Developer průmyslových hal CTP osazuje střechy soláry a v nových areálech chystá i restaurace
Firma, již založil Holanďan Remon Vos, ovládá skoro třetinu českého trhu. Po Brnu se soustředí na Ostravu, u Prahy chystá zelený komplex.
Hmyzí domeček, ještěrkoviště, parková úprava, dešťová voda využívaná na splachování, nabíječky pro elektromobily, zelené fasády, solární elektrárny na střechách, restaurace… V plánech pro novou rezidenční čtvrť by takové informace nepřekvapily, ale u logistického areálu? Vlastně už ani tam. Kousek za Prahou u obce Úžice staví největší český developer logisticko-průmyslových hal CTP nejzelenější projekt svého druhu.
V areálu zvaném CTPark Prague North, který má odpovídat nejpřísnějším parametrům mezinárodní ekologické certifikace BREEAM, už je jedna hala hotová, další bude k dispozici příští rok a postupně by se měl celý komplex skládat z více než pěti objektů.
„Dnes už ani logistické haly jinak dělat nelze, zákazníci to vyžadují. Nejen aby byly energeticky úsporné a celkově udržitelné v duchu ESG, ale také aby měly pokud možno hezké okolí, aby tam byly služby pro zaměstnance, aby se tam lidé cítili dobře. Je to podobné jako u kancelářských budov, kde nájemci také chtějí, aby se tam všichni cítili fajn,“ vysvětluje obchodní ředitel CTP v Česku Jakub Kodr.
Skupinu CTP založil v roce 1998 původem nizozemský podnikatel Remon Vos a vybudoval z ní jednoho z největších vlastníků a developerů logistických hal v Evropě, společnost má v portfoliu přes 10 milionů metrů čtverečních prostor a působí v celém regionu střední a východní Evropy, ale čím dál víc i na Západě včetně Vosova rodného Nizozemska. Česko i nadále ale představuje hlavní část holdingu, jde téměř o 40 procent byznysu CTP.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Obchodní strategie CTP klade důraz na udržitelnost, takže firma například udává, že už je dnes provozně uhlíkově neutrální, zároveň všechny její objekty – jen v Česku má 57 průmyslových parků a ovládá 28 procent trhu – mají certifikaci podle zmíněné mezinárodní ekologické metodiky BREEAM.
V roce 2021 uvedla skupina akcie na amsterodamskou burzu a v rámci takzvaného duálního listingu jsou k dispozici i v Praze. Za letošní rok zatím přidaly v eurech bezmála sedm procent, od vstupu na burzovní parket jsou ale kvůli celkovému poklesu na trzích v minusu 14 procent. Jedna akcie CTP se obchoduje na úrovni 12 eur.
„Za rok 2022 jsme naše české portfolio rozšířili o 300 tisíc metrů čtverečních. Jinak výnosy z nájmů nám stouply o 13 procent na 5,7 miliardy korun,“ říká obchodní ředitel Kodr s tím, že celá skupina na všech svých trzích loni utržila od klientů 452 milionů eur, tedy zhruba 11 miliard korun, což je růst dokonce o 38 procent. Zisk celé skupiny za rok 2022 pak přesáhl 265 milionů eur.
A jelikož Remon Vos své skupině vytknul za cíl, aby do roku 2030 své portfolio zdvojnásobila, tedy aby v celé Evropě měla k dispozici aspoň 20 milionů metrů čtverečních, počítá Kodr, že tempo přidávání nových hal bude muset možná dokonce zrychlit. „Je to ambiciózní cíl. Počítám, že ročně porosteme aspoň o 300, ale klidně až o 500 tisíc metrů. Poptávku vnímáme velmi silnou. Naše haly jsou obsazené z 97 procent.“
Historicky je CTP hodně silná v okolí Brna, největší halu pak má u Plzně v Borech, která má rozlohu 79 tisíc metrů čtverečních. Tu by ale měl překonat brzy areál v ostravském Hrušově, kde společnost koupila brownfieldový komplex. Tam vznikne logistická plocha s bezmála 100 tisíci metry čtverečními. „Ostrava je pro nás extrémně důležitá, byli jsme totiž první, kdo před mnoha lety začal v Moravskoslezském kraji budovat průmyslovou zónu. Poptávka výrazně převyšuje nabídku. Tak, jak před lety rostlo Brno, teď vnímáme něco podobného v Ostravě. Chceme u její přeměny být a přispět k ní,“ říká Kodr.
CTP se od většiny konkurentů na trhu liší v tom, že haly si sama staví, sama je vlastní a sama je i provozuje. A přestože v Brně patří k největším majitelům kancelářských prostor, vlastní hotely, postavila komplex nájemních domů nebo provozuje coworkingový prostor Clubco, s nímž chce letos expandovat do Ostravy, průmyslové nemovitosti zůstávají prioritou.
A to i kvůli energetice – na jejich střechách totiž CTP buduje nové solární elektrárny. Jen letos jich po celé Evropě chce přidat s maximálním výkonem 100 MWp, loni to bylo 38 MWp (pro srovnání to odpovídá výkonu běžných fotovoltaik na šesti tisících střechách rodinných domů). „Máme rovných střech docela hodně,“ směje se Kodr. V Česku pak loni firma instalovala fotovoltaiky s výkonem 15 MWp, letos to má být 20 MWp.
„Je to něco, co po nás zákazníci žádají. Náš plán je udělat z parků, které vlastníme, také částečně energeticky soběstačné ostrovní systémy. Nejde jen o soláry, instalujeme i tepelná čerpadla, řešíme využívání vody, rekuperaci. Na Západě je tenhle trend jasný a postupně se dostává i k nám,“ připomíná Jakub Kodr.
Vychází to i z toho, že řada klientů CTP jsou nadnárodní firmy, které prostě musí už nyní plnit přísná ESG měřítka a to, v jak zelených budovách působí, je pro jejich reporty zásadní. Anebo třeba velké automobilky tlačí na své dodavatele, že musí vyrábět v co nejekologičtějších halách, protože i jejich uhlíková stopa se započítává do zelenosti výsledných aut.
A pokud se tu čím dál víc prosazuje zelená výstavba i u logistických hal, ještě v něčem Česko podle Kodra za Německem či Nizozemskem zaostává? „Řekl bych, že jsme o dost konzervativnější v adopci elektromobility. Na Západě musíme v projektech mnohem víc myslet na infrastrukturu pro elektromobilitu, zatímco v Česku to klienti tolik nevyžadují.“
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.