Do Rakouska pro úspěch a pak ještě dál. Českým startupům se tam daří, dokážou uplatnit nejen své technologie
Má skoro o dva miliony obyvatel méně než Česká republika, ale přesto je pro české firmy trh s vyšším potenciálem. Kromě zajímavé kupní síly totiž Rakousko otevírá dveře k výrazně většímu množství zákazníků – dobře se z něj dosáhne na další německy mluvící trhy. I proto na něj míří významné množství českých startupů. Jen v posledním roce vstup do Rakouska oznámily Rohlík, Opravárna, Futured.App nebo DoDo. Mnohé další tu ale své pobočky a služby rozjely už v letech předchozích. Země zvýšený zájem mladých firem registruje a ty, co tam ještě nejsou, aktivně láká.
Před pár dny oslavil první narozeniny a daří se mu. Obchod Gurkerl.at, v překladu okurčička, za tu dobu vyrostl na 650 lidí, 40 tisíc zákazníků a tři tisíce objednávek denně. Stačila mu na to Vídeň a okolí. Gurkerl je odnoží Rohlíku, českého online supermarketu, pro který byl letošní vstup do Rakouska prvním krokem směrem do zemí, které označujeme jako západ.
Vyplatilo se. Pro srovnání, na podobný počet zákazníků se Rohlíku po spuštění v České republice – pravda, to bylo v roce 2014 – podařilo dostat po skoro třech letech fungování ve dvou největších tuzemských městech. Online supermarket má v Rakousku navíc v nadcházejícím roce přijmout dalších tisíc zaměstnanců a během dvou let by chtěl vyřizovat 20 tisíc objednávek denně. „Náš cíl zůstává nezměněn: být nejprodávanějším internetovým online prodejcem potravin v Rakousku a stát se jasnou jedničkou,“ uvádí generální ředitel Gurkerl.at Maurice Beurskens.
Růst českých projektů u jižních sousedů není ojedinělý. Přestože zdejší trh má svá bolestivější specifika – zakladatel Rohlíku Tomáš Čupr zmiňuje například dražší pracovní sílu v porovnání s tou českou – má také zajímavé bonusy. Rohlík se díky vstupu mimo jiné musel technologicky zlepšit. Jak Čupr dodává, pokud totiž něco nefunguje, Rakušané se situaci snaží napravit technologickým řešením.
Technologie v Rakousku vítají i zákazníci. Paradoxně proto, že je v některých oblastech dosud nevyužívali tak, jako to dělají Češi. „Rakouští zákazníci jsou dle našeho pozorování o něco konzervativnější, ale když jim někdo nabídne o poznání lepší službu, než na kterou byli dosud zvyklí, ocení to. Dobrým příkladem je ostatně trh s rozvozem potravin, který v Rakousku pěkně ukazuje, jak rychle jde zákazníky ‚přeučit‘ na same-day doručení,“ říká Richard Vlček ze skupiny DoDo, v níž má na starosti expanzi. Logistická společnost do země také právě letos vstoupila.
Proto i DoDo teď v zemi buduje lokální tým, a to včetně provozního a obchodního oddělení. Během příštího roku chce mít v rakouské kanceláři přibližně desítku lidí. V ulicích pak dvě stovky kurýrů. „První objednávky chceme rozvézt během března, přičemž startovat budeme ve Vídni, ale postupně se chceme rozrůst i do dalších rakouských měst,“ plánuje Vlček.
Pěkně naplněný seznam
Loni se u našich jižních sousedů jen za pomoci tamní hospodářské agentury Austrian Business Agency, která zahraniční firmy láká, usídlilo 88 společností ze zemí střední a východní Evropy. Z toho 12 pocházelo z České republiky. Loňský počet firem přicházejících za pomoci agentury letos Rakousko překonalo už v září.
Množství nově příchozích společností z Česka bude zřejmě podobné jako předchozí rok. Přesto agentura zdůrazňuje, že zájem je znatelně vyšší. „Expanze nějakou dobu trvá, zhruba 12 až 36 měsíců. Pro rok 2022 už máme pěkně naplněný seznam ze zemí střední a východní Evropy a zvlášť firem z České republiky,“ popisuje Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency pro oblast střední a východní Evropy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAustrian Business Agency zdarma pomáhá firmám odstartovat v zemi byznys. Region střední a východní Evropy je přitom pro zemi stále zajímavější. V roce 2019 z něj podle agentury pocházela každá pátá firma, která do země s podporou agentury vstoupila. Loni to byla už každá čtvrtá.
„Rakousko je čtvrtou nejbohatší zemí Evropské unie s nadprůměrnou kupní silou obyvatel a má enormní tržní potenciál. Podpora výzkumu, která téměř nemá v mezinárodním měřítku obdoby, jeho obrovská dynamika, vysoká úroveň propojení mezi firmami, univerzitami, výzkumnými středisky a klastry činí z Rakouska ideální prostředí pro inovace a růst. Například pro společnosti v technologickém sektoru,“ vypočítává Reiter-Braunwieserová.
Blízcí příbuzní
Rakousko je podle vyjádření mladých firem ideální zemí pro poznání toho, jak budou fungovat za hranicemi. Jako startovací bod ji vidí například Futured, česká technologická firma specializující se na mobilní aplikace. Pobočku v Rakousku před pár měsíci otevřela právě s tím, že si ověří, jak se jí bude dařit mimo domácí trh. Důvody? Geografická blízkost Vídně k centrále v Brně nebo mentalita zdejších obyvatel, která je v mnoha situacích podobná té české.
„S Rakouskem nás pojí poměrně dlouhá společná historie, téměř každý Rakušan najde ve své rodině nějakého českého příbuzného ať už více, či méně vzdáleného,“ říká Lukáš Strnadel, CEO Futured. Podle něj tak české vlivy historicky spoluutvářely rakouskou společnost. „Proto jsou si obě mentality tolik podobné, a to i v přístupu k obchodním jednáním,“ popisuje.
A hned uvádí příklad: příjemně podobný tomu českému je v Rakousku i smysl pro humor. Nebo splývající hranice mezi pracovním a osobním životem. „Jiné je naopak to, že si Rakušané na rozdíl od Čechů zprvu drží poměrně velký odstup. Krásným příkladem je náš vztah k rakouskému partnerovi, firmě Colop Digital. První schůzka probíhala velmi chladně, bez podání rukou na pozdrav či dalších zdvořilostí. Dnes, po dlouhodobé úspěšné spolupráci, probíhá jednání velice humornou a uvolněnou formou, tak jak jsme tomu zvyklí i v Česku,“ vysvětluje.
Méně obyvatel na větším trhu
Už dřív, konkrétně na počátku roku 2019, do Rakouska vstupovala IT společnost Trask. Její řešení založená na umělé inteligenci či obecně softwaru používá většina bank na tuzemském trhu. Expanzí se sice dostala co do počtu obyvatel k menšímu počtu zákazníků, ale k daleko hustší síti bank.
„Právě to byl – spolu s faktem, že zde sídlí regionální centrály bank, které jsou zastoupené i v Česku – důvod, proč si Trask vybral Rakousko jako jednu z prvních zemí k expanzi,“ popisuje Tomáš Zakál, který má ve firmě na starosti mezinárodní obchod. Konkrétně předloni se podle J. P. Morgan počet bank na trhu v Česku dostal na čtrnáct. A v Rakousku na 119. Zatímco v tuzemsku měly 1 601 poboček, v sousední zemi to bylo 3 600.
Podobně je tomu i v jiných oblastech. Například zatímco tuzemský e-commerce trh dosahoval podle údajů J. P. Morgan v roce 2019 hodnoty 4,4 miliardy eur, velikost toho rakouského se dostala na 9,2 miliardy, tedy 230 miliard korun
„Rakousko přijímá nové nápady, výzvy i zahraniční firmy s obrovskou otevřeností. Na úrovni celé země je cítit, že společnost je na změnu připravená a firmy s inovativními nápady a lidmi vítány. S otevřeností tak jde v Rakousku ruku v ruce snaha posunout legislativu, maximálně digitalizovat, získávat bankovní produkty, snaha doručit nejlepší zákaznickou zkušenost skrze mobilní bankovnictví i poskytovat komplexní transakční analytiku,“ popisoval už dříve Zakál.
Ještě větší trh otevírá skutečnost, že Rakousko může být vstupní brána do dalších blízkých zemí. Českým firmám totiž otevírá region DACH, tedy německy mluvící státy, kde je možné dosáhnout až na sto milionů obyvatel.
Ostatně tak to má i Futured. Skutečnost, že má rakouského klienta, startupu umetá cestu k dalším zákazníkům uvnitř země, ale i mimo ni. „Pro konzervativnější firmy je to zpráva, že nejsme žádní nováčci, ale etablovaná firma. Pokud se nám v Rakousku bude dařit, máme v plánu expandovat na větší, nicméně nám již mentalitou méně blízký německý trh,“ uzavírá Strnadel.
Partnerem článku je společnost Austrian Business Agency. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.