Čtvrt století od jedné z nejstylovějších sci-fi her všech dob. Atmosféra Homeworldu je dodnes jedinečná

Přesně před pětadvaceti lety se díky studiu Relic z hyperprostoru vynořila jedna z nejpovedenějších strategií herní historie.

Michal MančařMichal Mančař

homeworld-regular

Foto: Relic Entertainment

Vesmírná strategie Homeworld z roku 1999 svou atmosférou uchvacuje dodnes

0Zobrazit komentáře

Ani Star Wars, ani Star Trek. Anebo Wing Commander či Master of Orion. Ačkoliv to jsou skvělé sci-fi hry – respektive značky, pod které spousta her patří – ve vybudování atmosféry a zprostředkování zážitku z neznáma hrají druhé housle. A dnes slaví pětadvacet let od vydání hra, která je posílá do všepohlcující černé díry. Homeworld.

Odebírejte newsletter Good Game

Zajímá vás herní průmysl v Česku i ve světě? Přihlaste se k odběru.

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Planeta Kharak hoří. Poslední přeživší se na palubě mateřské lodi vydávají ke hvězdám. Do neznáma, za pomstou a za svým prapůvodním rodným světem. Píše se datum 28. září roku 1999 a vaše pouť poutavým příběhem vesmírné strategie Homeworld od studia Relic Entertainment právě začíná.

Že před čtvrt stoletím vznikla realtimová strategie, v níž velíte kosmické flotile, to by na zajímavý zápis do galaktické historie tak úplně nebylo. Jenže Homeworld si místo v srdcích fanoušků vydobyl hned dvojnásobnou neobyčejností. Vedle propracované hratelnosti ve 3D vesmíru také – tedy vlastně především – svou atmosférou.

Dnešnímu oku bude připadat primitivní, ve své době ale byl Homeworld působivý na první pohled. Videohra ve 3D grafice v roce 1999 už nebyla nijak šokující, ale ve strategickém žánru stále šlo o úkaz. Vesmír Homeworldu navíc hrál všemi barvami mlhovin a lodě, jež se v něm proháněly, jakbysmet. To ale bylo jen pozlátko.

Hra totiž nejenže 3D grafiku využívala, ale hlavně se ve 3D odehrávala. Kdepak do té doby používané zjednodušení vesmíru do dvourozměrné placky, po které by se vaše jednotky pohybovaly jako v nějakém Command & Conqueru. V Homeworldu se vaše kosmické koráby proháněly ve všech třech dimenzích, nepřátele mohly třeba podletět.

Ve střílečkách nebo v simulátorech stíhaček skutečných i vesmírných bylo zasazení do trojrozměrného prostoru samozřejmě běžné. Ale ve strategii? Revoluční. O pár let starší tituly jako Total Annihilation nebo Populous: The Beginning už sice 3D zpracování nabídly, ale plnohodnotné využití prostoru nikoliv.

Přitom Homeworld strategickou hrou ani nemusel být. „Že jí je, to je skoro náhoda. Nám šlo o to, abychom měli ve hře fakt skvělé vesmírné souboje,“ prohlásil v rozhovoru před vydáním hry Alex Garden, tehdejší šéf studia Relic. „Ani jsme základní hratelnost realtimových strategií nijak neměnili, o to nám při vývoji vůbec nešlo,“ dodal.

V Homeworldu tak těžíte suroviny, díky kterým konstruujete další lodě do své flotily, jimž pak velíte v boji za účelem splnění různých misí. Někdy máte zničit nepřítele, jindy se někam dostat či něco objevit… Prostě jako v jiných strategiích, i když dost často se znatelně vyšší obtížností. V tomhle Homeworld jedinečný nebyl. Ale ve své atmosféře ano.

„Chtěli jsme udělat 3D hru, ze které budete mít dojem jako ze sledování Star Wars, ale která bude mít příběh jako Battlestar Galactica,“ prohlásil Church s přirovnáním ke dvěma sci-fi klasikám. Vesmírné boje skutečně vypadají parádně, ať už je sledujete z velitelského a odtažitého pohledu, anebo nazoomujete na své stíhačky a kocháte se bojovou akrobacií jak z Top Gunu. Anebo právě ze Star Wars.

Ze sedmdesátkového seriálu Battlestar Galactica si zase Homeworld vypůjčil motiv skupiny přeživších – lidských, ale nikoliv pozemských – na zoufalém útěku před tajemným nepřítelem. Vývojáři z Relicu ale s příběhem exodu tváří v tvář nesmírnému nebezpečí šli do mnohem neobyčejnějších končin.

Homeworld totiž hráče uchvátil mystikou a exotikou, nikoliv v žánru sci-fi už ohranou sázkou na futuristické technologie. Pouť uprchlíků z planety Kharak byla motivována nejen zničením jejich domovského světa, ale také prastarými proroctvími. Národy obývající vesmír v sobě nesly tajemství stará tisíce let – a také kruté křivdy, jež se však s postupujícím příběhem ukazovaly v úplně jiných světlech. Máloco bylo černobílé a máloco bylo hráčům naservírováno zpříma.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Church s kolegy stvořil opravdu neznámý a jiný vesmír. Svět Homeworldu měl v lecčems nádech něčeho východního a fantastického, narazili jste v něm na dávné říše, poutníky i nemilosrdné nájezdníky. Byť jen naznačit víc by i po pětadvaceti letech bylo nevhodným spoilerem. Sílu scénáře a worldbuildingu násobil i mistrný soundtrack, jeho autor Paul Ruskay míchal kosmickou éteričnost s neevropskými vlivy, jež přispívaly k mystice Homeworldu.

Tajemstvím obestřený ale rozhodně nebyl úspěch hry. Homeworld se stal jedním z top titulů roku, během šesti měsíců prodal přes půl milionu kopií – a začala se psát historie Homeworldu coby značky, nejen jediné hry. Rok po vydání vyšlo rozšíření Cataclysm, v roce 2003 druhý díl. Něco ztratil na jedinečné atmosféře, ale nabyl na přístupnosti a streamlinovanějším pojetí. Autoři prvních dvou Homeworldů ze studia Relic Entertainment si poté připsali další strategické úspěchy v podobě Company of Heroes, Dawn of War nebo Age of Empires IV.

První a druhý díl prošly už bez zapojení Relicu v roce 2015 modernizací a dnes je seženete jako Homeworld Collection. Rok po remasterech vyšel povedený pozemní prequel s podtitulem Deserts of Kharak. A konečně letos na jaře se z hyperprostoru vynořil Homeworld 3. Titul, který nejspíš úplně neurazí, ale který kosmických výšin původního Homeworldu nedosahuje. Ten i po pětadvaceti letech zůstává jedinečným.

Velká éra Simpsonových končí. Jejich slavná hra, kterou kritizovali i v South Parku, vypne servery

Oblíbený simulátor The Simpsons: Tapped Out, ve kterém hráči stavěli vlastní Springfield, brzy skončí. EA uvedlo, že vypne servery.

Filip HouskaFilip Houska

homer

Foto: Fox

Homer Simpson

0Zobrazit komentáře

Postavit si vlastní Springfield a korigovat osudy hlavních hrdinů bylo snem snad každého fanouška Simpsonových. Přesně to plnil simulátor The Simpsons: Tapped Out, který jednu dobu patřil k nejlepším budovatelským titulům na iPhonu. Teď ale oblíbenou hru, na které se vyřádili i tvůrci seriálu South Park se svým typickým, ostrým humorem, čeká překvapivý konec.

Možná nebyla tak návyková jako mobilní hra Flappy Bird, která se po deseti letech vrací, i tak ale u ní hráči trávili stovky a stovky hodin. A nebylo se čemu divit. Starat se o neustále se rozvíjející Springfield, plnit potřeby jeho obyvatel a sledovat nejrůznější aktualizace, které přinášely další stavitelské možnosti, nějaký čas zkrátka zabere.

I proto se z herního simulátoru The Simpsons: Tapped Out od studia EA Mobile pod hlavičkou Electronic Arts stala hra, která měla stále co nabízet. Na trhu byla už od roku 2012, kdy vyšla na iPhony a iPady, o rok později se dostala i na zařízení s Androidem. Nabrala stovky tisíc hráčů, obdržela vesměs pozitivní recenze a byla natolik známá, že se dokonce dostala i do hledáčku tvůrců seriálu South Park.

Byla totiž jednou z prvních známých mobilních her, které fungovaly na modelu freemium. Uživatelé si ji tak mohli zdarma stáhnout, ale pokud chtěli mít co nejlepší zážitek z hraní, museli platit. V případě titulu ze světa Simpsonových šlo o mikrotransankce za různé prémiové doplňky, kterých bylo tolik, že utržily přes sto milionů dolarů.

Přesně tento aspekt hry si vzal na paškál jeden z oblíbených dílů South Parku s názvem Zdarmium není zadarmo, který ji svým nevybíravým humorem kritizoval za to, že vlastně není zdarma, ačkoliv se tak tváří – a také ji srovnával s jinými závislostmi, například s alkoholismem nebo gamblingem. To The Simpsons: Tapped Out značně zviditelnilo.

flappy-bird-cc

Přečtěte si takéFlappy Bird se vrací. Autor hru přitom smazal, byla prý návykováJeho hra byla tak extrémně návyková, že ji po roce raději smazal. Teď se i přes kontroverze vrací

Teď ale EA přišlo s nečekanou zprávou, že oblíbenou hru s Homerem, Marge, Bartem, Lisou a Maggie v hlavních rolích po dvanácti letech vypne. „Je to emotivní rozhodnutí. Byli jsme potěšeni tím, že jste si mohli tvořit vlastní verzi Springfieldu. Byla to pozoruhodná cesta,“ vzkazuje EA fanouškům s tím, že na rozhodnutí se domluvili přímo s Disney, pod které Simpsonovi patří.

The Simpsons: Tapped Out tak končí se skóre 308 aktualizací, 831 postav a téměř 1 500 úkolů, které za uplynulou dobu mohli hráči plnit. Přesný důvod vypnutí serverů, ke kterému dojde 24. ledna příštího roku, ale EA ani Disney neuvádí. Hra bude v obchodech App Store a Google Play dostupná do konce letošního října s tím, že už v tento moment není možné provádět žádné mikrotransankce.

Na internetu se v souvislosti s ukončením dost možná nejlepší hry z rozsáhlého univerza Simpsonových začalo znovu mluvit mimo jiné o tom, jestli by si konec nezasloužil i samotný seriál, u kterého za pár dní v Americe odstartuje už 36. série. Posledních několik sezón ale Simpsonovi podle názoru mnohých fanoušků ztrácí na kvalitě a už nejsou tak trefní a vtipní jako kdysi, kdy byl seriál na vrcholu sledovanosti.