Datart dál roste. Tržby zlínské skupiny HP Tronic překročily 25 miliard, zisk klesl pod miliardu

Náročný rok nakonec dokázal prodejce elektra ustát a opět o pár procent vyrostl. Propad zisku nepovažuje s ohledem na situaci na trhu za problém.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

datart

Foto: Datart

Prodejna Datart

0Zobrazit komentáře

Jedním z největších prodejců elektroniky a spotřebičů všeho druhu v Česku a na Slovensku je Datart. Tuto pozici potvrdil i v minulém roce, v němž se musel – stejně jako ostatní prodejci – potýkat s řadou výzev. Přesto nakonec tržby skupiny HP Tronic, do níž Datart patří, loni meziročně vyrostly o pět procent na 25,3 miliardy korun. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) činil 942 milionů korun, což představuje meziroční pokles o několik stovek milionů korun. Zástupci HP Tronic to však s ohledem na situaci na trhu považují za dobrý výsledek.

Do zlínské skupiny s třicetiletou tradicí patří vedle Datartu také značky Euronics, Eta a e-shopy Kasa.cz a Hej.sk. Navíc ve Velkých Karlovicích provozuje v rámci Resortu Valachy čtyři hotely a ve Zlíně má Bistrotéku Valachy. Nejvíce peněz generuje prodejce elektra Datart, který v roce 2022 otevřel pět nových a pět zrekonstruovaných poboček. V Česku jich má 115 a na Slovensku 21. Firma uvádí, že se po covidovém období zákazníci do kamenných prodejen vrátili a Datart v nich obsloužil téměř osm milionů lidí. V prosinci Datart zaznamenal rekordní denní tržby, které dosáhly až k hodnotě 162 milionů korun.

„Loňský rok byl pro naši firmu velmi náročný. Museli jsme reagovat na mnoho změn způsobených ekonomickou situací. Zavedli jsme některá úsporná opatření a zaměřili jsme se na udržení prosperity a zachování pracovních míst. Posílili jsme kvalitu poskytovaných služeb směrem k vyšší spokojenosti našich zákazníků,“ komentuje hospodářské výsledky Daniel Večeřa, generální ředitel skupiny HP Tronic.

Ekonomická situace se odrazila v meziročním propadu zisku EBITDA o 350 milionů korun na zmíněných 942 milionů. „V kontextu celosvětového dění a situace na trhu však lze tento výsledek považovat za velmi dobrý,“ doplňuje Večeřa. Nejprodávanějším artiklem byla loni v Datartu sluchátka Apple AirPods. Produkty společnosti Apple se podílely na tržbách firmy největším dílem, když se jejich tržní podíl za poslední čtyři roky ztrojnásobil.

Druhým nejprodávanějším produktem byl telefon značky Vivo a třetí skončila rychlovarná konvice Gallet Quenza. Díky obměně energeticky náročných spotřebičů za nové vzrostly prodeje chladniček a mrazáků. Stoupl i zájem zákazníků o drony, fototiskárny, outdoorové kamery či elektrokoloběžky. Propad naopak zaznamenaly prodeje sušiček prádla, robotických vysavačů, kuchyňských robotů či automatických kávovarů.

„Pokles prodejů robotických vysavačů, automatických kávovarů a dalších spotřebičů do domácnosti naznačuje, že některé domácnosti v reakci na inflaci prozatím odložily nákup zařízení, které nejsou pro běžný chod domácnosti klíčové. Nárůst u ledniček a mrazáků naopak ukazuje, že lidé v souvislosti s růstem cen energií častěji zvažují, zda se jim nevyplatí výměna starých spotřebičů za nové úsporné,“ doplňuje František Mikoška, obchodní a marketingový ředitel Datartu.

Skupinu HP Tronic založil ve Zlíně v roce 1990 Milan Hradil, který zemřel ve věku 45 let v roce 1999. Tehdy měla skupina obrat dvě miliardy korun a vznikla síť prodejen Euronics. Jako generální ředitel byznys řídí Daniel Večeřa, který do firmy v roce 1999 po zakladatelově předčasné smrti majetkově vstoupil spolu s Petrem Resem. Oba v HP TRONIC začínali na začátku 90. let jako zaměstnanci. Většinovým vlastníkem skupiny je Hradilova manželka Danuše s dcerami.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym