Do Prahy míří další sdílená auta. Maďarský carsharing GreenGo přiveze elektrické Volkswageny e-Up

greengo-praha-carsharing

Foto: GreenGo

Po Budapešti začne GreenGo nabízet své služby také v Praze

0Zobrazit komentáře

Nejrůznějším sharingovým službám se v Praze daří, což dokazuje řada společností nabízejících sdílené koloběžky, kola, ale stále více také automobily. Celkově je v ulicích našeho hlavního města více než 700 sdílených vozidel a jejich počet se bude do budoucna navyšovat. A to i díky novému hráči, který míří do Prahy z Maďarska.

Společnost GreenGo, která pro svou činnost využívá výhradně elektromobily, doposud nabízela služby sdílené mobility pouze v Budapešti. Zde jako první nabízela flotilu složenou právě výhradně z čistých elektromobilů ve střední a východní Evropě.

Svou činnost zahájilo GreenGo v Budapešti v roce 2016 se 45 elektromobily a za čtyři roky rozšířilo původní počet vozidel na 300. Díky tomu se z firmy stal jeden z hlavních carsharingových poskytovatelů ve městě na Dunaji, kde mu v průběhu času také přibyla nová konkurence.

greengo-carsharing-2

Foto: GreenGo

GreenGo nabízí v rámci carsharingu výhradně elektrické vozy

Příchod dalších hráčů nicméně GreenGo ustálo a nyní chce na svém úspěchu dál stavět. Stabilní růst poskytl společnosti možnost expandovat do dalších evropských zemí a jako první si GreenGo vybralo Prahu.

„Po zajištění provozu vozů GreenGo v Budapešti jsme chtěli expandovat do dalšího středoevropského města, které nabízí skvělé obchodní příležitosti, má vztah ke carsharingu, sdílí některé podrobnosti s Budapeští jako například velikost a je blízko naší základně,“ říká generální ředitel GreenGo Bálint Michaletzky.

birdbrno

Přečtěte si takéV Brně se objevilo 150 elektrických koloběžek Bird. Magistrát o nich nevěděl, ale provoz zvažuje i LimeV Brně se objevilo 150 elektrických koloběžek Bird. Magistrát o nich nevěděl, ale provoz zvažuje i Lime

Již nyní bude možné spatřit v ulicích elektrické Volkswageny e-Up s bílozeleným logem GreenGo, které se v Praze objeví v rámci testovacích jízd. Služba se však zájemcům otevře nejdříve letos v říjnu, protože společnost plánuje její spuštění až na poslední čtvrtletí tohoto roku. Více informací plánuje GreenGo prozradit po ukončení zkušebních jízd.

simon-capek-mana-heaven-labs

Foto: Heaven Labs

Šimon Čapek

V Česku by měl každopádně carsharingové aktivity GreenGo rozvíjet Šimon Čapek, který je znám jako zakladatel české pobočky Red Bullu a před časem působil jako výkonný ředitel startupu Heaven Labs produkující stravu Mana.

„Na základě desítek let zkušeností s řízením na evropských i asijských firemních pozicích a desítek mezinárodních produktů uvedených na trh se Šimon rozhodl přinést své dovednosti a odborné znalosti, aby pomohl místnímu inovativnímu podniku. Jsme velmi rádi, že ho máme v týmu a že je odhodlaný vytvářet udržitelnější a ekologičtější způsob dopravy,“ dodává na adresu Čapka Michaletzky.

V České republice a konkrétně v Praze bude GreenGo bojovat s rostoucí konkurencí. Již několik měsíců tu jezdí hybridní vozy od italského carsharingu Anytime, s malými elektroauty a nově také skútry a motorkami v Praze operuje tuzemský startup Revolt a vlastní elektrický carsharing plánuje ve spolupráci se Škodovkou přivést i Volkswagen. Vedle toho na tuzemském trhu působí rovněž služby jako Car4Way, Autonapůl nebo Ajo.cz, od nichž si lze auto rovněž půjčit.

Brněnské letiště v červenci odbavilo rekordní počet cestujících. Kiwi.com chce nyní do Brna přivést více letů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

brno-letiste-ryanair

Foto: Letiště Brno

Ryanair létá z Brna do Londýna, Milána a Berlína

0Zobrazit komentáře

Londýn, Milán a Berlín. To jsou tři evropská města, do kterých mohou přímými a pravidelnými linkami létat cestující z brněnského letiště. Druhé nejvytíženější letiště v České republice má za sebou absolutní rekord v počtu odbavených lidí, který přinesl dovolenkový červenec, a nyní navazuje spolupráci s brněnským startupem Kiwi.com, jež se pokusí letišti zajistit více pravidelných letů.

Rekordní červenec znamená, že Letiště Brno-Tuřany odbavilo 117 255 cestujících. Za prvních sedm měsíců už počet dosáhl na 287 783 pasažérů, a tak by mělo jihomoravské letiště opět překonat půl milionu cestujících za rok. Meziročně roste o 10 procent, ale aby mohlo růst i v dalších letech, je klíčové otevření i dalších linek.

Brno sice musí bojovat nejen s konkurencí hlavního města (pražské letiště ročně odbaví 17 milionů cestujících), ale především bližších letišť, které jsou v Bratislavě (2,3 milionu) a Vídni (27 milionů), nicméně jeho provozovatel věří, že tu prostor k dalšímu růstu rozhodně je.

brno-letiste-terminal

Foto: Wikimedia Commons

Odletový terminál Letiště Brno

Od roku 2017 stojí za provozem brněnského letiště tuzemská investiční skupina Accolade, která ho má v pronájmu od Jihomoravského kraje, a nyní se dohodla na další spolupráci s Kiwi.com. Rychle rostoucí český startup, do něhož v červnu vstoupil v mnohamiliardovém dealu americký investor, se s Letištěm Brno propojil už loni, kdy na jeho webu poskytl svůj globální vyhledávač výhodnějších navazujících letenek.

Nově se spolupráce rozšiřuje o sdílení exkluzivních dat pro lepší pozici při vyjednávání s dopravci. Zástupci letiště totiž chtějí zjistit, kde je ve světě největší poptávka pro lety z Brna nebo do Brna, a podle toho získat zájem dalších dopravců.

birdbrno

Přečtěte si takéV Brně se objevilo 150 elektrických koloběžek Bird. Magistrát o nich nevěděl, ale provoz zvažuje i LimeV Brně se objevilo 150 elektrických koloběžek Bird. Magistrát o nich nevěděl, ale provoz zvažuje i Lime

„Díky Kiwi.com budeme moci lépe odhadnout, jaký je skutečný potenciál jednotlivých destinací a sledovat jejich vývoj. To nám umožní být na jednání s dopravci ještě lépe připraveni. Ono se to nezdá, ale i posuny o jednotky procent (např. tisíc lidí) mohou pro dopravce znamenat signál, že je o linku zájem, protože ví, že k plnému rozlétání dojde až po jejím zavedení,“ vysvětluje Milan Kratina, který je zakladatel a majitelem Accolade a zároveň předsedou představenstva brněnského letiště.

Kratina přiznává, že to bude i při pomoci od Kiwi.com běh na dlouhou trať, ale věří, že se v dlouhodobém měřítku vyplatí. Aktuálně se z Brna létá zejména do Londýna, Milána a Berlína a v budoucnu by se k těmto pravidelným linkám měly přidat i další destinace. Kiwi.com při první společné kampani zjistilo, že největší zájem o Brno je ve Velké Británii, ale také v Turecku, Řecku nebo na Filipínách či ve Spojených státech.

oliver-dlouhy-kiwi.com3

Foto: Kiwi.com

Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com

Aktuálně většina z celkového počtu cestujících na brněnském letiště využívá nepravidelné linky, obvykle do dovolenkových destinací, jako je Turecko, Španělsko, Bulharsko, Řecko či Egypt, ale podíl tzv. charterů proti pravidelným linkám by se mohl v budoucnu začít měnit.

Jak upozornily Hospodářské noviny, tak i proto, že velké letiště ve Vídni má problémy s kapacitou, do Brna je to 150 kilometrů a vzhledem k velikosti tamního letiště a nižším poplatkům může být ve výsledků levnější a zajímavější zejména pro nízkonákladové aerolinky.