Ve Vídni vyrostla IKEA, do které autem nezajedete. Můžete v ní ale přespat

Ve velkých městech budou za několik let auta přežitek. Alespoň tedy společnost IKEA má v tomto ohledu jasno.

ikea-viden_1

Foto: Querkraft

Studio Querkraft Architekten zvolilo zajímavé pojetí fasády

Evropské metropole naskakují na trend takzvaných patnáctiminutových měst. Kroky, které směřují k tomu cíli, vypadají různě, všechny ale spojuje omezení motoristiky v centrech – a právě v tomto duchu vznikla v centru Vídně nová IKEA. Objektu chybí nejen parkovací místa, ale také fasády.

Nová pobočka švédského nábytkářského giganta se stala architektonickou dominantou na známé ulici Mariahilfer. Studio Querkraft Architekten totiž navrhlo neotřelou podobu fasády, která na první pohled připomíná kovový regál s členitými úložnými prostory. Odkazuje tedy i na hlavní gró IKEA.

Novátorský přístup architekti ve spolupráci s nábytkářskou firmou zvolili rovněž v otázce dopravní dostupnosti. V rámci vytvoření udržitelného zážitku z nakupování se rozhodli, že bude nová IKEA dostupná jen pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou.

Kolem dvou třetin obyvatel Vídně, které žijí v širším centru města, totiž nevlastní auto. A vzhledem k tomu, že IKEA vyrostla přímo u vlakové stanice Westbahnhof, bude snadno dostupná i bez vozidla na čtyřech kolech.

Ikea Vídeň

Foto: Querkraft

Na střeše se nachází terasa plná zeleně

Je zřejmé, že zákazníci nebudou nově zakoupenou postel převážet metrem. Vídeňská IKEA však v případě větších nákupů nabízí službu doručení zboží v den nákupu. Vedení společnosti navíc uvádí, že reaguje na změny v chování spotřebitelů – a ty v poslední době nastávají právě v tom, jaký způsob dopravy ve městech lidé volí.

Zajímavý přesah má ale i zmíněná fasáda. Díky 4,5 metru hluboké konstrukci z oceli a betonu působí celý objekt velmi odlehčeně. Na každém podlaží vzniká vítané prodloužení interiéru do exteriéru, ať už prostřednictvím kvádrů, ve kterých se ukrývají obchodní prostory, nebo teras nepřesahujících hmotu objektu. Fasáda je zároveň místem pro umístění stromů a jiné zeleně.

Zeleň se nachází i na střeše objektu, která je přístupná veřejnosti. Centrum města je tak rázem o 160 stromů bohatší. Querkraft Architekten uvádí, že v případě nového domu IKEA využili takzvané trojrozměrné využití zeleně – díky tomu, že stromy nejsou vysázené jen horizontálně, tedy jen v úrovni ulice nebo na střeše, ale objevují se také na vertikální ose fasády, efekt na místní mikroklima je mnohem patrnější. Podle počítačových simulací by tak budova mohla přispět ke snížení okolní teploty o 1,5 °C.

Další nekonvenční řešení pak nabízejí poslední dvě podlaží budovy, které architekti proměnili na hostel s 345 lůžky. Přespání v prodejně IKEA tak od nynějška nemusí být nutně jenom vtip. Pokud k němu tedy dojde v té vídeňské.

Ikea Vídeň

Foto: Querkraft

Fasádu tvoří konstrukce z oceli a betonu, kterou odlehčuje zeleň

Sára Goldbergerová

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.

Grafomanka, která má pořád hlad a v těle jí místo krve koluje ramen a káva černá jako bezměsíčná noc. Vyzná se ale také v realitách, miluje Japonsko, Blade Runnera a Nabokova.