Do Rakouska pro úspěch a pak ještě dál. Českým startupům se tam daří, dokážou uplatnit nejen své technologie
Má skoro o dva miliony obyvatel méně než Česká republika, ale přesto je pro české firmy trh s vyšším potenciálem. Kromě zajímavé kupní síly totiž Rakousko otevírá dveře k výrazně většímu množství zákazníků – dobře se z něj dosáhne na další německy mluvící trhy. I proto na něj míří významné množství českých startupů. Jen v posledním roce vstup do Rakouska oznámily Rohlík, Opravárna, Futured.App nebo DoDo. Mnohé další tu ale své pobočky a služby rozjely už v letech předchozích. Země zvýšený zájem mladých firem registruje a ty, co tam ještě nejsou, aktivně láká.
Před pár dny oslavil první narozeniny a daří se mu. Obchod Gurkerl.at, v překladu okurčička, za tu dobu vyrostl na 650 lidí, 40 tisíc zákazníků a tři tisíce objednávek denně. Stačila mu na to Vídeň a okolí. Gurkerl je odnoží Rohlíku, českého online supermarketu, pro který byl letošní vstup do Rakouska prvním krokem směrem do zemí, které označujeme jako západ.
Vyplatilo se. Pro srovnání, na podobný počet zákazníků se Rohlíku po spuštění v České republice – pravda, to bylo v roce 2014 – podařilo dostat po skoro třech letech fungování ve dvou největších tuzemských městech. Online supermarket má v Rakousku navíc v nadcházejícím roce přijmout dalších tisíc zaměstnanců a během dvou let by chtěl vyřizovat 20 tisíc objednávek denně. „Náš cíl zůstává nezměněn: být nejprodávanějším internetovým online prodejcem potravin v Rakousku a stát se jasnou jedničkou,“ uvádí generální ředitel Gurkerl.at Maurice Beurskens.
Růst českých projektů u jižních sousedů není ojedinělý. Přestože zdejší trh má svá bolestivější specifika – zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr zmiňuje například dražší pracovní sílu v porovnání s tou českou – má také zajímavé bonusy. Rohlík se díky vstupu mimo jiné musel technologicky zlepšit. Jak Čupr dodává, pokud totiž něco nefunguje, Rakušané se situaci snaží napravit technologickým řešením.
Technologie v Rakousku vítají i zákazníci. Paradoxně proto, že je v některých oblastech dosud nevyužívali tak, jako to dělají Češi. „Rakouští zákazníci jsou dle našeho pozorování o něco konzervativnější, ale když jim někdo nabídne o poznání lepší službu, než na kterou byli dosud zvyklí, ocení to. Dobrým příkladem je ostatně trh s rozvozem potravin, který v Rakousku pěkně ukazuje, jak rychle jde zákazníky ‚přeučit‘ na same-day doručení,“ říká Richard Vlček ze skupiny DoDo, v níž má na starosti expanzi. Logistická společnost do země také právě letos vstoupila.
Proto i DoDo teď v zemi buduje lokální tým, a to včetně provozního a obchodního oddělení. Během příštího roku chce mít v rakouské kanceláři přibližně desítku lidí. V ulicích pak dvě stovky kurýrů. „První objednávky chceme rozvézt během března, přičemž startovat budeme ve Vídni, ale postupně se chceme rozrůst i do dalších rakouských měst,“ plánuje Vlček.
Pěkně naplněný seznam
Loni se u našich jižních sousedů jen za pomoci tamní hospodářské agentury Austrian Business Agency, která zahraniční firmy láká, usídlilo 88 společností ze zemí střední a východní Evropy. Z toho 12 pocházelo z České republiky. Loňský počet firem přicházejících za pomoci agentury letos Rakousko překonalo už v září.
Množství nově příchozích společností z Česka bude zřejmě podobné jako předchozí rok. Přesto agentura zdůrazňuje, že zájem je znatelně vyšší. „Expanze nějakou dobu trvá, zhruba 12 až 36 měsíců. Pro rok 2022 už máme pěkně naplněný seznam ze zemí střední a východní Evropy a zvlášť firem z České republiky,“ popisuje Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency pro oblast střední a východní Evropy.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.