Datový startup jako vyzyvatel globálních gigantů. Český fond vede investici ve výši 100 milionů

Presto Ventures spojilo síly s několika dalšími fondy a andělskými investory, aby startupu RoyaltyRange pomohlo disruptovat trh s daty.

Peter BrejčákPeter Brejčák

pv-team_all-boxed-regular-min

Foto: Presto Ventures

Vojta Roček, Přemysl Rubeš, Eduard Kučera a Roman Nováček z Presto Ventures

0Zobrazit komentáře

Dva globálně dominantní hráči, jejichž pozici – a vůbec celý trh – se snaží i za pomoci českých investorů nabourat mladý startup. RoyaltyRange dvou litevských zakladatelů s oficiálním sídlem v Kanadě uzavřel investiční kolo ve výši přes čtyři miliony eur, tedy kolem 100 milionů korun. Vedoucím fondem bylo zdejší Presto Ventures, přidaly se i baltští Trind Ventures a ZGI Capital včetně několika andělů, třeba úspěšného podnikatele Damira Špoljariče.

RoyaltyRange pro své klienty, které má v sedmdesáti zemích světa a seznam zahrnuje známá jména jako KPMG, EY, Deloitte nebo PwC, zjednodušeně řečeno tvoří databáze, které používají při oceňování v oblasti daní a duševního vlastnictví. Zaměřuje se přitom na jednu z oblastí mezinárodního zdanění, konkrétně převodní ceny. To jsou transakce, kdy například mateřská společnost fakturuje zboží a služby své dceřiné firmě.

Protože jde často o velké sumy a zároveň přeshraniční převody, jsou také do velké míry kontrolovány daňovými úřady. Nástroje startupu tak využívají ony při vyměřování daní, hlavními klienty jsou ale nadnárodní korporace, které díky RoyaltyRange oceňují své transakce, aby je mohly správně zavést do účetnictví.

Jde přitom o hodně specifický trh, kterému celosvětově dominují dvě firmy: Dun & Bradstreet s valuací na burze 5,2 miliardy dolarů a Moody’s s hodnotou 53 miliard dolarů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Data obvykle shromažďují nákupem od lokálních prodejců nebo jejich akvizicemi. Tento kvazi-duopol se zachoval především kvůli vysokým počátečním investicím, které byly potřebné k vytvoření databází. RoyaltyRange jejich pozici narušuje a zavádí vlastní technologii i algoritmy pro získávání a strukturování dat z různých zdrojů,“ popisují zakladatelé RoyaltyRange Asta Rudzikiene a Kris (Kestutis) Rudzika.

„Jsme nadšení, že se můžeme stát součástí příběhu RoyaltyRange, jenž se stává hlavním vyzyvatelem dvou největších poskytovatelů obchodních dat. Oceňujeme pozitivní ohlasy od významných zákazníků, mezi které patří velké nadnárodní společnosti i vládní agentury. RoyaltyRange navíc vyniká svým inovativním přístupem ke sběru dat, který často převyšuje kvalitu nabízenou konkurencí,“ komentuje Milan Lupač z Presto Ventures.

„V oblasti poskytování obchodních dat vidím velký potenciál k technologickým inovacím, ucelenějšímu a rychlejšímu získávání i doručování klientům. RoyaltyRange dokazuje, že má potenciál na to stát se díky svému přístupu jednou z největších firem v oboru, což potvrzují i skvělé reference jejich klientů,“ doplňuje pro CzechCrunch Damir Špoljarič, zakladatel společnosti VSHosting, kterou před lety prodal německému Contabu, a také investor či pilot letadel.

Arnolda Schwarzeneggera zaujal design od STRV. Pak s ním Češi vymysleli novou fitness aplikaci

„Je to splněný dětský sen,“ říká Lubo Smid k aplikaci The Pump, kterou se svým týmem v STRV navrhl. Obsahuje i neveřejné Schwarzeneggerovy metody.

Filip HouskaFilip Houska

arnold-luboStory

Foto: Archiv LS

Šéf STRV Lubo Smid s Arnoldem Schwarzeneggerem

0Zobrazit komentáře

Zrovna se procházel pochybnou uličkou v losangelském Venice a na telefonu mu svítila poslední tři procenta baterky, když obdržel velmi prostou zprávu. „Arnold wants to talk to you.“ Kontaktoval ho tým jedné z největších celebrit amerického šoubyznysu, Arnolda Schwarzeneggera, aby se spolu domluvili na vývoji nové aplikace pro cvičení. „Tak jsem s ním dal FaceTime a řekli jsme si, jak bude vypadat,“ říká Lubo Smid, jehož české vývojářské studio STRV dostalo zakázku, na kterou nikdy nezapomene.

Někteří ho znají jako hollywoodského herce, především pak jako představitele Terminátora a Barbara Conana, jiní ho mají spojeného s rolí guvernéra státu Kalifornie, kterou zastával v letech 2003 až 2011. Většina ale rodáka z rakouského městysu Thal uznává proto, co dokázal na poli profesionální kulturistiky, kdy sedmkrát vyhrál titul Mr. Olympia a navždy se zapsal do historie tohoto sportu. A byť se věnuje i jiným věcem, fitness a bodybuilding je pro něj stále životní vášní.

Nyní v jeho další cestě za motivováním lidí ke zdravému životnímu stylu a síle sehrává důležitou roli i česká technologická společnost STRV, na kterou se tým okolo Arnolda Schwarzeneggera obrátil, protože chtěl vytvořit novou mobilní aplikaci. Takovou, která by předplatitelům nabízela jeho dosud neveřejný cvičební obsah a zároveň v nich vyvolávala pozitivní myšlení. A velkou měrou se zaměřila na formování komunity jeho nejvěrnějších fanoušků, pro které je ikonou.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Nikomu jsem to ještě neřekl, ale kvůli Arnoldovi jsem porušil i svůj dvouměsíční sabatikl, na který jsem loni odjel,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch Lubo Smid, který STRV vede. Vše přitom začalo vcelku nevinně, přes internetový formulář na webu STRV. Vzhledem k tomu, že má původem pražská firma ve Spojených státech poměrně stabilní zastoupení, dostává se i ke klientům, s nimiž by se v Česku stěží spojila. Například právě ke Schwarzeneggerově týmu.

„Nejprve jsme nevěděli, že nás kontaktuje někdo od něj. Napsal nám jistý Adam Bornstein se žádostí, že by chtěl vytvořit mobilní aplikaci zaměřenou na fitness. Líbil se mu náš design, který napříč našimi produkty držíme, proto nás oslovil. Začali jsme se o to více zajímat a zjistili, že má souvislost právě s Arnoldem, na úvodním hovoru ale jeho jméno vůbec nepadlo,“ vzpomíná Smid na rok 2020, kdy k prvnímu kontaktu došlo.

lubo-smid-barbar-conan_1

Foto: Achiv LS

Lubo Smid s mečem z filmu Barbar Conan

Nebyla to ale jednoduchá cesta. I když o sobě měli povědomí, trvalo dva roky, než si Schwarzeneggerův interní tým připravil podrobnosti, aby se na STRV znovu obrátil. „To jsem byl zrovna v takové pochybné uličce ve Venice v Los Angeles, když mi přišla zpráva, že se mnou chce Arnold mluvit. Tak jsme si zavolali na FaceTimu, kde jsme se pobavili o vizi celé aplikace – a domluvili se na obědě,“ doplňuje šéf STRV.

Vedle toho, že si s Arnoldem Schwarzeneggerem vyfotil fotku snů, podržel si jeho meč z Barbara Conana a také navštívil kancelář, kde coby guvernér Kalifornie seděl, získal i díky jeho týmu lepší vhled do toho, čím má aplikace, pojmenovaná The Pump, být. Vizí totiž bylo, aby by se z ní stal – jak Schwarzenegger sám říká – takzvaný positive corner of the internet. Tedy místo, kde by našli útočiště lidé se zdravým nastavením mysli a snahou posouvat se kupředu.

„Když mi svou představu během oběda popisoval, byl to pocit, jaký jsem předtím nikdy nezažil. Jedna věc je byznysová stránka věci, ostatně jsme tam seděli hlavně kvůli tomu, já jsem ale naše setkání bral i jako splněný dětský sen. Dá se s ním bavit o čemkoliv, je vtipný, na svůj věk neuvěřitelně fit, a když na vás mluví svým hlubokým hlasem, fakt si připadáte jako ve filmu,“ vzpomíná Smid na setkání s legendárním kulturistou a hercem.

Design je inspirovaný zlatými časy bodybuildingu. Dýchá z toho aura slavného Gold’s Gymu.

The Pump nabízí vše, co k aktivnímu a zdravému životu potřebují jak pokročilí, tak začátečníci, kteří na jednom místě najdou cvičební plán s videoukázkami mnohdy dosud neveřejných Schwarzeneggerových cvičebních metod, stopky, zdravé recepty, nutriční plány, návody na regeneraci i motivaci a další fitness obsah. Mimo jiné nabízí i komunitní fórum, kde každý může pokládat otázky, na které sám Schwarzenegger pravidelně odpovídá.

„Cvičení jsou posvěcena Arnoldem – a jde o cviky jak s činkami, tak s vlastní váhou. Velkou roli má v aplikaci i použitý design, který je inspirovaný zlatými, sedmdesátkovými časy bodybuildingu. Jsou v ní velké, červené nápisy, odvážné fonty, monolitické bloky. Trochu z ní dýchá i aura slavného Gold’s Gymu,“ doplňuje Smid s tím, že samotná práce na aplikaci včetně konzultací se Schwarzeneggerovým týmem trvala okolo osmi měsíců.

the-pump

Foto: The Pump

Náhled na aplikaci The Pump

Protože ale jde o komunitní záležitost, The Pump, zatím fungující v rámci testovací fáze na pozvání, není zdarma. „Arnold mi sám řekl, že tam chce mít pouze velmi oddané členy,“ zmiňuje Smid a reaguje tak na roční předplatné, které vychází bez jednoho centu na sto dolarů. Aplikaci je ale možné vyzkoušet zdarma na sedm dní s dostupným úvodním tréninkovým programem v hubnoucí nebo nabírací variantě.

moon-mvp

Přečtěte si takéZávod velmocí o Měsíc: jaderná elektrárna i suroviny za bilionyZávod o Měsíc začíná. Rusko a Čína tam chtějí jadernou elektrárnu, Američané zase suroviny za biliony

Další plány, mezi kterými je i vzpírání, se uživatelům zpřístupní po absolvování devadesátidenního úvodního cvičení. Schwarzeneggerův tým novou aplikací zároveň zčásti navazuje na pravidelný newsletter, ve kterém dává tipy ke zdravému životnímu stylu.

„O tom, kolik jsme za zakázku obdrželi, mluvit nechci,“ odpovídá Smid na otázku, jestli může sdělit finanční parametry této spolupráce. „Není to pro nás monstrózní deal, koneckonců je to prostě mobilní aplikace, kterých jsme udělali už stovky, takže si myslím, že částka v tom není podstatná. Jsme hlavně hrdí na to, že se nám podařilo překlopit náš ikonický design v něco takového. Ostatně i Arnoldův tým často zmiňoval, že právě design je to, co je oslnilo úplně nejvíc,“ uzavírá Smid.