Data jsou obrovský pomocník, ale nejsou všespásná, říká datový šéf Heureky. Chytřejší e-shopy už nehrají jen na cenu
Michal Buzek, datový šéf Heureka Group
Heureka na našem trhu začínala jako srovnávač, stále více se však prezentuje především jako nákupní rádce se širším polem působnosti. V současnosti je aktivní už na devíti trzích střední a východní Evropy, což z ní dělá největší cenový srovnávač v Evropě, přičemž ve většině těchto zemí se nachází mezi top třemi hráči. Díky takovému rozsahu má jako skupina k dispozici ohromné množství dat, které teď chce v agregované podobě více nabízet i třetím stranám.
„Máme zajímavé vzorky dat o tom, co se děje na trhu v jednotlivých kategoriích,“ popisuje Michal Buzek v rozhovoru pro CzechCrunch. Do Heureky nastupoval před necelými čtyřmi lety a z pozice „ředitele pro data“ (Chief Data Officer) teď naplňuje strategii, v níž chce nabízet vhledy o dění na trhu, aby e-shopy, značky či další firmy mohly dělat lepší rozhodnutí. Z podobného důvodu ostatně Heureka nedávno koupila brněnský analytický startup Dataweps.
„Trh vnímá, že máme hodně dat, ať už z měření konverzí, nebo ze služby ‚ověřeno zákazníky‘. Když už to o nás všichni vědí a někteří nás osočovali, co s těmi daty děláme, rozhodli jsme se je agregovat na úrovni produktů a kategorií a začít je vracet trhu zpátky. Aby i e-shopaři měli možnost zmapovat si situaci na trhu, mohli si tržní data propojit se svými a získali tak zajímavé informace,“ popisuje Buzek.
V rozhovoru pro CzechCrunch datový šéf Heureky popisuje, jak e-shopy a značky s daty obecně pracují, na co by se při tom měly zaměřit, kdy nejsou data všespásná, ale také v jakých datových oblastech se cítí být Heureka silná a slabá.
Proč se teď Heureka rozhodla víc propagovat možnost pro třetí strany využívat vaše agregovaná data?
Chtěli jsme ukázat trhu, že nejsme ti špatní, kteří jen sbírají data, ale že jsme schopni poskytnout je zpátky a hráčům, ať už jsou to e-shopy, nebo značky, dát zajímavé vhledy, jak to na trhu funguje, jaké kategorie nebo produkty rostou. To byla jedna ze strategií a cílů, které jsme s Tomášem Bravermanem (CEO Heureky – pozn. red.) dali dohromady, když jsem do Heureky nastupoval.
Agregovaná data znamenají, že neprodáváte informace o jednotlivých uživatelích a e-shopech?
Přesně tak. Nikdy bychom neriskovali, že budeme pouštět data e-shopů dalším subjektům. Agregujeme je na úrovni produktů a značek a z nich ve finále mohou benefitovat všichni. U uživatelských dat se samozřejmě snažíme vytěžovat náš reklamní prostor, ale ani s těmito daty nikde neobchodujeme a nesdílíme je se žádnou třetí stranou.
Podívejme se blíže na to, jak e-shopy s daty vlastně pracují. Jaké oblasti nejčastěji řeší?
Data nejvíc řeší v marketingu, silnou oblastí je pak určitě sledování cen konkurence. V posledních letech vznikla spousta nástrojů, které ceny sledují a případně e-shopy o změnách notifikují. S tím souvisí trend dynamické cenotvorby, kdy automatizované nástroje podle nastavených pravidel dokáží ceny měnit samy.
Větší e-shopy, které mají dostatečné kapacity nebo datově orientovaný přístup, pak stále více řeší řízení sortimentu – jestli mají správné produkty, o které je zájem. Většinou vědí, jaké zboží chtějí zákazníci přímo u nich, ale když se podívají na tržní data, mohou v kategoriích vidět další produkty, jež v portfoliu vůbec nemají.
Právě tato data jim umíte poskytnout vy?
Ano, můžeme jim ukázat chybějící produkty nebo produkty, po kterých jim neroste poptávka, protože je například nemají v reklamních kanálech a nejsou vidět. Někdy se stačí zaměřit na správné zboží, aby se e-shopy dostaly na vyšší pozice u nás nebo na Googlu.
Marketing je přitom v e-commerce „datový“ už dlouho a na trhu existuje hodně nástrojů, které tuto oblast řeší, že?
Je to přesně tak, nástroje na automatizaci aukcí v marketingových kanálech jsou tady spoustu let. Firmy jsou schopny dělat to minimálně na zbožových srovnávačích efektivně a za ceny, které jsou dostupné i pro menší e-shopy. Mohou se například rozhodnout, že se o přední pozice v aukcích nebudou ucházet s celým portfoliem, ale jen s 50 produkty s nejvyšší marží. Spousta B2B partnerů vyvíjí nástroje pro tuhle automatizaci.
„Obecně vidím velkou budoucnost v automatizaci e-commerce, s tím souvisí i naše akvizice Dataweps.“
Jsou takhle široce dostupné už i nástroje na sledování cen?
To je záležitost spíš středních a větších e-shopů a především značek. Kontrolují si, jak jednotliví prodejci nabízí jejich produkty. Obecně ale vidím velkou budoucnost v automatizaci e-commerce, s tím souvisí i naše nedávná akvizice Dataweps.
Co tedy očekáváte?
Spousta procesů a lidské práce v e-shopech se dá nahradit různými nástroji. Lidé tak nemusí dělat mnoho věcí manuálně, ale jen sledovat výkon a kontrolovat statistiky, jestli všechno funguje podle očekávání. Stačí jen ladit marketingovou strategii a případně koukat na skladbu sortimentu.
Tato automatizace se týká i nastavování cen, tedy dynamického repricingu?
To je trend, který nastartovali větší hráči jako Alza, Mall a možná Datart. V posledním roce až dvou se na trhu objevilo několik nástrojů a zároveň firmy, které sledovaly ceny konkurence, mají k dynamické cenotvorbě už jen malý krůček. Na trhu teď dělají osvětu a snaží se dostat k co největšímu počtu klientů. Trend už určitě začal a roluje se od velkých hráčů k těm ostatním.
Jak si v tomto ohledu stojí česká e-commerce ve srovnání se zahraničím? Jsou tady e-shopy datově pokročilé?
Souhlasím s tím, že české e-shopy jsou dost napřed, co se týká zemí od nás na východ. Například v Maďarsku je situace úplně jiná. E-shopy tam teď teprve poznávají, co jsou to automatické aukce, a téma dynamického přeceňování tam přijde možná za dva roky. Přitom to není vzdálená země, ale e-commerce je tam v jiné situaci.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.