Další šachy ve vedení Leo Expressu. Místo Petera Köhlera ho nově povede bývalý šéf Škody Transportation

Michal MarekMichal Marek

peter-kohler-leo-express12

Foto: Leo Express

Peter Köhler už není výkonným ředitelem Leo Expressu

0Zobrazit komentáře

V Leo Expressu se rozhodli na přelomu starého a nového roku řádně zamíchat kartami ve vedení. Zatímco koncem roku 2019 se do vedení firmy aktivně vrátil Leoš Novotný starší, otec zakladatele firmy Leoše Novotného mladšího a jeden z jejích významných investorů, začátkem roku 2020 byl vyměněn výkonný ředitel celého dopravce.

Po takřka pěti a půl letech v čele soukromého dopravce končí dlouholetý výkonný ředitel Leo Expressu Peter Köhler, se kterým jsme se nedávno bavili o budoucnosti nejen celé firmy, ale také celé železniční dopravy. Jeho nástupcem byl jmenován Pavel Spilka, který má zkušenosti mimo jiné s vedením a krizovým řízením firem z holdingu Škoda Transportation, teplárenské společnosti města Jablonce nad Nisou nebo z řídících pozic v O2 (dříve Telefonica).

Pro Köhlera ale Spilkův nástup do čela (nejen) vlakového dopravce neznamená konec ve firmě. Dosavadní CEO bude v Leo Expressu dále působit jako člen představenstva a druhý největší akcionář odpovědný za další rozvoj firmy. Pod Köhlerovým vedením ostatně firma v loňském roce dosáhla obratu přes 1 miliardu korun a nárůstu konsolidovaného zisku za celou skupinu.

Společnost, která je primárně vlakovým dopravcem, ale netají se svou multimodální filozofií, nyní provozuje drážní dopravu v Česku, na Slovensku, v Polsku a v Německu. Již navíc nepůsobí jen v dopravě komerční, ale také v oblasti regionální závazkové dopravy. Zásluhy na etablování společnosti coby významného dopravce v oblasti střední a východní Evropy se tedy Köhlerovi určitě upřít nedají.

spilka-leo-express

Foto: Leo Express

Pavel Spilka, nový CEO Leo Expressu

Peter Köhler bude mít ve své další pracovní etapě v Leo Expressu na starost oblasti strategického plánování a rozvoje byznysu firmy. Do jeho agendy bude vedle samotné železniční expanze spadat také zajištění strategických partnerství či příprava akvizic vozidel pro dálkovou i závazkovou dopravu.

Naopak rolí nového výkonného ředitele v podobě Pavla Spilky bude především ve zvyšování ziskovosti celého podniku. „Leo Express je firma s velkým potenciálem, která svými dosavadními úspěchy dokazuje, že umí prorazit na regionální a mezinárodní železnici. Mým úkolem bude jí v tomto úsilí dále pomoci. Budu se soustředit především na zvýšení ziskovosti Leo Express, který za loňský rok vykázal obrat přes 1 miliardu korun a nárůst konsolidovaného zisku,“ uvádí Spilka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příchod nového CEO není ojedinělou změnou ve vedení společnosti, protože již v závěru minulého roku došlo ke změnám také v představenstvu Leo Expressu. Jeho předsedou se stal Leoš Novotný starší, tedy otec Leoše Novotného mladšího, zakladatele Leo Expressu.

Novotný starší je ve světě byznysu dobře známou osobou, jméno si udělal především jako majitel potravinářského gigantu Hamé. Jeho prodejem v roce 2008 získal Novotný 4,5 miliardy korun, které od té doby investuje a právě Leo Express je jedním z jeho nejvýznamnějších investičních počinů.

leo-express-vlak2

Foto: Leo Express

Regionální vlak Leo Express

Osmapadesátiletý podnikatel již v Leo Expressu na významné funkci působil, když do roku 2017 zastával funkci předsedy dozorčí rady. Nyní tedy v předsednictvu představenstva sedí oba Leošové Novotní a právě dosavadní CEO Peter Köhler, kteří se o post předsedy dělí rovným dílem.

Již zmíněnou dozorčí radu Leo Expressu pak nově vede Stanislav Knotek, majitel jedné z nejvýznamnějších právních kanceláří ve Zlínském kraji. Dlouholetého poradce Novotného v radě doplní i jeho dcera, advokátka Veronika Kvěch, a právník firmy Martin Stříbrný.

Disney a Netflix dominují finančním výsledkům. Zlaté glóby ale vyhráli Quentin Tarantino, tradiční společnosti a HBO

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

onceupon

Foto: Falcon

Brad Pitt, Leonardo DiCaprio a Margot Robbie ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

0Zobrazit komentáře

Letošní Zlaté glóby byly vyhlášeny v kontextu, kdy svět filmu ovládá Disney a svět televize Netflix. Právě tyto dvě společnosti přitom nakonec téměř žádnou cenu nevyhrály a místo nich uspěly projekty zavedenějších značek jako HBO a experimentálnější filmy. Zároveň však neplatil stereotypní scénář oceňování pro typické publikum nezajímavých děl.

Vítězové a nominanti na Zlaté glóby jen málokdy korespondují s těmi nejúspěšnějšími filmy, televizními minisériemi a seriály. Přesto se jedná o významné ceny i mimo zdůraznění toho zajímavého, co se v zábavním průmyslu děje pro jeho insidery.

Ceny udělované skupinou devadesáti vlivných novinářů z celého světa jsou schopny větším projektům zpětně přidat určitou prestiž a delší přítomnost ve společenské diskuzi. Těm menším zase poskytují platformu pro oslovení nového publika.

Vítězem hlavní kategorie nejlepšího dramatického filmu se stal válečný snímek 1917. Dílo režiséra Sama Mendese a kameramana Rogera Deakinse svoje poměrně tradiční téma zpracovává netypickým způsobem, zaměřuje se totiž jen na pár postav, které zachycuje jakoby v jediném dvouhodinovém záběru. Příliš tak nepřekvapí také ocenění za režii. Za kameru a technické kategorie se Zlaté glóby neudělují.

1917

Foto: Vertical Ent.

Vítězství si odnesli film 1917 i jeho režisér Sam Mendes

V kategorii nejlepší komedie nebo muzikál pak vyhrálo Tenkrát v Hollywoodu Quentina Tarantina. Do velké míry nostalgický a pro Tarantina klasicky vysoce autorský film dostal cenu také za scénář a nejlepšího herce ve vedlejší roli, kterým byl Brad Pitt. Zlatých glóbů tak získal Tarantinův snímek nejvíce ze všech nominovaných.

Pokud se mluví o světě televize mimo tradiční vysílání na televizních obrazovkách, snad úplně vždy je alespoň zmíněn Netflix. Jedna z vůbec prvních televizních streamovacích služeb před lety přišla s konceptem, kdy vedle nabídky obsahu zavedených studií začala vytvářet také vlastní a postupně ovládla trh. Ačkoliv přitom měla ještě nedávno status společnosti ochotné vyprodukovat prakticky cokoliv, v posledních letech se jí daří také u filmových a televizních cen.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro letošní Zlaté glóby to však neplatilo. Po závratných 34 nominacích se zdálo, že Netflix i při nevelkém procentu úspěšnosti předávání cen ovládne, a to jak ve filmu, tak v televizi. Dostal ale nakonec pouze dvě – za vedlejší ženskou roli ve filmu Manželská historie v podání Laury Dern a za hlavní ženskou roli v seriálu Koruna (The Crown) v podání Olivie Colman. Například epický Irčan od Martina Scorseseho, některými považován za mistrovské dílo, nedostal jedinou cenu. Naopak byl potvrzen skvělý výkon Joaquina Phoenixe ve filmu Joker, který Zlatý glób získal.

Mezi vítězi se také ani jednou neobjevilo Disney, které z hlediska finančních výsledků jen těžko hledá konkurenci. Dokonce v kategorii nejlepšího animovaného filmu vyhrál jediný titul, který toto studio nevyprodukovalo, Hledá se Yetti. Proti němu přitom stály animáky jako Toy Story 4Frozen II nebo remake Lvího Krále.

Obecně lze říci, že Zlaté glóby letos ovládly tradičnější produkční společnosti produkující netypická díla. Zabodovalo tak HBO s Černobylem, vůbec nejoceňovanější minisérií posledních několika let. Úspěšné pak bylo také drama Boj o moc (Succession), rovněž z produkce HBO, které se stalo se čtyřmi oceněními nejúspěšnější mezi streamovacími službami.

Oba zmíněné seriály si odnesly po dvou cenách. Vedle těch hlavních seriálových také za vedlejší mužskou roli v podání Stellana Skarsgårda v Černobylu a za hlavní roli v podobě Briana Coxe z Boje o moc. Z dalších streamovacích služeb pak vůbec neuspěla čerstvá služba Apple TV+, která měla tři nominace za seriál The Morning Show, ale naopak se s dvěma proměněnými nominacemi za seriál Potvora (Fleabag) vytáhl Amazon Prime Video. Za zmínku pak stojí i úspěch snímku Parazit v kategorii cizojazyčných filmů, který doporučují i Elon Musk či Barack Obama.

Kompletní seznam vítězů letošních Zlatých glóbů najdete zde.