Do IKEA autem? Přežitek. V Kodani se otevírá velká prodejna, u které zaparkují hlavně cyklisté

Pět set parkovacích míst pro kola, necelých sto pro auta. Nábytkářský obr v hlavním městě Dánska vybudoval pobočku, která mění zažité návyky.

Filip HouskaFilip Houska

ikea-kodan_x

Foto: IKEA

Velké parkoviště pro kola u kodaňské pobočky IKEA

0Zobrazit komentáře

Navštívit prodejnu IKEA bez auta je jako jít do McDonald’s na salát – nedává to příliš velký smysl. Nebo spíš nedávalo. Pobočky švédské nábytkářské sítě zpravidla vznikaly na velkých plochách na okrajích měst, a byly tak hůře dostupné. Jenže IKEA má velký sortiment zboží, pro které není nutný velký kufr. Nehledě na to, že tam lidé často chodí jen pro inspiraci, bez nutnosti nakupovat. I to byl důvod, proč se firma pustila do budování prodejen s lepší dostupností pro pěší, potažmo cyklisty. A mezi prvními to pocítí pobočka v Kodani, kde dostanou přednost kola před auty.

V centrální části dánského hlavního města IKEA otevře nový obchodní dům, který bude přizpůsobený hlavně lidem bez auta, lépe řečeno všem, kteří raději chodí po svých, případně se po metropoli přepravují na kolech. Pro obyvatele Kodaně ostatně městská cyklistika není ničím neobvyklá – odhaduje se, že pouze třetina jejích obyvatel má k dispozici auto, zbytek využívá MHD, chůzi nebo kolo.

Nová prodejna, která se má otevřít v polovině srpna, tak ve svém okolí nabídne 500 míst pro zaparkování kol, z toho pětapadesát bude určeno pro takzvaná nákladní kola, k nimž má IKEA také blízko – v Nizozemsku například testuje tento typ kol s velkým boxem vzadu na solární pohon. Výrazně tak omezí dostupnost pro řidiče aut, kteří sice k obchodu budou moci přijet, k dispozici jim bude ale pouze 84 parkovací míst.

S podobnou myšlenkou šla firma loni i do rakouské Vídně, kde otevřela nákupní středisko v samotném centru, na ulici Mariahilfer, a zcela vynechala jakákoliv parkovací místa pro auta. V dánské metropoli tedy nebude tak radikální, i přesto jde o koncept, který pro obra na poli výroby nábytku a doplňků do domácnosti není zcela běžný. Mění se však s tím, jak se mění přístup k městům, kde jsou auta v centrech postupně omezována.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Byť v rámci kodaňské prodejny přichází jistá omezení v souvislosti s tím, jak se k ní lidé dostanou, uvnitř by mělo být vše „v pořádku“. IKEA tam otevře tři patra, ve kterých bude zvlášť nabízet zboží pro vybavení kuchyně, obývacího pokoje a ložnice. Zákazníkům umožní, aby si menší výrobky vkládali rovnou do modrých nákupních tašek, přičemž objemnější zboží jim (zřejmě za poplatek) přiveze domů. Nebo zarezervuje, než si zajistí odvoz.

Kromě tří pater v komplexu nabídne i restaurace a kavárny – a také velkou střešní terasu se zelení a výhledem na město, po níž se bude dát i procházet. Ruku v ruce jde s novou prodejnou také zájem firmy o udržitelnost a ochranu přírody, aby do roku 2030 naplnila plán takzvané uhlíkové pozitivity, kdy má snižovat více emisí skleníkových plynů, než kolik její globální operace vypouští.

Proto bude nejnovější budova švédské společnosti osázena solárními panely, které mají pokrýt čtvrtinu její energetické spotřeby. Důraz bude kladen i na výsadbu stromů a keřů, kterých se má v okolí objevit okolo 250 – a aby byly ekologické snahy ještě větší, čtvrtina fasády má být potažena zelení. IKEA také uvádí, že součástí obchodu bude i možnost, jak si přímo uvnitř nechat opravit nábytek.

ikea-kodan_1x

Foto: IKEA

Vizualizace nové prodejny IKEA v dánské Kodani

Česká technologická firma Trask míří do Severní Ameriky. Odrazí se tam od digitalizace finančnictví

Společnost dosahuje obratu přes 1,5 miliardy a má v portfoliu mimo jiné i největší banky. V USA a Kanadě chce začít právě s tímto sektorem.

Iva BrejlováIva Brejlová

pavel-riegger

Foto: Trask

Pavel Riegger, CEO české technologické společnosti Trask

0Zobrazit komentáře

Když před dvěma lety nastupoval Pavel Riegger do funkce šéfa české společnosti Trask, tak zmiňoval plán stát se technologickou jedničkou v Evropě. Za tu dobu firma tento scénář posunula – kromě Česka a Slovenska je usazená ve Velké Británii, Rakousku či Německu a vrhla se i na region Severní Ameriky. Uchytit se chce ve Spojených státech i Kanadě a pro začátek by ráda oslovila firmy v tamním finančním sektoru. Protože ho považuje za velmi perspektivní.

Finanční sektor je jen ve Spojených státech zhruba padesátkrát větší než ten v Česku. Jen banky v zemi spravují 18,6 bilionu dolarů, tedy v přepočtu víc než 400 bilionů korun. „Toto úsilí je pro nás klíčové, abychom mohli pokračovat ve svém růstu na trhu a vytvářet hodnoty pro své klienty, jejich zákazníky a naše spolupracovníky,“ komentuje Riegger.

Bankovní sektor si Trask, který se zaměřuje mimo jiné na práci s daty, robotizaci, digitalizaci, umělou inteligenci a různé zlepšování procesů napříč firmami, na evropském trhu zkouší mimo jiné u KBC či Erste. Ale zaměřit se chce nejen na finančnictví, za oceánem hodlá zaujmout i na kapitálových trzích, při správě majetku a aktiv, v pojišťovnictví i fintech segmentech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro řízení expanze si společnost vybrala Johna Weisela, který působil několik desítek let na vedoucích pozicích ve firmách Accenture či E&Y. „Situace na trhu profesionálních služeb se navždy změnila a klíčem k poskytování hodnoty klientům je blízkost ke klientovi a orientace na řešení. Tohle je nové paradigma pro většinu trhu dnes,“ myslí si.

Trask se sídlem v Praze dosahuje obratu přes 1,5 miliardy a dlouhodobě patří mezi nejrychleji rostoucí technologicko-poradenské společnosti v evropském regionu a aktuální expanze podle Weisela podtrhuje globální ambice firmy. Mezi její klienty patří vedle zmíněných také třeba ČEZ, Unicredit Services, Škoda Auto, VW nebo třeba Bentley.

Trask zaměstnává přes tisíc IT odborníků. Nedávno vyčlenil do samostatné firmy s názvem Team8 specialisty, které nabízí dalším společnostem „na objednávku“. Takže ty nemusejí mít své programátory, IT architekty či třeba analytiky, ale můžou využít projekt fungující pod Traskem. A právě Team8 má v rozšíření v Severní Americe a Kanadě sehrát důležitou roli. „Jak jsme si sami ověřili, tamní poptávka je ještě hůře plánovatelná než v Česku, takže v tom může Team8 velmi pomoci,“ vysvětluje CEO Team8 Ondřej Stokláska.