Desítky milionů korun pro lépe oděné muže. Český startup Genster nabírá peníze pro boxy s oblečením na míru

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

misa-kloudova-genster

Foto: Genster

Spoluzakladatelka Gensteru Michaela Kloudová

0Zobrazit komentáře

Zavoláte stylistce, řeknete si s ní, co rádi nosíte, jaké oblečení potřebujete, a pak jen čekáte, až vám dorazí zásilka s nápisem Genster. Tuzemský startup, za kterým stojí Michaela Kloudová a Ryan Cole, řeší problém Čechů, kteří nemají rádi obchodní centra nebo jednoduše nemají čas. Nemusí totiž chodit do obchodu a vše zvládnou z pohodlí domova.

V loňském roce Genster rozeslal mužům celkem 1 400 boxů s oblečením na míru, které po vyplnění dotazníku či telefonátu pro každého vyberou stylistky tak, aby spolu vše takzvaně hrálo. Po prvotním oťukávání s klienty se začíná služba, která se rozběhla v roce 2018, rozjíždět a přilákala i velkého investora.

Před rokem podpořil bývalou mediální manažerku Unileveru Michaelu Kloudovou a jejího kolegu-grafika Ryana Colea v rozjezdu podnikatel a angel investor Vojta Roček a teď nejen, že svou investici navýšil, ale navíc se k němu ještě přidal venture kapitálový fond Presto Ventures (dříve Bohemia Venture Capital). Celkově tak Genster nabírá nižší desítky milionů korun.

„S předchozí investicí od Vojty Ročka jsme ukázali, že je o službu zájem a že máme funkční byznys model. Nyní se budeme ještě více soustředit na růst. Zároveň budeme díky zpětné vazbě od našich klientů dál ladit náš produkt, aby čeští muži i nadále vypadali skvěle a šetřili svůj drahocenný čas,“ říká k investici Michaela Kloudová.

genster5

Foto: Genster

Oblečení na míru od Gensteru

V loňském roce, kdy se tým Gensteru rozrostl z 5 na 14 lidí, rozšířil výběr českých i zahraničních značek a začal experimentovat se znovupoužitelnými balícími materiály, sbírala firma zkušenosti na celkem 1 400 rozeslaných boxech. Z nich si zákazník může vždy vše pohodlně vyzkoušet a zaslat zpět jak oblečení, tak i zpětnou vazbu, co a proč se mu nelíbilo.

To, že se však stylisté obvykle trefí do vkusu a pomocí nasbíraných dat své výběry neustále zlepšují, nicméně potvrzuje skutečnost, že 60 procent klientů se Gensteru vrací.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Být ‚in‘ je v dnešní době čím dál složitější. Míša se svým týmem přebírají odpovědnost v oblasti, která je pro spoustu mužů důležitá a složitá zároveň. Navíc je fajn podporovat produkt s tak silným růstovým potenciálem,“ vysvětluje Vojta Roček, který investuje prostředky po prodeji svého startupu Stories. Ten v roce 2018 koupil americký gigant Workday.

Nově nabyté peníze chce Genster použít na další růst a rozvoj firmy, kterou pomalu připravuje také na první expanzi. Kam a kdy to bude, zatím Michaela Kloudová komentovat nechce, stejně jako prozatím nesděluje ani to, kolik její firma na boxech vydělává, ale jisté je to, že chce dát celému byznysu ještě další rozměr.

vojta-rocek

Foto: Genster

Investor Vojta Roček

„Peníze použijeme také na spuštění nových projektů v oblasti cirkularity. V boxu nám mohou zákazníci poslat zpět oblečení, které už nenosí, a my ho buď vytřídíme, nebo předáme našemu partnerovi, který ho využije dále,“ vysvětluje novou iniciativu pětatřicetiletá podnikatelka, jež chce vdechnout oblečení druhý život.

„Skříně tedy mužům nejen naplníme, ale i vyčistíme. Oblečení je poměrně špatně recyklovatelné a zároveň má nemalý dopad na životní prostředí. Je navíc škoda, aby pouze zabíralo místo ve skříni, když můžou ještě někomu jinému skvěle posloužit,“ dodává Kloudová.

jeff-of-the-rings-1x

Přečtěte si takéStředozem Jeffa Bezose. Amazon zahajuje natáčení miliardové adaptace Pána prstenů a využije i herce z Hry o trůnyStředozem Jeffa Bezose. Amazon zahajuje natáčení miliardové adaptace Pána prstenů a využije i herce z Hry o trůny

To hlavní je ale pochopitelně v plnění šatníků českých manažerů, ajťáků, ale i kuchařů, stavařů či záchranářů – zákazníci právě z těchto a stále nových oborů se v Gensteru odívají a nejen podle spoluzakladatelů, ale také nových investorů je v takovém nakupování oblečení budoucnost.

„Online personalizace je dle nás ve fashion retailu budoucností. Podobný byznys model již navíc v západním světě funguje a zákazníci ve střední a východní Evropě na produkt netrpělivě čekají,” říká Managing Partner Presto Ventures Přemysl Rubeš, podle něhož může právě Genster volné místo v regionu vyplnit.

genster2

Foto: Genster

Spoluzakladatelé Gensteru Michaela Kloudová a Ryan Cole

Presto Ventures

Presto je venture kapitálová firma, která propojuje strategické investice a…

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Cvrčci frčí. Český Sens z nich vyrábí protein, chce snížit naši závislost na masu a teď na to má 48 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

founders_foto_pouze_daniel_radek-min

Foto: Sens

Zakladatelé Sens Daniel Vach a Radek Hušek

0Zobrazit komentáře

Zájem lidí o udržitelnost stále více ovlivňuje také potravinářský průmysl. Důkazem přitom nejsou jen pokusy o vytvoření co nejlepšího „masa“ z rostlinných produktů, jaké vyrábí například američtí startup Beyond Meat či Impossible Foods nebo česká Mana. Organizace spojených národů už v roce 2013 jako řešení možné potravinové krize a udržitelný zdroj výživy označila hmyz, což inspirovalo dvojici Čechů, aby se pustili do cvrččího projektu.

Radek Hušek a Daniel Vach založili startup Sens, ve které vyrábí produkty ze cvrčků, respektive z mouky připravené z jejich bílkovin. Před čtyřmi lety s nápadem na výrobu cvrččích nutričních tyčinek vybrali na Kickstarteru přes 270 tisíc korun a po úspěšném růstu teď hlásí, že mají na další rozvoj velkou finanční injekci.

Sens získal investici ve výši 1,9 milionu eur (téměř 48 milionů korun) od fondů Presto Ventures (dříve Bohemia Venture Capital) a Reflex Capital. Investičního kola se zúčastnil také inkubátor UP21, ve kterém projekt před lety začínal. Doposud do Sensu vedle UP21 investoval také Michal Dědek z Finin Group.

lifestyle_foto_2020

Foto: Sens

Proteinová tyčinka Sens

 

„Věříme, že konzumace hmyzu je jednou z možností, jak zajistit obživu pro stále se rozrůstající lidskou populaci. Pro konzumaci cvrčků existují dva zcela zásadní důvody, a to udržitelnost a příznivá výživová hodnota,“ říká Barbora Tobolová z Presto Ventures, kteří ještě jako BVC investovali také například do projektů Feedyou, Domotron nebo Topíte.cz.

„Přesun k alternativním zdrojům proteinů považujeme za nevyhnutelný, podle odhadů je možné, že alternativní proteiny do 10 let nahradí až jednu třetinu masného průmyslu. Věříme, že právě Sens jsou jedni z těch, kteří k této revoluční změně velkou měrou přispějí,“ doplňuje Tobolová, která má v Prestu investici na starost i proto, že vystudovala obor technologie potravin na VŠCHT.

„Alternativní proteiny do 10 let nahradí až jednu třetinu masného průmyslu.“

„Obor alternativních potravin, reprezentovaný například mediálně známým Beyond Meat, je neuvěřitelně rostoucí a my věříme, že Sens v kombinaci s výrobní základnou v Thajsku má skvělou výchozí pozici globálně uspět. Jeho zakladatelé jsou skutečnými průkopníky. Navíc produkty Sens jsou nejen zdravé, ale i dobré. Sami je jíme,“ říká s úsměvem Ondřej Fryc, řídící partner Reflex Capital.

ondrej-fryc

Foto: Nguyen Duy McLavin/CzechCrunch

Zakladatel investičního fondu Reflex Capital Ondřej Fryc

Do karet ve prospěch cvrčků hraje také fakt, že ze základních potravin bohatých na bílkoviny má produkce například hovězího masa největší dopad na planetu. Cvrččí mouka podle startupu přestavuje menší zátěž pro životní prostředí než jakákoliv jiná živočišná bílkovina. Větší rozvoj oblasti můžeme do budoucna očekávat i u nás, ministerstvo zemědělství nedávno s konečnou platností uznalo hmyz jako hospodářská zvířata.

Češi provozují největší automatizovanou cvrččí farmu světa

Původní plán Sens byl, že získají investici již v první polovině loňského roku, ale po mírném zdržení se teď může dvojice zakladatelů se svým týmem naplno pustit do rozvoje svého byznysu. Kromě představení nových produktů či posílení obchodního týmu chce díky investici podpořit růst v Německu, kde své produkty prodává například již v řetězcích Edeka a Tegut.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky investici se nyní můžeme soustředit na vylepšení produkce cvrččí bílkoviny, která má v budoucnu kvůli své udržitelnosti velký potenciál nahradit část produkce masa. Cílíme především na rozvinuté trhy, jako je Německo, avšak i zde chceme uvést naše nové produkty, například krekry z cvrččí mouky na bázi sušených semínek a zeleniny. Lidé si rovněž budou moci brzy zakoupit těstoviny či proteinový nápoj,“ říká Hušek.

Sens dodává značnou část své produkce zákazníkům prostřednictvím svého e-shopu, u nás však také přes online supermarket Rohlik.cz či řetězec Makro. Zájem o podobné produkty nebo i přímo cvrččí mouku pro jiné výrobce je podle firmy pořád velký.

crickets-box-min

Foto: Sens

Sens v Thajsku provozuje vlastní cvrččí farmu

S ohledem na uspokojení rostoucí poptávky po cvrččí mouce Sens v roce 2018 v Thajsku otevřel největší automatizovanou cvrččí farmu na světě a i díky tomu se řadí k průkopníkům potravin s alternativním zdrojem bílkovin. Specializovanou továrnu čeští podnikatelé postavili společně s Nicolasem Berym, francouzským specialistou na výrobu mouky z hmyzu, který s nimi buduje i celý startup.

Část nově získané investice proto plánuje tuzemský cvrččí startup využít i na větší automatizaci zmiňované farmy a navýšení její produkce s cílem zefektivnit výrobu cvrččího proteinu natolik, aby byl levnější než kuřecí.

„Těší nás, že se Sensu daří. Lidé se stále více zajímají nejen o životní prostředí, ale také o inovativní a udržitelné potraviny. Věříme, že se alternativní zdroje proteinů, jako jsou produkty z cvrččí mouky, brzy dostanou do povědomí zákazníků a rozšíří se nejen po Evropě, ale i po celém světě. Přece jenom se firmě podařilo to klíčové, zbavit část veřejnosti předsudků,“ dodává Vítek Šubert, spoluzakladatel a CEO UP21.