Do tří let dostaneme za TV práva miliardu, říká Novotný z Oktagonu. Nejlepší exit? Kdyby jednou přišlo UFC

Děláme lepší turnaje než UFC a máme lepší čísla než fotbalové týmy v Evropě, řekl spoluzakladatel Oktagon MMA na konferenci Money Maker.

Michal MančařMichal Mančař

novotny-moneymaker

Foto: Jan Nechvíle / CzechCrunch

Ondřej Novotný, spoluzakladatel Oktagon MMA, na konferenci Money Maker 2024

1Zobrazit komentáře

Nedávno s MMA vyprodali stadion ve Frankfurtu. Byl to světový rekord v návštěvnosti, který si vysloužil nálepku Super Bowlu bojových sportů. Jenže pro česko-slovenský projekt Oktagon MMA je to teprve začátek. „Za tři roky prodáme televizní práva za miliardu. Ale pro mě i to bude zklamání, protože ten potenciál je třikrát větší,“ prohlásil spoluzakladatel Ondřej Novotný na konferenci Money Maker.

Na třetím ročníku byznysové a investiční konference Money Maker od CzechCrunche minulý týden vystoupili Pavel Tykač, Simona Kijonková, Ondřej Fryc a desítky dalších byznysmenů, startupistů, investorů, zakladatelů… Ale jednu z největších bomb na pódiu odpálil Ondřej Novotný z Oktagonu.

Z toho Oktagonu, ze kterého spolu se slovenským partnerem Pavolem Nerudou vybudovali jednu z nejzajímavějších značek evropského sportu. „Náš úspěch v Německu, kde jsme vyprodali arénu pro 60 tisíc lidí, nás toho dost naučil. Byl to Super Bowl pro nás i pro MMA v Evropě. Od té doby se totiž dějí věci, které předtím nebyly možné,“ uvedl Novotný.

Jaké? Třeba násobně vyšší zájem těch největších hráčů. „Když jsme loni byli na sportovně-byznysově konferenci v Monaku, nikdo se s námi moc nebavil. Když jsme tam přijeli letos, zajímaly se o nás značky jako ESPN nebo Sportradar a další světové firmy. Najednou z toho byly schůzky a večeře s jejich šéfy. To chceš zažít,“ prozradil spoluzakladatel Oktagonu.

Novotného vystoupení na Money Makeru před zaplněným sálem pražského Cubexu ale připomnělo i to, že ne všechny kroky Oktagonu vedly úspěšným směrem. Snaha expandovat do Anglie se prý sice potkala s pozitivním přijetím fanoušků a komunity bojových sportů, ale také skončila ztrátou 2,5 milionu eur (přes 60 milionů korun).

Což je však v souladu s tím, jak se Novotný s Nerudou prezentují – tedy spíš jako byznysoví střelci. „Snažíme se být řádným hospodářem. Ale nejsme zrovna největší matematici a nemůžu říct, že by nás účetnictví bavilo. Někdy prostě musíš zavřít oči a říct si, že na prosciutto nedosáhneš, ale že gothaj je taky salám a jde žrát,“ pobavil Novotný zaplněný sál.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ne vždy to vyjde. Ale děláme to za vlastní peníze, bez investora, dodneška to probíhá stejně. Uděláme turnaj, zjistíme rozpočet, spočítáme to na vstupenky. Takhle my podnikáme, nicméně nedoporučuju to každému,“ zmínil Novotný. Ale hosté Money Makeru by se jeho příběhem jen těžko nenechali inspirovat, když úspěchy Oktagonu výrazně převažují ztráty a tato značka podle svých majitelů snad s každým měsícem roste. A má vyrůst ještě víc.

„Do tří let prodáváme televizní práva za miliardu korun,“ oznámil Novotný. Na tváři při tom měl široký úsměv jako během celé půlhodiny na pódiu, se smělým plánem ale nežertoval. „Pro mě by to vlastně bylo zklamání, kdybychom za tři roky brali jen miliardu korun. Potenciál je třikrát větší,“ podtrhl svou vizi budoucnosti. Tu navíc Novotný podpořil dalšími argumenty.


Fotogalerie: Money Maker 2024

CzechCrunch uspořádal třetí ročník konference Money Maker, ze které se stala největší investičně-byznysová akce svého druhu v Česku.


Oktagon je největší evropskou MMA organizací, podle svého zakladatele výrazně překonává i projekty s mnohamilionovými (v dolarech, samozřejmě) rozpočty. „Děláme lepší turnaje než UFC. Vysíláme do stovky zemí, ale doteď jsme za to neinkasovali moc. Budovali jsme brand, takže i když to bylo relativně málo peněz, byl s tím spojený marketingový balíček, který bude Oktagon šířit po celý rok,“ prohlásil Novotný.

Rostoucí sukces znamená pro česko-slovenskou dvojici i zaslouženě větší sebevědomí: „Dnes už si můžeme dovolit přijít a říct: ‚Hele, frajeři, naše sledovanost je větší než u některých fotbalových mančaftů, co hrají evropské poháry. Vy jim platíte dva miliony eur za dvě hodiny, my máme lepší čísla.‘ MMA navíc není sezónní, turnaje pořádáme celý rok.“ 

okt

Přečtěte si takéNikdo neudělal větší MMA turnaj než česko-slovenský OktagonJak dva kluci z Česka a Slovenska vytvořili světový rekord. Nikdo v historii neudělal větší turnaj v MMA

V sebevědomé přehlídce rostoucích úspěchů Oktagonu si nicméně Novotný našel chvíli i na připomenutí kurióznější překážky, kterou musel překonat. Vybudování si pozice v Německu, které završil zmiňovaný rekord ve Frankfurtu, totiž neohrožovaly nějaké milionové sumy, ztráty či kritické potíže – ale židlička pro komentátora.

„V Německu je těžké prorazit. Naučí vás tam nedělat blbé vtipy. A naprosto neohýbat pravidla. Na každém turnaji nám přeměřují sezení. Já jsem si jednou židličku posunul o padesát centimetrů, protože jako komentátor potřebuju místo. A oni hned že ne, jestli nebude tam, kde má být, turnaj nebude,“ vzpomínal. Jak to dopadlo? „No samozřejmě byla tam, kde měla podle nich být.“

Vyprodat stadion Bayernu – a pak Oktagon prodat?

A co bude pro Oktagon dál? „Wembley ne, Anglii nemám rád, tam je škaredě. Ale chceme na stadion fotbalového Bayernu Mnichov, do Allianz Areny. Tu jsme si slíbili, že určitě uděláme. Naplnit by šel i Santiago Bernabéu v Madridu.“ Kromě nových lokalit je nicméně pro Oktagon tématem i potenciální exit do bohatších rukou.

„Může to tak být. Protože čelíme projektům, které neřeší ztrátu desítek milionů dolarů za večer. A přitom děláme lepší produkt. Buď nás musí zničit, nebo získat,“ předpovídal Novotný. Zároveň prozradil, že nabídek už několik přišlo, ale zatím jim s Nerudou dokázali odolat.

„Oktagon je pořád naše dítě, které na budoucí cestu ještě můžeme nějak vybavit. Ale ten konec je nevyhnutelný. Upřímně, nejlepší by bylo si to tady hezky postavit, aby pak přišlo UFC a koupilo nás. Na rozdíl od některých jiných organizací v UFC nejsou namyšlení. Přitom to jsou králové našeho světa,“ uzavřel Ondřej Novotný.

Starbucks má nového šéfa, který si došlápl na práci z domova. A taky další firmy se vrací do kanceláří

Brian Niccol nastoupil v létě do čela firmy a přinesl několik změn, které ji mají dostat zpět do formy. Součástí je i změna v pravidlech home officu.

starbucks

Foto: CzechCrunch / Starbucks

Nový šéf společnosti Starbucks Brian Niccol

0Zobrazit komentáře

Skomírající Starbucks má zachránit nový šéf, který razí jasnou firemní politiku: zaměstnanci, kteří pracují s počítačem, a nikoliv s kávovarem, by měli trávit větší část týdne v kanceláři. Starbucks zároveň není jediný, kdo po covidovém rozvolnění firemní kultury utahuje zpět otěže kancelářské docházky. K podobnému kroku se v příštím roce chystá například i Amazon.

Obří řetězec kaváren za sebou nemá dobrý rok. Podle deníku Financial Times společnost oznámila, že očekává v posledním čtvrtletí letošního roku pokles tržeb. Ty se v období od června do srpna snížily o tři procenta na 9,1 miliardy dolarů (v přepočtu 212,6 miliardy korun). Dlouhodobě se mluví o odlivu zákazníků a o tom, že Starbucks předbíhají jiné firmy – do kávového světa začal ve Spojených státech více šlapat například McDonald’s.

Americký list The New York Times pak připomněl i některé důvody nespokojenosti návštěvníků kávového řetězce: menu je příliš komplikované a na nápoje se dlouho čeká. To jsou zároveň body, které nový CEO Brian Niccol vypichuje ve svém „nástupním“ dopise společnosti.

Padesátiletý Niccol se do ředitelského křesla posadil letos v srpnu. Do té doby byl v čele Chipotle, amerického řetězce rychlého občerstvení, který se specializuje na mexickou kuchyni. Cíl vedení Starbucksu byl jasný – dát Niccolovi prostor, aby v kávovém byznysu zopakoval svůj mexický zázrak.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Když před šesti lety nastupoval do řetězce zaměřeného na burrita a tacos, byla firma ve finanční krizi. Letos v posledním kvartálu ovšem hlásí jedenáctiprocentní růst tržeb a hodnota jejích akcií stoupla za dobu Niccolova působení o osm set procent. „Je to chlápek, který rád spravuje věci a řeší problémy. Ve Starbucksu se nachází v prakticky stejné situaci jako předtím (v Chipotle),“ řekl deníku Financial Times Craig Cappozzo, Niccolův bývalý šéf. Právě on ho přijímal do jeho první práce po škole v drogistickém obru Procter & Gamble.

Jenže jak se říká, „no pain, no gain“ – tedy bez bolesti není růstu. A zatím to vypadá, že „bolet“ to bude Starbucks hodně, mimo jiné i jeho zaměstnance pracující v kancelářích. Niccol se zhruba dva měsíce po svém nástupu nechal podle agentury Bloomberg slyšet, že zaměstnanci by měli být tam, kde jsou schopni dokončit své pracovní úkoly. A že většinou je tím místem kancelář.

Firma spolu s tím ohlásila, že začátkem příštího roku zavádí u zaměstnanců, kteří sedí spíš u klávesnic než kávovarů, povinné tři dny týdně v kanceláři. Pokud pravidlo nebudou dodržovat, mohou být propuštěni. Výjimku mají například lidé s postižením. Niccol zřejmě postupuje podle již ověřené strategie, protože i v Chipotle zavedl během svého působení návrat z home officu do kanceláří, a to dokonce na čtyři dny v týdnu.

starbucks-cup-1x

Foto: Starbucks

Ikonický kelímek Starbucks

Někteří zaměstnanci ale tentokrát přijali nové nařízení s nevolí. Částečně i proto, že sám Brian Niccol tak trochu káže vodu, ale pije víno. Ani on netráví většinu pracovních dní v kanceláři, žije totiž v kalifornském městě Newport Beach. Firma Starbucks ale sídlí v Seattlu, který leží daleko na severu – města jsou od sebe vzdálena vzdušnou čarou zhruba 1 600 kilometrů. Když Starbucks Niccola přijímal, nabídl mu, že se nemusí stěhovat. Může pracovat z místa svého bydliště, kde mu zřídil malou kancelář, a k přesunům jinak využívat firemní letadlo.

Otočka v Amazonu

Kávový gigant ale není jediný, kdo se po covidovém uvolněném období práce odkudkoliv vrací zpět k docházení do kanceláře. Podle serveru Fortune výkonný ředitel Amazonu Andy Jassy ve zprávě pro zaměstnance uvedl, že plnit úkoly ve firmě je stále těžší a práce z domova je jednou z příčin, proč se tak děje. Aby bylo jasné, že to s návratem do kanceláří myslí vážně, obnovil po čtyřech letech trvalé přidělování pracovních stolů zaměstnancům.

Screenshot

Přečtěte si takéHollywood se pouští do AI. Aronofsky ukazuje první generovaný filmHollywood se pouští do AI. Režisér Rekviem za sen založil studio a ukazuje první generovaný film

Byl to přitom právě Andy Jassy, kdo během pandemie a i po ní propagoval výhody práce z domova, případně různé hybridní modely. „Mám podezření, že mnoho těchto kancelářských budov se začne přizpůsobovat a přejde od prostoru optimalizovaného pro jednotlivé kanceláře nebo oddělené pracovní boxy k formátu ‚hot office‘, kde si vyberete den, kdy přijdete, a poté si rezervujete stůl,“ říkal Jassy v roce 2020 podle serveru Business Insider. Taková praxe se ale očividně neosvědčila.

A nejen ve Starbucksu a Amazonu. Podle serveru Fortune začátkem tohoto roku společnost Dell Technologies například sdělila zaměstnancům, kteří se rozhodli zůstat na home office, že nemusí mít nárok na povýšení. A také banky na Wall Streetu údajně varovaly své pracovníky, že takto si mohou ohrozit své kariérní vyhlídky.