Další auta se do měst už nevejdou. Budoucnost je ve sdílených, říká Šimon Čapek z carsharingu GreenGo

Šimon Čapek na konferenci CzechCrunch Onlajn

Foto: CzechCrunch

Statistiky potvrzují, že auta, která lidé vlastní, 96 procent času stojí a nejezdí se s nimi. K tomu přibývá obyvatel ve městech, do nichž se proto všechna auta nemohou v budoucnu vejít. Šimon Čapek, který nedávno mluvil na konferenci CzechCrunch Onlajn, tak vidí jako jednoznačnou budoucnost auta sdílená, v případě jeho carsharingu GreenGo čistě elektrická.

„Když člověk jezdí méně, pod deset tisíc kilometrů ročně, je carsharing také mnohem levnější, tedy ekonomicky výhodnější, odpadají fixní náklady na koupi, opravu, pojištění, havarijní, myčku, parkovací poplatky. Člověk platí jen za dané minuty, co projede,“ zmínil Čapek významný finanční faktor.

Carsharingová společnost GreenGo, ve které je Čapek šéfem, v Česku působí od loňského února. Jak sám uvádí, pandemie jejich rozjezd zpomalila, ale poslední týdny uvolnění naznačují pěkný růst s tím, jak se lidé vracejí do měst, práce a na nejrůznější akce. Je třeba ale postupně měnit nastavení ve společnosti.

„Zažitá věc u nás je, že lidé rádi něco vlastní, ať už auto nebo nemovitost, nejsou zvyklí si věci půjčovat. Lidí využívajících sdílená auta ale přibývá, věřím v dobrou budoucnost,“ dodává Čapek.

***

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde o budoucnosti dopravy mluvil i Šimon Čapek, šéf české carsharingové společnosti GreenGo.

GreenGo má nyní v pražských ulicích 220 aut a jak Šimon Čapek vysvětluje, do jiného města v tuzemsku se nechystají. Zkušenosti totiž naznačují, že aby carsharing v kombinaci s městskou hromadnou dopravou nebo koly dobře fungoval, je třeba právě aspoň milionu obyvatel.

Například v Budapešti, kde působí společnost už pět let, se takzvaná utility rate pohybuje mezi osmi až deseti procenty. „To znamená, že pět až šest lidí dokáže auto otočit v jeden den,“ vysvětluje Čapek s tím, že to ukazuje, jaká je úspora aut v ulicích.

GreenGo využívá stoprocentně elektrická auta, a to hned z několika důvodů. První jsou ekologické, kdy auta jezdí bez emisí a nezatěžují obyvatele měst výfukovými plyny. Další je například tichý provoz, snadnější parkování nebo prakticky bezúdržbový provoz.

V autech se podle Čapka díky omezenému počtu pohyblivých dílů nemá tolik věcí možnost pokazit. „Elektroauta jsou designovaná na mnoho kilometrů, klidně i milion. To ještě nemáme vyzkoušeno, ale blížíme se tomu,“ uzavírá šimon Čapek.

***

O čem dalším Šimon Čapek mluvil? To se dozvíte na konferenci CzechCrunch Onlajn o budoucnosti dopravy. Vedle Šimona Čapka na ní vystoupili i expert na mikromobilitu Roman Meliška, Tereza Veselá z Blinkee, šéf českého zastoupení Toyoty Martin Peleška, zakladatel a šéf ekolo.cz Jakub Ditrich nebo bývalý designér Tesly Otto Fabri.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

cco-partneri

Martina Patočková v roce 1996 nastoupila do ekonomické redakce ČTK, odkud po čtyřech letech odešla do ekonomická redakce MF Dnes. Tam strávila devatenáct let a postupně se od makroekonomických témat začala specializovat na články o maloobchodu. Ten pokrývá i dnes na volné noze. Zároveň je spoluzakladatelkou webu EkoNews.cz věnovanému tématům udržitelnosti.

CC25

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy

Přihlaste se k pravidelnému odběru novinek ze světa byznysu a startupů.