Čupr překonal svůj vlastní rekord. Tři z pěti největších investic do českých startupů získal Rohlík

Pět největších investic do českých startupů oznámily tři firmy – kromě Rohlíku jde o Shipmonk a Productboard, jenž se stal letos jednorožcem.

Peter BrejčákPeter Brejčák

cupr-rohlik

Foto: Rohlik.cz

Zakladatel Rohlik.cz Tomáš Čupr

0Zobrazit komentáře

Loni v březnu pět miliard korun, v červenci 2,5 miliardy a status jednorožce, nyní dalších 5,4 miliardy. Tomáš Čupr se svou skupinou online supermarketů Rohlik Group s aktuálně oznámeným kolem obsadil další, teď už třetí pozici mezi pěti nejvyššími investicemi do českých startupů.

Vzhledem na začínající bouři ve venture kapitálovém světě, kdy investoři stále více od firem vyžadují zdravý fundament firem a zároveň investují menší částky za nižší valuace, jde pro Rohlík o velký úspěch. Ostatně, na v současnosti nelehkou dobu upozornil i sám Čupr na svém LinkedInu.

„Tohle bylo těžké. Opravdu těžké. Začali jsme nabírat v lednu v už tehdy propadajícím se trhu a pak přišla válka. Později začala hyperinflace a akciový trh se propadl ještě víc. Takový je ale život zakladatele a my to zvládli,“ napsal Čupr, který navzdory nepříznivé tržní situaci uzavřel jednu z nejvyšších investic do českých startupů.

Zatím historicky nejvyšší kolo uzavřel startup Shipmonk zakladatele Jana Bednáře. V prosinci 2020 získal 290 milionů dolarů, podle tehdejšího přepočtu 6,3 miliardy korun, a o měsíc později na palubu přibral dalšího investora za 65 milionů dolarů, tehdy 1,4 miliardy korun. Valuace firmy, která má oficiální sídlo na americké Floridě, se od té doby drží nad hranicí 800 milionů dolarů, magickou miliardu ale nepřekonala.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Současné kolo takzvané série D v podaní Rohlíku ve výši 220 milionů eur (5,4 miliardy korun) je sice menší, protože je ale online supermarket Tomáše Čupra oficiálně česká firma, můžeme tuto finanční injekci považovat za dosud nejvyšší do ryze tuzemského startupu. Podle Hospodářských novin přitom dosáhl valuace 1,6 miliardy dolarů, což je o 400 milionů dolarů více než při poslední investici z července loňského roku, kdy získal financování 100 milionů eur (2,5 miliardy korun).

Právě tehdy Rohlik se svou valuací oficiálně překonal hranici jedné miliardy dolarů a stal se jednorožcem, jak se takové startupy označují. Předtím v březnu ale nabral 190 milionů eur, tehdy bezmála pět miliard korun, což je nyní třetí nejvyšší investice do startupu, který zakládal Čech.

Mezi pěti nejvyššími koly na čtvrtém místě aktuálně svítí také třetí hráč, Productboard zakladatelů Huberta Palána a Daniela Hejle. Všechny tři zmiňované firmy jsme ještě loni zařadili do výběru 25 startupů, jež se vyplatí sledovat.

Productboard letos v únoru nabral 125 milionů dolarů, tedy 2,7 miliardy korun, a jako druhý český startup se po Rohlíku zařadil mezi bájná zvířata s rohem na hlavě. Jeho valuace je 1,725 miliardy dolarů, v tomto ohledu tedy překonává i Čuprův online supermarket.

Málo pravděpodobný úspěch. Tomáš Čupr ukázal, že i v Česku se dá vyrůst se službou pro každého

Ty nejgeniálnější nápady jsou ty nejjednodušší. Rohlík smetl ze stolu technologické projekty s valuacemi, které jsou často jen teoretické.

Iva BrejlováIva Brejlová

tomas-cupr2Komentář

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Čupr, zakladatel online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Slýcháme, že jsme národem šikovných ajťáků, programátorů a technologií. Že se u nás rodí skvělý software, vychovávají báječní inženýři a odborníci na strojové učení. A zatímco s velkým očekáváním a kryptoměnami v kapse hledíme k budoucnosti, co všechno tohle jednou způsobí, jeden podnikatel úplně mimo takovou sféru si – vlastně ne až tak potichu – došel pro nejvyšší investiční kolo, jaké kdy čistě český startup získal. Tomáš Čupr toho dosáhl tím, že se rozhodl lidem vozit tašky s nákupem.

Pro svůj nápad si vybral slovo, kterým uspokojí každého správného Čecha: rohlík. Tedy pečivo, které si nemálo lidí pro jistotu vozí s sebou na dovolenou. Paradoxně to přesně poukazuje na důvod, proč by uspět vlastně vůbec neměl. I tak ale online supermarket Rohlík v aktuálním kole vybral přes pět miliard korun.

Rozvážení nákupů je podnikání, ve kterém se dlouho nikomu nedařilo dostat do černých čísel. I odborníci jej považovali za oblast, kde si jde akorát tak vylámat zuby. Taky kdo by si chtěl otevřít obchod jen v online prostředí s dražším zbožím, než nabízejí kamenné prodejny. V zemi, kde se nakupující rozhodují o tom, do jakého supermarketu půjdou na základě informace, jestli v něm pečivo stojí o korunu víc, nebo míň. Jen tak na okraj – Česko je jedním z přeborníků v počtu vydávaných akčních letáků v regionu.

Čuprův online supermarket Rohlík uspěl na trhu, který nemíří na firmy, ale přímo na lidi. To je jedna z nejzásadnějších informací. Ať už vyjmenujeme téměř jakýkoliv další významný startup z Česka, jsou to firmy, které obsluhují jiné firmy – Productboard, Mews nebo třeba Rossum. Takzvaný B2C segment, tedy business-to-consumer, je pro nás Čechy těžší. Mohli bychom dlouho hovořit o kupní síle obyvatel, ale ta ve skutečnosti není až tak špatná. A tak se jen omezme na konstatování, že Češi prostě rádi šetří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O tom, že jídlo vozí Rohlík, ví ale lidé ve větších městech, v menších městech i v satelitech okolo nich. A říkají to, i když kurýři stojící u sousedů mají na dodávce napsáno jméno konkurence. Opravu, byli jsme u toho.

A když už jsme u Košíku – tahle firma se zřejmě vydává spíš cestou úplně původního přesvědčení mnoha odborníků, že online obchod s rozvozem potravin prostě nemůže být ziskový. Společnost raději její majitel Mall Group vyřadil ze své struktury, když se chystal na prodej. Aby podmínky zůstaly co nejlepší.

Bylo by ovšem nefér nedodat, že Rohlík technologický startup přece jen je. Bez hladce běžící aplikace by lidé jen těžko nakupovali. Sklady jsou technologiemi prošpikované. Stejně jako systém fungování. Když nedávno v polovině Prahy vypadl elektrický proud, Rohlík to na okamžik úplně zastavilo. A vzhledem k výpadku datacentra se firma téměř celý zbytek dne prala se zpožděním doručování a omezením možnosti objednávání. Do automatizace skladů před pár měsíci poslala víc než miliardu, investuje do nových a zrychluje a rozšiřuje síť doručovacích boxů.

Čuprův online supermarket Rohlík uspěl na trhu, který nemíří na firmy, ale přímo na lidi.

Ale všechno není do zlatova vypečené. Tamtamy napovídají, že vyjít s nejvyšším není pro zaměstnance Rohlíku jednoduché. Říká se, že náročný šéf vyžaduje naprostou poslušnost. A ne každý tu práci vydrží.

Rohlík se na přelomu roku musel vypořádat s nespokojenými kurýry, kterým se nelíbilo, že by snad jejich plat mělo krátit nelichotivé hodnocení od zákazníků. A k tomu s inspekcí práce musel řešit švarcsystém.

I tak ale Rohlík velmi nepravděpodobně vyrostl na českých zákaznících a až pak se začal rozšiřovat do světa. Rohlíkem je v tuzemsku i v Maďarsku. V Rakousku se stal okurčičkou, v Německu má odkazovat k pohádce o Jeníčkovi a Mařence a „něčemu křupavému“ a na jihu Evropy, kam naposledy expandoval, se zase prosazuje jako sezamové semínko.

rohlik-point2

Foto: Rohlik.cz

Výdejní box Rohlík Point pro doručení potravin

Daří se mu v době, kdy další velcí evropští hráči pokulhávají. Přestože pandemie nezpochybnitelně lidi poslala nakupovat na internet, tohle tažení začalo už před ní. Rohlíku tak roste konkurence. Objevují se hráči, kteří slibují dovoz nákupu do čtvrthodinky, nebo kurýři, které si podle svého můžete poslat přímo do vybraných kamenných obchodů.

Jsou to dobré nápady, které si nacházejí zákazníky. Jenže důležité je, že na tomto trhu si investoři můžou dobře spočítat výkon. A tady Čuprův supermarket prostě vede. Na klíčovém domácím trhu je Rohlík ziskový čtyři roky, dohromady měl loni milion aktivních zákazníků, deset milionů objednávek a čisté příjmy ve výši 490 milionů eur, tedy asi 12 miliard korun. A ano, rostl – o víc než polovinu.

Výkon se tady projevuje u zákazníků. Přestali počítat každou korunu, když jim kurýr vynese těžké vody a toaleťák až ke dveřím, a udělali z online supermarketu prvního čistokrevného startupového jednorožce v Česku. Když partner fondu Kaya Pavel Muchna vysvětloval, co znamená být jednorožcem, říkal nám, že je to magnet pro talent a další velký kapitál. Není to ani rok.

Rohlík už dlouho patří mezi nejrychleji rostoucí firmu v regionu. My myslíme, že velkým investicím není konec. A především, že ten úplně jednoduchý nápad – nosit lidem tašky – se může v Evropě projevit jako nápad za ještě o hodně víc než miliardu.