Dámský gambit, Ratchedová, Koruna i domácí komedie. Netflix poprvé ukázal, co Češi sledovali v roce 2020

Michal MarekMichal Marek

gambit3

Foto: Phil Bray/Netflix

Anya Taylor-Joy v seriálu Dámský gambit od Netflixu

0Zobrazit komentáře

Pokud jde o filmy a seriály, Netflix je mezi streamovacími službami lídrem západního světa. Dáno je to i jeho širokou dostupností napříč 190 zeměmi, což je pokrytí zcela nevídané. Své jasné místo již má Netflix i v chytrých zařízeních a televizích českých diváků a obzvláště v poslední době je v rámci této služby ke zhlédnutí i velké množství lokalizovaného obsahu nebo tuzemské tvorby.

V roce 2020 se zájem Čechů o Netflix i kvůli tomu opět zvýšil a skokové nárůsty sledovanosti podle oznámení firmy zaznamenaly prakticky všechny žánry. Žádná bližší čísla Netflix z důvodu konkurenčních bojů s dalšími službami nezveřejňuje, ale letos poprvé firma přinesla alespoň základní vhled toho, co Češi sledovali.

Vedou dramata, komedie a akční filmy

Informace Netflixu ukazují, že vůbec nejraději koukáme na dramata, a to jak filmová, tak seriálová. Tento žánr byl v Česku s výjimkou ledna a července vůbec nejúspěšnější a nejpopulárnější tituly zahrnovaly originální produkci Netflixu, jako jsou například seriály Ratchedová nebo hit posledních týdnů Queen’s Gambit.

Nadmíru dobře si vedla i první část páté série seriálu Lucifer nebo německý historický počin Barbaři. Čechy zaujala také poslední řada celosvětově populárního seriálu Koruna, který líčí život královské rodiny v čele s Alžbětou II. Oblíbenost žánru narostla oproti roku 2019 o více než 400 procent.

netflix-ratched-sarah-paulson-1

Foto: Netflix

Sarah Paulson jako slavná sestra Ratchedová

Druhým nejoblíbenějším žánrem na Netflixu byly komedie, kterým se v lednu a červenci podařilo z pomyslného trůnu sesadit jinak suverénní dramata. Mezi nejpopulárnějšími tituly jsou Sváteční rande a Hubbieho Halloween, české komedie Ženy v běhu a Ženská na vrcholu nebo komediální seriály Sexuální výchova, Tenkrát poprvé nebo I am Not Okay with This. V první desítce nechybí ani podzimní seriál Emily in Paris.

Třetím nejoblíbenějším žánrem pak byly akční filmy a seriály. I tento druh audiovizuální zábavy meziročně rostl, a to o více než 400 procent. Netflix v uplynulém roce opět natočil řadu filmů, kde do hlavních rolí obsadil známé filmové hvězdy, a ukazuje se, že známá jména u Čechů bodují.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Úspěch slavila akční podívaná Vyproštění s Chrisem Hemsworthem a Old Guard: Nesmrtelní v hlavní roli s Charlize Theron. Mezi nejpopulárnějšími akčními kousky jsou také třeba druhá série seriálu Umbrella Academy nebo letošní novinka Gentlemani od Guye Richieho. Bodoval ale také „netflixovský“ Mosul z prostředí Středního východu.

Fantasy skokanem roku, táhne i romantika

Pokud jde o žánry, které meziročně rostly nejvíce, jasným skokanem roku je fantasy. V letošním roce Češi do světa magie, čar a kouzel vstupovali o více než 1 600 procent častěji než loni. Největší úspěch v této kategorii sklidila první řada seriálu Zámek a klíč, seriál Prokletá nebo Dopis pro krále.

Nebyly to ale jen nové zahraniční fantasy trháky, které uspěly. V žánru fantasy zabodovala i naše česká Kytice z roku 2000. Vypadá to, že Češi zkrátka v pandemickém chaosu potřebovali z reality utíkat častěji a dále, než mají běžně ve zvyku. Dá se však očekávat, že ani příští rok nebude pro fantasy zrovna marný – v plném proudu je již natáčení druhé série Zaklínače.

netflix-1

Foto: Netflix

Netflix vůbec poprvé uveřejnil přehled toho, na co se Češi přes rok dívali

Druhý největší skok zaznamenala kategorie romantických filmů, která oproti loňskému roku rostla o více než 800 procent. Mezi nejpopulárnější počiny o lásce se stihly probojovat i letošní „sváteční“ novinky z dílny Netflixu jako Vánoční výsadek, Princezna z cukrárny: Zase vyměněná nebo krátký seriál DASH & LILY. Také v této kategorii má však stopu i lokální tvorba a mezi nejoblíbenější filmy, na které se Češi dívali, patří romantická komedie Přes prsty s Jiřím Langmajerem a Petrou Hřebíčkovou.

Dalším velkým meziročním skokanem byly horory a thrillery. Sledování thrillerů narostlo téměř o 500 procent, u hororů to bylo skoro o 600 procent. Zájem patřil hlavně Záhadnému sídlu Bly, jihokorejskému zombie hororu #Žiju, španělskému hororu Hlasy či rusko-americkému koprodukčnímu filmu Odebrat z přátel: Dark Web. Úspěch sklidily také variace na pohádku s názvem Jeníček a Mařenka v lese hrůzy, španělský thrillerový hit Papírový dům nebo Nebezpečné lži.

cloud-kitchen

Přečtěte si takéRestaurace, co nejsou vidět. V Praze se otevřela cloudová kuchyň, která se specializuje na rozvoz jídelRestaurace, co nejsou vidět. V Praze se otevřela cloudová kuchyň, která se specializuje na rozvoz jídel

Na závěr je nutné říci, že data Netflixu jsou poměrně neurčitá. Kromě procentuálních nárůstů daných kategorií přinášejí v podstatě jen neurčitý a nijak neřazený výběr titulů z první desítky nejsledovanějších zástupců dané kategorie. Konkurenční boj je zkrátka příliš velký, aby Netflix řekl víc. Možná však jeho zveřejněné statistiky o „chutích“ českých diváků vypovídají více než jakákoli data, která jsme dosud měli k dispozici od klasických televizí.

Netflix totiž nabízí nepřeberné množství žánrů, tisíce filmů, seriálů, dokumentů i třeba pohádek a každý si vybírá skutečně to, co ho zajímá. Na Netflixu tedy nehraje roli žádný „prime-time“, posloupnost jednotlivých pořadů a podobně. Svou roli ale hraje marketing, který se s jednotlivými tituly pojí, a rozhodně také algoritmus, který sice každému divákovi nabízí obsah v závislosti na jeho divácké historii, ale i zde jistě zohledňuje marketingovou sílu jednotlivých tvůrců.

money-heist-la-casa-de-papel

Foto: Netflix

Španělský seriál La Casa de Papel (Money Heist) z dílny Netflixu

Český divadelní Netflix táhne. Streamovací služba Dramox Martina Hájka lidem přehrála už 28 tisíc hodin inscenací

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

martin-hajek-livesport

Foto: Livesport

Zakladatel Livesportu Martin Hájek

0Zobrazit komentáře

Streamovací služby vládnou světu. Naštěstí. Jinak by totiž v současné době jednak nebylo kde se kulturně obohatit a jednak by produkční společnosti ani umělci neměli žádný příjem. Právě proto v říjnu vznikla první česká divadelní streamovací služba Dramox, na které se podílí i Martin Hájek z Livesportu. A za necelé dva měsíce si na ní lidé pustili už desítky tisíc hodin obsahu.

Jak jsme přiblížili v článku ke spuštění Dramoxu, původní nápad na rozjetí podobného projektu se v mysli Martina Hájka vyrojil už před pandemií. Letos v květnu, motivován nejistou budoucností divadel, se ale rozhodl ve spolupráci s Martinem Zavadilem a Radimem Horákem myšlenky převést do praxe. Služba byla s několika desítkami divadelních her v knihovně spuštěna 10. října.

A rychle bylo jasné, že Češi o domácí divadelní tvorbu zájem rozhodně mají. Na Dramoxu už totiž stihli nasledovat skoro 28 tisíc hodin obsahu, a to i přesto, že služba dosud nabízela především starší záznamy získané například od České televize. Zároveň se však nabídka rychle rozšiřuje o přírůstky z mnoha různých zdrojů a probíhají spolupráce i se slovenskými divadly.

dramox

Foto: Dramox/CzechCrunch

Dramox se chce specializovat na co možná nejkvalitnější obsah

Mezi nejsledovanější hry momentálně patří Příběhy obyčejného šílenství od Dejvického divadla a Ženitba od Divadla Na Jezerce. Ze služby se poměrně rychle stal takový „Netflix pro divadlo“, takže ji lidé používají většinou jako večerní program. Prozatím jen vyhledávají spíše hry, které už znají, s pokračujícím předplatným nicméně bude prostor i k objevování více lokální tvorby – zvlášť v nadcházejících svátcích, kdy je zájem o speciální předplatné.

„Jsem rád, že jsme na nic nečekali a rozjeli Dramox dříve než na konci roku, jak jsme původně plánovali. Divadlo lidem chybělo a navíc divadla potřebují své diváky hned,“ říká Zavadil, který má široké zkušenosti s budováním digitálních firem. Podle aktuálních vládních nařízeních sice představení mohou probíhat, ale pouze pro publika online. Platforma pro jejich efektivní sdílení tak může hrát zásadní roli při získávání diváků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Proto o spolupráci s Dramoxem podle jeho slov často projevují zájem přímo divadla. Zatímco na začátku jich se streamovací službou spolupracovalo třicet, dnes je to už více než dvojnásobek a další neustále přibývají. K novým přírůstkům patří například záznamy her Velvet Havel od Divadla na Zábradlí nebo Evžen Oněgin Divadla Petra Bezruče. Zhlédnout lze i představení Slovenského národného divadla.

„Celé je to o bourání bariér, které mohou lidem znemožňovat trávit s divadlem svůj čas,“ vysvětluje spoluzakladatel Dramoxu Radim Horák. Takový přístup přitom nezahrnuje jen omezení způsobená koronavirem. Díky titulkům si nyní mohou záznamy her užívat i neslyšící. Český divadelní Netflix proto s provozem logicky počítá do budoucna, kdy pandemie nebude faktorem. Diváci díky němu jednoduše dostávají přístup i k inscenacím, na které by se nebyli schopni vydat třeba za hranice.

martin-zavadil

Foto: Dramox

Martin Zavadil, specialista na budování digitálních firem a spoluzakladatel Dramoxu

Pustit se do streamingu navíc pro divadla může kromě pomoci v současné situaci znamenat také získávání zcela nového publika. Samozřejmě je těžké odhadovat, jaká je kulturní historie diváků Dramoxu, ale vzhledem k atraktivnímu zpracování služby lze očekávat zájem také u lidí, kteří se na divadelní hru jinak vydali nanejvýš se školou.

Když už školy zmiňujeme, ty mohou v reakci na velký zájem využít zvláštní předplatné pro své studenty. „Už nyní máme devatenáct představení, která se shodují s povinnou středoškolskou četbou,“ poznamenává Zavadil. Společně s DAMU v Dramoxu připravují dokonce i doprovodné materiály k inscenacím ve snaze usnadnit výuku.

Dalšími kroky služby bude především pokračující rozšiřování knihovny, a to jak o existující záznamy, tak vlastní nové. Proto si Dramox nechává 45 procent z předplatného. Cílem přitom dle slov zakladatelů rozhodně není ani do budoucna konkurovat fyzickým návštěvám divadel – jde spíše o to je podpořit. Nakonec by se ještě mohlo ukázat, že pandemie pro české divadlo nemusela být jenom hrozbou, ale také příležitostí.