Další hráč na poli bleskového doručování potravin. Do Česka vstupuje německé Grovy, slibuje dodávku do 10 minut

Iva BrejlováIva Brejlová

grovy-founders-thomas-asmarome-thomas-christian-adam-justin-adam-georgis-asmarome1

Foto: Grovy

Zakladatelé německého startupu Grovy: Thomas Asmarome, Thomas-Christian Adam, Justin Adam a Georgis Asmarome

0Zobrazit komentáře

Provoz už si vyzkoušeli na německém trhu a teď se rozhodli postoupit o něco víc na východ. Startup Grovy se sídlem ve Frankfurtu nabízí rychlé doručování potravin. Tedy službu, jakou v Česku v průběhu letoška oznámily Bolt Market, Wolt Market nebo Dáme market. Ale kromě kratšího názvu se Grovy rozhodlo také pro kratší čas dopravy. Slibuje, že zboží ze supermarketů přiveze do deseti minut od objednání.

Grovy teď získalo tři miliony eur (75 milionů korun) díky investici vedené českým fondem Lighthouse Ventures. „Během pár týdnů dosáhlo úspěchu, který by normálnímu potravinářskému řetězci trval rok. I přes obrovský konkurenční tlak mu jeho přístup k trhu takzvané quick commerce přinesl fenomenální úspěch v Německu, a my je chceme podporovat v tom jak se pouští do měst střední a východní Evropy,“ říká Michal Zálešák, řídící partner fondu.

Protože Grovy samo sebe vidí jako budoucího lídra v oblasti střední a východní Evropy, chce financemi směřovat právě expanzi v tomto regionu. Česká republika se stává jedním z prvních trhů, na který oficiálně vstupuje. Těmi ostatními jsou Rumunsko, Polsko a Maďarsko. Ostatně kanceláře v Praze a Bukurešti startup už teď provozuje.

michal-zalesak

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Michal Zálešák z Ligthouse Ventures

Na zkoušku si tak v Praze spouští služby právě teď. Oficiálně se však mají obyvatelé dočkat v lednu. Aktuálně Grovy v hlavním městě Česka zaměstnává pět lidí a k tomu 25 řidičů a kurýrů. Do konce příštího roku jich ale má být až 50 a dalších 500 řidičů a kurýrů, a to po celé republice. Doručovat tu zatím bude potraviny, ale hodlá se rozšiřovat na „všechno, co by se mohlo hodit“ a zboží denní potřeby.

Zálešákem zmíněný jiný přístup k doručování a podle Grovy zároveň důvod úspěchu vypichuje firma ve třech oblastech: v důrazu na detail, přístupu k zaměstnancům a zaměření na udržitelnost. Pod oním důrazem na detail si představte třeba skutečnost, že pokud si objednáte víno do parku (při čekání na rozvážku nemusíte být doma), kurýr vám k němu půjčí i vývrtku.

Lidé s perfektní kombinací vlastností

Jako snahy s větším dopadem nicméně vyznívají spíš ty další. Grovy najímá zaměstnance na plný úvazek a vyhýbá se nárazovým smlouvám s nezávislými pracovníky. Kurýři doručují výhradně na kolech a vozítkách na elektřinu a firma se účastní programu kompenzace uhlíkových emisí. Hlásí, že v procesu doručování omezuje plasty a nabízí zlevněné „ošklivé“ a rychle se kazící potraviny. Kromě jiné slibuje, že co se týče přirážky za zboží, nikdy nepůjde nad pět procent.

Přes chválu Lighthouse Ventures i samotného startupu je však vhodné dodat, že zatím si firma své služby zkoušela ve Frankfurtu a v téměř sousední Mohuči. „Než abychom náš model zopakovali v dalších německých městech, přinášíme ho do větších měst střední a východní Evropy, kde je desetiminutové doručování stále novinkou a potenciál ke škálování je obrovský. V regionu žijí ve městech miliony obyvatel, kteří můžou těžit z toho, že nebudou muset obden stát frontu v supermarketu,“ představuje si Justin Adam, spoluzakladatel a CEO Grovy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zajistit doručení zboží do 10 minut mají – stejně jako u konkurence – takzvané dark story. Jde o síť strategicky rozmístěných skladů, ve kterých zboží pro své zákazníky dávají dohromady kurýři. Podle plánů žádný z řidičů společnosti nemá být od svého zákazníka dál než osm minut a v rychlosti mu budou pomáhat i technologie. Ty hlídají přesné umístění zásob a zaručují, že kurýři každý z produktů najdou do 90 sekund. Grovy přitom aktuálně nabízí přes dva tisíce položek.

Města jako Bukurešť, Praha a Varšava mají podle zakladatelů perfektní kombinaci vysoké hustoty obyvatelstva, relativně mladé a digitálně orientované populace a levnější pracovní síly. Dva ze čtyř spoluzakladatelů, Justin Adam a Thomas-Christian Adam, je nevolí úplně naslepo. Mají totiž kořeny v Rumunsku a zmiňují, že tak dobře chápou potenciál regionu pro inovace. Plány má však Grovy další. Očekává, že během příštích tří měsíců přiláká investici řádu Series A. Cifra vyjádřená v eurech bude má být rovnou osmimístná.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rohlík dá miliardu korun do automatizace skladů. V Česku i ve světě mu v nich budou pomáhat roboti

Iva BrejlováIva Brejlová

rohlik-sklad3

Foto: Rohlik.cz

Rohlik.cz bude v Mnichově a Hamburku využívat logistický systém od Element Logic

0Zobrazit komentáře

Pětačtyřicet milionů eur, tedy přes miliardu korun, hodlá příští rok skupina Rohlik Group poslat do automatizace svých skladů v Praze, Hamburku a Vídni. Zboží v nich přeskládá tak, aby si pro ně mohla jezdit robotická vozítka a sama ho tu také hledat. To má Rohlíku přinést trojnásobné zvýšení produktivity vychystávání objednávek a o 60 procent víc úložného prostoru v distribučních centrech.

Místo polic celý systém z výšky vypadá spíš jako velké herní pole pro šachy nebo třeba piškvorky – naprosto pravidelná mřížka ale pod sebou ukrývá patra zboží naskládaného na sebe. Pohled z výšky je však něco, co si tu budou užívat většinou jen roboti. Ti jezdí po krajích jednotlivých mřížek jako po kolejnicích a vybírají si zboží.

Takto fungují sklady partnerů, které si firma podnikatele Tomáše Čupra ke spolupráci vybrala. Aby mohla robotická vozítka zboží přemisťovat, jsou doplněná účinnými vyzvedávacími pracovními stanicemi. Právě díky jejich kombinaci má Rohlík navýšit skladovací prostor, zrychlit vychystávání objednávek i zefektivnit proces doplňování zásob.

rohlik-sklad

Foto: Rohlik.cz

Rohlik.cz bude v Mnichově a Hamburku využívat logistický systém od Element Logic

„Pokud je mi známo, žádný jiný hráč v oblasti doručování potravin objednaných po internetu neinvestuje do automatizace skladů na tak široké evropské úrovni,“ říká Aleš Malucha, šéf pro automatizaci Rohlik Group.

Firma se rozhodla pro dvě řešení: AutoStore od firmy Element Logic pro Mnichov a Hamburk, projekt firmy Swisslog uplatní ve Vídni a Praze. „Investice do automatizace jsou klíčovým motorem pro růst a vyšší efektivitu našeho dodavatelského řetězce a zajistí ještě rychlejší dodávky a lepší budoucí služby zákazníkům,“ dodává Malucha.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro dokončené nákupy připravené k distribuci zavádí Rohlík vychystávací systém, který má podle firmy brzy fungovat ve všech jejích skladech. Vozíky v jeho rámci kyvadlově přepravují položky v paletových regálech. Cestují do jejich hloubky, aby vyzvedly nebo uložily palety na obou koncích regálové konstrukce.

„Toto rozšíření automatizace je naplánováno na druhou polovinu roku 2022. Rohlíku přináší zcela nové možnosti rozšíření kapacit v krátké době, když to nejvíce potřebujeme. V současné době se připravujeme na rozšíření i do dalších zemí střední a jižní Evropy,“ dodává Malucha.

Musíme do automatizace investovat

Do roku 2025 má do podobných systémů Rohlík poslat rovnou 400 milionů eur, tedy přes deset miliard korun. Bez takových investic považuje plánovanou expanzi a celkový růst provozu zakladatel firmy Tomáš Čupr za těžko zvládnutelnou. Plány má přitom společnost velké: jen český Rohlik.cz utržil v uplynulém fiskálním roce 7,4 miliardy korun a v tom, který právě probíhá, by rád atakoval 10 miliard korun.

„Jeden z důvodů je, že chceme být efektivnější, ale druhý důležitý důvod je, že nejsou lidé. I když jim zaplatíte dvojnásobek, lidé v zemích, kam expandujeme, často nechtějí pracovat manuálně. Pokud chceme dál růst, musíme do automatizace investovat,“ popsal nám už dříve strategii Čupr.

S automatizací tak Rohlík nečeká. V Chrášťanech u Prahy už staví svůj nový sklad, který má být hotový na podzim příštího roku. Plně automatizovaný pak bude v polovině roku 2023. Sklad má pomoct zrychlit doručování, aby v Česku mohlo proběhnout do 60 minut od objednání. Bude mít 14 tisíc čtverečních metrů s 18 tisíci skladových jednotek. Prostor pro systém AutoStore tu bude chlazený.

I na druhé straně se Rohlík snaží zrychlit a rozšiřuje síť doručovacích boxů. Ty provozuje mimo jiné na čerpacích stanicích MOL v Praze nebo na Hlavním nádraží. Teď hodlá jít do celé České republiky, jedny z prvních boxů budou umístěné ve Svitavách nebo v Mohelnici. Své Rohlik Pointy ale plánuje umístit také na vlaková nádraží nebo pobočky České pošty.

Celkově počet venkovních samoobslužných boxů skoro zdvojnásobí z 23 na 45 do konce února příštího roku. „Využitím nových Rohlik Pointů dokážeme velmi rychle rozšířit dostupnost nákupů z Rohlíku,“ věří CEO Rohlik.cz Olin Novák. „A právě rozšířením samoobslužných boxů na vlaková nádraží a pošty chceme flexibilitu ještě posunout na novou úroveň a umožnit tak zákazníkům vyzvednutí nákupu například cestou z práce,“ doplňuje.