Dezinfekční gely jsou důležitější. Francouzi nahrazují část výroby luxusních parfémů, Češi naopak produkci tuzemáku
Stejně jako roušky nebo respirátory i dezinfekční gely jsou dnes velice cenným zbožím, kterého nemají evropské země dostatek. Vedle Česka, kde lidé malé lahvičky vykoupili již před časem, se s podobnou absencí potýká i Francie, která pomáhá i majitel luxusních značek Louis Vuitton, Givenchy nebo Dior. Své zaměření v těžkých časech mění i výrobci tradičního českého alkoholu.
Pařížský koncern LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton, kterému šéfuje nejbohatší Francouz Bernard Arnault, již v neděli ohlásil, že tristnímu stavu zdravotnických pomůcek v jeho domovině pomůže. Zaručil se, že tento týden vyprodukuje zhruba dvanáct tun antibakteriálních dezinfekčních gelů, které věnuje tamní vládě k následné distribuci mezi nemocnice v Paříži.
Musel k tomu však udělat razantní krok – zrušit výrobu ve třech hlavních továrnách, kde se vyrábí primárně parfémy značek Givenchy, Dior a Guerlain. Tato místa se totiž proměnila v nový, pro LVMH dosud neprobádaný závod se stejnými dělníky, ale se zcela odlišným zaměřením. Namísto světových vůní dělají obyčejné dezinfekční přípravky.
Merci @LVMH merci #christiandior
Le produit est magnifique dans tous les sens du terme ! pic.twitter.com/3f3PjazsC9— Romain de JORNA (@romaindejorna) March 17, 2020
Slavný výrobce ikonických kabelek Louis Vuitton navíc tyto produkty nijak neprezentuje coby nový segment jeho klasické výroby. Nezajišťuje jim žádný marketing, nedává jim vysoké ceny, ani se nesnaží, aby korespondovaly s konkrétními luxusními potřebami spotřebitelů. Zkrátka a jednoduše vyrábí to, co Francie (a celý svět) nyní akutně potřebuje. Bez ohledu na to, že to potenciálně ovlivňuje jeho budoucí zisky a mění sortiment.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPodle miliardáře Arnaulta má výroba dezinfekčních přípravků, které přichází s minimalistickou bílou etiketou s černým textem, trvat tak dlouho, jak jen to bude potřeba. Tento plán navíc koresponduje také s lednovým darem ve výši 2,8 miliardy dolarů na boj proti koronaviru, do něhož se zapojil i konkurenční Kering (vlastnící značky Gucci nebo Balenciaga) a výrobce šperků Swarovski.
Stranou musí i tuzemák
Pochopitelně nejde jen o francouzský problém. Šířící se nákaza sužuje prakticky celý svět, což je důvodem, proč na nedostatek zdravotnických pomůcek reaguje velké množství nadnárodních firem. Ruku k dílu přidávají i producenti vodky a například finská Altia, známá pro značku Koskenkorva, věnuje na výrobu dezinfekčních gelů svůj technický líh. Podobně k tomu přistupuje i švédská Absolut Vodka.
V neposlední řadě se do celého procesu zapojují i Češi, kteří zatím aktivně podomácku vyrábí roušky. Podle serveru iDNES využívají volnějších kapacit se zavřenými provozovnami i tradiční tuzemské firmy jako Stock Plzeň Božkov a Rudolf Jelínek. Konkrétně první jmenována má během tohoto týdne vyrobit zhruba 90 tisíc dvoudecových lahviček s aromatickým dezinfekčním prostředkem na ruce.
Rudolf Jelínek do výroby stejného produktu šlápne ve větším objemu, lahvičky s gelem budou půllitrové. „Půjde o spotřebitelské balení konzumního lihu o síle 76 procent v půllitrových lahvích, s etiketou obsahující jednoduchý návod na přípravu základní dezinfekce,“ uvádí jeho obchodní a marketingový ředitel Miroslav Motyčka. Cena lahve stojí na e-shopu 229 korun.