Eden bude nekuřácký, říká Tvrdík. Slavia kvůli udržitelnosti láká diváky k cestě vlakem nebo na kole

Projekty se společenským přesahem berou sešívaní jako investici, která se jim vyplácí. Představili řadu nových projektů pod názvem Za hranice hřiště.

Jiří BlatnýJiří Blatný

tvrdikslavia2

Foto: SK Slavia Praha

Jaroslav Tvrdík, předseda představenstva SK Slavia Praha

0Zobrazit komentáře

Fotbal, to jsou hlavně vrcholné fyzické výkony, rekordy a nastřílené góly. Stále častěji ale dnes nejen fotbalové týmy překračují vymezenou plochu hřiště a angažují se v různých charitativních a jiných společensky odpovědných projektech. Je to případ i pražské Slavie, která před několika měsíci založila nadační fond právě za takovým účelem – a nyní představila další nové projekty, třeba revitalizaci okolí Fortuna Areny či nové řešení pro kuřáky z řad fanoušků.

Odpovědný fotbalový klub s celospolečenským přesahem nemusí být nutně výsada evropských velkoklubů typu Barcelona nebo Real Madrid. Že se společensky odpovědné projekty daří dlouhodobě dělat i v relativně menších klubech, to podle předsedy představenstva Slavie Jaroslava Tvrdíka dokazuje třeba dánský klub Aarhus GF, který se v žebříčku iniciativy Responsiball, který sleduje činnost klubů ve zmíněné oblasti, těší ze čtvrtého místa, kde je mezi zmíněnými španělskými giganty i tradičními německými kluby jako Bayern Mnichov či VfL Wolfsburg.

Projektům s přesahem se ve Slavii systematicky začali věnovat zhruba před půl rokem, kdy vršovický klub založil vlastní nadační fond, ve kterém jsou mimo jiné aktivní současní hráči A-týmu. Útočník Stanislav Tecl například vede Tým legend, který během roku sehrává charitativní utkání. V tom posledním v Borovanech na Písecku se podařilo vybrat 120 tisíc korun. Záložník Slavie a České reprezentace Lukáš Provod pak třeba nedávno spustil podcast V doprovodu, do kterého si zve osobnosti českého fotbalu.

Na Západě jsou dnes podobné snahy o společenskou odpovědnost klubů běžnou součástí fotbalové kultury. V Česku se iniciativy v tomto ohledu zatím rodí, Slavia nicméně není jediná, která se jim věnuje. Dlouhodobě se CSR věnují například FK Teplice. V letošní sezoně bude například po dohodě každý vzájemný zápas s Viktorií Plzeň spojený s konkrétním charitativním projektem v jednom či druhém městě. Podobné partnerství má pražské „S“ s Baníkem Ostrava.

Společenská odpovědnost organizací (CSR)

Dobrovolný závazek organizace zohledňovat potřeby zákazníků, dodavatelů, zaměstnanců a dalších aktérů, kterých se její činnost dotýká. Důležitou součástí je snaha minimalizovat negativní dopady na životní prostředí. CSR se dotýká různých faktorů – ekonomických, společenských i environmentálních.

Zdroj: Národní portál rady kvality ČR

Jednou z hlavních slávistických priorit v rámci strategie, kterou nazývají Za hranice hřiště, pro současnou sezonu Fortuna ligy je nešvar povědomý asi každému, kdo na zápase ve vršovické Fortuna Aréně, známé prostě jako Eden, někdy byl –⁠ kouř z cigaret. Klub chce během letošní sezony stadion učinit plně nekuřáckým. Sešívaní vědí, že se to nepodaří ze dne na den a Tvrdík dodává, že „se toho nedá dosáhnout pouze represemi“.

Počínaje utkáním s Baníkem Ostrava za dva týdny proto Slavia kuřákům nabídne možnost opustit Eden během utkání a o poločasové pauze do ohraničených zón. Kromě místa pro kouření tam budou i stánky s občerstvením a toalety. „Nabídneme jim funkční službu. Pak můžeme udělat druhý krok a zákaz kouření přímo na stadionu opravdu aktivně vymáhat,“ vysvětluje Tvrdík.

Sešívaní rovněž plánují několik zelených projektů. Slavie chce v Edenu například zavést nádrže zachytávající dešťovou vodu a používat ji k zavlažování hřiště. Součástí iniciativ šetrných k životnímu prostředí má podle Tvrdíka být i revitalizace parkoviště před stadionem, ze kterého se má stát odpočinková zóna se zelení. Razantní změnou má projít i vozový park Slavie. Klub postupně auta se spalovacím motorem nahradí elektromobily.

„Posun automobilového průmyslu v oblasti elektromobility pro nás znamená, že díky našim partnerům není nějaký velký problém vozový park obměnit. Je to trend a firmy mají zájem se do nich zapojovat,“ říká Tvrdík a pokračuje, že kromě společenského přesahu takových projektů je výhodou i jejich nízká nákladovost. „Prodali jsme hráče za 350 milionů korun a výdaje na CSR pro nás představují asi jedno procento z našeho rozpočtu,“ dodává.

Doprava však v Edenu zdaleka není jen o autech. Mezi spolupráce patří ta s Českými dráhami. Vršovický klub s dopravcem pomáhá posilovat železniční spoje při domácích utkáních do zastávky Praha-Eden, která je přímo u stadionu. „Rychlíky například před utkáním staví přímo u stadionu, normálně jen projíždí. Klub zase financuje vlakové soupravy navíc,“ uvádí šéf Slavie Tvrdík. Kromě železniční dopravy fanoušků na zápasy se klub snaží podporovat i cesty na kole, u stadionu jsou proto stojany na tyto jednostopé dopravní prostředky – a přibýt mají další.

kapitanska-paska-slavia

Foto: Petr Končal

Fotbalisté Slavie vyběhnou o víkendu na hřiště s páskami, které půjdou do dražby

I vše výše zmíněné se podle Tvrdíka odráží na zvyšujícím se zájmu fanoušků, který vyústil v rekordní počet návštěvníků při prvním domácím zápase letošní sezony v Edenu. Větší mediální obraz a větší povědomí ve společnosti, to byla také motivace za nedávným podpisem mediálního partnerství mezi Slavií a Seznamem.

Červenobílí také dlouhodobě spolupracují s transplantační jednotkou Fakultní nemocnice v Motole nebo organizací DONOR. Nedávno například klub rozdal přes milion korun jedenácti konkrétním lidem, které také pozval na výkop před víkendovým utkáním se Zlínem.

Michaela Schejbalová, manažerka společensky odpovědných projektů Slavie, vyzdvihla i projekt Kapitánská páska, který se každý měsíc zaměří na jiné téma. Upozorní na něj speciální pásky na rukou hráčů. Iniciativa pak vyvrcholí charitativní aukcí zmíněných artiklů. Finanční podpora v souvislosti s blížícím se předkolem Evropské ligy proti ukrajinskému týmu Dnipro-1 poputuje právě i do Dněpru, kde Slavia podpoří tamní nemocnici.