Do Uberu přichází expert na letectví z NASA, který bude pracovat na vývoji létajících aut

Filip HouskaFilip Houska

uberelevate

V říjnu minulého roku publikoval přepravní startup Uber dokument, který popisuje vizi dopravy v podobě létajících aut. Problémem však bylo nedostatečné technické pokrytí podstatných prvků jako přílišná hlučnost, limitovaná výdrž baterie, úspornost a další a tak sám Uber vyzýval okolí k pomoci.

Jedním, kdo se o tuto revoluční formu přepravy zajímal a sám před sedmi lety sepsal podobnou vizi, byl i Mark Moore z vesmírné agentury NASA, který se zabýval navrhováním pokročilých letadlových konceptů. A právě on přichází nyní do sanfranciského Uberu, aby pracoval na nově vznikajícím projektu Elevate.

google_1

Přečtěte si takéGoogle se zbavuje firmy na satelitní snímky, kterou kdysi koupil za 500 milionů dolarů

30 let v NASA

V Uberu bude Moore zastávat nově vytvořenou roli ředitele leteckého inženýrství, do které může promítnout své bohaté znalosti, jež za 30 let figurování v NASA nasbíral. Sám své nové angažmá v neustále se rozšiřující přepravní službě popsal slovy:

„Nenapadá mě žádná jiná společnost, která by měla tak silnou pozici pro tento nový ekosystém a pro zrealizování zatím potenciálního trhu elektrických VTOL vozů. (zkratka pro „vertical takeoff and landing“ = laicky přeloženo jako „vertikální vzlet a přistání“).“

markmoore_1

Najmutí nové posily komentoval i Nikhil Goel, produktový manažer v Uberu:

„Uber pokračuje ve své roli akcelerátoru/katalyzátoru pro celý tento ekosystém a jsme nadšeni, že máme Marka mezi sebou, aby s námi spolupracoval na problematice, kterou popisujeme v našem dokumentu.“

Díky mnohým překážkám to nebude snadné, říká Moore

Jak již bylo zmíněno, létající auta jsou stále pouze teoretické a k realitě mají náročnou cestu. Moore, který celý říjnový dokument s Uberem konzultoval, sám dodává, že překážky nejsou pouze technické, ale z velké části i ekonomické a politické. S létajícími vozidly se totiž pojí velké produkční náklady ze strany výrobců, tudíž by bylo nutné zajistit, aby prodejní ceny nebyly tak vysoké.

uber_2

Další bariérou jsou také regulace pro letectví, za které by bylo zapotřebí lobbovat, a přísné restrikce pro vzdušný provoz. Moore však do těchto zřejmých komplikací vnukl pozitivní a optimistický pohled, když řekl, že Uber může svými čísly a dobrými argumenty vlády a výrobce přesvědčit, že se koneckonců bude jednat o bezpečný, velký a ziskový trh.

Jak má celá vize létajících aut fungovat?

Uber Elevate se pro mnohé může jevit jako filmový sci-fi námět. Kalifornská přepravní společnost totiž chce lidem umožnit si zavolat řidiče, respektive pilota, který se svým elektrickým létajícím vozem přistane na nejbližším vybudovaném „vertipotru“ (patrně něco jako heliport) v jeho okolí a přepraví je do cílové destinace. Na jedno nabití by prostředky měly vydržet vzdálenost okolo 80 až 160 kilometrů s tím (jak navrhuje Moore), že by se alespoň částečně dobíjely na vertiportech.

uber_3

Návrh, jak by mohly vypadat vrtule.

Podle Moorových optimistických odhadů by se měly první takové vozy objevit v horizontu jednoho až tří roků. Ty by měly být pilotovány skutečným člověkem a do budoucna (jak je dnes v módě) by měly létat samy.

Přechod do Uberu znamená pro Moora značný risk

O tom, že to Moore myslí s touto iniciativou opravdu vážně, svědčí i fakt, že z NASA odchází rok předtím, než by mohl jít do důchodu. Pokud by do důchodu odešel rovnou z NASA, měl by zaručenou slušnou penzi a bezplatné zdravotní pojištění do konce života. Příchodem do Uberu tyto výsady pochopitelně ztrácí, i když lze očekávat, že po finanční stránce bude slušně odměňován.

Možnou příčinou, proč z NASA odchází, je i situace, že se americká vesmírná agentura vzdává zajímavých a nově vznikajících příležitostí na trhu s letectvím a přenechává je privátnímu sektoru. Podle Moora jsou právě vládní instituce ty, které mají takové prostředky, pomocí nichž by mohly předcházet vysokým úrovním rizik. A ty k revolučním nápadům a projektům pochopitelně patří.

Foto: Uber Elevate