Čínský výrobce elektromobilů NIO chce na americkou burzu, bude soupeřit s Teslou
Jsou to teprve čtyři roky, co v čínské Šanghaji vznikl automobilový startup zvaný NIO. Rychle vyrostl, vyprodukoval první model auta a v rizikovém kapitálu vybral přes 2 miliardy dolarů. Nyní se tato značka, o které v západním světě zatím nebylo příliš slyšet, chystá na další metu – přerod ve veřejně obchodovatelnou firmu, tedy vstup na americkou burzu.
NIO vyplnilo s americkou Komisí pro kontrolu cenných papírů (SEC) první dokumentaci zvanou F-1, která prozrazuje nejenom záměr dostat se americkou burzu, ale taktéž doposud neveřejné informace o tomto ambiciózním startupu.
Zcela prvním modelem, který NIO ukázalo světu, byl EP9 – kusově omezený supersport, který však již v roce 2016 dokázal autonomně objet závodní okruh v Texasu. NIO se tak prokazatelně zařadilo mezi automobilky s fungujícím plně autonomním systémem, avšak jeho první model určený pro masovou produkci mířil na zcela jinou cílovou skupinu.
Sedmimístné SUV ES8, představené v prosinci minulého roku, bylo prvním zákazníkům doručeno v červnu. Nápadně se podobá známějšímu Tesla Model X, v Číně však stojí však polovinu.
Dalším produktem pak má být menší model ES6, který podle magazínu The Verge první zákazníci dostanou příští rok. Firma je taktéž s vlastním týmem vidět v seriálu Formule E, kde mezi sebou soupeří výhradně elektrické monoposty.
Pokud se však NIO skutečně dostane na americkou burzu, lze počítat s jeho globální expanzí a tím pádem se s jeho konkurencí bude muset vyrovnat Tesla. Klub startupových výrobců elektromobilů, kteří vypustili do světa produkt a zároveň jsou na burze, zahrnuje totiž zatím pouze Teslu, a tak by se NIO mohlo výrazně odlišit od ostatních startupů jeho typu. Například americký Faraday Future, který vybral od investorů přibližně stejnou částku jako NIO, ještě nemá sériový produkt a opustil plány na tvorbu vlastní továrny za miliardu dolarů.
Je NIO připraveno na globální scénu?
Ne všechna čísla však pro čínskou společnost vyznívají růžově. Dle dokumentace F-1, kterou NIO dalo k dispozici, od července dodala jen necelých 500 vozů ES8, což přineslo do firmy výdělky ve výši 7 milionů dolarů. Ve frontě je dle dokumentace přes 17 tisíc rezervací, což však na obrovském čínském trhu není nijak zvlášť vysoké číslo. Přesto v NIO drží podíl velká jména jako Tencent, Baidu a Sequoia Capital a zájem má údajně i SoftBank.