Datacentrum Microsoftu za miliardy v Praze asi nebude. Na vině je prý česká byrokracie

Pozemek za 1,5 miliardy, výstavba za 4 miliardy. Obří investice Microsoftu ale narazila na realitu českého stavebnictví.

Michal MančařMichal Mančař

Kanceláře společnosti Microsoft

0Zobrazit komentáře

Microsoft si loni v Praze pořídil pozemek s vidinou vybudování datového centra. Celý projekt měl představovat investici ve výši pěti a půl miliardy korun. Jak ale nyní informuje server e15 s odkazem na tři nejmenované zdroje, jež mají být lukrativní transakci blízké, neúměrná byrokratická zátěž podle všeho donutila Microsoft od svých plánů ustoupit.

„Legislativní požadavky na výstavbu a provoz datacentra jsou tak přísné, že se tomu nerovná snad žádná jiná země na světě,“ cituje e15 jeden ze svých zdrojů. Proces údajně komplikuje také nejasná situace s územním plánem nebo délka stavebního řízení, dlouhodobě kritizovaný neduh českého realitního trhu a legislativy.

„Určitá malá naděje ještě žije, ale spíše jde o zbožné přání manažerů tuzemské pobočky Microsoftu,“ dodal další z anonymních zdrojů. Za pozemek na Praze 9 zaplatil Microsoft jeden a půl miliardy korun, za další čtyři miliardy na něm mělo vzniknout datové centrum. Oblast o výměře šesti hektarů technologická společnost koupila od skupiny CPI realitního magnáta Radovana Vítka.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Microsoft v Česku dlouhodobě působí, svou pobočku má v pražské Michli. Ta patří mezi největší vývojová centra firmy ve střední a východní Evropě. Místní pracovníci se starají o aplikace jako Teams nebo Skype a obsluhují stovky milionů klientů po celém světě.

„Je to jedno z našich nejlepších tajemství, že v Praze pracuje pro Microsoft více než tisícovka vývojářů,“ popsal šéf vývojového centra Thomas Rizzo v dřívějším rozhovoru pro CzechCrunch. Vývojáře z téměř šedesátky zemí zde vede už přes osm let.

Letos na jaře Microsoft spustil významný projekt v sousedním Polsku. Takzvaný cloudový region tvoří tři fyzické lokality okolo Varšavy s několika datovými centry. Celkem do nich firma měla vložit více než dvacet miliard korun. K nižší investici v Česku zřejmě nakonec nedojde.

Do výrobce karbonových kol Festka vstoupil mocný muž PPF. Má pomoci zapomenout na neproměněné ambice

Josef Brož přichází do Festky v době, kdy se tvůrce personalizovaných karbonových rámů zvedá z neúspěšné snahy o velkovýrobu.

bodies

Foto: Festka

Kolo od Festky s designem výtvarníka Jakuba Koise

0Zobrazit komentáře

Společnost Festka patří mezi nejvýraznější tuzemské výrobce jízdních kol a její specializací je individuální výroba karbonových rámů na míru. Před rokem a půl se měla vydat směrem k velkovýrobě, nakonec ale od plánu ustoupila. Záplatu vzniklé finanční ztráty má nyní obstarat nový akcionář, právník PPF Josef Brož s rodinou.

Proč se nepodařilo naplnit vizi, kterou do Festky v prosinci 2021 přinesl tehdy nový šéf Roberto Sadowsky, pro e15 vysvětlil mluvčí společnosti Jakub Víšek. Podle něj byla největší překážkou pandemie, následný propad na trhu a vysoká inflace, která vedla ke snížení kupní síly. Do čela společnosti se proto vrátil jeden z jejích zakladatelů Michael Moureček a od velkovýrobních plánů ji nasměroval zpět k jejímu původnímu zaměření, tedy exkluzivní a menší výrobě.

Nenaplněné ambice nicméně znamenaly pro společnost velké finanční vyčerpání, což otevřelo prostor pro nového investora. Tím se stal spolumajitel skláren Moser a jedna z důležitých postav skupiny PPF Josef Brož, který byl blízkým spolupracovníkem Petra Kellnera.

„Pan Brož sleduje Festku dlouhodobě. Jako aktivní uživatel našeho produktu chápe, v čem je naše unikátnost a jakou pozici na trhu máme mít. Jeho představa o budoucnosti Festky je plně v souladu s představou zakladatelů společnosti,“ uved pro e15 Víšek. Brož sám investici nekomentoval, akcie Festky ale pořídil prostřednictvím společnosti Independent Solutions v níž drží majoritu jeho žena Linda Ruschaková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V loňském roce společnost vykázala obrat 31 milionů korun, což je v podstatě téměř totožné číslo jako v roce předchozím. Podobná si jsou i čísla počtu zhotovených kol, jichž společnost vyrobila okolo dvou set. S tímto objemem ve Festce počítají i letos. Nižší by ale měla být ztráta firmy, ta loňská se prohloubila na necelých devět milionů. Důvodem měly být odpisy starých pohledávek a náklady spojené se snahou navýšit objem produkce na dva tisíce kol ročně.

V blízké budoucnosti by se Festka podle svých vyjádření ráda dostala k alespoň dvojnásobné produkci, s čímž má pomoct právě nový kapitál, jinak se ale firma má vrátit ke zmiňovaným kořenům. Podobná vyjádření z ní už ale zaznívala v době, kdy to ní vstupoval předchozí investor. Jím je společnost Scalatore, jež je se 64 procenty akcií největším podílníkem. Coby investor v ní figuruje také tenista Tomáš Berdych. Independent Solutions nyní za svůj vstup získalo přibližně 32 procent. Zbytek vlastní zakladatelé společnosti Ondřej Novotný a Michael Moureček.

Festka se specializuje na nejnáročnější cyklistickou klientelu z celého světa a největší zájem o její personalizovaná kola má přicházet z Asie.