Co když ve firmě nefunguje zpětná vazba? Ty problémy slýcháme stále dokola, říká Cocuma

Poslouchají od zaměstnanců, jak se jim pracuje, mapují vztahy i procesy a rozbíjejí status quo. Cocuma radí, co u společností funguje.

Iva BrejlováIva Brejlová

Petr Skondrojanis

Foto: Archiv PS

Petr Skondrojanis, zakladatel a ředitel společnosti Cocuma

0Zobrazit komentáře

Jistě, pro úspěch firmy jsou důležité výsledky, říká Petr Skondrojanis, zakladatel a CEO firmy Cocuma. Jenže ony výsledky plynou z dobrých vztahů uvnitř organizace. Cocuma řeší firemní kulturu i to, co v jednotlivých společnostech skřípe. Zkušenosti nasbírala na téměř stovce firem, ve kterých provádí podrobné rozhovory se zaměstnanci. Sám Skondrojanis jich má natočeno přes pět tisíc hodin. Cílem je sdružit zajímavé firmy: třeba Rossum, Tatum, Productboard, Wrike nebo Smartlook.

„To, jak firmy fungují, nám dává dost velký vhled do toho, jak tvoří své kultury,“ vysvětluje. Zakladatel projektu v rámci lidských vztahů pracuje od svých 18 let. Byl dodavatel personálních služeb, headhunter na volné noze nebo výzkumník pro velké společnosti. Což dnes znamená přes 26 let zkušeností v oboru. Teď se věnuje mimo jiné mentoringu, firmy ho oslovují s tím, že jim něco nefunguje. „Já jim rozbiji jejich status quo a stavíme nové a moderní workflow a management postupy,“ říká.

S Petrem Skondrojanisem jsme dali dohromady základní rady o fungování dobrých vztahů mezi lidmi uvnitř firem. Na ty ostatní se přijďte podívat na naši blížící se událost v rámci série CC Uncover s tématem People Ops aneb Spokojení lidé dělají skvělou firmu. Pro další inspiraci se zas můžete začíst do několika základních pravidel podle šéfa společnosti Etnetera. Jaké jsou tedy postupy, které se podle Cocumy osvědčily?

Řiďte se MY principem

Aby byly dobré výsledky, musí být i fungující firemní kultura. Tam, kde jsou kultury funkční, jsou firmy postavené na vztazích a lidé tvoří v podstatě jakousi vnitřní komunitu. „Velmi dobře funguje MY princip,“ popisuje Skondrojanis koncept, podle kterého jsou si lidé vědomi celku. Vědí, že jejich práce přispívá k výsledkům firmy a jejich tým dodává do toho celku konkrétní vstupy.

„Jako když jste na dětském táboře a jeden tým má dodat perfektní suché dřevo na oheň, druhý připravit suroviny na guláš, třetí nachystat program a čtvrtý sezení a prostor tak, aby to vše bylo zážitkem. A tohle malé měřítko rozšiřte na obchodní oddělení, back office, marketing a další. Tam, kde je společné zadání, které všichni chápou, a kde lidé chtějí perfektní výsledek, pod nějž se podepíšou, to bude fungovat skvěle. A je jedno, jestli zadání je perfektní uvítací večer všech táborníků nebo otevření nového trhu v Polsku,“ popisuje.

Jako ve vztahu

„Zkuste ve vztahu mlčet, jak dlouho vám vydrží?“ ptá se zakladatel Cocumy. Komunikace a zpětná vazba jsou podle něj klíčem. A právě ty musí být také podrobeny detailní „aktualizaci“. Když Cocuma pomáhá firmám zlepšovat výkon, dělá to podle Skondrojanise právě skrze odhalení vztahů, opravu nebo zrušení těch nefunkčních a tvorbu nových, funkčních.

Podobně poradila strojírenské firmě TGS. Ta si během covidu prošla změnou vedení a ve chvíli, kdy se měl hledat nový CEO, se rozhodla přeměnit vedení firmy a z jednotlivých lídrů oddělení jako obchod, HR, finance a technický úsek vytvořit jednoho „super CEO“, který se skládal právě ze čtyř plnohodnotných částí.

S tím se také změnil styl komunikace. Projevila se otevřenost ve sdílení informací. A rychlost, se kterou se společnost rozhoduje. To nakonec prý firmu vytáhlo z covidové krize. Ostatně, Martin Čermák, ředitel lidských zdrojů firmy, přijde na naši akci tuto zkušenost představit.

Pomáhat. Ne direktivně řídit 

Shodují se na tom ti, co mají na starosti firemní kulturu, i lidi z různých firem. CEO má podporovat, nikoliv řídit a mikromanažovat. Měl by umožnit lidem růst a naplňovat jejich potenciál, tím i generovat výsledek.

„Kdysi dávno měl Martin Černohorský, bývalý CEO Etnetery, na vizitce slovo umožňovač. A podobně se vyjadřuje i Tomáš Hodboď, CEO Glami, což je firma, která nyní expanduje úspěšně na další trhy,“ popisuje Skondrojanis. V dobré energii je kreativita. A v dobrém prostředí se dobře pracuje. Lidé pak můžou sami dojit k výsledku, protože tak se firma posouvá. 

***

Chcete vědět víc? Jak se ještě buduje a funguje ve svobodné firmě? Jaké jsou další rady vedoucí ke štěstí lidí v práci a jejich vyššímu výkonu nebo jaké místo tu má kultura? Je možná absolutní svoboda, nebo jsou potřeba alespoň základní pravidla? Přijďte si poslechnout zkušenosti od CEO Cocumy i dalších zajímavých řečníků na akci CC Uncover na téma Spokojení lidé dělají skvělou firmu. 

Těšíme se na vás 18. května a zabývat se budeme kromě svobody a štěstí v práci mimo jiné řízením firemní kultury a netradičními benefity. Tentokrát nebude možné zakoupit vstupenku na online stream, ale těšte se na offline akci obohacenou o networking a osobní setkání s řečníky. Ještě do dnešní půlnoci platí zvýhodněná cena early bird vstupenky, víc najdete na stránce události.