Denní dávka ovoce v 20 gramech? Průmyslník, který zachránil Vítkovice i ČSA, se vrhá na zdravé drinky

Zdeněk Šmejkal dvě dekády zachraňoval firmy v problémech, teď chce jednu vybudovat od nuly. Jak říká, je v poločase kariéry a potřeboval nový impuls.

Luboš KrečLuboš Kreč

smejkalStory

Foto: M.L. Moran

Zakladatel skupiny M.L. Moran Zdeněk Šmejkal

0Zobrazit komentáře

Slovo fua znamená v samojské polynéštině ovoce. Fua Fua pak opravdu hodně ovoce. A v češtině? V té je to nová značka imunitních nápojů, které vyčnívají nejen svým složením a chutí, ale i tím, kdo za nimi stojí. Protože elitního krizového manažera a průmyslníka by ve výživovém byznysu čekal jen málokdo. Zdeněk Šmejkal, majitel investiční skupiny M.L. Moran, do toho ale jako vždy jde s pečlivou přípravou, sadou čísel a nově také s rodinou.

To, jak vznikl nápad na jeho novou firmu, vlastně není překvapivé, jen se to vymyká jeho dosavadním zkušenostem – nikdo se na něj neobrátil, aby přišel něco zachraňovat, ani ho neoslovili poradci či známí z byznysu. „Za vším stojí ženy,“ směje se. Ne nějaké obecné, efemérní ženy, ale tři zcela konkrétní: jeho manželka, dcera a spoluzakladatelka projektu, bývalá ředitelka Evropy 2 Jitka Fürst.

„Naše dcera nikdy nechtěla jíst ovoce. Nestrčila ho do úst. Jediné, jak jej byla schopna vzít na milost, bylo, když jsme jí z něj udělali smoothie. A tak jsme pravidelně každý víkend krouhali a mixovali,“ vypráví jednapadesátiletý podnikatel ve své moderní kanceláři ve Šporkově paláci u pražského Náměstí Republiky.

Kdo někdy pracoval s odšťavňovačem, ví, že to není nikterak zábavná práce. A když ji musíte opakovat pořád dokola (pokud tedy chcete, aby vaše dítě konzumovalo ovoce, což obvykle chcete), rádi sáhnete po nějakém zlepšováku. „A já ho našel, když jsem se byl podívat v jedné továrně na psí žrádlo. Zvažoval jsem do ní investici, která nakonec neproběhla, ale v tomto směru mi vlastně pomohla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve výrobně narazil na zařízení, které do té doby neznal, a to na lyofilizační komoru. Takovou mohutnou kovovou nádobu připomínající batyskaf, která se používá na sušení mrazem. Ve světě zdravé výživy jsou takto sušené jahody nebo maliny docela známé, ovoce při procesu neztrácí nic ze svých vitamínů a hodnotných látek, jen se zbaví vody. Jako mlsání je nabízejí firmy jako Mixit nebo Emco.

Šmejkalovi ale došlo, že by se z takto usušeného ovoce dala jeho rozemletím vyrobit sypká směs a z ní míchat dceřiny ovocné dávky. Byl to čistě rodinný pokus, jak si ulehčit práci. Manželku, která se dlouhodobě hodně zajímá o zdravé stravování, to zaujalo taktéž a začala vymýšlet, jak nápoj, který se rozmíchává jen ve vodě, kromě ovoce ještě doplnit o další superpotraviny, extrakty z ovoce a zeleninu, aby z toho vznikla opravdová vitamínová bomba plná vlákniny.

„Trvalo nám to hodně měsíců, než jsme to naladili. Problém zdravých látek je, že nejsou moc dobré, ale my jsme potřebovali, aby to chutnalo skvěle. Chtěli jsme vyvinout stoprocentně přírodní nápoj, který nebude obsahovat žádné přidané cukry, barviva, aromata nebo stabilizátory. Zkrátka, tím, že jsme to dělali pro naši dceru, tak to finálně muselo být nejen zdravé, ale i bez jakékoliv chemie a opravdu dobré. To se asi povedlo, protože to každý den sama vyžaduje,“ říká Zdeněk Šmejkal s tím, že režisérem pokusů byla manželka, která prý doma, co se stravování týče, aplikuje laskavý diktát. „Je na nás holt přísná,“ směje se.

smejkalovi

Foto: M.L. Moran

Zdeněk Šmejkal se svou rodinou

Protože mají oba se ženou zkušeností z byznysu na rozdávání (ona dlouhé roky působila na manažerských postech v IT společnosti SAP, on s kolegou Václavem Novákem zachraňoval ostravské Vítkovice, státní aerolinky ČSA nebo ústeckou chemičku Setuza), došlo jim, že by mohli drinky, které po rozmíchání hodně připomínají smoothie a chuťově jsou opravdu příjemné (redakce CzechCrunche je mohla otestovat), nabídnout i trhu.

Následoval proces, v jehož rukopisu už je Šmejkalovo know-how hodně znát: sestavení byznys plánu, najmutí kreativních agentur, příprava e-shopu, testování produktu na friends & family, spolupráce s výživovými poradci, lékaři a vědci na optimálním složení. Chuť vyvíjeli se známými tuzemskými i zahraničními kuchaři, cukráři, barmany a odborníky, z nich někteří mají i svůj pořad na britské BBC Food.

Přípravy zabraly téměř rok a půl a nyní už značka Fua Fua několik týdnů žije naplno. V týmu je zapojených sedm lidí, hodně se v něm angažuje jak Šmejkalova žena, tak i jeho dcera, v nabídce e-shopu je sedm příchutí a několik ochutnávkových sad, designová láhev na pití a zákazníci si drinky mohou dokonce předplácet. Časem přibudou i takzvané boostery zaměřené na určitou oblast, jíž mají prospět, například trávení, viróza, krása, kolagen, a také individuální programy pro sportovce.

igor

Přečtěte si takéInvestiční skupina brněnského miliardáře Igora Faita jde do PolskaInvestiční skupina Jet Investment kolem brněnského miliardáře Igora Faita vstupuje naplno do Polska

Jeden nápoj, který je ve formě desetigramové směsi na rozmíchání s vodou, vyjde podle toho, v jakém režimu a balíčku si jej klient koupí, od 49 korun výš. Není to příliš? „Vezměte si, že to je cena kafe v kavárně, ale ve skutečnosti dva sáčky Fua Fua pokryjí celou denní doporučenou dávku ovoce. Ta je podle Světové zdravotnické organizace 200 gramů. Popravdě do sebe dostanete mnohem víc vitamínů a dalších látek, než kdybyste snědl ovoce, které si koupíte v obchodě. Vemte si například, že Fua Fua obsahuje v jednom sáčku lesní borůvky, banán, jablko, maliny nebo datle, guaranu, camu camu, jahody a mnoho dalšího, odmítá výtku Zdeněk Šmejkal.

Fua Fua je zatím v pilotní fázi, ale její tvůrci s ní mají velké plány. Během příštího roku se chtějí etablovat na českém trhu a dostat se na provozní nulu. Sušené ovoce zatím kupují od velkododavatelů, sami si ho ale následně míchají. „Díky tomu, jak nekompromisně jsme k tomu přistoupili z hlediska maximalizace zdravotních benefitů, chuti a přírodního složení, jsme unikátní i v porovnání s konkurenty ve světě. Proto, pokud se ukáže dostatečná kapacita zákazníků v Česku, bychom rádi měli globální ambice. Ale to ještě chvíli potrvá.

Právě na tom, jak soustředěně a systematicky popisuje, kam s Fua Fua kráčí, je poznat, že Zdeněk Šmejkal patří k nejzkušenějším a nejoceňovanějším českým byznysmenům. Jeho jméno sice nesvítí z tolika titulků a čelních stránek magazínů, ale za sebou toho má opravdu hodně a jeho skupina M.L. Moran je zavedenou značkou v komunitě expertů na investice a restrukturalizace.

fua

Foto: M.L. Moran

Zdravé nápoje Fua Fua

Založil ji spolu s o generaci starším Čechokanaďanem Václavem Novákem, který se následně stal veřejně známější tváří společnosti. Seznámili se při záchraně ostravských Vítkovic, rukama jim ale prošla i ústecká Setuza nebo aerolinky ČSA, kde uklízeli po působení Jaroslava Tvrdíka, nynějšího šéfa fotbalové Slavie.

„Když jsme M.L. Moran s panem Novákem zakládali, to bylo v roce 2001, dali jsme si u toho pár panáku Jägermeistera. Trochu jsme se odvázali a slíbili si, že budeme dělat jenom věci, které nás opravdu baví, a zkusíme vydělat miliardu korun. A to si myslím, že se povedlo,“ krčí rameny absolvent ostravské Vysoké školy báňské, kterého k podnikání směroval už jeho otec.

V posledních letech na sebe Šmejkal s Novákem upozornili vydařeným exitem – prodali společnost Technistone, kterou převzali na hranici bankrotu, uzdravili ji a jako nejvýkonnější firmu na světě ve svém oboru ji prodali strategickému partnerovi, globální americké firmě Wilsonart. Na transakci podle odhadu CzechCrunche vydělali kolem dvou miliard korun.

Trvalo nám to hodně měsíců, než jsme to naladili. Problém zdravých látek je, že nejsou moc dobré, ale my jsme potřebovali, aby to chutnalo skvěle.

M.L. Moran ale současně prochází čímsi, co by se dalo nazvat evoluční proměnou, a z firmy, která se soustředila primárně na krizový management, se víc a víc věnuje i managementu rozvojovému a tedy budování firem, nejen jejich záchraně. A s tím souvisí i příběh značky Fua Fua. „V určité chvíli jsem si uvědomil, že se nacházím v jakémsi mém byznysovém poločase. Podnikání se věnuju zhruba 20 let a věřím, že ještě dalších 20 pořád budu. A potřebuju něco, co mě bude pohánět dál, nějakou vnitřní, opravdu hlubokou motivaci. A tu jsem si definoval projekty s pozitivním společenským přesahem, které mají silný produkt, který mohu dále vyvíjet, vidí přímo na zákazníka a dají se budovat globálně.

Součástí transformace skupiny je i to, že její spoluzakladatel Václav Novák, který je o 17 let starší a s nímž si Šmejkal dodnes vyká (a nic na tom měnit nechtějí), se kvůli zdravotním potížím před časem stáhnul z denního angažmá. Má ve skupině i nadále podíl, byť už jen menšinový, sedí v dozorčí radách a dohlíží na některé investice.

Fua Fua je zatím co do velikosti byznysu minifirma, v portfoliu M.L. Moran jsou mnohem větší kusy. Hodně je poslední dobou slyšet o developerovi Urbanity, který staví průmyslové kampusy, jejichž součástí jsou i školky, spousta zeleně nebo obchody. Jde o jeden z trendů komerčního developmentu, který jde vstříc požadavkům nadnárodních firem a jejich ESG strategiím.

zdenek

Foto: M.L. Moran

Zdeněk Šmejkal ze skupiny M.L. Moran

„Nejde jen o to. Chceme ostatním průmyslovým developerům ukázat, že se kromě šedých krabic dá dělat kvalitní industriální architektura, která zároveň dává ekonomický smysl. V tom jsme určitě průkopníkem minimálně na českém trhu. Navíc se silným zaměřením na zaměstnance, kteří se tam necítí jen jako výrobní prostředek, ale jako člověk, na kterém někomu záleží. Z toho pak benefituje jak zaměstnavatel, tak obec,“ zdůrazňuje Šmejkal.

V Tachově už jeden takový areál Urbanity začali budovat, dokonce s ním vyhráli průmyslovou stavbu roku v soutěži Best of Realty a jako první na světě s ním získali ocenění BREEAM Communities v průmyslu. Další kampus chystají například v Bruntálu.

Jinou výraznou firmou z rodiny M.L. Moran je Woodplastic, která vyrábí kompozitní terasová prkna a spoluinvestorem v ní je Ondřej Fryc, zakladatel Mallu a majitel investičního butiku Reflex Capital. Fryc dostal letos od CzechCrunche cenu pro nejlepšího investora roku 2022 na Startup Awards.

Zdeněk Šmejkal (51)

  • absolvent ostravské VŠB-TU
  • kariéru začínal ve skupině průmyslníka Zdeňka Zemka
  • při záchraně Vítkovic se seznámil s Václavem Novákem a v roce 2001 spolu založili M.L. Moran
  • jejich rukama prošla ústecká Setuza, aerolinky ČSA nebo skupina Expandia, nyní mu patří společnosti Urbanity, Woodplastic či Fua Fua
  • v nedávné době prodal firmy Technistone nebo Alfa Plastik

A pak má Šmejkal ještě jedno překvapení v rukávu, o kterém ale zatím nechce tolik mluvit. A které dobře dokumentuje, jak světovýma očima na byznys kouká: je spolumajitelem podniku, který na Aljašce vlastní několik rybářských lodí a úlovky prodává jak velkovýrobcům, tak přímo českým zákazníkům. „O tom ale až někdy příště,“ říká.

Když se loučíme, ještě narychlo vytahuje iPad a pouští reálná a docela drsná videa, na nichž jeho aljašské lodě v minus třiceti stupních a v šestimetrových vlnách uprostřed Beringova moře loví aljašské divoké ryby. Chvíli poté zase nadšeně ukazuje vytištěné vizualizace elegantních průmyslových kampusů, které chystá s kolegy z Urbanity.

Zdá se tedy, že i když se – jeho vlastními slovy – nachází v poločase byznysového rozpadu, energie má ještě dost. Nebo ne? „Jo, myslím, že se to ubírá dobrým směrem.

Příjmy Marvels jsou tak špatné, že je Disney přestane zveřejňovat. Chybu přiznal sám ředitel firmy

Blockbuster za čtvrt miliardy dolarů má zdaleka nejhorší výdělek v historii adaptací komiksů Marvelu. Podle šéfa Disney Boba Igera je na vině více faktorů.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

THE MARVELS

Foto: Falcon

Brie Larson jako Captain Marvel v novince Marvels

0Zobrazit komentáře

Spadají do něj čtyři z deseti nejvýdělečnějších filmů všech dob, od uvedení Avengers: Endgame si ale filmové univerzum Marvelu nevede zrovna nejlépe. Ačkoliv několik titulů se stále přiblížilo k hranici miliardy dolarů v příjmech, jakási naléhavost a dojem velkých kulturních událostí, jakým se superhrdinské blockbustery těšily, výrazně opadly. Novinka The Marvels je na tom s příjmy tak špatně, že se Disney rozhodlo přestat je zveřejňovat a k situaci se vyjádřil sám ředitel společnosti Bob Iger.

Snímek za asi čtvrt miliardy dolarů navazuje na Captain Marvel z roku 2019, kterému se podařilo vydělat 1,1 miliardy dolarů a stal se nejúspěšnějším filmem se superhrdinkou. Captain Marvel ovšem do značné míry těžil z uvedení mezi Avengers: Infinity War a Endgame, tedy v období, kdy vrcholila více než dekádu budovaná sága kolem zloducha Thanose.

The Marvels naproti tomu vyšlo uprostřed následující ságy točící se kolem multiverza, které navíc stále schází ucelenost a dojem, že směřuje k něčemu velkému. Snímek o třech méně známých superhrdinkách, vystavěný převážně jako přímočará zábava, snad měl šanci fungovat jako součást většího celku, ale jen málokdo ho tak vnímal. Jen málokdo se na něj proto i vydal do kina. 

marvels-dovnitr

Foto: Falcon

Ms. Marvel, Captain Marvel a Monica Rambeau

Že výsledkem je katastrofa, bylo jasné už po premiérovém víkendu. Jeden z dražších blockbusterů poslední doby za první tři dny od uvedení celosvětově vydělal jen 110 milionů dolarů (2,53 miliardy korun), což je číslo, které by bylo nízké, i kdyby zahrnovalo jen Spojené státy. Druhý víkend byl ovšem ještě horší. Film totiž na domácím trhu zaznamenal rekordní propad návštěvnosti o 79 procent a celosvětově se zastavil na 161 milionech příjmů.

Necelé čtyři týdny od premiéry Marvels prodali vstupenky za 80 milionů dolarů v Severní Americe a 197 milionů celosvětově. S blížícími se svátky by se typicky očekávalo, že do kin opět ve větších počtech vyrazí rodiny a finanční situace filmu, který by pro ziskovost potřeboval vydělat alespoň půl miliardy v dolarech, bude mít šanci na zlepšení. To by samozřejmě bylo důležité pro investory a správní radu, která každý krok a úspěch či neúspěch firmy bedlivě sleduje. Disney nicméně učinilo nezvyklé rozhodnutí, když oznámilo, že další příjmy Marvels už zveřejňovat nebude.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oficiální vyjádření k tomuto kroku hlásí jen prosté: „S tím, jak se příjmy filmu Marvels postupně utlumují, přestaneme u tohoto titulu reportovat víkendové mezinárodní/globální výdělky.“ Nejprostší interpretací takové zprávy je, že firma jednoduše neočekává zlepšení a chce předejít dalším špatným zprávám spojeným s její dosud nejvýdělečnější značkou. Ostatně za poslední víkend trojice superhrdinek ve Spojených státech z kapes diváků vytáhla jen 2,4 milionu dolarů.

Ačkoliv se týdny, možná i měsíce před premiérou předpokládalo, že Marvels nebudou příliš úspěšné, taková míra selhání je stále překvapivá. I když tituly z produkce Marvelu mívaly zpravidla alespoň dobré, někdy skvělé ohlasy, i kritičtěji vnímané filmy byly vždy výdělečné. Novinka ovšem nedosáhla ani na polovinu příjmů letošního Ant-Mana a Wasp: Quantumanie, který byl hůře hodnocený.

nick-fury

Foto: Falcon

V Marvels dominují ženy, ve filmu vystupuje ale i Nick Fury

K situaci se tento týden na byznysovém summitu New York Times vyjádřil ředitel Disney Bob Iger. Vinu za neúspěch Marvels částečně přisoudil okolnostem jejich vzniku. „Marvels se natáčeli za covidu. Na place nebyla takříkajíc taková míra dohledu, kdy lidé z vedení den ode dne prohlíží, na čem se pracuje,“ cituje Igera server Deadline.

Ředitel firmy, u níž se z Marvelu stala nejúspěšnější značka v Hollywoodu za poslední více než dekádu, ale také připustil vliv streamovací služby. „Zkušenost se sledováním filmů doma je dnes lepší, než kdy dříve. A když si to tak vezmete, je to navíc skvělá nabídka. Disney+ vás vyjde na sedm dolarů za měsíc, což je mnohem levnější, než brát na film celou rodinu. Takže myslím, že je teď vysoko laťka kvality, jakou potřebujete, abyste lidi dostali z domovů do kin,“ poznamenal Iger.

Právě přemíra obsahu a jeho snadná dostupnost online – zvlášť v době zkrácené exkluzivity pro kina – se často označuje jako jeden z důvodů, proč diváci netráví tolik času ve filmových sálech a dají přednost obýváku. Ruku v ruce s tím jde také přílišný stereotyp, do něhož se superhrdinský žánr v pojetí Marvelu dostal. Příští rok se studio pokusí situaci začít znovu otáčet ve svůj prospěch počínaje Deadpoolem 3 v červenci. Ten má být jediným snímkem z MCU, který v následujících čtrnácti měsících uvidíme.