Crowdberry nabízí nákup přímého podílu ve firmě či nemovitosti. Otevíráme nové investiční příležitosti, říkají partneři
Peter Bečár a Daniel Gašpar, partneři investiční platformy Crowdberry
Získat přímý podíl ve startupu, který rychle roste a vyhlíží mnohamiliardovou hodnotu, není vůbec jednoduché, pro menšího investora z řad běžných obyvatel takřka nemožné. Na dravé firmy, které těm, kdo na ně vsadí, slibují potenciálně pohádkové odměny, číhají zejména specializované investiční fondy a ty jsou do značné míry exkluzivní. Původem slovenská investiční platforma Crowdberry se však rozhodla, že se to pokusí změnit. A tak díky ní získaly desítky investorů podíly ve firmách jako Footshop nebo GymBeam.
„Dáváme možnost koupit si přímo vlastnický podíl ve firmě nebo nemovitosti,“ vysvětluje ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch Daniel Gašpar, jeden z partnerů Crowdberry. Přes tuto platformu už investoři poskytli více než dvaceti firmám přes tři čtvrtě miliardy korun a vždy za to získali i přímý podíl v dané firmě, což při investování do startupů jinak nebývá běžné. „Vytváří se tím neuvěřitelná vazba a přirozené ambasadorství,“ doplňuje Gašpar.
V rozhovoru společně s dalším partnerem Crowdberry Peterem Bečárem popisují, jak se v Česku a na Slovensku snaží demokratizovat investování tím, že ani lidé s nejmenšími obnosy se nemusí stát otroky zaběhnutého finančního systému. Vedle startupů a dalších zajímavých firem navíc Crowdberry otevřelo také investice do nemovitostí, protože jsou základním stavební kamenem téměř každého investičního portfolia. O dalších možnostech, jak zhodnocovat své úspory, se můžete dočíst také v našem Investičním speciálu, jehož je Crowdberry partnerem.
Co je to investiční crowdfunding a jakou má roli v investičním ekosystému?
Daniel: V rámci investičního (equity) crowdfundingu získávají investoři místo odměn jako u klasického crowdfundingu přímo podíl ve firmě. Důležitou roli hraje zejména u malých a středně velkých podniků, které potřebují kapitál na svůj rozvoj, ale jsou příliš malé na to, aby se o ně zajímaly velké investiční fondy. Investiční crowdfunding pokrývá investice v objemu od 100 tisíc eur (2,5 milionu korun) až do 5 milionů eur (zhruba 125 milionů korun). Pak už se situace začíná lámat ve prospěch institucionálních fondů, které mají nákladnější strukturu a investice je něco stojí, takže každou dobře promýšlí.
Peter: Větší fondy mají jasně danou strukturu, jsou institucionálně řízené a nemohou rozdávat nejmenší investice. Standardně navíc mají venture kapitálové investiční fondy jako své investory (limited partnery) pojišťovny, banky, family offices, dluhové správcovské společnosti a podobně. Naší výhodou je, že naši investoři přináší firmám své aktivní zapojení, dokáží jim otevřít dveře v oblastech, v nichž se pohybují, předat cennou radu a obecně jim pomáhat v rozvoji. To mnoho fondů poskytnout neumí a firmy za to obvykle musí platit nemalé peníze.
Jak to funguje v praxi?
Peter: Dáváme možnost koupit si přímo vlastnický podíl ve firmě nebo nemovitosti a zároveň vše propojujeme s naší byznysovou komunitou. Máme téměř pět tisíc investorů a velké množství z nich se aktivně zapojuje se svými zkušenostmi či kontakty. Není to jen o financích, mnoho investorů chce mít blízko k majitelům, k novým informacím i trendům a pomáhat, ne jen investovat.
Daniel: Příkladem může být startup Boataround, který půjčuje po celém světě lodě a jachty. Když zákazník vstoupí na loď, kterou si půjčil přes Boataround, a je zároveň přímým investorem projektu, vytváří se tím neuvěřitelná vazba a přirozené ambasadorství. Stejné je to třeba u Footshopu, kde investoři své přátele motivují, ať si koupí tenisky v „jejich“ obchodě. Jsou součástí příběhu.
Je klíčové, že jsou přímými spolumajiteli firmy?
Daniel: Kdybyste chtěli jako soukromá osoba investovat například do Rohlik.cz, tak jste si mohli buď koupit dluhopisy, kde ale vyděláte v podstatě jen nějaký úrok a firmu nevlastníte, nebo si naspoříte několik milionů a vstoupíte jako investor do fondu, který v něm má zainvestováno. Crowdberry investování demokratizuje tím, že se lidé s určitým obnosem peněz nemusí stát přímo závislými na zaběhnutém finančním systému, ale vyberou si přesně to, co je zajímá, čemu rozumí, a když přijmou riziko, mohou se stát přímými spolumajiteli firmy.
Co znamená, že se nestanou závislými na finančním systému?
Daniel: Fungujeme jako investiční tržiště, kde si každý investor vytvoří své portfolio sám, nikdo jeho peníze neinvestuje za něj. Chceme být těmi, kteří demokratizují finance a umožňují lidem, aby vstoupili do zajímavých firem jako Footshop, GymBeam, Isadore Apparel nebo třeba do nějakého realitního projektu.
Peter: Investor se rozhodne, čemu rozumí, komu důvěřuje a do čeho chce vložit své peníze. To je v rámci České republiky a Slovenska pořád trochu výzva, protože investiční znalost a know-how je v rámci střední a východní Evropy slabší v porovnání se západní Evropou. Do roku 1990 se investovat nemohlo, takže se to lidé pořád ještě učí. I proto je takový malý cíl Crowdberry tlačit na investory, aby jednotlivé projekty studovali, zajímali se a činili na základě toho rozhodnutí, která nejsou vždy jednoduchá. U nás dostanou k investici všechny informace, ale rozhodnout se už musí sami.
O Crowdberry bylo v posledních letech slyšet například právě díky velkým investicím do Footshopu nebo GymBeamu. Jaké jsou vlastně dosud vaše největší úspěchy?
Peter: Je otázka, co je největší úspěch. Lze je měřit podle velikosti investice, což ale nemusí být úplně zodpovědné. Máme za sebou v rámci platformy Crowdberry zrealizovaných téměř třicet investic pro dvacet tři firem a již se připravují nějaké potenciální exity. Pak budeme moci hodnotit mnohem lépe.
Daniel: Společný jmenovatel firem, které se objevují na Crowdberry, je v zapojení a integritě zakladatelů. Footshop byla velmi zajímavá investice i proto, že snad poprvé v historii se institucionální fond typu Enern ztotožnil s tím, že s námi půjde jako spoluinvestor. Dřív se na nás dívali s nedůvěrou, ale pak zjistili, že i my investování rozumíme. Footshop byl potvrzením naší expertizy a zakotvení v rámci celého investorského ekosystému.
Kolik už se přes Crowdberry do firem celkově nainvestovalo?
Peter: V rámci online platformy jenom investoři na Crowdberry poskytli třiadvaceti firmám přes 750 milionů korun. Spolu s naším slovenským fondem pro začínající firmy a dalšími spoluinvestory je to již přes jeden a čtvrt miliardy korun pro téměř čtyřicet firem.
Na jakém byznys modelu Crowdberry funguje?
Daniel: Vysvětlím to na rozdílu mezi námi a venture kapitálovým fondem. Kdybyste chtěli investovat třeba půl milionu eur (téměř 13 milionů korun) do takového fondu, zaplatíte každý rok z této částky dvě procenta, což je za deset let slušná částka. Pětinu vaší investice pohltí manažeři fondu. Navíc když pak prodají svůj podíl ve Footshopu, z vašeho výnosu si vezmou ještě výkonnostní odměnu. Jelikož u nás není tlak na poplatky a provize, jsme se schopni se zakladatelem domluvit na férové valuaci.
Pokud je fundraising úspěšný, zakladatel zaplatí Crowdberry za přípravu, analýzu, spuštění kampaně, marketing, získávání investorů, zákazníků, zkrátka za kompletní přípravu a naši práci, šest až osm procent z výše investice. A zaplatí to jeho firma. Investorům tedy prodá o něco víc procent. Jiné podobné platformy v Evropě si berou klidně 7 až 15 procent. Nám se daří držet poplatky nízko i díky tomu, že nemáme tak velkou strukturu a fungujeme efektivněji. Naši lidé jsou odměňování na základě výkonnosti.