáře

Číský konkurent Tesly, zvaný NIO, tento týden začal novou kapitolu ve své teprve čtyřleté historii, když se prostřednictvím středečního IPO na newyorské burze stal veřejně obchodovatelnou firmou. Z původního záměru prodávat akcie za cenu mezi 6,45 a 8,35 dolaru se však při IPO stalo jen 6,26 dolaru. To i tak znamenalo solidní finanční injekci ve výši okolo 1 miliardy dolarů, avšak původní plán hovořil o částce 1,8 miliardy a později alespoň 1,3 miliardy dolarů.

První den nakonec NIO uzavíralo na ceně 6,6 dolaru za akcii, což znamená celkovou tržní kapitalizaci v hodnotě 7,1 miliardy dolarů, přičemž dle prvotních odhadů mohla dosáhnout až na 8,5 miliardy dolarů. Hned druhý den však firma uzavírala po strmém růstu na 10,87 dolaru, v pátek znovu klesla přibližně o dolar.

Tak či onak, poměrně rozporuplný start na burze z NIO udělal jednu z mála čistě elektrických automobilek, které jsou veřejně obchodovatelné a zároveň mají fungující produkt. Tou druhou na světě je pouze Tesla. Ta však na rozdíl od čínské napodobeniny operuje celosvětově. NIO vypustilo zatím své jediné sériově vyráběné vozidlo pouze na čínském trhu. Kanceláře však má ve Spojených státech i Německu a právě IPO má pomoci k expanzi.

nio-stock

Graf vývoje ceny akcií NIO

Ačkoliv některé prvotní odhady hovořily v silný neprospěch NIO, kdy analytici odhadovali budoucí cenu jeho akcií až na 4,2 dolaru, po prvních třech dnech může firma hovořit o růstu. To jediné dlouhodobé srovnání, které se pro NIO nabízí, tedy s Teslou, však hovoří jasně. Ten, kdo přibližně před osmi lety investoval do Tesly v den IPO, mohl zvýšit hodnotu svého podílu čtrnáctkrát.

google11

Přečtěte si takéGoogle bude u Soudního dvora EU bojovat, aby se právo být zapomenut nerozšířilo globálněGoogle bude u Soudního dvora EU bojovat, aby se právo být zapomenut nerozšířilo globálně

NIO založil před čtyřmi lety podnikatel William Bin Li a jeho firma od té doby vybrala 2,5 miliardy dolarů v rizikovém kapitálu. Počty jeho zaměstnanců se již počítají v tisícovkách, přestože po silnicích zatím jezdí spíše vyšší stovky kusů jeho vozů. Tím je sedmidvéřové SUV NIO ES8, které by v případě globální expanze bylo přímým konkurentem právě Tesly, konkrétně Modelu X.

nio1

NIO ES8

SpaceX vybralo prvního člověka, kterého ve své nové raketě vyšle kolem Měsíce

Michal PtáčekMichal Ptáček

spacex
0Zobrazit komentáře

superman-james-gunn-01

Přečtěte si takéNový Superman funguje. Jak dokázal, že superhdinové pořád baví?Nový Superman funguje a lidé se na něj hrnou. Jak dokázal, že únava ze superhrdiny není skutečná?

Vesmírná společnost SpaceX Elona Muska ani ve třetím kvartále tohoto roku nepolevuje ve svém vesmírném bádání a aktivitě. Ba naopak. Elon Musk a spol. totiž  před pár hodinami prostřednictvím oficiálního Twitter účtu vypustili do světa informaci o tom, že jejich vesmírný startup se oficiálně dohodl s prvním pasažérem, který bude vyslán do vesmíru, obletí Měsíc a následně se bezpečně vrátí na Zem.

A to na palubě vesmírné lodi The Big Falcon Spaceship, vybavené raketou The Big Falcon Rocket (zkráceně označované jako BFR), kterou SpaceX poprvé odhalilo loni v září. BFR bude konkrétně obsahovat 31 raketových motorů Raptor, které si samo SpaceX vyvíjí a na nízkou oběžnou dráhu bude schopna dopravit náklad až o hmotnosti 150 tun.


Kdy se let uskuteční a kdo je vlastně oním štastlivcem, prozatím nevíme. První indicie nicméně nahrávají variantě, že se bude jednat o pasažéra z Japonska. Na svém Twitteru to totiž Musk nepřímo naznačil, když na dotaz jednoho z uživatelů, který zjišťoval, kdo se na cestu kolem Měsíce vypraví, odpověděl emotikonem japonské vlajky. Zda šlo spíše o vtip nebo skutečnou nápovědu se nicméně dozvíme už v pondělí, kdy SpaceX pasažéra představí oficiálně.


Mimochodem, pokud vás zajímá detailní dění okolo SpaceX, neměli byste minout náš vyčerpávající rozhovor s Lukášem Krocem, prvním Čechem, který právě pro Muskovu vesmírnou firmu v minulosti pracoval a stál u zrodu spousty inovativních technologií, ze kterých tato společnost do dneška čerpá.