Čtenářská renesance malého města. Knihkupectví na Znojemsku láká na vůni knih děti i dospělé

Barbora Veselá z Knihkupectví Na poličce se snaží Moravský Krumlov přimět, aby kupoval knihy lokálně, ne přes internet. Zákazníky má i v zahraničí.

Jiří BlatnýJiří Blatný

napolicce1080

Foto: Knihkupectví Na poličce

Zakladatelka Knihkupectví Na poličce Barbora Veselá (uprostřed)

V Moravském Krumlově donedávna nebylo funkční knihkupectví a lidé si knihy zvykli pořizovat online. Barbora Veselá, matka dvou dětí, se to před rokem rozhodla změnit. „Protože jsou moje děti knihomolata, začala jsem se zajímat o kvalitní dětské knihy a způsoby práce s nimi. Nedostatek místních knihkupectví mě pak lehce popostrčil k realizaci projektu,“ vysvětluje po CzechCrunch Veselá, která na začátku minulého roku založila Knihkupectví Na poličce.

Její obchod je výběrovým dětským knihkupectvím, které vzniklo v lednu 2021 jako zkušební projekt v prostorách místního coworkingového centra. „K dispozici jsme měli opravdu jednu dřevěnou polici – odtud původní název Mikroknihkupectví Na poličce – a jednu dodavatelku, která byla ochotná nám do zkušebního provozu půjčit knihy,“ říká Veselá.

V takovém zkušebním provozu její knihkupectví fungovalo tři měsíce, kvůli protiepidemickým opatřením navíc muselo z velké části spoléhat na online provoz, a tudíž také na komunikaci a prezentaci na internetu. „V té době jsem objevila kurzy od Googlu,“ uvádí Veselá. 

Absolvovala kurz New generation of Founders (NGoF) zaměřený na design thinking, což je přístup zaměřený na inovaci produktů, služeb a procesů. „Na kurzu mě zaujalo nejenom množství informací a odbornost lektorů, ale také uvolněná a přátelská atmosféra mezi lektory a studenty. Přiznám se, že nic podobného jsem během svého vzdělávání a profesního rozšiřování kvalifikace nezažila, bylo to pro mě velice osvěžující,“ vysvětluje Veselá, která vystudovala speciální pedagogiku.

Nabyté zkušenosti jí rychle přišly vhod. V březnu 2021 totiž udělala odvážný krok. „Se dvěma malými dětmi jsem si požádala o pronájem prostor a otevřela jsem si opravdové malé knihkupectví. Proto bylo příjemné, že jsem se mohla držet některých zásad, které jsem si odnesla z kurzu NGoF. Zároveň jsem měla velkou radost, že jsem se s tehdejší kolegyní dostala do kurzů Google for Startups Academy,“ říká.

Tam Veselá získala vhled do dalších témat. „Nemám vzdělání v oblasti ekonomiky ani marketingu a zároveň si nemohu dovolit dojíždět na kurzy kvůli absenci hlídání dětí. Tím pádem jsem uvítala sérii lekcí, která mě seznámila s mnoha oblastmi podnikání a prezentace nejen v online světě,“ vysvětluje Veselá, která je v současnosti na mateřské dovolené se svým druhým dítětem.

Online prezentace je podle ní pro Knihkupectví Na poličce zásadní, byť dodává, že hlavním záměrem je především přivést zákazníka do kamenné prodejny, kde si bude moct knihu prohlédnut a prolistovat.

napolicce1280

V knihkupectví se člověk může s oblíbenou knihou uvelebit třeba ve žlutém ušáku

Cílem Veselé je, aby se lidé v Moravském Krumlově a okolí naučili opět nakupovat knihy osobně, nikoliv přes e-shopy. „Než se tak ale stane, musíme možná víc než knihkupectví ve velkých městech naše zákazníky zaujmout a dát jim důvody, proč by měli vynaložit svoji energii a přijet právě k nám,“ ví Veselá a věří, že se to daří.

Zákazníci se do jejího knihkupectví vracejí nejen z Moravského Krumlova a okolí, ale také z Prahy, Brna nebo třeba Německa a Španělska. „Nebudu lhát, když naše knihy putovaly k malým čtenářům v Indonésii, ohromně mě to hřálo a těšilo,“ dodává majitelka obchodu.

Kromě běžných aktivit knihkupectví pořádá také workshopy pro školy i pro veřejnost a další akce, třeba ty, které reagují na aktuální dění. „Byla to třeba sbírka Knihy pro Moravu, kdy se nám ve spolupráci s dětským knihkupectvím Dlouhá punčocha a mnoha štědrými nakladateli podařilo vybrat neskutečné množství nových knih a her pro školky a základní školu v obcích poničených tornádem v červnu 2021,“ říká Veselá.

 

 

Digitální garáž Google od roku 2016 pomohla více než 300 000 lidí a firem bezpečně využívat internet a digitální technologie k nalezení práce, rozvoji kariéry nebo podnikatelskému růstu. Více informací na www.digitalnigaraz.cz.

 

Úspěšná podle ní byla i zimní akce Nocleženka s Pepou Popletou, titulní postavou jedné knihy pro děti. Peníze z prodeje díla zaplatily nákup noclehu pro lidi v nouzi.

„Těší mě i to, že se nám podařilo rychle zareagovat na válku na Ukrajině a patrně jako prvním (společně s Dlouhou punčochou a Zlatou velrybou) se nám podařilo přivézt do republiky knihy v ukrajinštině dlouho před tím, než se ocitly v běžné distribuci,“ vypráví Veselá. Knihy se dostaly především do veřejných knihoven, případně do rodin s ubytovanými uprchlíky a do uprchlických center.

Po prvním roce existence je v Knihkupectví Na poličce podle zakladatelky stále co zlepšovat. „Knihy, krize a Krumlov nejsou úplně ideální kombinace, ještě pořád nemůžu říct, že jsme ekonomicky úspěšný projekt. Zákazníci si k nám ale nachází cestu stále častěji a díky komunikaci online si nás nachází i lidé ze vzdálenějších míst a jsou ochotní si k nám udělat výlet, čehož si nesmírně vážíme,“ uzavírá Veselá.

Partnerem článku je Grow with Google. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.