Disney+ rychle roste, má ale miliardovou ztrátu. Znovu se vznáší otázka profitability streamování

Druhá největší streamovací služba v posledních měsících získala pětkrát tolik předplatitelů co Netflix. Stojí ji to ale hodně peněz.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

thor-love-and-thunder-chris-hemsworth-marvel-avengers-disney

Reprofoto: Marvel Entertainment/YouTube

Chris Hemsworth ve filmu Thor: Láska jako hrom

0Zobrazit komentáře

Disney dnes čelí široké kritice, především kvůli snahám o monopolizaci filmového průmyslu, bezduchým hraným adaptacím svých vlastních klasik i neuspokojivému pokračování univerza Marvelu po Avengers: Endgame. Co ale na tom, když to nakonec funguje – mediální gigant neustále roste a připisuje si nyní čísla, jaká měl Netflix na vrcholu pandemie. Ani pro Disney ale není vše jen růžové, dostává se proto doprostřed diskuze o tom, jakou mají budoucnost streamovací služby.

Domov myšáka Mickeyho svoji hlavní odpověď na Netflix spustil koncem roku 2019 a asi o rok později, kdy zrovna sílila druhá vlna pandemie koronaviru, se rozhodl přeorganizovat a zaměřit se primárně na streamovací byznys. Od té doby se pokaždé, když oznamuje finanční výsledky, pozornost stáčí nejdříve k počtům předplatitelů Disney+, Hulu a ESPN+.

První ze zmíněných se mezi červencem a zářím, což představuje poslední fiskální čtvrtletí firmy, podařilo získat 12,1 milionu nových platících uživatelů. Aktuálně tak jeho divácká základna zahrnuje už přes 164,2 milionu domácností a rychle se blíží Netflixu, který za minulý kvartál nabyl 2,4 milionu předplatitelů. Všechny tři streamovací služby Disney mají dohromady už přes 235 milionů placených účtů.

Podle těchto hodnot, které výrazně přesáhly odhady analytiků, se zdá, že byznys největšího hollywoodského hráče by na tom nemohl být lépe. Skutečnost je ale složitější. Zaprvé firma oznámila, že se její příjmy s koncem září zastavily na hranici 20,15 miliardy dolarů – o devět procent více než loni, avšak o 1,3 miliardy dolarů méně oproti očekáváním. Zatímco parky a resorty se nadále zotavují a vydělaly třetinu víc než před rokem, divize distribuce médií o tři procenta klesla a příjmy z televize skoro o pětinu.

andor-disney-star-wars-2

Foto: Disney+

Drahý seriál Andor sbírá chválu kritiky, ale sledovanost prý není závratná

Hlavní problém je ovšem jinde, Disney totiž oznámilo ztrátu 1,5 miliardy dolarů v divizi streamování, což je skoro dvojnásobek ve srovnání s loňskem. Vedení firmy vysvětluje, že to je způsobené absencí titulů s příplatkem za premiéru online (takové se objevily jen za pandemie) a zvýšenými investicemi do nového obsahu.

Zároveň pak dodává, že se má odteď ztráta už jen snižovat. Disney už dříve představilo plán, podle kterého chce mít do konce roku 2024 mezi všemi svými streamovacími službami dohromady mezi 300 a 350 miliony předplatitelů a dosáhnout ziskovosti. Aktuálně prý vše nasvědčuje tomu, že by se to mělo podařit, alespoň za předpokladu, že se výrazně nezmění stav ekonomiky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investoři ovšem zůstávají opatrní a hodnotu firmy v reakci na oznámení výsledků poslali skoro o deset procent dolů. Jelikož ostatní divize klesají, stagnují nebo spíš dorovnávají čísla před pandemií, streamování se do budoucna jeví jako zcela zásadní. Při pohledu na rychlý růst počtů předplatitelů v kontrastu s velkou ztrátou je pak snadné vzpomenout na Netflix, který se stále snaží přesvědčit, že má jeho byznys zářnou budoucnost.

Naposledy se k tématu vyjádřil ředitel Warner Bros. Discovery David Zaslav minulý týden, kritizovaný za výrazné zeštihlování knihovny HBO Max. Kritizoval přílišnou pozornost na počty předplatitelů (HBO Max v tomto ohledu výrazně zaostává za Disney+ i Netflixem) a nechce bezhlavě utrácet za obsah, který nemá jasný přínos. „Z našeho pohledu se to ukázalo jako velká chyba,“ řekl s odkazem na loňský rok, kdy Warneři uváděli filmy v kinech a online zároveň – a nejspíš tím přicházeli o část příjmů.

Disney nedávno ve Spojených státech výrazně navýšilo ceny předplatných všech svých služeb, přičemž v prosinci má v plánu spustit levnější Disney+ s reklamou. Zároveň z jeho strany zaznělo, že do konce roku neočekává získat příliš mnoho nových uživatelů. Otázka dlouhodobé udržitelnosti streamování tím zůstává i nadále nezodpovězená.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Meta chystá největší propouštění ve své historii. O práci přijde přes 11 tisíc lidí

Matka Facebooku, WhatsAppu a Instagramu je další z řady technologických obrů, kteří doplácejí na aktuální makroekonomickou situaci a musí šetřit.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku a také společnosti Meta

0Zobrazit komentáře

Rostoucí náklady i slabší zájem inzerentů. Společnost Meta se přidává k řadě dalších globálně působících technologických gigantů jako Alphabet, Amazon i Apple, kteří pod tlakem aktuální situace na trzích přistupují k úsporným opatřením. Matka populárních sociálních sítí ve středu oznámila, že propustí přes 11 tisíc lidí, což odpovídá zhruba třinácti procentům její pracovní síly.

V případě Mety jde o jedno z nejmasovějších propouštění v technologickém sektoru. V září přitom její zakladatel a šéf Mark Zuckerberg mluvil o zastavení náboru nových zaměstnanců a již před létem vyzval pracovníky, kteří nejsou připraveni podávat výkony, k odchodu. Zmrazení náboru až na výjimky potrvá minimálně do konce prvního kvartálu příštího roku.

Takto masové propouštění je první v osmnáctileté historii firmy. Jiné technologické společnosti jako Microsoft, Twitter, Stripe či Lyft již propustily další tisíce zaměstnanců. Technologiím a jejich akciím se dařilo v čase koronavirové pandemie, letos se jich ale velmi nepříznivě dotýká vysoká inflace a rychle rostoucí úrokové sazby.

„Nejenže se online obchodování vrátilo k dřívějším trendům, ale makroekonomický pokles, zvýšená konkurence a ztráta reklamních signálů způsobily, že máme mnohem nižší příjmy, než jsem očekával,“ uvedl ve zprávě zaměstnancům generální ředitel Mark Zuckerberg. „Spletl jsem se a beru za to zodpovědnost,“ dodal.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zuckerberg zdůraznil, že firma se musí stát kapitálově efektivnější a uvedl, že společnost přesune zdroje do oblastí růstu s vysokou prioritou, jako je vyhledávač AI, reklama a obchodní platformy, ale i projekt metaverse, tedy virtuálního vesmíru. Zuckerberg tomuto projektu pevně věří, samotní investoři však tuto vizi moc nesdílejí – jen letos akcie Mety ztratily již více než dvě třetiny své hodnoty.

Aktuální kroky firmy mají vést k větší kapitálové efektivnosti, po čemž ostatně investoři volali již delší dobu. Jak na Twitteru upozornil Gene Munster z americké investiční společnosti Loup, propuštění jedenácti tisíc zaměstnanců by Metě mělo ročně ušetřit 2,5 miliardy dolarů, tedy přes šedesát miliard korun.

S přispěním ČTK