Crowdfundingový portál Kickstarter zavede čtyřdenní pracovní týden. Má zvýšit kreativitu a motivaci zaměstnanců

Charles Adler, Perry Chen a Yancey Strickler, spoluzakladatelé Kickstarteru

Foto: Kickstarter

Prodloužit si každý víkend o jeden den, respektive pracovat jen čtyři dny v týdnu? To, co se před nástupem pandemie koronaviru pro mnohé jevilo jako nepředstavitelné, začíná být dnes zajímavé pro čím dál více firem. Nově se k nim přidává i Kickstarter, americká společnost stojící za stejnojmennou crowdfundingovou platformou, která od příštího roku čtyřdenní pracovní týden zavede.

Na úvod je důležité zmínit, že dvaatřicetihodinový pracovní týden není žádnou novinkou. Už například v roce 2014 navrhovala německá ministryně Manuela Schwesigová zkrácené pracovní nasazení na čtyři dny v týdnu, aby rodiče měli více času na péči o své děti. Něco podobného se řešilo také ve Francii nebo Španělsku, přičemž se stejnou myšlenkou si pohrávají také Japonci.

V posledních dnech zájem vyvolaly výsledky experimentu na Islandu, kde od roku 2015 do roku 2019 čtyřdenní pracovní týden testovali a nyní jeho vláda uvádí, že šlo o „mimořádný úspěch“ – efektivita práce zaměstnanců, kterých bylo do experimentu zapojeno okolo 2,5 tisíce, zůstala neměnná, ba dokonce vyšší. Navíc dostávali totožný plat jako během „klasického“ týdne.

Nejsilnějším spouštěčem pro potenciální transformaci pracovního týdne se nicméně stala pandemická situace ve světě. Jakmile lidé nuceně opustili kanceláře a museli pracovat výhradně ze svých domovů, ukázalo se, že zaměstnanci nemusí reálně trávit v práci tolik hodin, když dokáží vše, co potřebují, opracovat i za kratší dobu. Podobně to vnímá také vedení společnosti Kickstarter.

kickstarter-1-1

Úvodní stránka crowdfundingového portálu Kickstarter

Foto: CzechCrunch

Tvůrci jednoho z největších crowdfundingových portálů na světě oznámili, že počátkem roku 2022 zavedou pro svých zhruba 140 zaměstnanců pracovní týden o 32 hodinách oproti stávajícím 40, a to za stejný plat jako dosud s tím, že si budou lidé moci vybrat třetí den, kdy nebudou mimo víkend v práci. Šéf Kickstarteru Aziz Hasan si od této změny slibuje, že se zaměstnancům zvýší motivace k práci, poroste jejich kreativita a nebudou tolik rušeni.

„Stále je tady ale mnoho nezodpovězených otázek. Jak budeme plánovat mítinky, když bude v týdnu méně času? Jak dosáhneme společných cílů jako tým, když budou jednotlivci pracovat v jiných časech? Jak společnost zvládne skutečnost, kdy budou týmy pracovat jinak než ostatní?“ říká Hasan ve svém vyjádření pro magazín Fast Company.

Pro Kickstarter tak půjde o další velkou výzvu za poslední dobu. Populární crowdfundingovou platformu totiž zasáhla koronavirová pandemie, kvůli které zaznamenala až 35procentní pokles projektů, které na Kickstarter dorazily vybírat peníze od lidí pro rozjetí byznysu, a následně ztratila až 40 procent veškeré pracovní síly, jak uvádí magazín The Verge, přičemž některé sama propustila, jiní zvolili dobrovolný odchod.

Kickstarter tak logicky očekává nižší čistý zisk než v předchozím roce, kdy činil zhruba 1,3 milionu dolarů a byl investován zpět do rozvoje. Je ovšem možné, že díky zavedení zkráceného týdne by se hospodářské výsledky Kickstarteru mohly zlepšit. Například průzkumy neziskové iniciativy 4 Day Week Global, jejíž spoluzakladatel Andrew Barnes testoval čtyřdenní týden před třemi lety na Novém Zélandu, naznačují vyšší ziskovost i tržby. Samozřejmě ale závisí, jak se celý systém implementuje a zda bude fungovat tak efektivně, jak si Kickstarter maluje.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.