Do přírody na robotickém koni. Nový stroj od Kawasaki prý překoná jakýkoliv terén a bude poháněný vodíkem

Japonská firma Kawasaki překvapila novým konceptem. Plánuje se zaměřit na vývoj čtyřnohého robota, který se bude v prostoru orientovat díky umělé inteligenci.

kawasaki_group

Foto: Kawasaki Group Channel/YouTube

0Zobrazit komentáře

Na světové výstavě Expo, která se koná každých pět let a letos ji hostí japonská Ósaka, představují vlády, mezinárodní organizace i firmy své nejnovější inovace. Hlavním tématem letošního ročníku je „Designing Future Society for Our Lives“, tedy „Navrhujeme společnost budoucnosti pro naše životy“. O svou vizi budoucnosti se zde podělila i japonská společnost Kawasaki, jejíž motorky si získaly oblibu po celém světě. Nový ambiciózní koncept firmy však vzbudil v posledních dnech výrazný poprask.

Japonské automobilky už delší dobu upouští od elektromobility a sazí spíše na vodík. Proto nebylo překvapivé, že i nejnovější stroj od Kawasaki bude využívat tento druh pohonu. Nikdo však nečekal, že se firma při jeho vývoji přestane spoléhat na kola a zaměří se na čtveřici robotických nohou.

Asi metr a půl vysoký a 180 kilo vážící zoomorfní robot připomínající koně, na němž společnost pracuje, nese název Corleo a Kawasaki ho popisuje jako „čtyřkolku“ s místem pro dva lidi, která je řízena umělou inteligencí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Koncepce motocyklu vychází primárně z toho, jak se v přírodním terénu pohybují zvířata. Každá ze čtyř končetin, kterými stroj disponuje, je schopná se pohybovat koordinovaně i samostatně. V praxi tak jezdec vypadá, jako by osedlal bytost z fiktivní cyberpunkové reality. Ačkoli Kawasaki přesný mechanismus ovládání blíže nespecifikovala, naznačila, že by mělo být intuitivní a reagovat na váhu jezdce.

Poprvé se Corleo veřejnosti ukázalo na začátku dubna – zatím pouze v počítačově vytvořeném videu. V něm jezdec v helmě projíždí malebnou krajinou připomínající rakouské Alpy. Robot se pohybuje plynule, dokáže klusat, přejít do běhu nebo přeskočit překážku. Nezastaví ho ani náročný terén – poradit si má se sněhem i skalami.

Když jsem poprvé viděla Corleo v akci, nemohla jsem uvěřit vlastním očím. Pohyboval se s takovou ladností, že jsem na chvíli snadno zapomněla, že se dívám na stroj, a ne na živého tvora,“ řekla webu Medium vedoucí inženýrka robotiky Tokijského technologického institutu Elena Miyazaki.

Futuristický stroj by měl mít vodíkový motor o objemu 150 cm³, který ale nebude pohánět přímo robotické nohy, nýbrž má sloužit jako jejich elektrický generátor. Vodík, který motor potřebuje jako palivo, má být uložený v nádrži na zádech robota. Díky tomu bude Corleo téměř bez emisí a zároveň opravdu tichý, tedy ideální třeba na výlety do přírody.

Ačkoli jde ve světě technologií o pozoruhodnou novinku, případní zájemci o inovativní „čtyřkolku” si budou muset ještě nejméně dvě dekády počkat. Společnost totiž přiznala, že jde zatím pouze o koncept, který se v nejbližší době do výroby nechystá.

Sci-fi elektromobil i stěna, co zachytí váš tep. Lexus v Miláně ukázal, jak vidí fúzi lidí a technologií

Staré japonské učení říká, že díky harmonizaci dechu mohou dva lidi takřka splynout v jedno tělo. Jak by to vypadalo v případě člověka a techniky?

lexus

Foto: Lexus

Instalace A-Un reaguje na návštěvníky, kteří stojí před ní

0Zobrazit komentáře

Milánský Design Week je akce, kterou mají začátkem dubna v kalendáři snad všichni milovníci čehokoliv krásného. V posledních letech do severoitalské metropole ale míří i stále víc výrobců aut, kteří zde předvádějí nejen to, na čem aktuálně pracují, ale hlavně nápady, jež se kreativcům v souvislosti s auty honí hlavou. Stejně tak tomu bylo i letos. Jednu z nejambicióznějších instalací, které tento týden prodchnuly centrum města, si přichystala japonská luxusní automobilka Lexus.

Všude kolem je tma, před vámi ale stojí obří stěna. Je tři metry vysoká, deset metrů široká a čtyři metry hluboká, vlní se a tvoří ji provazy vyrobené z více než třiceti kilometrů bambusových vláken. Promítají se na ni podmanivé světelné scény, které vás přenesou do japonských hor či lesů, někdy je ale stěna jen pokrytá stovkami drobných teček, které vydávají příjemně tlumené modré světlo. Ve chvíli, kdy se k nim přiblížíte, tak barvu změní, tečky se shluknou před vámi a začnou pulzovat v rytmu vašeho srdečního tepu. A pokud se rozejdete, tak vás doprovázejí.

„Je to velmi japonská záležitost, ale v naší zemi tradičně vidíme život i v na první pohled neživých věcech a tuhle perspektivu jsme se sem snažili přenést,“ říká jeden z tvůrců této „stěny“, oceňovaný tokijský designér Takeši Nozoe. Instalace, na které spolupracoval s dalším uznávaným japonským kreativcem Tacukim Ikezawou, se jmenuje A-Un. Vznikala víc než rok speciálně pro prezentaci Lexusu na milánském týdnu designu, tam automobilka jezdí pravidelně, a oba muži se v ní snažili zachytit pocit z toho, když se člověk prolne se stroji a technikou kolem sebe.

Právě to je totiž téma, které Lexus rád zdůrazňuje ve svých vizích – kolem jedné z nich se ostatně tohle všechno točí. U příležitosti vyhledávaného svátku designu ale může i automobilka povolit uzdu fantazii, a výsledkem je tak zážitek, který vychází z prastarého japonského konceptu harmonizovaného dechu A-Un no Kokyu.

Ten zdůrazňuje možnost propojení lidí bez verbální komunikace čistě tím, že sladí své dýchání. Komu se to povede, dokáže prý podvědomě sdílet pohyby i emoce. Zní to velmi niterně, nicméně u zářící stěny, která tento koncept interpretuje po svém, vydržíte klidně stát a dýchat třeba půl hodiny. A jestli vás zajímají auta, nebo ne, je úplně podružné.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Když se řekne digitální umění, tak si lidé obvykle představí obrazovku, na které mohou něco sledovat. My jsme se sem ale snažili dostat něco fyzického. Proto jsme sáhli po tomto konceptu a přišli jsme s provazy, které se proplétají a pohybují. A teprve ty jsme zkombinovali s projekcí. Chtěli jsme lidi vyprovokovat k tomu, aby nejen něco viděli, ale i cítili,“ popisují dál svoji práci Nozoe s Ikezawou.

Ve své instalaci navíc propojili odraz srdečního tepu návštěvníků, kteří stojí v dostatečné blízkosti, s v reálném čase sbíranými daty o přírodních jevech kolem nás, třeba rychlostí větru. Výsledek, ukrytý v hale zahalené do tmy, je až překvapivě meditativní a uklidňující.

byd

Přečtěte si takéCena nad milion a kůže v základu. Čínský elektro dravec BYD je tuCena nad milion, skleněná střecha a veganská kůže v základu. Čínský elektro dravec BYD je tu

„Nejnáročnější ze všeho ale bylo získat vlákna, z nichž je stěna sestavená,“ směje se Nozoe. „Mysleli jsme, že si je necháme vytvořit tady v Itálii a pak tu vše dáme dohromady, ale zjistili jsme, že pro místní řemeslníky, byť jsou velice zruční, to byl hodně nezvyklý úkol. Takže jednodušší bylo smotat je v Japonsku a sem, byť jich bylo opravdu hodně, je převést až hotové,“ dodává.

Kdo se ale kromě umění rád kochá i pěknými auty včetně těch, která jsou teprve ve fázi ambiciózních nápadů, tak možná ve tvaru Nozoeovy a Ikezawovy stěny pozná, že svou nepravidelností odkazuje na obrysy sci-fi filmy připomínajícího kokpitu Black Butterfly. Což je právě onen koncept, kolem kterého se letošní milánská expozice Lexusu točí.

„Černý motýl“ je totiž vize digitálního ovládacího rozhraní, které Lexus vyvinul pro svůj futuristický koncept elektromobilu LF-ZC. Ten automobilka poprvé představila předloni na podzim na tokijském autosalonu. Řidiče v něm obklopovaly panoramatické displeje a chytré prvky, které měly reagovat na jeho potřeby – vedle těch běžných třeba i tím, že by mu zobrazily informace o místech, kolem kterých by projížděl. A jelikož svým rozmístěním připomínaly křídla motýla a všechno bylo laděno do tmava, získal tento koncept jméno Black Butterfly.

vampire-masquerade

Přečtěte si takéUpírská hra z Prahy slaví. Vampire: The Masquerade má 25 letUpírská hra ze středověké Prahy vás vzala na Vyšehrad, k orloji i za jeptiškou Anežkou. Teď slaví 25 let

Právě model LF-ZC, který se zase o něco přiblížil finální produkční verzi, byl v Miláně k vidění také. Dominantou jeho vnitřního prostoru byl jednak sportovní – tzv. steer-by-wire – volant a také upravený, velkorysý displej, jehož zvětšený tvar zachycuje právě designérská instalace. Kdy přesně se LF-ZC dostane do výroby, není jasné, poslední informace ale hovořily o roce 2026.

Tou dobou bude nicméně stávající instalace A-Un už dávno passé, Lexus si ji nechal zhotovit exkluzivně pro milánskou přehlídku, která končí v neděli 13. dubna. A další vystavování zatím není v plánu. V práci s designéry ale automobilka pokračuje dál, momentálně chystají prezentaci pro autosalon v Šanghaji.