Do cukrářské show si šla pro inspiraci na detektivku a málem ji vyhrála. Teď spolupořádá sladký festival

Tereza Olbrichtová na sebe upozornila v soutěži Peče celá země. Kromě receptů ale žije i psaním detektivek nebo vedením rodinné geodetické firmy.

to-uvodkaStory

Foto: Archiv Terezy Olbrichtové

Tereza Olbrichtová v oblíbené show České televize Peče celá země

0Zobrazit komentáře

Tereza Olbrichtová je skvělým příkladem toho, jak do sebe občas všechno v životě zapadne a že stihnout se dá opravdu leccos. Od mládí ráda mlsala sladké a psala povídky, pak chtěla pracovat v policejní laboratoři, a tak se vydala studovat chemii. Kriminalistické praxe se ale nakonec zalekla a odjela do Barcelony. Za covidu začala pro změnu péct, a jelikož jí v hlavě klíčil nápad na detektivku z cukrárny a chtěla někde nasát afmosféru, přihlásila se do pořadu Peče celá země, kde se probojovala až do finále. Knihu nedávno vydala, vede vlastní cukrářské kurzy a taky chystá první ročník nového oborového festivalu. A aby toho nebylo málo, podílí se na vedení rodinné geodetické firmy.

„Obdivuju každou ženu, která v gastru vydrží. Zvlášť s dětmi je to za mě hrozně náročné, já jsem to teda nedala,“ směje se sedmatřicetiletá rodačka z Plzně a máma dvou holčiček, která sice pokus o kariéru profi cukrářky po necelém půl roce vzdala, jinak toho ale zvládá za tři, a ještě u toho kolem sebe neustále šíří dobrou energii.

Už několik let stojí v čele rodinné firmy Groma plan, která se zabývá pozemkovými úpravami, v Praze a Plzni ale také vede žádané cukrářské kurzy. Žádané pro to, že mnoha fanouškům – a hlavně fanynkám – kuchařských show uvízla Tereza Olbrichtová v paměti díky své účasti v zatím poslední řade populárního projektu Peče celá země, který u nás vysílá Česká televize. V něm sice začátkem roku skončila na děleném druhém místě, pozornost na sebe ale strhávala právě svým elánem a věčně dobrou náladou.

„Nejvtipnější na tom všem je, že na casting jsem šla proto, že jsem tehdy nosila v hlavě nápad na knihu, ve které se stala vražda v cukrárně, a chtěla jsem si někde popovídat s cukráři a zjistit, jak svou profesi vnímají. Jít někam do provozu jsem si netroufla a soutěž mi přišla jako fajn nápad. Ani ve snu mě nenapadlo, že bych postoupila,“ popisuje Olbrichtová rozhodnutí, které její život poslalo zase trochu jiným směrem. Podobných odboček má přitom za sebou už několik.

Policajtka, ale jen tak trochu

K cukrařině, která v jejím podání vypadá velice elegantně a snadně, se třeba oproti tomu, co byste možná čekali, dostala až před pár lety. Od mládí sice miluje sladké, pekla ale prý „maximálně jednou ročně cukroví“. Už od patnácti ale psala povídky, které jí dokonce vycházely v časopise Plž plzeňské knihovny, a tak ji ze začátku zlákal svět policistů a zločinu, ovšem ten zidealizovaný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tehdy frčely Kriminálky Las Vegas a Miami, já do toho vždycky milovala Agathu Christie, takže jsem velice brzo došla k tomu, že chci pracovat u policie. Ale protože jsem nebyla úplně fyzicky zdatná a nechtěla jsem na policejní školu, tak jsem si vysnila, že po gymplu půjdu na VŠCHT, abych mohla pracovat v policejní laboratoři,“ líčí Olbrichtová.

Na pražskou Vysokou školu chemicko-technologickou se skutečně vydala a obor analytická chemie vystudovala, během toho si ale uvědomila, že práce v policejní laboratoři není pro ni. „Začala jsem se o to pořádně zajímat a došlo mi, že bych na to jednoduše neměla žaludek. Bylo to docela nepříjemné procitnutí, ale chemii jsem se věnovala dál, učarovala mi,“ přiznává.

Ono „věnovala dál“ znamená, že po škole kývla na stáž v Barceloně, kde nakonec zůstala tři roky a pracovala na vývoji a výzkumu patentu pro speciální antikorozní zinkové barvy. „Neskutečně mě to bavilo. A taky život v Barceloně, která je jednoduše úžasná. Totálně nezáměrně jsem tam tehdy obrážela i nejrůznější cukrárny a pekárny a kochala se tím, co tam uměli vytvořit, oproti Česku to bylo někde úplně jinde,“ vzpomíná.

to-3

Foto: Archiv Terezy Olbrichtové

Tereza Olbrichtová během soutěže Peče celá země

Po konci stáže ale přišla další výhybka, ovšem pořád ještě ne směrem do kuchyně. Jelikož ve Španělsku působila Olbrichtová v dánské firmě, měla namířeno do její centrály v Kodani. Z domova ale dorazila nabídka, aby nastoupila jako projektová manažerka do plzeňské Škody Transportation. Na tu plzeňská patriotka kývla a několik let se podílela například na projektech nových vlaků do Bavorska nebo jednopodlažních jednotek pro České dráhy.

Manažerka, co začala péct

Následující změnu místa pak obstaral její tatínek, který Olbrichtovou naverboval coby ředitelku do Groma planu. „Tátovi se to tehdy začalo hodně zvětšovat a už potřeboval někoho, kdo má manažerské zkušenosti a pomůže mu firmu řídit. Ale žádná tlačenka to nebyla, normálně jsem musela projít přes výběrové řízení,“ směje se Olbrichtová.

„Pracovala jsem tehdy normálně na plný úvazek, až když jsem šla na mateřskou, tak jsem si ho zkrátila, ale nikdy jsem pracovat nepřestala. A když jsem se měla vracet z mateřské, přišlo Peče celá země a všechny další projekty, takže jsem si úvazek jen lehce navýšila. Nejsem tam sice každý den, ale řídit se to dá,“ popisuje Olbrichtová svoji praxi, která ukazuje, že když se chce, jde skoro všechno.

maslo

Přečtěte si takéSklář Lukáš Novák dá do prodeje skulptury inspirované máslemKostky másla za 333 korun vyprodal během chvíle. Teď dá sklář Lukáš Novák do prodeje máslo skleněné

Zmíněná mateřská se u ní potkala s pandemií covidu, a právě tehdy se o slovo přihlásila cukrařina. „Bylo to pro mě nové, ale intenzivní,“ říká s odkazem na první lockdowny, během nichž si z pečení vytvořila svou formu relaxu. „Manžel si vzal děti a já sluchátka, pustila jsem si Agathu Christie a začala jsem péct. Dvě hodiny jsem byla ve svém světě a chtěla jsem tam samozřejmě být co nejvíc. A tak mě postupně začalo pečení taky strašně bavit,“ blíží se Olbrichtová k tomu, jak se přihlásila do cukrářské show České televize.

S rozjezdem covidu totiž taky vydala pod pseudonymem Elen An svoji první knihu Ustláno na betonu. Jde o mysteriózní dívčí román, který měla delší dobu v šuplíku, jelikož se ale setkal s dobrou odezvou u čtenářek, rozhodla se napsat další. Tentokrát mělo ale jít o detektivku, která by se odehrávala v cukrárně. „A jelikož zastávám názor, že člověk má psát o tom, co zná, tak jsem chtěla někde načerpat inspiraci a zjistit, jak to cukráři mají. A asi i proto, že jsem neměla ambice a úplně netrpím nervozitou, tak se mi to povedlo a já se dostala do finálové dvanáctky,“ vysvětluje Olbrichtová.

Spisovatelka a žena, co se vyzná

Když pak soutěž skončila, dostala několik nabídek na napsání vlastní kuchařky, místo toho si ale prosadila kriminální román, který navíc napsala napřeskáčku se svou sestrou. „Ona skvěle píše a má úžasné nápady, jen je na rozdíl ode mě dost introvertní, tak jsme se domluvily, že to budeme psát z pohledu dvou postav a střídat se vždycky po kapitole,“ říká Obrichtová. Kniha, stejně jako skoro všechno, co činorodá dáma dělá, cílí hlavně na ženy. Vyšla v říjnu, jmenuje se K smrti dobrý a pětitisícový náklad je prý už téměř vyprodaný, vypadá to na dotisk a rodí se už i další díl. A koho by mrzelo, že Tereza Olbrichtová nevydala kuchařku, úplně smutnit nemusí, několik receptů je totiž i v detektivce.

to-2

Foto: Archiv Terezy Olbrichtové

Tereza Olbrichtová se svou sestrou během autogramiády jejich společné knihy

Jinak je samozřejmě amatérská kuchařka zveřejňuje na svém Instagramu a blogu, s kolegy z televizní soutěže má i podcast Sladká trojka. „Dělám recepty, které podle mě zvládne každý. Už jsem odstoupila od toho, že všechny šokuju tím, že umím skvělý francouzský dezert o deseti vkladech. Spíš si uvědomuju, že ženské, které se na mě napojují, toho mají až nad hlavu a chtějí u toho vypnout nebo to mít rychle hotové. A tak se snažím vymýšlet věci, co vypadají, že se na nich pracovalo týden, ale přitom je máte za hoďku,“ vysvětluje Olbrichtová, která coby máma tří- a pětileté holčičky velice dobře ví, o čem mluví. Její sledující tenhle přístup navíc nadšeně kvitují.

To ale neznamená, že svůj čas nevyužívá na maximum – své cukrářské umění, a hlavně kontakty, které v posledním roce nasbírala, nyní zúročuje při spoluorganizování prvního ročníku Prague Sweet Festivalu. Ten proběhne coby sesterská akce festivalu For Gastro a Hotel už v druhé půlce tohoto týdne a jeho cílem je o trochu víc propojit svět profesionálních a amatérských cukrářů. Na přehlídce, kde se předvedou desítky účastníků, má Tereza Olbrichtová na starosti mimo jiné i doprovodný program, pro nějž se jí podařilo obsadit dvě stage hosty jako Lukáš Skála, Helena Fléglová, Veronika Beskydiarová, Vlad Ryasnyy, Lukáš Hejlík a mnoho dalších včetně jejích kolegů z televizní soutěže.

„Je vtipné, jak to do sebe někdy všechno zapadá,“ smějte se Tereza Olbrichtová na závěr vyprávění svého příběhu. „Třeba to, že jsem studovala VŠCHT, je pro mě dneska v cukrařině velká pomoc, kdyby mě ale tolik nebavily detektivky, možná bych neměla ani jedno,“ říká. Až festival skončí, vrhne se prý naplno zpátky k vánočním kurzům a ke knize. „Přijít na kurz nebo podium a povídat si o receptech, které se naučíme, nebo o knížce, která návštěvníky zajímá, je pro mě balzám na duši, na který se už moc těším,“ říká.

Češi na lovu nejlepších kaváren. Stačí pár kliknutí a výbornou kávu si dáte kdekoliv v Evropě

Aplikace European Coffee Trip oslovuje stovky tisíc uživatelů, kterým doporučuje celkem 4600 kavárenských podniků napříč 43 zeměmi.

Peter BrejčákPeter Brejčák

app-1Story

Foto: European Coffee Trip / CzechCrunch

Aplikace European Coffee Trip

0Zobrazit komentáře

Dát si dobrou kávu pro mnoho lidí znamená jeden z vůbec nejlepších prožitků. Zatímco ve svém městě máte o kavárnách přehled, při cestách do zahraničí je situace mnohem složitější a například ani hodnocení na Google Mapách často neodpovídá požadované kvalitě, protože uživatelé mohou oceňovat například jídlo, prostor či třeba dobrou obsluhu. Kde tedy dobrou kávu najít? Pomoc nabízí český projekt European Coffee Trip, který letos slaví deset let od založení, každý měsíc jeho aplikaci využívají desítky tisíc lidí po celém kontinentu a počet jeho fanoušků na YouTube dosahuje téměř 350 tisíc.

Samotná aplikace hledá dobré kavárny jen po Evropě a nejlepší ukázkou toho, jaký typ podniků v ní najdete, jsou konkrétní příklady – z těch pražských jde například o EMA espresso bar, Hrneček, Kavárna Místo, Mazelab a Můj šálek kávy, z brněnských pak o Industra Coffee, Monogram Espresso Bar, QB coffee roasters či Stav se.

Já osobně jsem měl možnost aplikaci v posledních letech v praxi otestovat kromě několika českých měst doslova po celé Evropě – od Londýna přes Řím po Sarajevo a Bělehrad, či od Tallinnu a Rigy přes Barcelonu po Lisabon. Dohromady jde o desítky podniků a ani jednou jsem volby nelitoval. Na rozdíl od Google Map, kde hodnocení nebývá známkou opravdu dobrého kafe.

Aleš Pospíšil se do výběrové kávy zamiloval během brněnského festivalu Týden Kávy na jednom z workshopů Jaroslava Tučka, spoluzakladatele známé pražírny Doubleshot. Jak Pospíšil vypráví pro CzechCrunch, v roce 2012 měl čerstvě vystudovaný obor teleinformatiky na VUT a kariéru si rozběhl v technologických startupech jako brněnská Safetica, švýcarský Better či pražské Brand Embassy.

alespospisil-by-ondrejjarolim-5-web

Foto: Ondřej Jarolím/European Coffee Trip

Aleš Pospíšil, zakladatel European Coffee Trip

Koncem roku 2013 se Pospíšil vracel ze zahraničních štací zpátky do České republiky a přemýšlel o vlastním podnikání. „Popravdě spíše shodou okolností to vyhrála právě výběrová káva,“ usmívá se. European Coffee Trip tehdy společně s Radkem Nožičkou zakládal jako magazín.

„Důvodem byla absence média, které by tvořilo obsah o výběrové kávě v angličtině a nezaměřovalo se jen na Londýn, případně velká města. Z osobní zkušenosti jsme viděli, že trh roste, otevírají se zajímavé kavárny a pražírny, ale možnost se o nich dozvědět přes hranice jednotlivých států byla malá,“ popisuje Pospíšil s tím, že v začátcích magazín bral jako vzdělávání, ale po pár měsících se do projektu pustili naplno a hledali cesty, jak projekt přetavit do podnikání.

„Po deseti letech stále existujeme a tvoříme, takže se to asi povedlo,“ směje se a doplňuje také čísla – aplikace ukazuje celkem 4600 kaváren ve 43 zemích, měsíčně se registruje 80 až 100 nových kaváren a dalších 500 až 800 jako tipy přidají uživatelé, kterých je každý měsíc aktivních 60 tisíc. Celkem prý Coffee Trip zaznamenal 195 tisíc stažení, v ještě v listopadu očekává překročení hranice 200 tisíc.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Průvodce je silný i na sociálních sítích, jeho profil na Instagramu sleduje téměř 130 tisíc lidí a počet odběratelů YouTube kanálu atakuje hranici 350 tisíc. Zajímavostí je, že nejpopulárnější video má 8,5 milionu zhlédnutí. „Je natočeno v Brně a je to jedno z nejsledovanějších kávových videí na světě vůbec,“ chlubí se Pospíšil.

Samotnou aplikaci přitom European Coffee Trip pro iOS představil teprve v září 2021 a pro Android pak v červnu o rok později. Předtím fungovala jen jako web, což ale některým uživatelům vadilo. „European Coffee Trip jsem používal primárně při cestování několik let. A mapa kaváren na webu ECT se tenkrát na telefonu používala dost kostrbatě. Takže jsem buď trpěl, nebo jsem si kavárny z ECT ukládal jako záložky do Google Map v telefonu a obrážel tak různá města,“ popisuje Radek Mika.

Mikovi jako spoluzakladateli vývojářského studia Cookielab to nedalo a říkal si, že dostat průvodce do telefonu je jednoduše nutné. „V roce 2019 jsem se ozval Alešovi, a tak to celé začalo. Bylo mi jasné, že v rámci Cookielabu, kde výběrová káva je něco víc než jen palivo pro velkou část lidí, to bude srdcovka,“ doplňuje.

Jak se hledá nejlepší kavárna

Aplikace podle Pospíšila funguje s jasným cílem – umožnit uživatelům najít nejbližší dobrou kavárnu kdekoliv v Evropě na pár kliknutí. V začátcích přitom tým jednotlivé podniky navštívil osobně, s postupným růstem trhu se museli rozhodnout, zda zůstanou pouze cestovatelským projektem nebo databázi otevřou lidem a stanou se spíše kurátory kaváren. S tím se pojilo také rozhodnutí vytvořit administrační rozhraní pro správu kaváren, kterou před dvěma lety aktualizovali a mají do ní přístup i samotné kavárny.

„Tím se nám zjednodušil způsob sběru informací, takže dokážeme i na dálku podle interních kritérií rozhodnout, jestli tam kavárna patří nebo ne. A hlavně – s čím mají podobné projekty problém – máme systém, jak udržovat profily kaváren i aktualizované,“ popisuje Pospíšil, jenž jako hlavní kritéria výběru označuje podávání výběrové kávy (dle spolupracujících pražíren nebo popisu káv na menu).

Pomocnými informacemi jsou pak technické vybavení kavárny, fotogalerie, popis od majitele a osobní doporučení návštěvníků. „Obecně chceme přidávat kavárny, kam bychom sami rádi zašli, a raději jich budeme mít méně, než aby byli naši uživatelé zklamaní,“ říká Pospíšil s tím, že zpětná vazba od lidí je pro něj a desetičlenný tým velmi cenná: „Na jedné straně jde o doporučování nových kaváren, které v databází chybí. A na straně druhé i reportování kaváren, které změnily majitele, zavřely nebo zhoršily kvalitu a měli bychom je vyřadit.“

Z byznysového pohledu jsou pak pro European Coffee Trip hlavním pilířem reklamní partnerství se značkami z kávového průmyslu, nejčastěji výrobci zařízení do gastro provozů nebo na domácí přípravu kávy. Mezi další výrazné zdroje příjmů pak patří reklama zobrazována u YouTube videí či platba za prémiové profily, které umožňují kavárnám lépe se prezentovat a zvýšit tak šanci přilákat zákazníky. Doplňkem jsou pak příspěvky od uživatelů či prodej dokumentu AeroPress Movie.

alespospisil-by-ondrejjarolim-6-web

Foto: Ondřej Jarolím/European Coffee Trip

Aplikace European Coffee Trip

To vše loni podle oficiální závěrky firmě přineslo obrat 2,9 milionu korun s nepatrným ziskem dvanáct tisíc korun. „Letos se sice budeme blížit čtyřem milionům tržeb, ale většinu financí investujeme do rozvoje našich mobilních a webových aplikací a posilování značky skrze obsah. Teď po deseti letech fungování jsme ale na jakési křižovatce a musíme určit směřování na další roky, kdy chceme lépe monetizovat pěkně rostoucí čísla uživatelů, kaváren a dosahu našich mediálních kanálů,“ přibližuje Pospíšil.

U příležitosti desátých narozenin si European Coffee Trip nadělil i menší dárek, kdy spustil vlastní ocenění, v němž uživatelé hlasují pro nejlepší kavárny v Evropě – zde je top desítka za Česko. V dalším roce pak Pospíšil s týmem plánuje rozšíření aplikace a webu i o výběrové pražírny kávy, eventy a pracovní nabídky: „A tím vším ještě lépe pokrýt celý ekosystém výběrové kávy v Evropě.“

Dalším velkým cílem má být zlepšení interakce mezi kavárnou a návštěvníkem – konkrétně pro uživatele možnost zaznamenat a uložit si návštěvu, psaním poznámek a feedbacku, pro kavárny možnost prezentovat v profilu více informací a umožnit dát uživatelům vědět o změnách či novinkách. „Rádi bychom, aby aplikace nebyla užitečná jen na cestách a při objevování nových měst, ale aby sloužila i ke komunikaci a interakci s domácími kavárnami na každodenní bázi,“ říká Pospíšil.

Častou otázkou pak je, zda se uživatelé dočkají i průvodce kavárnami mimo Evropu. „Tím, jak budujeme celé technické zázemí a procesy, to začíná dávat větší smysl. Pořád ale platí, že je stále dost práce v Evropě a aktuálně není geografické rozšíření v plánu. V rámci obsahu už jsme ale svět procestovali, naposledy jsme se vrátili z natáčení v Brazílii a na našem YouTube kanále jsou videa z Asie, Afriky, Austrálie i Ameriky,“ dodává Pospíšil.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre